..: Železniční revoluce ve Středočeském kraji k 15. výročí ROPIDu? :..

Esko 2009, foto: ČDPraha - "Zjednodušeně řečeno, všechny kraje potvrdily objednávky z loňska, vyjma Středočeského, kde dochází k nárůstu," prohlásil na včerejší tiskové konferenci Českých drah k novému jízdnímu řádu ředitel KCOD Praha Alois Kašpar. Cestující ve středních Čechách pocítí zásadní změnu, železniční doprava od prosince totiž posílí až o 30 procent. A to bez masivního navýšení nebo modernizace parku kolejových vozidel a bez výraznějších úprav zastaralé infrastruktury - snad s výjimkou Nového spojení. V rozsahu jde bezesporu o přinejmenším evropský unikát, ale nejspíš i slabé místo tohoto projektu.

"Zatímco změny v celorepublikovém měřítku jsou relativní, ve středočeském je to revoluce," uvádí Kašpar. A změn je skutečně požehnaně - skoro by se chtělo říct, že si je ROPID připravil ke svému 15. výročí, které oslaví o víkendu.

  • Nově se zavádí poprvé skutečná taktová doprava na trati 120 z Prahy do Rakovníka a všech návazných tratích
  • Častější bude i spojení na Neratovice (hodinový interval osobních vlaků a dvouhodinový interval rychlíků), do Řevnic nebo na Městské lince (30 minut po celý den)
  • V ranní špičce pojede vlak z Radotína každých 10 minut (a to doslova co zrovna na Smíchově má kola), ze Strančic každých 15 minut, z Nučic a Rudné, jakož i z Kolína a Českého Brodu každou půlhodinu

Díky dokončení Nového spojení Praha v regionální dopravě postupně přechází na tzv. poloprůjezdný model. První vlaštovkou bude linka S9/S29, která přinese kromě zajíždění spojů ze Strančic až do Prahy-Vysočan i interval 15 minut ve špičce. Na některých víkendových párech osobních vlaků by se navíc na sklonově náročné trati 221 měly vůbec poprvé pravidelně vypravovat jednotky řady 471, o jejichž schopnosti spolehlivého provozu na takovéto trati se dlouze spekulovalo.

Velkým otazníkem zůstává už celá vize tohoto projektu. "Eska" v zahraničí zpravidla představují mnohem více, než vidíme v Praze. Již se zavedením systému dochází zpravidla na jednoduché intervalové jízdní řády ve stylu linek, cíleného dosažení a zajištění přestupních vazeb mezi linkami a na další systémy (nejen úpravou přestupního terminálu, ale i vhodným navázáním jízdního řádu), nasazení zpravidla jednotných vozidel umožňujících garanci jízdních dob a služeb jako je nízkopodlažnost, přeprava kol, invalidů, kočárků či objemných zavazadel. Takto vybudovaný systém se stává skutečně hodnotnou značkou. České Esko, přinejmenším to pražské, je ve své podstatě stále především pojmenováním současného stavu s mnoha odstrašujícími příklady, jako jsou jízdní řád linky S8 na trati 210, nasazované letité soupravy řady 451/2 nebo 714 + Btax a další, neefektivní nebo zcela nedostatečně nasazené audiovizuální informační systémy, ať už jde o ukecanou "plechovou hubu" nebo i pouhé monitory s nejbližšími odjezdy - opět např. v přestupním uzlu Praha-Vršovice. V neposlední řadě je důležitá tarifní integrace - a ta v případě okolí Prahy usnula již před několika lety na mrtvém bodě. Některé úseky eska nejsou tarifně integrovány vůbec, na některých platí předplatní jízdenky, a pouze na několika málo z nich i jízdenky jednotlivé. Další lahůdkou jsou pražská pásma P, 0 a B, která pro různé typy jízdenek platí jinak (P je dvojpásmo, B platí jen pro jednotlivé jízdy, pro předplacené jízdenky je součástí pásma 0). V mnoha úsecích tak nakonec platí dvojí tarif. Jiné jízdenky jsou k dostání ve žlutých automatech PID, jiné prodávají pokladny ČD a průvodčí. A oba subjekty se přitom tváří, že nic jiného neexistuje. A třetí se připravuje. Středočeský kraj zaintegruje, dle vlastního vyjádření páteřní železniční dopravu, do svého systému Středočeské integrované dopravy do roku 2015 (chtělo by se dodat cimrmanovské +/- 200 let). A typicky po česku - komplikuje to čipová karta, o jejímž smyslu a přínosech se pochybovat nesmí, ačkoliv to jinde jde docela dobře i bez ní.

Nabízí se otázka, zda tolikrát uváděný úspěch v počtech dosažených cestujících není dán spíše zoufalou znouzectností stále početnějších pendlerů z regionu dojíždějících do Prahy, kteří by sice rádi jezdili kulturně, ale v podstatě jinou možnost oproti přeplněné silniční síti již ani nemají, než lepší nabídkou železničních služeb. Esko přitom vzniklo z iniciativy Českých drah, které ho jako ochrannou známku i vlastní - skoro by se chtělo říct, že šlo o metropolitní dopravní linky, propagované po katastrofální povodni z roku 2002 a v následujících letech zcela vymizelé, vyvedené v bleděmodrém (barva loga Eska Českých drah) - i to po roce téměř zaniklo, označení vozů samolepkami odpadává a uhnívá, vlaječky ze stanic zmizely. Nadobro?

Esko je poměrně nová značka. Pro naše sousedy představuje moderní vlak, který vás komfortně ale především spolehlivě, včas dopraví do práce, do školy, domů, za zábavou, na nákupy, na výlet - se vším co k tomu potřebujete. U nás nemá ambice o mnoho menší. Citlivost na výpadky v příměstské dopravě je ale mnohem vyšší než v dálkové nebo regionální dopravě. A spolehlivost pražského/středočeského Eska s jeho vozidly na současné infrastruktuře s vlivem stále častějších výpadků zabezpečovacího zařízení (bez ohledu na jejich viníka) a přenosů zpoždění vlaků vyšších kategorií lze odhadovat o několik řádů za očekáváním nejen stávajících, ale především nově přestoupivších cestujících, které se snaží nalákat. Bude pro ně novou šancí nebo spíše poslední kapkou? Není na marketing bez zajištěné kvality brzo? Nezneužívá ČD jen dobré jméno městské železnice v okolní Evropě? Již brzy uvidíme - na vlastní oči, v přímém přenosu - nebo už teď v naší anketě.

Zdroje a další informace: Tiskové zprávy ČD a ROPID


Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 25.11.2008 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Praha ČR Středočeský


  1 ... 4 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
26.11.2008 (0:04)  
Vítek_V : však jsem neřekl, že Řevnice na tom budou nejhůře. Ale je nutné dodat, že v Radotíně je výpravčí modrý tudíž bez výpravy a zab. zař. reléovka, takže v tomto směru mnohem lepší nežli Řevnice s elektromechanikou (nutnost osobně chodit kontrolovat volnost vlakové cesty) a navíc výpravčí jsou zde červení, takže musí ještě stíhat chodit vlaky vypravovat. To se celý den nezastaví...
25.11.2008 (23:05)  
Aa, rád bych byl obeznámen s tím, jakou má spojitost složka, která nemá s vámi proklamovaným ropidem absolutně žádnou spojitost. Je sice fajn, jak se zvýšením počtu vlaků dojde ke snížení počtu autobusů (linka 204, 244 - která bude v PD jezdit mezi 20-6 hodinou, s tím, že 244 končit na Nádraží Radotín a spoj dále bude zajišťovat mini Ikarus). Za Vámi budou lidé chodit a nadávat Vám jen těžko, když vlaky nepojedou a autobusy s prodlouženým intervalem poptávku neuspokojí. Kdo první to lidově řečeno schytá? Výpravčí (který je, podotýkám, ve směně sám)!
Co se Řevnic týká, ano, i tam bude značný nárůst dopravy (obracáků), dovolím si však řici, že Radotín na tom bude poněkud ještě hůře, minimálně v počtu vlaků (+ nákladní spojka na odbočku Tunel do Krče), kdy se zde budou točit klasické soupravy s lokomotivou. Tady by možná nebylo od věci, kdybyste se do stanic, kterých se nový gvd týká, zašel podívat osobně. A ještě lépe, okusit si 12ti hodinovou směnu v jedné osobě.
25.11.2008 (22:54)  
M) Jasně, revizor je v pohodě. Otázka spíš je, jestli je nutné skutečně každého neustále kontrolovat, zda-li má u sebe lístek či předplacenku? Právě kvůli této absolutní kontrole se ČD bránilo uznávání SMS jízdenek. Neměli potřebný validátor. Když si vzpomenu, jak v Innsbrucku hlásí "Pozor, nacházíte se na samoobslužné trase, kupte si lístek v automatu, ve vlaku se lístky neprodávají." A štíplístka na tyrolském S-Bahn potkám občasně...
registrovaný uživatel M 
25.11.2008 (22:51)  
Michawel - mne jednou (z mnoha) kontroloval pruvodci v S-bahnu primo pod Sudbahnhofem (tj. ne ta "vypadovka", ale na Rennweg), takze bacha na ne:-)
registrovaný uživatel -aa- 
25.11.2008 (22:30)  
Dělají dobře řevničtí výpravčí. Šup s peticí na Ropid! (to myslím vážně)
25.11.2008 (21:59)  
Ještě k trati 171. Sám jsem zvědav jak se tento nelze jinak nazvati než "masakr" prověří praxí a provozem.
Situace, které tu někdo zmiňuje jako stanice P.Radotín nebo dlouhý úsek Radotín - Dobřichovice jsou jen jedny z mnoha.
V Řevnicích pokud vím sepsali výpravčí petici, kde požadují na denní směny doplnit stav na dva sloužící výpravčí. Souhlasím s nimi, ale je to boj s větrnými mlýny. Lidí je málo, do toho přesčasová práce, více šichet za sebou - to by bylo v "masakru" co se tam bude dít od 14. prosince v jednom na zhroucení. Jsem rád, že si plánovači GVD a ROPID berou příklad ze zahraničí co se hustoty dopravy týká. Bohužel trochu zapoměli na technické zázemí tratí, stanic a zastávek. Zab. zřízení z dob Rakouska-Uherska (hradlový poloautoblok Radotín - Beroun) tomu fakt moc sluší! Nějaké informační zařízení na zastávkách také neexistuje atd....nechci se tu rozepisovat do nekonečna, ale těchto připomínek b se našlo ještě mnoho.
Zkrátka a dobře: cestujícím přeji pevné nervy v tom bordelu co nastane při jakékoliv mimořádnosti nebo výluce, výpravčím a ostatním pracovníkům nervy ještě pevnější, protože toto všechno odnesou od cestujících oni. Toto je domeček z karet na který stačí opravdu jen malé fouknutí...malinké - a bude zle!
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
25.11.2008 (21:41)  
Dekuji za prinosne komentare. Precetl jsem to komplet (trvalo to hodinu), ale jsem obohacen o informace z reality.
Skoda, ze tyto dlouhe prispevky nectou nekteri "odbornici", kteri pak nekde napisou napr. "proc CD nekoupi tak 5000 novych vozu a je po problemu".
25.11.2008 (20:05)  
M@ra : ano, infrastruktura se může přizpůsobit provozu, jenže to by musel existovat nějaký dlouhodobý výhled, tak na nějakých 20 let dopředu. Čili to, čemu se říká dopravní politika ... tedy dlouhodobá státní koncepce, v jejímž rámci bude úplně jedno, který dopravce bude nasazovat svoje vozidla na vlaky. Přitom na jedné trati mohou jezdit vozidla více dopravců podle universálního tarifu. Čili model německý či švýcarský. Součástí té státní (vrcholové) koncepce bude pochopitelně koncepce krajská (regionální), čili ta výsledná koncepce bude skládačkou koncepcí regionálních a státní. Takže když si kraj umane, že na trati Kolín – Praha chce mít nastupiště na 4x471[3], protože tam objedná tak dlouhé vlaky, tak je holt bude muset majitel dopravní cesty (tedy stát) postavit.

"aa" – na rozvrat na 120 stačí drobet listí nebo sněhu na stoupání z Dejvic na Veleslavín nebo při průjezdu Stromovkou ...
Pochybuji, že nastoupí marketinkové a podobné útvary s košťátky a kyblíčky s pískem ...
Užil jsem si to onehdá mezi Měchenicemi a Mníškem, kupodivu ne při rozjezdu z Klínce. Pak snad někdo pochopí, že jedna hnací náprava u vozidla 814 je tupost.

Tomáš Záruba : plně s vámi souhlasím, chování dopravce mne taky štve, jenže znáte poměry v DKV Praha ? Realita vypadá jinak než od klávesnice PC.
Když jsem kdysi kreslil v domečku u Hrabovky (tam, kde je dnes pilíř Nového spojení) oběhy a personální turnusy lokomotivních čet, tak „dole" na fírcimře měl strojmistr k mání jednoho „dvousystémového" strojvedoucího z turnusové skupiny 03E s poznáním do Bratislavy, pak jednoho znalého okolí Prahy do Berouna a Benešova, k tomu strojvedoucí z nákladů čekajících na výkon v rámci „směnného obsazení s volnou vazbou" a čas od času si strojmistři si na pohotovost, nazývanou „střídání" nakomandovali nějakého svého oblíbence, aby mu dali vydělat. Zpravidla to byl nějaký špičkový leťák, který uměl všechno ... Podobně na tom byl strojmistr na ONJ, který měl k ruce nejméně dvě „střídání". Komandovali se „zkoušky" určené pro nějaké „pokusy" s peršinky, po „EV" se dělala zkušební jízda tuším na vzdálenost 50 km v jednom směru, takže někam do Kolína apod. Navíc v personálních turnusech byly technologické „vaty", kdy např. strojvedoucí přijel s lokomotivou na „provozní" a byl strojmistrovi zhruba dvě hodiny k ruce ...
Když jsem o několik let později přišel dopoledne za strojmistrem, že lok XYZ má projetá kola a na zítra 6.00 je objednán soustruh v ústeckém depu, tak jsem byl sice slovně prokopnut, ale v šest ráno stála mašina v Ústí. Dvojnásobně jsem byl prokopnut při sdělení, že soustruh je objednán na 18.00 téhož dne, nicméně i v tom případě tam ta mašina prostě stála ... Jo limit přesčasové práce byl 960 hodin za rok ... a kdo uměl, ten uměl a dalo se najezdit i více, aniž si toho někdo všiml.

Dostat někoho na HLN pěšky byla otázka 15 minut, navíc tam stála vždycky nějaká mašina, dostat mašinu z depa na HLN i s oživením v depu se dalo zvládnout za 25 minut – výpravčí si dokázali vypomoci nebo se vyměnila mašina v Hrabovce, v Libni jste byl za 8 minut...

Zkuste chtít něco dnes ...
Pokud má strojmistr někoho ve Vršovicích, tak se do Holešovic dostává MHD hodinu, z ONJ to není o nic lepší... Dostat mašinu z depa na Masaryčku je na hodinu. Nákladářské strojvedoucí - na rozdíl od „mých" dob - použít nemůže, ti patří jinému dopravci. Tehdy taky byl horní limit pracovní doby 15 hodin, stačilo přihodit dalšího pracovníka (pomocníka strojvedoucího) nebo dát dohromady dva „dvanáctihodinové" strojvedoucí a mohl jste úspěšně vyřešit problém. Dnes je 12 hodin a utrum, resp. nad 12 hodin můžete akorát odstavit mašinu. Takže při větším zpoždění, kdy je „atakován" 12 hodinový limit má strojmistr vůbec problém sehnat střídajícího strojvedoucího. Klasické bobiny uměl každý, se 150 (Ex E499.2) byly v době, kdy na nich jezdila jenom Masaryčka (mimo Žilinu Košice) problémy, nikdo je neuměl, takže se často jezdilo při zpoždění i přes 15 hodin ... Podobně to bylo v začátcích peršinků ... Bastardy umí v Praze jen někdo, s Taurusy to bude stejné .... „Bratislavská skupina" si v 80. letech udělala zácvik a zkoušky na laminátky, aby se nestávalo, že modrá někde na střídavině lehne, opodál stojí na nákladu zamčená laminátka, ale čeká se, až odněkud přijede živá laminátka, protože „pragocentristé" laminátky neuměli. Myslíte, že strojvedoucí z Brna, Břeclavi, Havlíčkova Brodu umí 122 nebo 123, když by lehli s modrou někde Kolíně a byla k mání jen nějaká „zelená" od Carga ?

Sebelepší dispečer nic nezorganizuje, když nemá organizovat co. Stejně tak jako sebelepší kuchař neuvaří, když nemá z čeho vařit.
registrovaný uživatel -aa- 
25.11.2008 (18:33)  
Tomáši, my se musíme zabývat vším! A čím víc nás na to bude, tím líp. Ovšem kde brát lidi?
Dispečink soboní dopravy se formuje, víš moc dobře jako já, že na školách se nic takového neučí, kde tedy vzít dobrého dispečera? Loví se mezi výpravčími, ale dobrý výpravčí není dobrý dispečer. Platy tam taky nejsou závratné. Ty to dělat nepůjdeš.... Navíc mu musíš dát do ruky účinné nástroje. Když se pracuje na dráze pod knutou odborů a zákoníku práce, těžko si můžeš hrát na nějakou velkou operativu. A tohle se musí změnit.
Zrovna tak je ale potřeba dělat propagaci. Poslední peníze na reklamu - známá poučka. A čím horší zboží, tím víc reklamy potřebuje, to už jsem tu psal. Pokud někdo spáchá husarský kousek, že jezdit vlakem je in a autem jezdí jen pitomci, pak to bude ten správný reklamní kousek. A čím víc lidí, tím víc peněz (z tržeb i z dotací). Prostě ty vlaječky a loga k tomu patří. Nepodceňuj to, protože lid na reklamu dá. Hlavně projekty jako Esko lze prezentovat novinářům a ti o železnici pak píšou. A dokonce kladně. Taková (téměř) bezplatná reklama je k nezaplacení. V poslední době novináři chrlí článek za článkem o železnici v Praze a okolí. To nikdy nebývalo. Samozřejmě novináři napíší leda něco zajímavého, musíš je oslovit. Nikdo Ti nebude psát dlouhé články ve smyslu "zase se ni nezměnilo"....
25.11.2008 (18:25)  
Pro ilustraci, o čem podle mě ZM asi mluvil, a v čem bych ho chápal. Posloužím si příkladem z dálkovky, protože to mě teď zrovna naštvalo, ale regioobdobu jistě někdo najde, popř. hledat ani nebude muset.

Jede si takhle vláček, říkejme mu Hungaria, s hodinou a půl (cca). 4 hodiny poté, co jsem ho já viděl na Babitronu zpožděnej (Malacky), prostě díky hodinovýmu obratu se střídáním fírů předá svoje zpoždění EC 177 (+ 30, asi tak).

Takže uběhly nejméně 4 hodiny (!) během kterých se mohla řešit nějaká operativa, a stalo se co? Stalo se leda tak HOVNO (pardon). Ať mi nikdo neříká, že za tuto dobu nebylo možné zorganizovat přesun výměny mašin třeba do Brodu s tím, že by 371 pro vlak "dojela". I kdyby to tam fíra neznal, za 4 hodiny se někde ve středních Čechách jeden najít mohl - a pokud opravdu ne, tak je to systémová chyba ještě mnohem větší. A podobné věci předvádí Dopravce dnes a denně... A my se tu zabýváme debilitkama jako vlaječkování stanic a reg. ochr. zn. "Esko". :-Q
(jestli 177 měl +30 už z D a je to tedy jedno, tak se omlouvám - to jsem neměl čas řešit; příklad je koneckonců čistě ilustrativní)
  1 ... 4 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko