Praha - V poslední dnech to vypadá, jako by se s výběrovými řízeními na české železnici doslova roztrhl pytel. Za poslední týden vypsaly České dráhy výběrová řízení na úklid a čištění osobních železničních vozidel (1,4 mld. Kč) či nejnověji na provádění periodických oprav vybraných řad hnacích i nehnaných vozidel osobní dopravy (3,5 mld. Kč). Dnes se ke své mateřské společnosti přidalo i ČD Cargo. Od příštího roku by tak mohlo jeho flotilu nově rozšířit 6 pronajatých moderních vícesystémových lokomotiv.
Předpokládaná hodnota zakázky by měla dosáhnout výše 15 milionů € (téměř 430 milionů Kč). Zakázka má být realizována v době od 31.3. 2010 do 31.3. 2015. Klíčovým omezením pro účast v tomto výběrovém řízení budou zřejmě podmínky technické způsobilosti. Dle zadání výběrového řízení jsou jako informace nezbytné pro posouzení splnění požadavků technické způsobilosti považovány: "Doklady o schválení provozování pranajímaných lokomotiv na železničních tratích v ČR a SRN, ev. čestné prohlášení, pokud doklady v době nabídky nejsou k dispozici, seznam významných pronájmů lokomotiv za poslední 3 roky".
Výběrová řízení nekončí vždy úspěchem
Kdy můžeme očekávat výsledky? Otevírání obálek proběhne přesně za měsíc a půl - ve čtvrtek, 26.3. 2009. Připomeňme si však, že zdaleka ne každé výběrové řízení může dospět až do fáze realizace. Například výběrové řízení Českých drah na dodávku řídících vozů řady 961 skončilo bez vítěze, protože ani jeden z účastníků tendru nedokázal splnit stanovené podmínky. Rovněž i v případě slovenských sousedů se výběrová řízení zdaleka ne vždy setkávají s úspěchem.
Některá výběrová řízení se potýkají též s odklady v zadání. Kupříkladu nákup 100 ojetých vozů ze SRN a pronájem 8 nízkopodlažních motorových jednotek České dráhy (navzdory lhůtě do konce ledna) dodnes stále nevyhlásily.
řada 1116 ÖBB je na úseku Horní Dvořiště st. hr. - České Budějovice stále ve zkušebním provozu (momentálně do 30.6.2009), může jet maximální rychlostí 100 km/h, jezdí podle hranatých rychlostníků, ale ne horních a rekuperuje.
Jinak co se týká tohoto článku, tak si myslím, že půjde o stroje ES64F4, které budou nejspíš brzy schváleny pro celou síť (ovšem s omezením na vypsané tratě jako to má ES64U4).
Díky ta info. A v Německu, Rakousku atd. jim tenhle příliš velký rozvor nevadí?
Při lokomotivním poolu navíc majitel vozidel často zaručuje náhrady lokomotivy při její údržbě. Takže efekt je, že místo třeba 7 lokomotiv potřebujeme jen šest.
No a odpisy a údržba 7 lokomotiv na 5 let to máme 7 (lokomotiv) * 100 (mil Kč/lok) * 2 (i s údržbou) * 5 (let) / 20 (let životnost) = 350 mil. Kč, takže 430 mil. není na drážní poměry o moc více :-D. Když vezmeme v úvahu pekelně skákající kurz koruny, tak před 4 měsíci to bylo 15 (mil. EUR)* 22 (Kč/EUR) = 330 mil. Kč.
Pronájem znamená rovněž lepší Cash flow než koupě. Ale na druhou stranu co je jednou koupené, může jezdit 50 let... A za 15 mil. EUR by se nechaly koupit takové tři Taurusy i s údržbou na 5 let...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.