..: Návoz 380.001 do Velimi aneb Messerschmitt znovu přeletěl Prahu :..

Rn 69901 přiváží 380.001 do Velimi, foto: Chary Plzeň, Velim - V neděli bylo na českých kolejích k vidění hned několik neobvyklých věcí. A návoz nečinné lokomotivy 380.001 (109E), tedy takzvaného Messerschmitta, byl jen jednou z nich. Zejména kolem trati 170 se zasvěcení diváci vrátili v čase zpět, a to rovnou nadvakrát. Mohli se potěšit vzpomínkou na rychlíky z šedesátých let, nebo otřást nad faktem, že Messerschmitt znovu od západu přeletěl Česko, a to právě v den 70. výročí nacistické okupace Čech a Moravy. Ale nepředbíhejme…

Dárek pro fanoušky

749.006 + 380.001, Hořovice, foto: Filipo "Messerschmitt" byl přetažen jako nečinný v soupravě vlaku Rn 69901 z Plzně do Velimi, tvořeného kromě dvojice lokomotiv také dvěma ochrannými vozy, dodávajícími brzdící procenta. Již brzy se k němu přidá i 380.002, obě se pak konečně vydají k zákazníkovi a snad brzy i do pravidelného provozu. Přeprava probíhala za standardních opatření a souprava se po cestě řídila "kulatými rychlostníky". Bonusem pro ty, kteří nebyli v dešti líní dojít k trati, byl pohled, jaký se mohl naskytnout již před 40 léty. Polovinu trasy totiž souprava projela ve složení 749.006 + Aa 19 10 017 + Ba 20 80 155, tedy se zástupcem pětikusové ověřovací série "zamračených", vyrobeným v roce 1966, a historickými vozy, zástupci prvních sérií typu "Y", dodaných z budyšínské vagonky také již v šedesátých letech. Malým paradoxem je, že zatímco udržované vagóny jsou v majetku luženského muzea a opatřené původním nátěrem, označením i vlastnickými znaky ČSD, "zamračená", čtvrtá nejstarší zachovalá své řady, jezdí dosud v pravidelném provozu, krásně natřená podle původního schématu a stále nevybavena tlumiči výfuku. Jen označení "ČD" kazilo věrohodnost zážitku, k němuž jinak dávala řada autentických zákoutí na trati 170 příležitostí dostatek. Jen to trolejové vedení tam bylo navíc. Milovníci se dočkali i svého oblíbeného dunění.

740.420 odtahuje 380.001 ze ŽST Velim na cerhenický okruh, foto: Chary740.420 odváží 380.001 ze ŽST Velim na cerhenický okruh, foto: Chary Rn 69901 přivezl 380.001 do Velimi, foto: Chary Prototyp 380.001 měl podle původních plánů postoupit typové zkoušky již v září minulého roku, celý průběh realizace dodávky dvacetikusové série výkonných lokomotiv 109E Českým drahám má ale zpoždění. První ze série oslavila výstavní premiéru na berlínském veletrhu Innotrans 2008 a testy na okruhu tak podstupuje později, než druhá v pořadí, ale první vyrobená 380.002, jejíž návoz na tovární testy s pomocí o čtvrt století staršího druhého prototypu řady 363 jsme sledovali loni.

Jedničku i dvojku čekají na okruhu těžké chvíle. Musí podstoupit cca. 370 testů vyžadovanými českým i německým drážním úřadem k tomu, aby typ byl schválen pro provoz. Jedněmi z nejvíce sledovaných zkoušek budou zejména měření EMC (elektromagnetické kompatibility) s různými traťovými zabezpečovacími zařízeními. S těmi měly dlouhou dobu problémy jednotky Alstom ČD 680 "Pendolino" a také Siemens ES64 U4-C "Taurus". Pokud bude vše probíhat podle předpokladů, již toto léto by lokomotivy mohly podstoupit TBZ (technicko-bezpečnostní zkoušku) a provozní zkoušky u provozovatele - Českých drah.

Zdroj: ŽelPage; foto: Jaroslav Charvát, Filipo


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 16.3.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Plzeňský ČR Praha ČR Středočeský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
16.03.2009 (11:34)  
Vida, nová mašina, a hned historická. :-)
16.03.2009 (11:16)  
Čunče, pokud chceš peskovat editory, čti pořádně, co kdo k textu píše. Požadavek na vydání ex post jsem vznesl jako vedoucí redakce já a jsou k tomu důvody - třeba to, že nechci následně ČD a Škodě TS vysvětlovat, kde jsme k informacím přišli a proč to rozhlašujeme předem.
registrovaný uživatel čunče  mail  
16.03.2009 (11:01)  
Noto víte, echo jsem chtěl dát i sem, ale bylo mi zabráněno - aktualitu nezveřejnili. Co, VítkuV? :-/

Příště radši sledujte http://109-e.wgz.cz/ , tam se echa dávají vždycky.
16.03.2009 (10:37)  
Na K-repu to bylo snad den předem napsáno.....
16.03.2009 (9:58)  
Tak mě mrzí, že jsem prošvihl takovou 'událost' . Sakra lidi kde bere takové info? Kdo vám dává echo? Taky bych potřeboval informátora...
16.03.2009 (8:42)  
Messerschmidt Bf 109E bylo označení nejúspěšnější stíhačky Luftwaffe.Zkonstruoval ji profesor Willi Messerschmidt již před válkou,vyráběla se v jeho továrně,prošla několika vylepšeními a právě typ 109E byl nejrozšířenější. I když měla své mouchy(byla dost nestabilní při dosednutí) tak celkově ji lze hodnotit velmi dobře. O tom svědčí i fakt,že její kořistní kusy bojovaly v Izraeli v době jeho vzniku (měly ohromný podíl na vítězství na Araby) a dostaly se tam přes tehdejší Československo,kde byly ve výzbroji a dokonce se i licenčně vyráběly. Kéž by i lokomotiva 109E (ř.380) byla také tak úspěšná.
registrovaný uživatel mmr 
16.03.2009 (8:16)  
Třeba proto, že: http://koti.mbnet.fi/~jjuvonen/planes/me109e-4.html

109E = Messerschmitt
16.03.2009 (8:13)  
Také mi nedochází význam proč Messerschmitt.
registrovaný uživatel Jim  mail  
16.03.2009 (7:53)  
Proč Mesršmit, proboha??
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko