Liberecko – Vozit cestující po českých lokálkách s vydatným příspěvkem krajů je pro dopravce zřejmě lákavé sousto. Důkazem toho je alespoň zájem firem, které se přihlásily do soutěže na zajištění regionální vlakové dopravy po vybraných tratích v Libereckém kraji. Ten je po Karlovarsku teprve druhým, který bude provoz osobních vlaků suvencovat podle toho, kdo z dopravců nabídne nejlepší podmínky. Na severu Čech soutěží celkem 5 dopravních společností se zvučnými jmény. Ty se utkají zhruba o třetinu tratí v Libereckém kraji, na jejichž provoz právě doplácí.
Jiří Mužík ze Sdružení železničních společností říká, že je načase, aby podobné soutěže začalo vyhlašovat samotné ministerstvo dopravy a jiné kraje. Podle něj je právě vysoký počet uchazečů signálem, že o provozování regionální železniční dopravy je u nás zájem. Většinu financí na úhradu ztráty z provozu osobních vlaků zatím plošně získávají ČD, které ročně inkasují kolem 8 miliard z veřejných prostředků a požadují další. Podobné podmínky tak chtějí i ostatní dopravci. Do soutěže na severu Čech se přihlásily společnosti Arriva, České dráhy, Keolis, Student Agency a Viamont.
Výběrové řízení zatím vypsal jen Liberecký a Karlovarský kraj. Ty budou později dopravce porovnávat, rozhodujícím faktorem pro uzavření kontraktu na patnáct let bude cena a kvalita nabízených vlakových spojů. Podle Petra Moravce, bývalého šéfa Veolia Transport, který je v současnosti náměstkem pro osobní dopravu ČD, tyto tendry ukáží skutečné náklady na provoz a kraje pochopí, že budou muset za dopravu platit více než dosud. Petr Prokeš, vedoucí společnosti KORID zajišťující na Liberecku koordinaci veřejné dopravy, se nechal slyšet, že by na kolejích v kraji rád viděl moderní nízkopodlažní motorové jednotky. Ty by měly splňovat všechny současné požadavky v osobní vlakové dopravě.
Kraj by měl mít ke konci února však již jasno, kdo bude zajišťovat dopravu na trati z Liberce do Rybniště přes Žitavu. Okolo českých kolejí se zatím v tichosti pohybují i jiní dopravci, jako německé Deutsche Bahn, či rakouské ÖBB. Liberecký kraj již dříve podobnou soutěž vypsal, nicméně nabídky od ostatních dopravců byly mnohem vyšší a dražší než současný provoz Českých drah. Dle serveru iDNES.cz Ministerstvo dopravy chystá nový zákon o veřejných službách v přepravě, z něhož pramení, že VŘ bude vyhlašovat samotný stát.
Zdroj: iDNES.cz; námět: Adys
Myslím si třeba, že by bylo fajn, kdyby se mohla zvýšit rychlost tak, aby se zvládla jízda z Raspenavy do Nového Města pod Smrkem za 29 minut, a aby se vlaky v intervalu 1 h mohly křižovat právě v těchto stanicích, to by bylo jistě fajn, ale nejsem si jist, jestli se tak SŽDC zachová.
Totéž v případě, který jsem uvedl už níže, a to takové úpravy trati včetně zabezpečení mezi Libercem a Tanvaldem, aby bylo možné aplikovat interval 30 minut s křižováními v Tanvaldu, Smržovce, Jablonci a pak asi na okraji liberecké stanice.
A nevím,proč chcete nějak procentuálně snižovat objem tratí,kde jezdí čd?? Vždyť to je nesmyslné.Toto vř nemá za úkol nahradit čd soukromníkem,ale má za úkol přivést nová vozidla na tyto tratě za relevantní dotace.Tímto vř bude spečetěn osud tratě,na min 15 let bude trať perspektivní a i pro sždc to bude jasný signál,že zde může zainvestovat do infrastruktury daleko více a bez rizika toho,že v rámci krajských škrtů bude trať bez provozu.
A vzhledem k dotatčnímu systému MD je možné se u nových vozidel dostat na velmi zajímavé částky za vozidla. Nevím, jak je tomu dnes, ale když jsem se před časem v této problematice trošku pohyboval, bylo možné získat až kolem 45% z ceny nového vozidla...
Ptat se, proc odmita nahradit vsech 15% je legitimni otazka...
Jinak souhlasne komentare jsou dost zvlastni - mam jako napsat pod kazdej druhej "s timhle souhlasim"? Souhlasim treba s tim co napsal mates111. Pokud Zikmund napise blabol typu "zamestnavatel musi zajistit zamestnancum stravovani", tak s tim souhlasit nelze. Soucasne je asi "potreba" netusicim vysvetlit, ze je to blabol...
Konkretne u persinga mne zajima, jakej ma duvod pro tech svych MAX deset procent. Proste mne zajima, jakej ma duvod (nebo jestli s tim nesouhlasi proste z principu a vlastne ani poradne nevi, proc s tim nesouhlasi). Neni tam ani souhlas, ani nesouhlas. Je tam otazka...
To co popisujete se týká například "privatizace" činnosti vlakových uklízečů. Když tuto činnost ČD předaly "jiné společnosti" tak zde byl zákonný převod zaměstnanců pod novou společnost, ale zaměstnanec nemusel s tímto převodem souhlasit a dostal pak výpověď nebo si našel jinou práci u CD.
Nový dopravce by je jistě oslovil, ale při reálném nedostatku strojvedoucích u ČD a.s. a požadavcích na přesčasovou práci lze těžko předpokládat, že by od "nového" dopravce dostali tak lukrativní nabídku mzdových a pracovních podmínek, případně dalších benefitů, že by jimi "přetrumfly" ČD.
2. Porad ti tam pet procent lita... Nebo kvuli tomu, ze by nebylo dobry pustit soukromnika na vic jak 10 procent, tak tech pet "pro jistotu" nechas ve stavu posledni vule?
2. Pokud soukromnikum "das" jen 10% a ta cast CD "ktera nestoji za nic" je treba 20% - jak vyresit tuhle nerovnost?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.