Plzeň, Velim - V neděli bylo na českých kolejích k vidění hned několik neobvyklých věcí. A návoz nečinné lokomotivy 380.001 (109E), tedy takzvaného Messerschmitta, byl jen jednou z nich. Zejména kolem trati 170 se zasvěcení diváci vrátili v čase zpět, a to rovnou nadvakrát. Mohli se potěšit vzpomínkou na rychlíky z šedesátých let, nebo otřást nad faktem, že Messerschmitt znovu od západu přeletěl Česko, a to právě v den 70. výročí nacistické okupace Čech a Moravy. Ale nepředbíhejme…
Dárek pro fanoušky
"Messerschmitt" byl přetažen jako nečinný v soupravě vlaku Rn 69901 z Plzně do Velimi, tvořeného kromě dvojice lokomotiv také dvěma ochrannými vozy, dodávajícími brzdící procenta. Již brzy se k němu přidá i 380.002, obě se pak konečně vydají k zákazníkovi a snad brzy i do pravidelného provozu. Přeprava probíhala za standardních opatření a souprava se po cestě řídila "kulatými rychlostníky". Bonusem pro ty, kteří nebyli v dešti líní dojít k trati, byl pohled, jaký se mohl naskytnout již před 40 léty. Polovinu trasy totiž souprava projela ve složení 749.006 + Aa 19 10 017 + Ba 20 80 155, tedy se zástupcem pětikusové ověřovací série "zamračených", vyrobeným v roce 1966, a historickými vozy, zástupci prvních sérií typu "Y", dodaných z budyšínské vagonky také již v šedesátých letech. Malým paradoxem je, že zatímco udržované vagóny jsou v majetku luženského muzea a opatřené původním nátěrem, označením i vlastnickými znaky ČSD, "zamračená", čtvrtá nejstarší zachovalá své řady, jezdí dosud v pravidelném provozu, krásně natřená podle původního schématu a stále nevybavena tlumiči výfuku. Jen označení "ČD" kazilo věrohodnost zážitku, k němuž jinak dávala řada autentických zákoutí na trati 170 příležitostí dostatek. Jen to trolejové vedení tam bylo navíc. Milovníci se dočkali i svého oblíbeného dunění.
Prototyp 380.001 měl podle původních plánů postoupit typové zkoušky již v září minulého roku, celý průběh realizace dodávky dvacetikusové série výkonných lokomotiv 109E Českým drahám má ale zpoždění. První ze série oslavila výstavní premiéru na berlínském veletrhu Innotrans 2008 a testy na okruhu tak podstupuje později, než druhá v pořadí, ale první vyrobená 380.002, jejíž návoz na tovární testy s pomocí o čtvrt století staršího druhého prototypu řady 363 jsme sledovali loni.
Jedničku i dvojku čekají na okruhu těžké chvíle. Musí podstoupit cca. 370 testů vyžadovanými českým i německým drážním úřadem k tomu, aby typ byl schválen pro provoz. Jedněmi z nejvíce sledovaných zkoušek budou zejména měření EMC (elektromagnetické kompatibility) s různými traťovými zabezpečovacími zařízeními. S těmi měly dlouhou dobu problémy jednotky Alstom ČD 680 "Pendolino" a také Siemens ES64 U4-C "Taurus". Pokud bude vše probíhat podle předpokladů, již toto léto by lokomotivy mohly podstoupit TBZ (technicko-bezpečnostní zkoušku) a provozní zkoušky u provozovatele - Českých drah.
Zdroj: ŽelPage; foto: Jaroslav Charvát, Filipo
To je tedy podle meho nemistne, atsi klidne jedna o vyrobek soukrome firmy ale je uz dopredu dohodnute ze bude placen z verejnych penez (vcetne vyvoje) tak at s tim nedelaji nechutne fory. Shame on you, SKODA!
Redakci za takovychto podminek nic nevycitam, jen je dobre to vedet...
Spřáhlo nejspíš slouží k posunu s některou z jednotek, které se nyní na ŽZO zkouší.
Nj, ale tohle je zpravodajství ŽelPage, relativně profesionálně pracující redakce, která se snaží ctít nějakou etiku a to je i třeba fakt, že uvádíme zdroje a informace, které jsou citlivé, tak nezveřejňujeme. Ano, Škodu a ČD by to asi nenechalo lhostejnými vylepit nějakou depeši o přepravě prototypu, pokud bychom ji měli v ruce, nehledě na fakt, že bychom asi neměli šanci sdělit zdroj, odkud ji máme.
Nick mi jen nepřímo připomněl, že jsem se spletl. Čunčeho původní revizi jsem neviděl, ale až tu redakční a u té jsem vyslovil žádost o stop vydání. Ta původní by ostatně taky neprošla, na velmi stručný obsah a na fakt, že to autor asi nemá jak věrohodně legálně ozdrojovat. Takže se omlouvám za mylné sdělení, zastavil jsem vydání až redakční revize. Ale na věci to nic nemění.
Pokud ten rozdíl forum vs. zpravodajství nevidíte, pak je jakákoliv diskuse marná. Pak už mi zbývá jen sdělit, že socialismu jsem si moc neužil za svého života, ale nemám rád princip, že, "když může on, můžu i já". Demokracie je fajn, "každý má právo, ale taky za své činy nese odpovědnost". ;)
Bojím sa, že tu mnoho ľudí hľadá viac, než tu skutočne je...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.