..: Expanze railjet pokračuje :..

railjet 63 München - Budapest, foto: Tomáš Kubovec Vídeň - Začátek letošního dubna nedává kolejím na jihu rakouské metropole odpočinout — zatímco stavba nového vídeňského hlavního nádraží uvrhla jeden z nejvytíženějších městských úseků do polohy běžné dvoukolejné tratě s rýchlostními omezeními, přibližně o kilometr dále nedaleko Grillgasse se dvůr za plotem areálu ÖBB Technische Services začíná červenat. Již příští týden se do provozu dostane druhá várka vysokorychlostních souprav railjet, kterými rakouské dráhy nahradí většinu klasických souprav na vlacích EuroCity do Mnichova. Zároveň začínají dostávat reálné obrysy i další plánované trasy, na které se chlouba ÖBB od prosince letošního roku podívá.

Od pondělí do Mnichova třikrát denně

Nově dodané soupravy se od pondělí 6. dubna dostanou opět na trasu München Hbf – Wien Westbf. (– Budapest-keleti pu.), na které raijlety absolvovaly i svou premiéru v prosinci loňského roku. Nahradí tak další dva páry spojů EuroCity, vedených klasickou soupravou ÖBB – konkrétně EC 69/262, jenž spojí bavorskou metropoli s vídeňským západním nádražím, a EC 60/960 / 67/967, který tuto trasu protáhne až do Budapešti.

RJ 60RJ 262Stanice
odj. 7:10Budapest-Keleti pu.20:49
8:36Györ19:19
10:08odj. 8:20Wien Westbahnhof17:4019:40
11:509:50Linz/Donau Hbf.16:0418:04
12:5810:58Salzburg Hbf.14:5416:54
14:3112:31München Hbf.odj. 13:26odj. 15:26
StaniceRJ 67RJ 69

V dvouhodinovém intervalu přímých spojů Vídeň - Mnichov tedy od příštího týdne zůstanou už jen dva vlaky s klasickou soupravou. I ty se ovšem dočkají svého nahrazení railjetem do konce aktuálně platného jízdního řádu. ÖBB tak v roce 2009 novými soupravami kompletně pokryjí první trasu a budou moci začít přidávat další destinace. Již příští rok chtějí stejný dvouhodinový interval railjetu zavést i na trase Vídeň - Bregenz s plánovaným prodloužením až do švýcarského Curychu. Pro roky 2010-2012 pak nasazování první série 23 souprav railjet počítá se zajížděním do Grazu a dále ve směru Maribor - Lublaň (- Záhřeb). Objevit se mají i spoje přes Villach do italských Benátek. Ve stejném období se plánuje i další zahušťování intervalových spojů do Curychu.

Příští destinace: Švýcarsko

Pohled do velkoprostorové Economy Class railjetu, foto: Georgo V polovině března se mohli cestující na nejednom švýcarském nádraží podivovat nad nečekanou soupravou v červeném kabátu ÖBB railjet, která navíc ještě pořád zobrazovala trasu Budapest-Keleti - München Hbf, což by za běžných okolností představovalo velmi zajímavý odklon. Lokomotiva 1116.217 Spirit of Switzerland se 7-vozovou soupravou Spirit of Munich poprvé vstoupila na síť SBB 17. března přes pohraniční stanici St. Margrethen. V následujících dnech podstoupila jízdní zkoušky na celé řadě švýcarských tratí v rámci schvalovacího procesu před plánovaným zahájením provozu. Souprava railjet tak zavítala nejen do servisního centra SBB Oberwinthertur, ale i do údolí Tösstal a po gotthardské trati až do Locarna. Přípravy na nasazení railjetu do Švýcarska mají probíhat v průběhu letošního roku tak, aby první spoj s cestujícími mohl vyjet společně se začátkem nového GVD.

Vlakz railjet v Česku? Zatím rozhodně ne.

V uplynulých dnech se na českém internetu v železničních kruzích začaly šířit překvapivé zprávy o plánovaném zajíždění railjetu do Prahy v grafikonu 2009/2010. Tyto úvahy se opírají o "zaručené" informace o tom, že rakouské ÖBB požádaly o schválení těchto souprav (jejichž vozy nejsou v režimu RIC) pro provoz na síti SŽDC s tím, že takto chtějí nahradit nepříliš oblíbené jednotky řady 680 ČD na spojích do Vídně.

railjet nemá vozy v režimu RIC, foto: Georgo Požádali jsme proto Drážní úřad ČR, který má schvalování drážních vozidel v kompetenci, o vyjádření. Vedoucí odboru drážních vozidel Ing. Jiří Hanuš ve své odpovědi sdělil, že "k dnešnímu dni žádná žádost z Rakouských spolkových drah na téma schvalovací řízení soupravy railjet, včetně řídícího vozu řady Apfmz, nebyla podána. Šířící se informace o podané žádosti jsou tedy mylné." Nasazení jednotek v Česku odmítají i samotné ÖBB — jak tento týden pro ŽelPage potvrdila mluvčí Rakouských spolkových drah Katja Blum: "V současnosti nasazení railjetu do Prahy neplánujeme." Rakouský dopravce se v otázce zajíždění svých nejlepších souprav drží původního oficiálního plánu, podle kterého lze s případným provozem těchto vlaků na českých tratích počítat až ve druhé fázi nákupu příslušných jednotek. Jak doplňuje Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení Českých drah, jednání o konkrétní podobě příštího GVD v mezinárodní dopravě ještě nejsou ukončena, nicméně rakouská strana žádnou změnu koncepce neoznámila. "O České republice nebo Polsku v oficiálních zprávách ÖBB zatím není žádná zmínka," dodává Šťáhlavský.

zdroj: ÖBB, ČD, DÚ ČR, info24


JiříK. , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 3.4.2009 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla

Weitere aus Rakousko Česká republika (celá) Švýcarsko


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
03.04.2009 (12:49)  
Twix : CityShuttle by musely projít rekonstrukcí protože topení je pouze na 1 000 / 1 500 V ~ 16,7 Hz, nicméně z hlediska komfortu je to to nejhorší, co si mohly ÖBB nechat udělat. Ve srovnání s pohodlím sedaček, které byly v těch vozech původně, je to krok zpět, zmizely stolečky, odpadkový koš, takže ve vozech je "nepořádek", protože málokdo půjde s obalem od pišingru na představek s odpadkovým košem ...
Část klasických vozů nahradí soupravy Transalpinů, i když začátkem ledna ještě jezdila "transalpiní souprava" bez trakční jednoty se dvěma řídícími vozy tažená E lok.
Registrierter Benutzer Kakov 
03.04.2009 (12:28)  
no nevim nevim, ale z te jedne fotky interieru mi ten railjet neprijde o moc lepsi nez 680CD
03.04.2009 (11:35)  
SergeS: Však já si nasazení CityShuttlů u nás představit nedokážu, to je jen pustá teorie. Ale pravda je, že tyto vozy jsou z EC/IC vytlačovány něčím lepším a v regionální dopravě to čím dál více nahrazují elektrické Talenty a motorová Desira, tam kde se vysokopodlažní vozy s lokomotivou nehodí. Poslat to do šrotu by byla škoda, takže co když to jednou skutečně ÖBB budou nabízet?
Registrierter Benutzer SergeS 
03.04.2009 (11:20)  
Twix: Naivko ... oni nebudou prodavat kdeco kdyzuz , ale to co je na tom nejhur ( co uz nic u nich nahradit nemuze )
03.04.2009 (10:41)  
Johnz: Tak určitě by bylo lepší vézt rychlík typu Praha - Děčín soupravou odkoupených CityShuttlů (které jsou v Rakousku na EC/IC pořád vidět) s řídicím vozem namísto našich Béček, ale to je dost fikce...
03.04.2009 (10:40)  
JOHNZ: UIC 200 RIC, tím myslíš, druhou sérii vozů Ampeer a Bmpeer?? Protože mám dojem, že první série snad nemá na 200 km/h podvozky, nebo se pletu?? Už si přesně nepamatuji, ale měl jsem za to, že by to měly být vozy druhé série až, ne? A Chystá se nějaká kupéčkové verze pro tyto vozy??
Registrierter Benutzer JOHNZ 
03.04.2009 (10:00)  
Pavel Z: Kupodivu neboli ...
Registrierter Benutzer JOHNZ 
03.04.2009 (9:59)  
Pavel Z: OBB nemajú dosť vagónov na pokrytie špičkových výkonov a v exponované dni jazdí aj na vlakov OBB-IC/OBB-EC kadečo. O tom, že veľká časť nerekonštruovaných vozňov Bmz z prvých sérii (vytlačená z výkonov vozňami nahradenými RailJetmi, ktoré by jediné mohli byť predmetom prípadného odkupu) na tom nie je o moc lepšie než Béčka (akurát majú čalúnené sedačky, ovšem okamžite potrebujúce výmenu), ani nehovoriac. A cena odkup + poriadna reko sa limitne blíži cene fungel nového RIC200UIC zo ŽOS Vrútky.
03.04.2009 (9:57)  
Josef Petrák: A nebyly by i ty nevyhovující vozy v mnohých případech lepší, než některé naše vyhovující?
03.04.2009 (9:53)  
Josef Petrák: No to je přesně případ drtivé většiny R na našem území :)
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko