..: Království železnic otevřeno :..

Eso , foto: Richard Weber Praha — Jak jsme již avizovali, ve středu 1. července 2009 bylo slavnostně otevřeno Království železnic. Za přítomnosti tvůrce Matěje Horna a partnerů projektu Jiřího Koláře z Českých drah, radního hl.města Prahy Milana Richtera a dalších hostů byl před polednem slavnostně zahájen provoz největšího modelového kolejiště u nás. Po přestřižení pásky jsme sestoupili o patro níže do 1. podzemního podlaží (či suterénu, chcete–li), abychom vstoupili do onoho magického zmenšeného světa nejen vlaků, lokomotiv a vagonů, ale i aut, domů, krajiny a samozřejmě i lidí.

Anděl City, foto: Jiří Randa, JRtrain Vchod do Království železnic, foto: Jiří Randa, JRtrain V první etapě jsou k vidění tři různě velká kolejiště o celkové ploše 115 m2. Ne náhodou jsou stávající i budoucí kolejiště stavěna v modelové velikosti H0 (čti há nula), tj. zmenšená v měřítku 1:87. Toto měřítko patří mezi nejrozšířenější a považuje se také za nejvhodnější z hlediska náročnosti na prostor a zároveň co nejlepšího ztvárnění detailů. V tomto měřítku se také hojně kromě vlastních modelů lokomotiv a vagonů vyrábí nejrůznější modely automobilů, domů, figurek a dalších doplňků nejen k modelové železnici.

Upravený model Škoda 706 firmy Permot, foto: Jiří Randa, JRtrain Úvodní plocha modelového kolejiště představuje průřez všemi technologiemi a stavebními prvky, které budou použity při výstavbě dalších částí kolejiště, které se již nyní rýsuje v 2. podzemním podlaží. Kromě vlaků, které jsou vedeny zejména modely českých lokomotiv, se zde prohánějí i modely automobilů. Jedná se o systém Faller Car System a provoz podobně jako u vlaků je řízen digitálně pomocí počítače. I zde se počítá s nasazením modelů českých vozidel, které ovšem musí modeláři teprve vyrobit — např. upravit ze stávajících seriově vyráběných modelů jiných firem a doplněním dílů a mechanismů zmíněného Faller Car Systemu.

Na kolejišti návštěvník nalezne mnoho zajímavých detailů, situací a témat. Příkladem může být i zimní krajina na jednom z kolejišť, depo s točnou reprezentující historické muzeum, cestující čekající na peroně či žena věšící prádlo nebo dopravní nehoda. Zkrátka vše možné, co člověk potkává ve svém skutečném životě.

Budoucí kolejiště bude jakási zmenšenina České republiky, kdy jednotlivé části budou představovat kraje a jejich dominanty. Jak již bylo zmíněno v předcházejícím článku, prvním krajem bude Ústecký a měl by být zprovozněn do tří měsíců. Jeho stavbu lze již nyní sledovat z ochozu 1. podzemního podlaží. Součástí Království železnic je stálá výstava z historie železnice. Na jednotlivých panelech jsou uvedena fakta a zajímavosti o budování železnice u nás. Nechybí samozřejmě ani fotografie či kresby. Podél budovaného kolejiště jsou také rozmístěny vitríny s různými modely, či nabídkou výrobců a prodejců železničních modelů a příslušenství. V 2. podz. podlaží je také zejména pro děstké návštevníky připraveno statické kolejiště s vláčky Thomas and friends. Každý může soutěžit a zkusit spočítat, kolik „Tomášů“ se na něm nachází.

V porovnání se stavem, v jakém úvodní kolejiště bylo při naší návštěvě začátkem června, stavba hodně pokročila. Ale stále je na čem pracovat. Nám nezbývá, než všem doporučit návštěvu Království železnic a provozovatelům popřát hodně úspěchů. Vstupné sice činí 150 Kč pro dospělou osobu, nicméně do konce září je v platnosti sleva 30% na všechny druhy vstupného. Navíc návštěvníkům, kteří přijedou ten den vlakem Českých drah a prokáží se platnou jízdenkou, bude přiznána další sleva 10%, držitelům In-karet 15%.

O dalším dění nejen v Království železnic vás budeme průběžně informovat.

Zdroj: ŽelPage, Království železnic; foto: Jiří Randa, Richard Weber, Josef Petrák

Související články: Náhledněte, jak vzniká největší modelové kolejiště v ČR

Jiří Kolář (ČD), otevření Království železnic, foto: Josef Petrák Přestřižení pásky, foto: Jiří randa, JRtrain Pohled na depo, foto: Jiří Randa, JRtrain detail krajiny, foto: Jiří Randa, JRtrain Zimní krajina, foto: Jiří Randa, JRtrain Thomas and friends, foto: Jiří Randa, JRtrain Historie železnice, foto: Jiří Randa, JRtrain Prodejna Království železnic, foto: Josef Petrák Prodejna Království železnic, foto: Josef Petrák  

Josef Petrák Poslat mail autorovi , JRtrain Poslat mail autorovi | 3.7.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže Modelová železnice

Další z regionu ČR Praha


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
dopisovatel nebo člen ŽP CzechDave  mail  
11.07.2009 (23:34)  
Trainman: Pár amerických trucků (Petersbilt a Mack) tady v ČR také jezdí, občas je potkávám na D1 a na severu Čech. Z toho bych ještě závěry nedělal. Nechme celému království čas se nějak vyprofilovat; zatím se jim to nějak nedaří, ale je to ještě poměrně syrová záležitost a nějakou dobu potrvá, než se to usadí.
registrovaný uživatel xyz  mail  
07.07.2009 (23:39)  
Trainman:

No, kdyz uz jsme u toho, tak ten truck za parkovistem je skrz na skrz (tahac i naves) americky.

Na druhou stranu, ambice nemusi byt realisticke zpodobneni, ale spise pobaveni publika a i tak to muze byt pekne a pusobive. ;)
registrovaný uživatel Josef Kamiš  mail  
07.07.2009 (13:37)  
Nechci dělat reklamu,ale souhlasim s Tomem...Přerovské kolejiště je rozhodně nejpropracovanější výtvor v republice a jasně vypovídá o tom,že na něm na rozdíl od tohoto paskvilu pracovali a pracují odborníci na slovo vzatí.
registrovaný uživatel Tom  mail  
05.07.2009 (21:04)  
Nechci dělat reklamu, ale mě připadá z těch velkých kolejišť u nás, co jsem viděl nejvěrnější a nejhezčí kolejiště modelářů z Přerova.
04.07.2009 (15:51)  
http://www.zelpage.cz/news_n/p7010074.jpg Ty závodní speciály WRC na parkovišti nám taky stojí běžně za depem. :P To vypovídá o tomto kolejišti....
registrovaný uživatel M 
03.07.2009 (17:26)  
Modzel - diky. Ten mechanismus znam - ve skolce jsme takhle hodili magnety po zidli:-))
03.07.2009 (17:02)  
Ten model Bmz bych si koupil, jinak, ža pojedu do Prahy, navštívím to.
registrovaný uživatel Rokytka  mail  
03.07.2009 (16:17)  
Je to katastrofa, nafrkali tam koleje od Fleischmanna a že by si s tim dali práci se říci nedá jelikož jsou totálně křivý. Čekal jsem od toho tedy více a ne 3 kolejiště a na každym aby se honily 4 vlaky za sebou, nejhezčí asi budou ty výseče co si nechali dělat na objednávku, takže doufám že to pokračování bude lepší.
03.07.2009 (14:18)  
M: Pod povrchem vozovky je veden drát, podle kterého se orientuje vozidlo za pomoci magnetu u jeho podvozku. Popsáno je to na www.modelyh0.com.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko