Brno – V brněnském uzlu se i přes dosavadní neschválení projektu odsunu hlavního nádraží čile staví, což přináší i mnohé výluky. V rámci projektu nového odstavného nádraží je právě dokončována vlaková myčka v Brně–Horních Heršpicích a k ní budován podchod. V rámci rekonstrukce zabezpečovacího zařízení na trati Brno – Břeclav pak dojde k aktivaci nového zabezpečovacího zařízení. Obě výluky, iniciované Správou železniční dopravní cesty, přinesou od 30. října do 6. listopadu 2009 změny do provozu vybraných vlaků Českých drah na trati 240 v relaci Brno – Zastávka u Brna, rychlíků na trase Brno – Jihlava, téměř všech osobních vlaků na této relaci a na trati 244 mezi Brnem a Střelicemi.
Obě výluky způsobí výrazné snížení kapacity dopravní cesty, proto byla zavedena následující opatření v regionální a dálkové dopravě:
- Rychlíky v relaci Brno – Plzeň budou z Brna hl.n. vypravovány o 5 minut dřív, přijíždět budou o 5 minut později.
- Osobní vlaky mezi Brnem a Zastávkou u Brna budou vedeny náhradní vlakovou soupravou v pozměněné časové poloze, viz výlukový jízdní řád. Při cestě dále na Třebíč a Jihlavu bude nutný přestup do náhradní vlakové soupravy. Pro spoje Os 4838, Os 4840, Os 4844, Os 4848, Os 4849, Os 4853 a Os 4855 bude v uvedeném úseku zavedena náhradní autobusová doprava.
- Osobní vlaky v relaci Brno – Hrušovany nad Jevišovkou jsou v úseku Brno hl.n – Střelice odřeknuty, cestující mohou využít spoje jedoucí ve směru Zastávka u Brna a přestoupit ve Střelicích.
Od června do prosince tohoto roku prochází rekonstrukcí zabezpečovací zařízení na celé trati 250 mezi Brnem a Břeclaví. I na této trati platí pro všechny regionální a meziregionální spoje výlukový jízdní řád.
Příloha: výlukový jízdní řád pro trati 240 a 244 platný 30. 10. – 6. 11. 2009
Podrobnosti o pracích ve stanici Brno–Horní Heršpice uvádí na své stránce Alan Butschek.
Úplné podrobnosti o této a dalších výlukách na české drážní síti najdete na portálu www.vyluky.cz.
Zdroj: České dráhy, SŽDC
Nepovažuju se za zavilého zastánce přesunu nádraží, jen tvrdím že se už konečně některá varianta musí REALIZOVAT, a ne pořád vymýšlet a hádat se.
Oproti nádraží v centru tak vycházejí srovnatelné rychlosti průjezdu směr sever (pokud odhlédneme od pomalého zhlaví, tak před Židenicemi je oblouk R 750 m > V = 120 km/h)
ad průjezdnost: ono je dneska průjezdné skoro všechno, co jde - kromě vlaků od/do Střelic (v kusých) jsou výchozí/končící jen vlaky na Vláru, část bohumínských rychlíků (půlka pokračuje HB - Praha), R Břeclav-Olomouc a Sp Č. Třebová. Výjimkou jsou začátky/konce provozu a špiček.
Oproti tomu ma Brno hl.n. sest prujezdnych koleju + 4 kuse. Hlavni problem Brna je v celkove organizaci provozu - vychozi vlaky jsou pristavovany s predstihem az pul hodiny, stridaji se tu firove... To vsechno se deje bez nejakych "pomocnych" koleji, ktere maji na Smichove - a na elektromechanice.
Rekl bych, ze by stacilo udelat Brno trochu vic prujezdne (a koncit osobaky od Tisnova treba v HH). Ozeleni jedne koleje by bylo z hlediska oblouku naprosto bezpredmetne (staci se podivat na mapu). Kdyz uz bourat, tak Tesco :) - a posunout viadukt nad Uzkou. Tim by vzniklo i misto pro jeden peron navic. Ale do te doby by stacilo trochu prekopat GVD...
Mohu vás ujistit, že přesun mezi oběma nádražími, resp. nástupišti (7. kolej TGM > 7.nástupiště HLN) běžný cestující, zvláště se zavazadlem nestihne pod 15 minut. S vyplazeným jazykem za použití různých zkratek (před koleje na Masaryčce, kus po okraji magistrály na HLN a zase přes přechody poklusem tak necelých 15 minut. IDOS sice uvádí 11 minut, ale to je tak akorát od vchodu ke vchodu. Týchž 11 minut totiž uvádí i od zastávky TRAM v Bolzanově ulici, což je přiměřené, 13 minut je uváděno za zastávky TRAM v Jindřišské, což je také přiměřené.
Doby, kdy mezi oběma nádražími existovalo tramvajové spojení zastavují přímo před budovami obou nádraží je hluboká minulost.
Víte co je ale nejzajímavější ? Odsunuté nádraží má mít tuším 12 kolejí (tolik kolejí má Berlin Hbf + 2 koleje pro S-Bahn), špičkově je dnes na brněnském HLN za 24 hodin 635 pohybů vlaků (příjezdy a odjezdy). Když bychom připočítali nějaká soupravy z/do odstavných, tak počítejme 700 pohybů za 24 hodin, které se uskutečňují na 6 průjezdných a 4 kusých kolejích. Na Smíchovském nádraží jsou dnes 452 pohyby, s nějakými soupravami a nákladními vlaky řekněmě pro zjednodušení 500 pohybů. A tohle se vyjezdí na 5 průjezdných a jedné kusé koleji ...
Dusanh : Možná by stačilo oželet jednu průjezdnou kolej a ty oblouky "jen" drobet narovnat. Nádraží Zürich Flughafen je celé v oblouku a s rezervou se tam vejde zdvojené ICN (14 vozů), resp. dlouhé klasické soupravy. Nádraží v Bernu je taky ve velké části v oblouku, možná ostřejším než v Brně. Vzhledem k tomu, že památkově je chráněna jen staniční budova, tak by se dala část TESCA postavit i nad kolejištěm. Podobně se využilo prostorů nad kolejištěm Franz Josef Bahnhof a takových stanic je více. Já tiše doufám, že se jednoho ošklivého dne zjistí, že na odsun nejsou peníze a musí se hledat "levnější" řešení.
Ostatne i od Zidenic je to vicemene jen jeden tahly oblouk, kde ta ctyricitka neni rozhodne dana polomerem. A nad Kolistem by vlaky mely brzdit uz v kazdem pripade:)
Vaše srovnání pražské Masaryčky a hlavního sice má trochu logiku, zejména je neoodiskutovatelný ten faktor času - po třiceti letech existence odsunutého nádraží v Brně už to nikomu nepřijde divné. Aby to srovnání bylo úplné, tak by "odsun" v Brně musel být vyvolán stavbou nové trati, která by vedla v Brně ve směru západ-východ přes Pisárky tunelem pod Špilberk...
I tak je tady jedno veliké ALE: výstavbu tehdejšího pražského nádraží Franze Josefa zaplatila soukromá společnost. Odsun nádraží v Brně bychom měli zaplatit všichni - a ten poměr cena/výkon při ceně 30GKč nevidím nijak optimisticky. Za výrazně míň peněz by šlo: zbourat Tesco a nádraží ve stávající poloze srovnat tak, aby byla rovná nástupiště. Dvojici oblouků na severním zhlaví nahradit jedním o větším poloměru. Tescu by se postavil podzemní obchoďák pod nádražím a (skoro ;-) všichni by byli spokojeni. Zbourat všechny ty chatrče okolo a je hotovo...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.