..: Návoz 380.001 do Velimi aneb Messerschmitt znovu přeletěl Prahu :..

Rn 69901 přiváží 380.001 do Velimi, foto: Chary Plzeň, Velim - V neděli bylo na českých kolejích k vidění hned několik neobvyklých věcí. A návoz nečinné lokomotivy 380.001 (109E), tedy takzvaného Messerschmitta, byl jen jednou z nich. Zejména kolem trati 170 se zasvěcení diváci vrátili v čase zpět, a to rovnou nadvakrát. Mohli se potěšit vzpomínkou na rychlíky z šedesátých let, nebo otřást nad faktem, že Messerschmitt znovu od západu přeletěl Česko, a to právě v den 70. výročí nacistické okupace Čech a Moravy. Ale nepředbíhejme…

Dárek pro fanoušky

749.006 + 380.001, Hořovice, foto: Filipo "Messerschmitt" byl přetažen jako nečinný v soupravě vlaku Rn 69901 z Plzně do Velimi, tvořeného kromě dvojice lokomotiv také dvěma ochrannými vozy, dodávajícími brzdící procenta. Již brzy se k němu přidá i 380.002, obě se pak konečně vydají k zákazníkovi a snad brzy i do pravidelného provozu. Přeprava probíhala za standardních opatření a souprava se po cestě řídila "kulatými rychlostníky". Bonusem pro ty, kteří nebyli v dešti líní dojít k trati, byl pohled, jaký se mohl naskytnout již před 40 léty. Polovinu trasy totiž souprava projela ve složení 749.006 + Aa 19 10 017 + Ba 20 80 155, tedy se zástupcem pětikusové ověřovací série "zamračených", vyrobeným v roce 1966, a historickými vozy, zástupci prvních sérií typu "Y", dodaných z budyšínské vagonky také již v šedesátých letech. Malým paradoxem je, že zatímco udržované vagóny jsou v majetku luženského muzea a opatřené původním nátěrem, označením i vlastnickými znaky ČSD, "zamračená", čtvrtá nejstarší zachovalá své řady, jezdí dosud v pravidelném provozu, krásně natřená podle původního schématu a stále nevybavena tlumiči výfuku. Jen označení "ČD" kazilo věrohodnost zážitku, k němuž jinak dávala řada autentických zákoutí na trati 170 příležitostí dostatek. Jen to trolejové vedení tam bylo navíc. Milovníci se dočkali i svého oblíbeného dunění.

740.420 odtahuje 380.001 ze ŽST Velim na cerhenický okruh, foto: Chary740.420 odváží 380.001 ze ŽST Velim na cerhenický okruh, foto: Chary Rn 69901 přivezl 380.001 do Velimi, foto: Chary Prototyp 380.001 měl podle původních plánů postoupit typové zkoušky již v září minulého roku, celý průběh realizace dodávky dvacetikusové série výkonných lokomotiv 109E Českým drahám má ale zpoždění. První ze série oslavila výstavní premiéru na berlínském veletrhu Innotrans 2008 a testy na okruhu tak podstupuje později, než druhá v pořadí, ale první vyrobená 380.002, jejíž návoz na tovární testy s pomocí o čtvrt století staršího druhého prototypu řady 363 jsme sledovali loni.

Jedničku i dvojku čekají na okruhu těžké chvíle. Musí podstoupit cca. 370 testů vyžadovanými českým i německým drážním úřadem k tomu, aby typ byl schválen pro provoz. Jedněmi z nejvíce sledovaných zkoušek budou zejména měření EMC (elektromagnetické kompatibility) s různými traťovými zabezpečovacími zařízeními. S těmi měly dlouhou dobu problémy jednotky Alstom ČD 680 "Pendolino" a také Siemens ES64 U4-C "Taurus". Pokud bude vše probíhat podle předpokladů, již toto léto by lokomotivy mohly podstoupit TBZ (technicko-bezpečnostní zkoušku) a provozní zkoušky u provozovatele - Českých drah.

Zdroj: ŽelPage; foto: Jaroslav Charvát, Filipo


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 16.3.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Plzeňský ČR Praha ČR Středočeský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
17.03.2009 (10:53)  
SYN, jaké veřejné prostředky? Ještě jednou, ČD i Škoda jsou soukromé firmy a je pouze na nich, jaké informace dávají na veřejnost a jaké ne. Obecně - ČD nikdy neposkytuje oficiálně do pléna depeše o zaváděných spojích, jakýchkoliv, jiným osobám než objednateli. Takže tady není šance mít takové informace oficiálně v ruce, pokud to ČD nebo Škoda neposkytnout sami. My informace nepoptávali, informace jsme nedostali, takže je ani nemůžeme publikovat. Ale takhle to funguje pro libovolného dopravce, zákazníka, firmu...
registrovaný uživatel SYN 
17.03.2009 (10:14)  
Hm, tedy jak z diskuze vyplyva, tak Skoda spolu s CD delaji s utajovanim pouhopouheho prevozu (druheho) prototypu (navic pul roku po jeho verejne prezentaci) takove fory ze "kazdy zeleznicny server v CR, ktory kedy prejavil prilisnu iniciativu v tejto oblasti, nasledne so ST musel tuto vec riesit" (coz vzhledem k minulemu casu predpoklada ze se tak jiz opakovane stalo).

To je tedy podle meho nemistne, atsi klidne jedna o vyrobek soukrome firmy ale je uz dopredu dohodnute ze bude placen z verejnych penez (vcetne vyvoje) tak at s tim nedelaji nechutne fory. Shame on you, SKODA!

Redakci za takovychto podminek nic nevycitam, jen je dobre to vedet...
registrovaný uživatel JB 
17.03.2009 (7:16)  
740.420 je vlečková lokomotiva ŽZO. K přepravám na veřejných železnicích se využívá minimálně. Zajímavostí je, že jejím původním majitelem byla Tatra Smíchov.
Spřáhlo nejspíš slouží k posunu s některou z jednotek, které se nyní na ŽZO zkouší.
16.03.2009 (23:17)  
Asi se to tady omýlá dost málo nebo si to čtenáři nechtějí uvědomit... Fórum je fajn věc, každý tam může psát co chce a nese za to sám zodpovědnost. Pokud vynese něco více či méně tajného / nevhodného, tak v tom horším případě za to schytá zdroj diskutéra nějaký personální postih.

Nj, ale tohle je zpravodajství ŽelPage, relativně profesionálně pracující redakce, která se snaží ctít nějakou etiku a to je i třeba fakt, že uvádíme zdroje a informace, které jsou citlivé, tak nezveřejňujeme. Ano, Škodu a ČD by to asi nenechalo lhostejnými vylepit nějakou depeši o přepravě prototypu, pokud bychom ji měli v ruce, nehledě na fakt, že bychom asi neměli šanci sdělit zdroj, odkud ji máme.

Nick mi jen nepřímo připomněl, že jsem se spletl. Čunčeho původní revizi jsem neviděl, ale až tu redakční a u té jsem vyslovil žádost o stop vydání. Ta původní by ostatně taky neprošla, na velmi stručný obsah a na fakt, že to autor asi nemá jak věrohodně legálně ozdrojovat. Takže se omlouvám za mylné sdělení, zastavil jsem vydání až redakční revize. Ale na věci to nic nemění.

Pokud ten rozdíl forum vs. zpravodajství nevidíte, pak je jakákoliv diskuse marná. Pak už mi zbývá jen sdělit, že socialismu jsem si moc neužil za svého života, ale nemám rád princip, že, "když může on, můžu i já". Demokracie je fajn, "každý má právo, ale taky za své činy nese odpovědnost". ;)
16.03.2009 (23:16)  
Možná trochu mimo, ale to spřáhlo je na 740.420 instalováno standardně nebo to bylo speciálně pro tu přepravu? Pokud vím, v ČR se (bohužel) standardně využívá ke spojování vozidel tradiční hák se šroubovkou. K jakým přepravám je ta 740 běžně využívána?
16.03.2009 (23:08)  
milos: aby sme si rozumeli, úroveň pôvodného utajenia 109E zo strany ŠT nemá v našich končinách obdoby - a povedzme otvorene, že zrejme každý železničný server v ČR, ktorý kedy prejavil "prílišnú iniciatívu" v tejto oblasti, následne so ŠT musel túto vec riešiť. Ak spravodajská časť redakcie má svoje zdroje, pociťuje voči nim určitú zodpovednosť, ktorá sa na fórach riešiť nemusí - rovnako ako snahu o maximálne korektnú spoluprácu so ŠT, ktorú nie je ochotná obetovať za cenu bleskovky. Bohužiaľ "hodenie zodpovednosti na autora" v tomto smere nič nerieši. V momente, keď ŠT bude podobné akcie ohlasovať dopredu (čo sa stáva spravidla pri PR udalostiach), nebudeme mať najmenší problém podeliť sa s nimi s dostatočným predstihom.

Bojím sa, že tu mnoho ľudí hľadá viac, než tu skutočne je...
registrovaný uživatel milos  mail  
16.03.2009 (20:27)  
Nick: tak proc tedy normalne nenapisete, ze jste to proste zverejnit nechteli z technickych a stylistickych duvodu a uvadite tu duvody takrikajic zastupne? Me by treba take zajimalo, co na teto preprave je tajneho, ze by to CD a Skodu pobourilo? Pokud ty duvody teda nejsou take tajne...
16.03.2009 (19:41)  
Romanero: Jenomže on to už tak úplně není design od Porsche.
registrovaný uživatel Romanero  mail  
16.03.2009 (19:21)  
A co tomu říkat Porsche :D
16.03.2009 (17:07)  
Hlavně nevim, kterej zabedněnec pořád komolí to jméno. Stíhačka nestíhačka, lokomotiva, silniční tříkolky, konstruktér, NA KONCI JSOU DVĚ T!
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko