Vídeň – Ani deštivé podzimní počasí, které nad Vídní panovalo, nemohlo zkazit náladu zástupců Rakouských spolkových drah, koncernu Siemens a dalších lidí, kteří jsou zainteresování v nejvíce skloňovaném rakouském drážním projektu současnosti. Soupravy railjet představují nejnovější akvizici ÖBB, která má pozvednout úroveň cestování na dálkových trasách v Rakousku i v okolních zemích. První soupravy již absolvovaly stovky kilometrů testovacích jízd v Rakousku, Německu a Švýcarsku, a tak v pondělí nastal ten pravý čas, aby railjet oficiálně přijel na světlo mezi veřejnost. Přidejte se s námi k prohlídce této jedinečné soupravy, jako i míst, kde dostává vlak svou finální podobu!
Měli jsme možnost navštívit dílny ÖBB Technische Services poblíž vídeňské Grillgasse, kde v současné době probíhá finální montáž vozů souprav railjet. S laskavým svolením a doprovodem jsme tak nahlédli doslova "pod pokličku" procesu výroby. Do Vídně přijíždí skelety vozů zcela holé a až zde se finalizuje jak elektroinstalace, výbava, tak i vlastní interiér. Každý vůz je tedy jedno velké puzzle, vedle něhož stojí stoh krabic s díly. Atmosféru výroby výborně doplňují maličkosti jako koberce s logem "railjet".
Vlak byl navržen jako maximálně konvenční, aby uplatnil co nejvíc z ověřených technologií a standardních dílů, což se zase odráží pozitivně odráží na ceně v porovnání s hi-tech soupravami typu ICE či TGV. Důraz je kladem na komfort a tichou jízdu, ačkoli podle zaintersovaných jsou soupravy i tak mírně hlučnější než ICE - alespoň tak se jevily během testovacích jízd. Nejvíce kritiky ovšem sklízí nátěr, jenž vzešel z veřejné soutěže - kombinace vínové, červené a výrazného podílu černé dělá vlak až příliš tmavým a nevýrazným.
Flotila vlaků railjet bude po dokončení současných dodávek čítat 67 souprav. Maximální rychlost soupravy přitom činí 230 km/h a počítá se s ní jak v konstrukci vlaků, tak i jejich hlavního působiště - rakouské Westbahn. Vozy railjetu nabídnou 408 sedadel ve třech vozových třídách. Nejvyšší "Premium class" se 16 sedadly se nachází přímo v řidícím voze řady Afmpz a nutno říci, že tato místa jsou opravdu komfortní. Ve stejném voze naleznene i malou kuchyňku pro přípravu nápojů a jídel pro cestující First a Premium class. Koncept služeb railjetu je jasný - obsluha až na místo. Možná i proto v soupravě naleznete jen bistrooddíl, a ne plnohodnotný jídelní vůz. Na špici soupravy se na jednom konci nachází zmíněný řidící vůz, na druhém lokomotiva Rh 1116 Taurus. S prosincovou změnou jízdního řádu vyjedou vlaky ÖBB-RJ na větev München - Wien - Budapest zatím v jednom páru; další soupravy budou zajišťovat spojení pouze rakouské a maďarské metropole.
Vlastní prezentace se konala v pondělí 15.9. ve večerních hodinách přímo v dílnách ÖBB TS ve Vídni. Slova "Dámy a pánové, na první nástupiště přijíždí vlak railjet" uvítala první představenou soupravu s řídícím vozem pokřtěným "Spirit of Linz". Celý vlak si bylo možné důkladně prohlédnout, navíc proběhly demonstrace konkrétních prvků, jako je bezbariérový přístup, plánované služby cateringu nebo stanoviště strojvedoucího, které je identické s lokomotivami taurus. Největšímu zájmu se pochopitelně těšily právě oddíly Premium class. Na snímcích přinášíme několik pohledů na vlak i slavnostní podpis protokolů o soupravě RJ.
Fotografie: Josef Petrák
Redakce děkuje tiskovému oddělení ÖBB Personenverkehr AG za možnost účastnit se této prezentace.


Důležité je, jak jsou kvalitní barvy. Pokud to nebude zvětrávat a měnit odstíny jako vozy ČD, tak nechť jsou takové, jaké si je Oebb objednala. FRK
Jo a ještě by mě zajímalo, jestli ty Railjety maj aspoň pasivní naklápění - jako Talga, asi ne, když je tam důraz na konvenční řešení...
Takže když budou zásuvky ve vlaku tak si to dotyční v klidu dobijí a dráha bude mít další bod k dobru proti autobusům. Ten první jsou záchody, které zpravidla cestující musí po výstupu z Busu shánět.
Pokud jde o to, kolik NTB vydrzi - ja teda vzdycky rostu, kdyz si nekdo nekde vybali sedmnactku:-)
Jako klidne at tam zasuvky jsou, at je tam aji wifi, ale kdo chce delat ve vlaku na NTB, tak by se na to mel pripravit predevsim sam. Domnivam se, ze vlaky nejsou pojizdne ucebny pro chude studenty (tak "chude", ze maji na notas) - proto mne lehce doziraji ty argumenty, ze dobre notebooky maji v prvni tride, zatimco socky ve dvojce maji notasy co vydrzi hodinu a proto by tam mely byt zasuvky...
Edit - BTW - ten sAduv prispevek jsem cetl az po napsani a zda se, ze jsem napsal defacto totez. Prinejmensim nas jednoho nebo druheho nemuze nikdo podezirat, ze jsme zaujati a neobjektivne piseme o tom, k cemu jsou ty ntb vyuzivane:-))
Přivádí mě k úžasu argument že zásuvky nejsou potřeba.
Zákazníci to prostě chtějí, a jestli chtějí ČD přežít rok 2015 tak by se měly začít chovat tak, jak je to od nich požadováno ze strany zákazníků.
I když se ten student kouká na film - NO A CO? ČD by měly využít výhodu vlaku, že mají narozdíl od autobusů elektřinu a mají jí dost. Kdybych cestoval z Prahy do Brna a měl na výběr mezi vlakem (elektřina => kouknu na svůj film, dražší lístek o pár korun) a busem (0,2 l kafe, rychlejší spojení, levnější lístek) - tak volím vlak. To samé trasa Praha - Plzeň.
waszyn: Jak mám reagovat na jádro problému? Napsat dopis do ČD, aby ihned do všech vagonu namontovali zásuvky? Vyřeším tím něco? Nemyslím si. Prostě si myslím, že v dnešní době již nutnost zásuvek v celém vlaku není až tak palčivý problém, jako před pár lety. Btw. vlakem jezdím často a moc pracujících studentů ve vlaku jsem neviděl. Valná většina z nich akorát kouká na filmy a to, ať se na mě nikdo nezlobí, není důvod k urychlenému dosazování zásuvek do vlaků.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
