..: Železniční revoluce ve Středočeském kraji k 15. výročí ROPIDu? :..

Esko 2009, foto: ČDPraha - "Zjednodušeně řečeno, všechny kraje potvrdily objednávky z loňska, vyjma Středočeského, kde dochází k nárůstu," prohlásil na včerejší tiskové konferenci Českých drah k novému jízdnímu řádu ředitel KCOD Praha Alois Kašpar. Cestující ve středních Čechách pocítí zásadní změnu, železniční doprava od prosince totiž posílí až o 30 procent. A to bez masivního navýšení nebo modernizace parku kolejových vozidel a bez výraznějších úprav zastaralé infrastruktury - snad s výjimkou Nového spojení. V rozsahu jde bezesporu o přinejmenším evropský unikát, ale nejspíš i slabé místo tohoto projektu.

"Zatímco změny v celorepublikovém měřítku jsou relativní, ve středočeském je to revoluce," uvádí Kašpar. A změn je skutečně požehnaně - skoro by se chtělo říct, že si je ROPID připravil ke svému 15. výročí, které oslaví o víkendu.

  • Nově se zavádí poprvé skutečná taktová doprava na trati 120 z Prahy do Rakovníka a všech návazných tratích
  • Častější bude i spojení na Neratovice (hodinový interval osobních vlaků a dvouhodinový interval rychlíků), do Řevnic nebo na Městské lince (30 minut po celý den)
  • V ranní špičce pojede vlak z Radotína každých 10 minut (a to doslova co zrovna na Smíchově má kola), ze Strančic každých 15 minut, z Nučic a Rudné, jakož i z Kolína a Českého Brodu každou půlhodinu

Díky dokončení Nového spojení Praha v regionální dopravě postupně přechází na tzv. poloprůjezdný model. První vlaštovkou bude linka S9/S29, která přinese kromě zajíždění spojů ze Strančic až do Prahy-Vysočan i interval 15 minut ve špičce. Na některých víkendových párech osobních vlaků by se navíc na sklonově náročné trati 221 měly vůbec poprvé pravidelně vypravovat jednotky řady 471, o jejichž schopnosti spolehlivého provozu na takovéto trati se dlouze spekulovalo.

Velkým otazníkem zůstává už celá vize tohoto projektu. "Eska" v zahraničí zpravidla představují mnohem více, než vidíme v Praze. Již se zavedením systému dochází zpravidla na jednoduché intervalové jízdní řády ve stylu linek, cíleného dosažení a zajištění přestupních vazeb mezi linkami a na další systémy (nejen úpravou přestupního terminálu, ale i vhodným navázáním jízdního řádu), nasazení zpravidla jednotných vozidel umožňujících garanci jízdních dob a služeb jako je nízkopodlažnost, přeprava kol, invalidů, kočárků či objemných zavazadel. Takto vybudovaný systém se stává skutečně hodnotnou značkou. České Esko, přinejmenším to pražské, je ve své podstatě stále především pojmenováním současného stavu s mnoha odstrašujícími příklady, jako jsou jízdní řád linky S8 na trati 210, nasazované letité soupravy řady 451/2 nebo 714 + Btax a další, neefektivní nebo zcela nedostatečně nasazené audiovizuální informační systémy, ať už jde o ukecanou "plechovou hubu" nebo i pouhé monitory s nejbližšími odjezdy - opět např. v přestupním uzlu Praha-Vršovice. V neposlední řadě je důležitá tarifní integrace - a ta v případě okolí Prahy usnula již před několika lety na mrtvém bodě. Některé úseky eska nejsou tarifně integrovány vůbec, na některých platí předplatní jízdenky, a pouze na několika málo z nich i jízdenky jednotlivé. Další lahůdkou jsou pražská pásma P, 0 a B, která pro různé typy jízdenek platí jinak (P je dvojpásmo, B platí jen pro jednotlivé jízdy, pro předplacené jízdenky je součástí pásma 0). V mnoha úsecích tak nakonec platí dvojí tarif. Jiné jízdenky jsou k dostání ve žlutých automatech PID, jiné prodávají pokladny ČD a průvodčí. A oba subjekty se přitom tváří, že nic jiného neexistuje. A třetí se připravuje. Středočeský kraj zaintegruje, dle vlastního vyjádření páteřní železniční dopravu, do svého systému Středočeské integrované dopravy do roku 2015 (chtělo by se dodat cimrmanovské +/- 200 let). A typicky po česku - komplikuje to čipová karta, o jejímž smyslu a přínosech se pochybovat nesmí, ačkoliv to jinde jde docela dobře i bez ní.

Nabízí se otázka, zda tolikrát uváděný úspěch v počtech dosažených cestujících není dán spíše zoufalou znouzectností stále početnějších pendlerů z regionu dojíždějících do Prahy, kteří by sice rádi jezdili kulturně, ale v podstatě jinou možnost oproti přeplněné silniční síti již ani nemají, než lepší nabídkou železničních služeb. Esko přitom vzniklo z iniciativy Českých drah, které ho jako ochrannou známku i vlastní - skoro by se chtělo říct, že šlo o metropolitní dopravní linky, propagované po katastrofální povodni z roku 2002 a v následujících letech zcela vymizelé, vyvedené v bleděmodrém (barva loga Eska Českých drah) - i to po roce téměř zaniklo, označení vozů samolepkami odpadává a uhnívá, vlaječky ze stanic zmizely. Nadobro?

Esko je poměrně nová značka. Pro naše sousedy představuje moderní vlak, který vás komfortně ale především spolehlivě, včas dopraví do práce, do školy, domů, za zábavou, na nákupy, na výlet - se vším co k tomu potřebujete. U nás nemá ambice o mnoho menší. Citlivost na výpadky v příměstské dopravě je ale mnohem vyšší než v dálkové nebo regionální dopravě. A spolehlivost pražského/středočeského Eska s jeho vozidly na současné infrastruktuře s vlivem stále častějších výpadků zabezpečovacího zařízení (bez ohledu na jejich viníka) a přenosů zpoždění vlaků vyšších kategorií lze odhadovat o několik řádů za očekáváním nejen stávajících, ale především nově přestoupivších cestujících, které se snaží nalákat. Bude pro ně novou šancí nebo spíše poslední kapkou? Není na marketing bez zajištěné kvality brzo? Nezneužívá ČD jen dobré jméno městské železnice v okolní Evropě? Již brzy uvidíme - na vlastní oči, v přímém přenosu - nebo už teď v naší anketě.

Zdroje a další informace: Tiskové zprávy ČD a ROPID


Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 25.11.2008 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Praha ČR Středočeský


  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel BigDye 
25.11.2008 (14:55)  
-aa-: Držím Vám palce. Upřímně. Nenechte se odradit!
Naše administrativa umí opravdu jen řešit pr*ery, koncepce žádná.:-(.
25.11.2008 (14:30)  
Řeší se tu hypotetické věci, o tom jak je návrh hodně špatný. Že je to špatně, to můžeme říci, když to "padne na hubu".
Myslím si, že pan -aa- a Zdeněk Michl jsou rozumní a snad se setkají plodněji než při datlování písmenek.

-aa-: Tímto chci vyjádřit nesouhlas s Vaším tvrzením "Přístup k diskuzi přes registraci je důkazem obavy autorů článků z kritické diskuze na jejich adresu!". Můj názor je "Přístup k diskuzi anonymně je důkazem obavy diskutujícího za své názory, které nechce publikovat pod svou reálnou identitou."
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
25.11.2008 (14:04)  
ZM: dle diskusi na K-Repu je -aa- opravdu tim clovekem, ktery na tvorbe toho systemu participuje. To bude asi take dovod, proc vystupuje anonymne. Ja bych to nikomu nezazlival.

-aa-: hosi, ale ten system je uz ted na tom tak blbe, ze opravdu muze dojit ke kolapsum, ktere cestujici odradi od zeleznice.
Jenze na druhou stranu vim, ze v tomto state se neda nic moc prosadit bez toho, aby se zachranovali horici situace. Takze, co s tim...?
25.11.2008 (13:31)  
-aa-: Já chápu, že je jakási snaha železnici a nejen tu, zase trochu zatraktivnit pro denodenní dojíždění, jen se bojím toho, aby se nedostavil přesný opak. Fakt mám obavy, ale třeba budu příjemně překvapen.

Na druhou stranu je to jasný signál pro SŽDC, že opravdu se chtějí takové počty vlaků a myslí se to vážně.
Signál....hmm, jen aby ho byli na SŽDC schopni rozluštit.
Jestli pak konečně někoho napadne vložit výhybky někam mezi Radotín a Dobřichovice? To asi ne, to se bude čekat na tunel a pak někdy možná.... Báboblok je také tamní specialitou, zvláště při hustotě provozu.

je opravdu s podivem, že vůbec je v Praze už skoro 40 jednotek 471. A jen díky snaze lidí v depu se ještě nerozpadly všechny 451.
Lidem z depa (dílny) skláním poklonu, i když občas také někdy nadávám, ale vím jak to tam chodí s ND. Co mě ovšem štve, tak to je absolutní rezignace na pořádný úklid hlavně na šestitlamách. Můžu porovnávat v rozmezí několika let a řekl bych, že je to čím dál tím horší. A nějaké psaní "Hlášení o závadách" tomu evidentně nepomáhá.

ČD dostávají tak polovinu peněz, než které by dostávat, aby skončil skanzen.

Říkejte to cestujícím, většina si myslí, že ČD žijí z jejich jízdného, které je předražené.
25.11.2008 (12:49)  
Aa, a co to udělat ještě jinak. ;) přečtu si ten text ještě jednou a pak se pozastavím nad hlavní myšlenkou. Proč propagovat něco, co vlastně je polovičaté a má víc háčků než plusů. Pokud víme, kde jsou zádrhele, tak systém budujeme, a pak jej představíme celý, funkční. Dyť tady není kam spěchat... Nejsme žádná majoritní softwarová firma, abychom tuto alpha-verzi museli nutně uvádět na trh jako nový skvělý jedinečný finální produkt. :) ale asi víc čtete mezi řádky, než řádky samotné.

Na jméno autora mohu říct jediné - co se zefektivnění dopravy v ČR a zavádění taktového jízdního řádu týká, patří k lidem, kteří toho tady udělali víc, než většina z nás, co ani neví, jaký je rozdíl mezi intervalem a taktem, takže bych vyprosil nějaký respekt.
registrovaný uživatel -aa- 
25.11.2008 (12:34)  
Pánové, pánové. Odborníků je tu dost, ale návrhy žádné. Holt se musíme smířit v této republice s tím, že nejsme Švýcarsko a nejsme ani Německo a dokonce ani Rakousko. Lidi tady volí takové politiky, kteří podle nich hájí nejlépe jejich zájmy. A není se co divit, že prioritou většiny obyvatel jsou jiné věci, než železnice. Kromě toho náš stát zrovna není ekonomická velmoc, tudíž finance jsou omezené. A když se zeptáte lidí, na co dávat prachy, dozvíte se, že chtějí zadarmo školy, zdravotnictví atd. A když dopravu, tak většina odpoví, že silniční (dálnice a obchvaty měst především). Pomiňme i takový problém, že v této republice se dost peněz "ztratí". Taková je realita a podle toho se musíme řidit.
Proč tento obšírný úvod? Souvisí to s tím, že jaksi nemáme oproti zemím výše zmíněným dostatečnou infrastrukturu. Prostě čtyřkolejky přes město nemáme a hned tak mít nebudeme. Vzpomínám na Tomáše Zárubu a jeho ideály. Vždycky jsem mu říkal, ať si to jde zkusit. Zkusil a myslím že už ho to celkem přešlo.... Náraz do zdi bývá krutý:-( Tedy máme následně dvě možnosti. Ta první je jednodušší - vykašlat se na to a nedělat nic. Přece nebudeme budovat nějaký polovičatý systém. Počkáme si, až nám tu ty čtyřkolejky postaví a pak zavedeme super S-bahn! Obávám se ale v tom případě, že kdyby se takto čekalo, pak nejen že nezavedeme nikdy nic, ale postupně železnice odumře a server zelpage.cz se stane serverem, kde se budou scházet pamětníci na časy, kdy ještě existovalo něco tak archaického jako bývala železnice.
Druhá možnost je poněkud náročnější. A t vařit z toho co máte. Tedy stávající infrastruktura, stávající vozidla, stávající peníze na provoz. Vážení přátelé, s tou podfinancovaností provozu (a o těch penězích rozhodují politici, které jste si - i Vy kritici! - sami demokraticky zvolili) je opravdu s podivem, že vůbec je v Praze už skoro 40 jednotek 471. A jen díky snaze lidí v depu se ještě nerozpadly všechny 451. Taková je realita. ČD dostávají tak polovinu peněz, než které by dostávat, aby skončil skanzen.
Tedy druhá možnost přináší to, co se zavedlo. Tratě jsou kapacitně vyčerpávány prakticky do mrtě, bez rezerv a může se to snadno složit. Na druhou stranu je to jasný signál pro SŽDC, že opravdu se chtějí takové počty vlaků a myslí se to vážně. Při projednávání modernizačních staveb totiž často stavební orgány operovaly s větami typu "vlaky po 15 minutách - to přece nikdy nebude", "k čemu takové počty vlaků, kdo by tím jezdil" apod. Samozřejmě jakýkoli problém se bude lavinovitě šířit a v současné době se jedná s řízením provozu a tipují se dispečerská opatření pro odstranění případných problémů. Je jasné, že vše nepůjde dobře ihned, ty lidi (výpravčí, dispečeři apod.) se musí tuhle operativu nejdřív naučit.
A na závěr ještě doušku k marketingu. Ano, Esko vypadá jako marketingová bublina. Na druhou stranu ale neexistence linkového vedení na železnici dělala v rámci PID určité komunikační problémy. A že se tomu dělá taková propaganda? A čemu ne? Viděli jste reklamy na levný, skvělý, dostupný internet Vodafonu? Podívejte se ale pořádně na všechny podmínky. Myslíte že Coca-Cola či hamburgery od McDonalds jsou opravdu tak skvělé, jak říká reklama? Nebo anad je "Pribina - pramen zdraví s Posázaví" (čili sníte Pribináka a uzdravíte se z jakékoli nemoci?) Napadáte snad tyhle firmy za reklamu? Přitom proti tomu je marketingové Esko úplné prd.
Jinak samozřejmě mám na přípravě nového jízdního řádu v okolí Prahy poměrně velký podíl a hlásím se k tomu. Touží-li někdo po diskuzi (ovšem diskuzi na úrovni, poslouchat kecy o tom jak se všechno dělá blbě, ale bez nástinu reálného!!! řešení, na to opravdu není čas), můžeme se bez problémů domluvit. Nejbližší příležitost může být v sobotu na 15 letech Ropidu, kde bych se měl též pohybovat. Panu Michlovi doporučuji příště sehnat před psaním takového článku více informací. Matlat osobní názory a tiskové informace udávané jako zdroj není příliš etické. Pokud trpí obavami popsanými v článku, proč se předem se svými dotazy neobrátil např. na objednatele? Mnoho věcí výše napsaných mohlo být rovnou v článku a hned by bylo méně otázek k diskuzi....
25.11.2008 (12:32)  
Největším problémem asi je, že na naší železnici dosud přetrvává stav, kdy mimořádnosti jsou mnohými brány jako standard a dodržování jízdního řádu jako teorie. Zčásti není divu, jelikož díky vládě, která šetří a ještě více bude šetřit na nesprávných místech, je mnohdy jízda vlakem brána jako historický zážitek (za odpovídající jízdné), a její zařízení tomu jen odpovídá. Bohužel. Buďme ovšem rádi, že sice hrozně pomalý, ale přece jen pokrok nastává. Za současné společenské situace je to takový malý zázrak. Pravda, že některé kroky jsou poněkud odtržené od reality (nemám ovšem na mysli ony mimořádnosti, naopak ideálu je třeba se přibližovat - jde především o zbytečné složitosti zaváděné kvůli nedohodám a jiným obtížím, bez ohledu na efekt pro cestujícího), ale jakýs takýs systém se zavádí, lidé jsou aspoň trochu informováni... Uvidíme za pár let, zda se to vzchopí k něčemu lepšímu či zda to (snad ne) zajde. Doufejme, že se od zbytečného humbuku přejde k činům.
25.11.2008 (11:13)  
Tak se mi zdá, že je někdo již pár týdnů ve Švýcarsku a prochází právě obdbím definitivní deziluze z domácích drah. :-)))) Taky jsem si tím musel projít, ale počítej že tak za 3 měsíce si na ty "cesty do pravěku" zvykneš... ;-)
25.11.2008 (9:53)  
Myslím že trať 171, kde na úseku do Řevnic každé 2 hodiny v každém směru projedou 3 rychlíky, 8 osobáků a ráda by se tam vešla i páteřní nákladní doprava, je se svým hradlovým poloautoblokem národní kuriozitou. Úsek Radotín - Dobřichovice (10 km bez výhybky) znemožňuje řešení mimořádných situací a úsek Dobřichovice - Řevnice (4 km bez návěstidla) omezuje rychlé následy (minimální interval stěží 4 minuty), které by trať kapacitně ještě zvládala.
25.11.2008 (9:48)  
Tento GVD je vlastně dokonalý,funguvat muže jen teoreticky. Sebemenší (a témeř každodenní) problém rozloží JŘ na dlouho dopředu. Navíc opět nejsou brány v potaz nějaké provozní intervaly,následná mezidobý (o elektrických nemluvě),prostě co dopravci požadují to se nakreslí a hotovo.
  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko