Plzeň, Velim - V neděli bylo na českých kolejích k vidění hned několik neobvyklých věcí. A návoz nečinné lokomotivy 380.001 (109E), tedy takzvaného Messerschmitta, byl jen jednou z nich. Zejména kolem trati 170 se zasvěcení diváci vrátili v čase zpět, a to rovnou nadvakrát. Mohli se potěšit vzpomínkou na rychlíky z šedesátých let, nebo otřást nad faktem, že Messerschmitt znovu od západu přeletěl Česko, a to právě v den 70. výročí nacistické okupace Čech a Moravy. Ale nepředbíhejme…
Dárek pro fanoušky
"Messerschmitt" byl přetažen jako nečinný v soupravě vlaku Rn 69901 z Plzně do Velimi, tvořeného kromě dvojice lokomotiv také dvěma ochrannými vozy, dodávajícími brzdící procenta. Již brzy se k němu přidá i 380.002, obě se pak konečně vydají k zákazníkovi a snad brzy i do pravidelného provozu. Přeprava probíhala za standardních opatření a souprava se po cestě řídila "kulatými rychlostníky". Bonusem pro ty, kteří nebyli v dešti líní dojít k trati, byl pohled, jaký se mohl naskytnout již před 40 léty. Polovinu trasy totiž souprava projela ve složení 749.006 + Aa 19 10 017 + Ba 20 80 155, tedy se zástupcem pětikusové ověřovací série "zamračených", vyrobeným v roce 1966, a historickými vozy, zástupci prvních sérií typu "Y", dodaných z budyšínské vagonky také již v šedesátých letech. Malým paradoxem je, že zatímco udržované vagóny jsou v majetku luženského muzea a opatřené původním nátěrem, označením i vlastnickými znaky ČSD, "zamračená", čtvrtá nejstarší zachovalá své řady, jezdí dosud v pravidelném provozu, krásně natřená podle původního schématu a stále nevybavena tlumiči výfuku. Jen označení "ČD" kazilo věrohodnost zážitku, k němuž jinak dávala řada autentických zákoutí na trati 170 příležitostí dostatek. Jen to trolejové vedení tam bylo navíc. Milovníci se dočkali i svého oblíbeného dunění.
Prototyp 380.001 měl podle původních plánů postoupit typové zkoušky již v září minulého roku, celý průběh realizace dodávky dvacetikusové série výkonných lokomotiv 109E Českým drahám má ale zpoždění. První ze série oslavila výstavní premiéru na berlínském veletrhu Innotrans 2008 a testy na okruhu tak podstupuje později, než druhá v pořadí, ale první vyrobená 380.002, jejíž návoz na tovární testy s pomocí o čtvrt století staršího druhého prototypu řady 363 jsme sledovali loni.
Jedničku i dvojku čekají na okruhu těžké chvíle. Musí podstoupit cca. 370 testů vyžadovanými českým i německým drážním úřadem k tomu, aby typ byl schválen pro provoz. Jedněmi z nejvíce sledovaných zkoušek budou zejména měření EMC (elektromagnetické kompatibility) s různými traťovými zabezpečovacími zařízeními. S těmi měly dlouhou dobu problémy jednotky Alstom ČD 680 "Pendolino" a také Siemens ES64 U4-C "Taurus". Pokud bude vše probíhat podle předpokladů, již toto léto by lokomotivy mohly podstoupit TBZ (technicko-bezpečnostní zkoušku) a provozní zkoušky u provozovatele - Českých drah.
Zdroj: ŽelPage; foto: Jaroslav Charvát, Filipo
Příště radši sledujte http://109-e.wgz.cz/ , tam se echa dávají vždycky.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.