..: Železniční revoluce ve Středočeském kraji k 15. výročí ROPIDu? :..

Esko 2009, foto: ČDPraha - "Zjednodušeně řečeno, všechny kraje potvrdily objednávky z loňska, vyjma Středočeského, kde dochází k nárůstu," prohlásil na včerejší tiskové konferenci Českých drah k novému jízdnímu řádu ředitel KCOD Praha Alois Kašpar. Cestující ve středních Čechách pocítí zásadní změnu, železniční doprava od prosince totiž posílí až o 30 procent. A to bez masivního navýšení nebo modernizace parku kolejových vozidel a bez výraznějších úprav zastaralé infrastruktury - snad s výjimkou Nového spojení. V rozsahu jde bezesporu o přinejmenším evropský unikát, ale nejspíš i slabé místo tohoto projektu.

"Zatímco změny v celorepublikovém měřítku jsou relativní, ve středočeském je to revoluce," uvádí Kašpar. A změn je skutečně požehnaně - skoro by se chtělo říct, že si je ROPID připravil ke svému 15. výročí, které oslaví o víkendu.

  • Nově se zavádí poprvé skutečná taktová doprava na trati 120 z Prahy do Rakovníka a všech návazných tratích
  • Častější bude i spojení na Neratovice (hodinový interval osobních vlaků a dvouhodinový interval rychlíků), do Řevnic nebo na Městské lince (30 minut po celý den)
  • V ranní špičce pojede vlak z Radotína každých 10 minut (a to doslova co zrovna na Smíchově má kola), ze Strančic každých 15 minut, z Nučic a Rudné, jakož i z Kolína a Českého Brodu každou půlhodinu

Díky dokončení Nového spojení Praha v regionální dopravě postupně přechází na tzv. poloprůjezdný model. První vlaštovkou bude linka S9/S29, která přinese kromě zajíždění spojů ze Strančic až do Prahy-Vysočan i interval 15 minut ve špičce. Na některých víkendových párech osobních vlaků by se navíc na sklonově náročné trati 221 měly vůbec poprvé pravidelně vypravovat jednotky řady 471, o jejichž schopnosti spolehlivého provozu na takovéto trati se dlouze spekulovalo.

Velkým otazníkem zůstává už celá vize tohoto projektu. "Eska" v zahraničí zpravidla představují mnohem více, než vidíme v Praze. Již se zavedením systému dochází zpravidla na jednoduché intervalové jízdní řády ve stylu linek, cíleného dosažení a zajištění přestupních vazeb mezi linkami a na další systémy (nejen úpravou přestupního terminálu, ale i vhodným navázáním jízdního řádu), nasazení zpravidla jednotných vozidel umožňujících garanci jízdních dob a služeb jako je nízkopodlažnost, přeprava kol, invalidů, kočárků či objemných zavazadel. Takto vybudovaný systém se stává skutečně hodnotnou značkou. České Esko, přinejmenším to pražské, je ve své podstatě stále především pojmenováním současného stavu s mnoha odstrašujícími příklady, jako jsou jízdní řád linky S8 na trati 210, nasazované letité soupravy řady 451/2 nebo 714 + Btax a další, neefektivní nebo zcela nedostatečně nasazené audiovizuální informační systémy, ať už jde o ukecanou "plechovou hubu" nebo i pouhé monitory s nejbližšími odjezdy - opět např. v přestupním uzlu Praha-Vršovice. V neposlední řadě je důležitá tarifní integrace - a ta v případě okolí Prahy usnula již před několika lety na mrtvém bodě. Některé úseky eska nejsou tarifně integrovány vůbec, na některých platí předplatní jízdenky, a pouze na několika málo z nich i jízdenky jednotlivé. Další lahůdkou jsou pražská pásma P, 0 a B, která pro různé typy jízdenek platí jinak (P je dvojpásmo, B platí jen pro jednotlivé jízdy, pro předplacené jízdenky je součástí pásma 0). V mnoha úsecích tak nakonec platí dvojí tarif. Jiné jízdenky jsou k dostání ve žlutých automatech PID, jiné prodávají pokladny ČD a průvodčí. A oba subjekty se přitom tváří, že nic jiného neexistuje. A třetí se připravuje. Středočeský kraj zaintegruje, dle vlastního vyjádření páteřní železniční dopravu, do svého systému Středočeské integrované dopravy do roku 2015 (chtělo by se dodat cimrmanovské +/- 200 let). A typicky po česku - komplikuje to čipová karta, o jejímž smyslu a přínosech se pochybovat nesmí, ačkoliv to jinde jde docela dobře i bez ní.

Nabízí se otázka, zda tolikrát uváděný úspěch v počtech dosažených cestujících není dán spíše zoufalou znouzectností stále početnějších pendlerů z regionu dojíždějících do Prahy, kteří by sice rádi jezdili kulturně, ale v podstatě jinou možnost oproti přeplněné silniční síti již ani nemají, než lepší nabídkou železničních služeb. Esko přitom vzniklo z iniciativy Českých drah, které ho jako ochrannou známku i vlastní - skoro by se chtělo říct, že šlo o metropolitní dopravní linky, propagované po katastrofální povodni z roku 2002 a v následujících letech zcela vymizelé, vyvedené v bleděmodrém (barva loga Eska Českých drah) - i to po roce téměř zaniklo, označení vozů samolepkami odpadává a uhnívá, vlaječky ze stanic zmizely. Nadobro?

Esko je poměrně nová značka. Pro naše sousedy představuje moderní vlak, který vás komfortně ale především spolehlivě, včas dopraví do práce, do školy, domů, za zábavou, na nákupy, na výlet - se vším co k tomu potřebujete. U nás nemá ambice o mnoho menší. Citlivost na výpadky v příměstské dopravě je ale mnohem vyšší než v dálkové nebo regionální dopravě. A spolehlivost pražského/středočeského Eska s jeho vozidly na současné infrastruktuře s vlivem stále častějších výpadků zabezpečovacího zařízení (bez ohledu na jejich viníka) a přenosů zpoždění vlaků vyšších kategorií lze odhadovat o několik řádů za očekáváním nejen stávajících, ale především nově přestoupivších cestujících, které se snaží nalákat. Bude pro ně novou šancí nebo spíše poslední kapkou? Není na marketing bez zajištěné kvality brzo? Nezneužívá ČD jen dobré jméno městské železnice v okolní Evropě? Již brzy uvidíme - na vlastní oči, v přímém přenosu - nebo už teď v naší anketě.

Zdroje a další informace: Tiskové zprávy ČD a ROPID


Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 25.11.2008 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Praha ČR Středočeský


  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel -aa- 
25.11.2008 (17:40)  
Zdeněk Michl: Napíšu mailem. Zase až tak se neschovávám.

Nicméně v další diskuzi již vidím umírněnější názory, které mají mnohem blíže realitě. Pravdu má pan Zikmund, skutečně na infrastruktuře se nezvládlo lecos a něco uteklo již i za mé asistence. leč vše neuhlídáte. Byly před pár lety takové doby, kdy se prostě jako dogma u všech dopravních staveb bralo, že jedině 471 je to správné vozidlo. A tak délky nástupišť 140 m potkaly koridor na Kralupy i Libeň - Běchovice. Diskuze tehdy nebyla.
Podobně Luka byla zrušena kdysi dávno, nedávno však byla zrušena Krhanice. Objednatelů se nikdo neptal. Otázkou však je, jak by to dopadlo, kdyby se zeptal. U místně příslušného objednatele bych snad ani nesouhlas s jejich zrušením nečekal. Nicméně dobrá zpráva z 210 - pokud se zabezpečí 3 přejezdy mezi Vraným a Jílovým, takt 60 min. zde udělat jde. Jen každý vlak postojí (v průměru) cca 10 min. v Jílovém nebo Týnci.

K dalšímu rozvoji PIDu bych poznamenal, že v dobách předvolebních se chystal společný koordinátor pro oba kraje. Chystalo se tedy splynutí SID a PID, ostatně oba systémy se díky Opencard začaly trošku filozoficky blížit (nikoli však technicky). Jaká bude situace nyní, po poněkud nečekaném výsledku krajských voleb nikdo neví. Jaký je postoj středočeské ČSSD k IDS se též neví. Jediný její názor v oblasti dopravy byl, že dopravcům zaplatí ztrátu (ovšem bez udání v jaké výši) a že žáci budou jezdit do škol zdarma (nyní se v kuloárech proslýchá, že jen v autobusech, čili ať žije IDS a železnice zvlášť).

A k trati 120? Osobně nemám obavy z nějakých problémů řekněme řízení provozu. Daleko spíš se obávám, že rozvrat způsobí jedno lehnutí vozidla ze Šumperka. A že tento jev nebude tak řídký. Samozřejmě zásadní podmínkou je, že se nebude nějak extrémně dlouho čekat na zpožděné přípoje (týká se především Rakovníka, Lužné a Kralup). Tedy z toho plyne snaha, aby i tyto návazné tratě jezdily včas. A můžeme jen doufat, že když celá akce je tak marketingově sledovaná a berou si ji za svou i náměstci generálního ředitele a ředitelé odborů, neskončí to vyvrhnutím do provozu bez sledování vlastzního průběhu realizace. Třeba já osobně se zasadím o to, že pokud to fungovat nebude, budou ČD hledat možnosti, jak zařídit aby to šlo. Samozřejmě pouze tehdy, pokud nebudu trávit čas plkáním zde :-)
registrovaný uživatel M@ra 
25.11.2008 (17:00)  
Opravdu chci vidět, jak na buštěhradce (jak se liší od stavu před těmi více než 100 lety?!) bude v reálu fungovat tak(t)ový provoz.

MZ: Provoz se musí přizpůsobit infrastruktuře vždy (krátkodobě), dlouhodobě se může infrastruktura upravit podle provozu, v tom žádný rozpor přece není.

M: Se zastávkami jako Eden, Sparta se výhledově počítá.
25.11.2008 (16:59)  
Infrastruktura a její údržba, nákup nových vozidel, opravy starých apod. to jsou všechno obrovské investice a je zcela jasné, že tady třecí zóny nastat musí, samozřejmně by to chtělo koncept, bohužel s našimi politiky to nebude tak snadné. Potud bych dejme tomu narážky pana aa pochopil. Je to o prachách, pokud prachy nejdou, jde to ztuha.
Nicméně Zdeněk psal i o jiných bejkárnách, které lze řešit v podstatě zadarmo viz tarif. Nejde o výši, tj. drahý, levný, ale o jeho logické provedení. To co existuje dneska je jeden velký bordel viz zmiňovaná pražská pásma. První krok jak Sko povýšit na trochu sympatičtější službu, by měla být právě ta optimalizace tarifu. Další věc, DPP zavedlo SMS jízdenky, dle mého velmi dobrý nápad, proč to proboha neplatí ve vlacích? Že to průvodčí neumí kontrolovat? Ale proboha proč by měli? Plně integrované S linky jsou ve všech civilizovaných zemích plně samoobslužné. Ve Vídni tam sice vlakvedoucí je, ale jízdenky vevnitř Vídně nekontroluje, sic může. Co brání tomu, aby revizor ČD ale i DPP provedl kontrolu jízdních dokladů. A tohle je jeden příklad za všechny.
25.11.2008 (16:34)  
Někde jsem četl, že další rozvoj PID je zakázán, že nyní budou budovat svůj vlastní IDS středočeská okresní města, hlavně jde o to, aby někdo nemohl levně cestovat napříč systémem, např z Kralup do Kladna se dá nyní jezdit na kupon pro 3. pásmo. Zajímalo by mně, jak bude taktová doprava fungovat na trati 120 zřejmě půjde jenom o přání, na jednokolejce to prostě dodržet nepůjde, ještě bych to pochopil ráno do Prahy a odpoledne z Prahy ale celý den to je utopie.
25.11.2008 (16:31)  
Zásadní dlouhodobý rozpor mezi tím, zda se má infrastruktura přizpůsobit provozu nebo provoz infrastruktuře. Ještě z doby, kdy byly "unitární" Č(S)D a O11 mohl mluvit do toho, jak se má provádět modernizace kolejí a stanic s tím byly problémy. Jinak stavařsky odborně zdatný projektant, ale bez dopravního vzdělání, tedy spíše bez dopravácké praxe "červené čepice" prostě něco naprojektoval, bez ohledu na provozní potřeby.
Jeden, dnes již (do starobního důchodu) exkomunikovaný zaměstnanec někdejšího PO Praha svého času prosazoval a nakonec dokázal svoji odbornou (dopravně techologickou) zarputilostí prosadit, že při jedné z předchozích modernizací zabezpečovacího zařízení na HLN se u několika kolejí zřídila cestová návěstidla, ač pro většinu účastníků připomnových řízení to byla naprostá blbost, která nikdy nevyužije a dotyčný by měl být pro výstrahu pověšen na nejbližší větvi.
A hleďme, současná modernizace naplácala cesťáky ke všem kolejím (jiná kapitola je způsob jejich umístění) > najednou to blbost není.
Cesťáky u dopravních kolejí u nástupišť se začaly množit jako myšky (Opava, Kolín, Ostrava Svinov, Tábor ...). Nicméně tam, kde by cesťáku bylo třeba jako soli > Poříčany kolej číslo 4, na níž se kuplují EJ od Kolína a NBK chybí.
A co takhle modernizace ŽST Běchovice ? Která moudrá "dopravně cestová hlavička" schválila délku nástupištních hran, že se tam vejde jen 2x471[3], přičemž už v současnosti jezdí 3x471[3] a konstrukčně mohou jezdit i 4x471[3]. Jakou možnost vyjádření k délce nástupiť dostal v rámci stavebního řízení ROPID, zastoupený např. panem "aa".
Stejné blábolení o tom, že kvůli "ostrému" obloku nelze obnovit zastávku na Vyšehradě. No nevím, ale oblouk ve stanici Bruck a.d. Mur mi připadá minimálně stejně "ostrý".
Nevyhovující S na trati 210 ? Intervalovou dopravu nelze realizovat, protože křižování vychází "co čert nechtěl" do zastávky Luka pod Medníkem ... dříve stanice se dvěma dopravními a jednou manipulační kolejí, kam se před nějakými 34 lety odstavovala v rekreačním létě v sobotu souprava "dřeváků", která se tam vrátila jako Sv z Jílového ... V neděli odpoledne se pak pro soupravu jezdilo. I pan Kašpar by si jistě vzpomněl na "mladá léta" ...
V rámci "optimalizace infrastruktury" v 90. letech, jinými slovy řečeno v rámci snížení nákladů se ze stanice udělala zastávka, koleje včetně výhybek vytrhaly ...
Že by takovému optimalizačnímu rozhodnutí předcházelo zpracování teoretického intervalového GVD. Samozřejmě nikoli. Podobné názory řadily autora do kategorie kacíř a za středověku by následovala hranice ...

O stupiditách dlouhých mezistaničních úseků jsem psal nedávno v jiné souvislosti. Všichni od "štreky" ví, že to je to provozní past, nicméně vrcholové manažery to zajímá jen z hlediska kupeckých počtů "má datí > dal", nikoli z hlediska marketinkového.
registrovaný uživatel M 
25.11.2008 (16:26)  
Ad jizdne - tuhle jsem to tady psal - jizdne se na prijmech dopravniho podniku (pravda, toho brnenskeho) podili zhruba jednou tretinou.
Coz je celkem sila. Vezmete si - rekneme, ze s MHD nekam jedete 5 kilometru. Autem to vyjde na 50 korun, kdyz zapocitam i pronajem garaze:), je to bez ohledu na pocet lidi a door-to-door. V MHD to 50 korun stoji jednoho cloveka (jizdne plus dotace). A pak, ze je MHD levna a vyplati se...

Zajimalo by mne srovnani se zahranicim - tj. treba jak moc se vybere ve Vidni (treba), kde listek stoji zhruba 40 korun a jak moc tam prispiva mesto. Mimochodem, zrovna Viden taky neni mesto, kde by jezdily hypermoderni stroje...
25.11.2008 (16:19)  
-aa-: Jízdné je "předražené", ale je to tak opravdu? Vy si myslíte, že z toho jízdného se dá platit kvalitní doprava? Bohužel nová vozidla jsou drahá a za ceny obvyklé v zahraničí. Bohužel zahraniční tarif nemáme a v tom je právě ten problém....
Já si to nemyslím, ale jak už jsem psal dříve, tak většina "našich" cestujících je o tom přesvědčena. Těch nářků a průpovídek jsem už slyšel hafo. Věty "hlavně že zdražujete" a "hlavně že furt stávkujete" slýchávám dost často, aniž by to byla tak úplně pravda, resp. ozývají se takhle lidé třeba při placení v Tesku, nebo u benzínky?
registrovaný uživatel M 
25.11.2008 (16:12)  
-aa-: pisu snad nekde, kdo za to muze? Jinak Dublin se predehnat neda - leda by se ty koleje vytrhaly a polozily na parkoviste vedle stadionu:-))
registrovaný uživatel -aa- 
25.11.2008 (15:38)  
Tak jsem čekal, jestli kritikou Želpage přijdu o registraci. A kupodivu ne! :-) Pane kolego Michle, myslím že v železničním hnutí je moje značka -aa- dostatečně známá již od roku 1995, kdy jsem začal šéfredaktorovat něčemu podobnému, co zde vyrábíte nyní Vy. Pokud náhodou nevíte a tolik toužíte po úplném jménu, račte v archivech vyhledat, najdete jej tam. Totéž doporučuji případným jiným uživatelům. Prostě je -aa- je obvyklá značka a myslím že pro většinu odborné veřejnosti dostatečná.

K tomu chvástání se podílem - někdo z diskutujících tu chtěl hovořit s člověkem, kdo to spáchal. Když se jeden ze spoluautorů k odborné diskuzi přihlásí, tak je zase obviněn administrátorem, že se chvástá, je tohle normální? Vede to asi jedině k tomu, že se na takové nabídky můžu příště jedině vykašlat. Protože opravdu nemám zapotřebí se nijak chvástat, mám zapotřebí vysvětlovat, to cítím, že je mojí povinností. Proč tohle redakce Želpage tak složitě chápe?

Takže zpět k odborným problémům. Pane Petráku, nečtu mezi řádky, myslím že smysl je mi zřejmý. Problém je, že autor při psaní článku spíš četl mezi řádky a pronikl do problému jen povrchně. A v tom je ten problém. Je to opravdu na dlouho a nemá smysl to rozepisovat zde v diskuzi. To bych to zde zcela zahltil. Marketingová propagace nedokonalých produktů je ale dnes ve světě zcela běžná. Klasik totiž říká, že dokonalý produkt reklamu nepotřebuje. To jste si ještě nikdy nevšiml, že na to opravdu nejlepší zboží a služby nikdy žádné reklamy nevidíte? Naopak - právě na to ostatní se musí dělat reklama. A čím větší šmejd, tím větší ta reklama je. Proto se ostatně reklama dělá - prodat to, co se prodává obtížně.

Pavel Z: Vaše obavy chápu, sdílím je též. Ale s takovým přístupem bysme opravdu neudělali nic a byl by tu jízdní řád jako někdy v roce 1990. A vše by jezdilo včas. Jako třeba na Slovensku. SŽDC pochopí, to jsem si jistý. Oni už chápu nyní. Rozhodně víc, než před 5 lety, kdy jim bylo jasně řečeno - chceme interval Os vlaků 15 min. Jízdné je "předražené", ale je to tak opravdu? Vy si myslíte, že z toho jízdného se dá platit kvalitní doprava? Bohužel nová vozidla jsou drahá a za ceny obvyklé v zahraničí. Bohužel zahraniční tarif nemáme a v tom je právě ten problém....

Zirecek: Naopak, zase jsem byl ve svém tvrzení utvrzen.

M: Jasně, všechno je jednoduché, ale pak si přátelé prosím příště zvolte politiky s jiným volebním programem. Uvědomte si, že doprava je financována z veřejných peněz a je tedy přímo závislá na rozmarech politiků. Oni vlastně rozhodují o tom co a jak. Když někdo dodá dostatečné dotace a zároveň dá na názor odborníků, veřte že nebude problém předehnat Dublin a možná i Basilej. Primitivní tarifní systém je vyymšlený, no problem, ale nikdo ho nechce schválit. Naopak se chce systém, který všechno přesně eviduje, počítá, přepočítává, sleduje (čipové karty), aby se náhodou ani korunka nezneužila. A současně se chtějí různé (politické) výjimky. Takže systém se následně komplikuje. Bez určité velkorysosti (finanční) pořádný tarifní systém nevybudujete. Jsem opravdu zvědavý, jaká bude vůle Středočeského kraje po společném IDS po změně poměrů. Pokud si ctěné publikum ráčilo prostudovat volební program středočeské ČSSD, nenajde tam ani slovo o IDS. Možná se někomu zdá, že na první pohled píšu žvásty, které nesouvisí s problémem, ale ony souvisí mnohem úžeji, než se zdá.

A na závěr ještě přece jen něco k redakci Želpage. Pokud máte nějaké pochybnosti, kontaktujte našeho tiskového mluvčího ROPIDu. Na Vaše dotazy Vám jistě odpoví (vyžádá si odborné stanovisko) a pevně doufám, že je pak pěkně otisknete. Klidně i s vlastním (jako tradičně negativním) názorem. Osobně bych neměl nic proti negativním názorům, bez kritiky se vpřed nepohneme, ale otázka zní, zda jste schopni nabídnout reálnou alternativu. Pokud ano, pak s Vámi o ní s radostí podiskutuji.
registrovaný uživatel M 
25.11.2008 (14:56)  
Kritika clanku by byla opravnena, kdyby si autor vymyslel. On ale pouze popisuje stav veci a jeho "slovnik" je pritom jeste hodne mirny.
Jsou veci, ktere stoji miliony (nakup novych vozu treba), jsou veci, ktere nestoji vubec nic (vytvoreni tarifniho systemu, na jehoz pochopeni si clovek nebude muset brat dva dny dovolenou). Pokud nemam miliony, tak muzu zacit alespon s tim, co mam "zadarmo".

Minuly tyden jsem se dival na trasu vlaku do Benesova. Je tam nejaka zastavka Vrsovice, uprimne receno, je takova odriznuta. Potom je tam zastavka Strasnice. Tam jsem teda nikdy nenastupoval, ale z mapy mi to zrovna jako nejaka krizovatka vseho neprijde (a tramvajova zastavka zrovna pred budovou neni - kus dal se ty trate mimourovnove krizi - nebyla by treba lepsi zastavka tam? Ale tohle je jen takove placnuti). Co placnuti neni - mezi temahle zastavkama je stadion Slavie. Ten dopravne moc dobre dosazitelny neni - metro je daleko. Pritom hned za tribunou je zeleznice. Ovsem neni tam zastavka. Pritom tohle je naprosto ukazkovy priklad toho, kde by vlak zastavovat mel - velkokapacitni dopravni prostredek a "velkokapacitni odber zakazniku".
V Dublinu jede vlak vylozene pod tribunou (dokonce jsou tam potom zavory, kde fanousci musi (asi) prechazet!), v Basileji je vlak zhruba tak daleko jako v Edenu. Ve Vidni (i) kvuli stadionu protahli metro. Taknak vsude co sem byl (pravda, vzorek je to spise maly, to uznavam), tak u stadionu jezdi neco vic nez "posilove autobusy". Samozrejme, u nas je to trochu slozitejsi, protoze jsme stadiony postavili na hore a cekali jsme, ze tam lidi budou chodit pesky. Pokud ale nekde sance je, tak proc toho nevyuzit?

Tohle je jen jedna trat. pro zmenu u stadionu Sparty jsou zastavky Dejvice a Hradcanska sice pobliz, ale neni to jedna zastavka - pritom by to (mozna) slo. Proste integrovanou dopravu se neda udelat tim, ze se na vlaky namaluje S...
  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko