..: Symbol budoucnosti ÖBB: railjet byl představen :..

Ilustrační obrázek Vídeň – Ani deštivé podzimní počasí, které nad Vídní panovalo, nemohlo zkazit náladu zástupců Rakouských spolkových drah, koncernu Siemens a dalších lidí, kteří jsou zainteresování v nejvíce skloňovaném rakouském drážním projektu současnosti. Soupravy railjet představují nejnovější akvizici ÖBB, která má pozvednout úroveň cestování na dálkových trasách v Rakousku i v okolních zemích. První soupravy již absolvovaly stovky kilometrů testovacích jízd v Rakousku, Německu a Švýcarsku, a tak v pondělí nastal ten pravý čas, aby railjet oficiálně přijel na světlo mezi veřejnost. Přidejte se s námi k prohlídce této jedinečné soupravy, jako i míst, kde dostává vlak svou finální podobu!

Ilustrační obrázek Měli jsme možnost navštívit dílny ÖBB Technische Services poblíž vídeňské Grillgasse, kde v současné době probíhá finální montáž vozů souprav railjet. S laskavým svolením a doprovodem jsme tak nahlédli doslova "pod pokličku" procesu výroby. Do Vídně přijíždí skelety vozů zcela holé a až zde se finalizuje jak elektroinstalace, výbava, tak i vlastní interiér. Každý vůz je tedy jedno velké puzzle, vedle něhož stojí stoh krabic s díly. Atmosféru výroby výborně doplňují maličkosti jako koberce s logem "railjet".

Vlak byl navržen jako maximálně konvenční, aby uplatnil co nejvíc z ověřených technologií a standardních dílů, což se zase odráží pozitivně odráží na ceně v porovnání s hi-tech soupravami typu ICE či TGV. Důraz je kladem na komfort a tichou jízdu, ačkoli podle zaintersovaných jsou soupravy i tak mírně hlučnější než ICE - alespoň tak se jevily během testovacích jízd. Nejvíce kritiky ovšem sklízí nátěr, jenž vzešel z veřejné soutěže - kombinace vínové, červené a výrazného podílu černé dělá vlak až příliš tmavým a nevýrazným.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Ilustrační obrázekFlotila vlaků railjet bude po dokončení současných dodávek čítat 67 souprav. Maximální rychlost soupravy přitom činí 230 km/h a počítá se s ní jak v konstrukci vlaků, tak i jejich hlavního působiště - rakouské Westbahn. Vozy railjetu nabídnou 408 sedadel ve třech vozových třídách. Nejvyšší "Premium class" se 16 sedadly se nachází přímo v řidícím voze řady Afmpz a nutno říci, že tato místa jsou opravdu komfortní. Ve stejném voze naleznene i malou kuchyňku pro přípravu nápojů a jídel pro cestující First a Premium class. Koncept služeb railjetu je jasný - obsluha až na místo. Možná i proto v soupravě naleznete jen bistrooddíl, a ne plnohodnotný jídelní vůz. Na špici soupravy se na jednom konci nachází zmíněný řidící vůz, na druhém lokomotiva Rh 1116 Taurus. S prosincovou změnou jízdního řádu vyjedou vlaky ÖBB-RJ na větev München - Wien - Budapest zatím v jednom páru; další soupravy budou zajišťovat spojení pouze rakouské a maďarské metropole.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Vlastní prezentace se konala v pondělí 15.9. ve večerních hodinách přímo v dílnách ÖBB TS ve Vídni. Slova "Dámy a pánové, na první nástupiště přijíždí vlak railjet" uvítala první představenou soupravu s řídícím vozem pokřtěným "Spirit of Linz". Celý vlak si bylo možné důkladně prohlédnout, navíc proběhly demonstrace konkrétních prvků, jako je bezbariérový přístup, plánované služby cateringu nebo stanoviště strojvedoucího, které je identické s lokomotivami taurus. Největšímu zájmu se pochopitelně těšily právě oddíly Premium class. Na snímcích přinášíme několik pohledů na vlak i slavnostní podpis protokolů o soupravě RJ.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Fotografie: Josef Petrák

Redakce děkuje tiskovému oddělení ÖBB Personenverkehr AG za možnost účastnit se této prezentace.


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 16.9.2008 (10:26)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Vozidla Reportáže

More from Rakousko


  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
Registered user waszyn 
17.09.2008 (17:06)  
sad: clovece ty mas zvlastni schopnost slovickarit, ale na jadro nazoru nikdy nereagujes. Tady vubec nejde o to co ty pokladas za notebook, ale o to, ze cestujici ve dvojce napr.na trase Pha-Ostrava obvykle maji soukrome noty, jsou to ruzni studenti apod., a tem jaksi ta baterka ctyrihodiny proste nevydrzi. A deset tisic navic kvuli tomu aby jim notas vydrzel jednou mesicne celou cestu v pendolinu proste nedaji/nemaji/nepotrebuji dat/vyber si co chces. Lidi jezdici na sluzebky, ci majici to cemu ty rikas Notebooky, vetsinou potkas v te jednicce, kde potkas i ty zasuvky...
17.09.2008 (17:05)  
sAd: Tak asi žijete v jiném světě, než ostatní populace. Notebook dávno není výsadou manažerů, ale používá ho už spousta lidí. Koupit si notebook, který má defaultně výdrž>3 hodiny už chce docela dost peněz. Další věcí je to, že výdrž klesá v čase. Po dvou letech to je opravdu nic moc. A to mám ten notebook vyhodit či koupit do něj novou baterku za pár tisíc? Ne, já očekávám, že v tak rozvinuté zemi jako je ČR budou i elektrické zásuvky.

Notebook je samozřejmě náhražka desktopu. Na desktopu se lépe píše, je vyšší výkon, je levnější atd.
Registered user sAd 
17.09.2008 (16:36)  
waszyn, Jiri Vosecek: Notebook, co vydrží 2 hodiny pro mě není notebook. Já notebook vidím jako zařízení, které poskytuje mobilitu a něco vydrží. Pokud je pracovní doba kolem dvou hodin, tak je to pouze náhražka klasického desktopového počítače a nemá s mobilitou nic společného.

qwix: Za komfort se platí. Bohužel(?).
17.09.2008 (13:52)  
sAd: Průměrná výdrž notebooku je tak dvě hodiny. To není zase tak moc. A hlavně musí být zcela nabitý. Takže vždy hodinu před jízdou zkontrolovat baterku a případně nabít. To není moc super. Je to jako s tím jídlem.

Notebooky starší, třeba dva roky, mívají výdrž ještě menší a pak jsou ve vlaku skoro nepoužitelné.
Registered user qwix 
17.09.2008 (13:00)  
sAd: lebo je to proste komfortna sluzba ktora ma svoje vyuzitie? Proste cestujucemu (je jedno ci studentovi/managerovi/komukolvek) odpadne starost naviac (ma istotu ze mu notebook neskape)... Ked to trochu prezeniem - na co su vo vlakoch jedalenske vozne? Ved 4 hodiny bez jedla predsa vydrzi kazdy...
Registered user waszyn 
17.09.2008 (12:55)  
sad: takove notebooky paradoxni mivaji "bezne" lidi cestujici jednickou, kde jsou ale obvykle i ty zasuvky. studenti ve dvojce nikoliv..
Registered user sAd 
17.09.2008 (12:49)  
Už jsem to psal v nějaké předchozí diskuzi. K čemu jsou v dnešní době zásuvky ve vlacích? Moderní notebooky vcelku bez problémů vydrží kolem 4 hodin práce na baterku, což docela v klidu stačí na většinu vlakových tras (pokud teda zrovna někdo nejezdí z Aše do Mostů u Jablunkova).
17.09.2008 (12:18)  
Natix : smutné je, že zásuvky ve II. třídě nejsou instalovány ani v Potěmkinech ... zato je tam blbost spočívající v elektrickém ovládání záclony v oknech...
Correspondent or Member of ŽelPage Hawkey  mail  
17.09.2008 (10:30)  
sames1: jelikož do konstrukce kolejových vozidel tak trošku vidím, to co píšeš se možná zdá jako prkotina, ale věř, že to zase tak úplně jednoduché není. A laciné taky ne, protože cokoli chceš dát na kolejové vozidlo, musí mit certifikát o příslušné třídě nehořlavosti, že je to netoxické atd. A to máš u všeho, krabičky, zásuvky, vodiče, ochranné hadice svorkovnice atd.. A to co normálně stojí 50 CZK může v takovém provedení stát třeba i 500 CZK. A dát to tam musíš, protože to předpis vyžaduje.

A dále, pokud už uděláš takovou úpravu, musí ti jí posvětit i Drážní Úřad a to taky není zadarmo.
Registered user M 
16.09.2008 (23:21)  
Dimo - nojo, ale kdyby po tobe chteli jizdne za tu business class, tak si zase vzpomenes na to Becko:-))
  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2020 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko