Vídeň – Ani deštivé podzimní počasí, které nad Vídní panovalo, nemohlo zkazit náladu zástupců Rakouských spolkových drah, koncernu Siemens a dalších lidí, kteří jsou zainteresování v nejvíce skloňovaném rakouském drážním projektu současnosti. Soupravy railjet představují nejnovější akvizici ÖBB, která má pozvednout úroveň cestování na dálkových trasách v Rakousku i v okolních zemích. První soupravy již absolvovaly stovky kilometrů testovacích jízd v Rakousku, Německu a Švýcarsku, a tak v pondělí nastal ten pravý čas, aby railjet oficiálně přijel na světlo mezi veřejnost. Přidejte se s námi k prohlídce této jedinečné soupravy, jako i míst, kde dostává vlak svou finální podobu!
Měli jsme možnost navštívit dílny ÖBB Technische Services poblíž vídeňské Grillgasse, kde v současné době probíhá finální montáž vozů souprav railjet. S laskavým svolením a doprovodem jsme tak nahlédli doslova "pod pokličku" procesu výroby. Do Vídně přijíždí skelety vozů zcela holé a až zde se finalizuje jak elektroinstalace, výbava, tak i vlastní interiér. Každý vůz je tedy jedno velké puzzle, vedle něhož stojí stoh krabic s díly. Atmosféru výroby výborně doplňují maličkosti jako koberce s logem "railjet".
Vlak byl navržen jako maximálně konvenční, aby uplatnil co nejvíc z ověřených technologií a standardních dílů, což se zase odráží pozitivně odráží na ceně v porovnání s hi-tech soupravami typu ICE či TGV. Důraz je kladem na komfort a tichou jízdu, ačkoli podle zaintersovaných jsou soupravy i tak mírně hlučnější než ICE - alespoň tak se jevily během testovacích jízd. Nejvíce kritiky ovšem sklízí nátěr, jenž vzešel z veřejné soutěže - kombinace vínové, červené a výrazného podílu černé dělá vlak až příliš tmavým a nevýrazným.
Flotila vlaků railjet bude po dokončení současných dodávek čítat 67 souprav. Maximální rychlost soupravy přitom činí 230 km/h a počítá se s ní jak v konstrukci vlaků, tak i jejich hlavního působiště - rakouské Westbahn. Vozy railjetu nabídnou 408 sedadel ve třech vozových třídách. Nejvyšší "Premium class" se 16 sedadly se nachází přímo v řidícím voze řady Afmpz a nutno říci, že tato místa jsou opravdu komfortní. Ve stejném voze naleznene i malou kuchyňku pro přípravu nápojů a jídel pro cestující First a Premium class. Koncept služeb railjetu je jasný - obsluha až na místo. Možná i proto v soupravě naleznete jen bistrooddíl, a ne plnohodnotný jídelní vůz. Na špici soupravy se na jednom konci nachází zmíněný řidící vůz, na druhém lokomotiva Rh 1116 Taurus. S prosincovou změnou jízdního řádu vyjedou vlaky ÖBB-RJ na větev München - Wien - Budapest zatím v jednom páru; další soupravy budou zajišťovat spojení pouze rakouské a maďarské metropole.
Vlastní prezentace se konala v pondělí 15.9. ve večerních hodinách přímo v dílnách ÖBB TS ve Vídni. Slova "Dámy a pánové, na první nástupiště přijíždí vlak railjet" uvítala první představenou soupravu s řídícím vozem pokřtěným "Spirit of Linz". Celý vlak si bylo možné důkladně prohlédnout, navíc proběhly demonstrace konkrétních prvků, jako je bezbariérový přístup, plánované služby cateringu nebo stanoviště strojvedoucího, které je identické s lokomotivami taurus. Největšímu zájmu se pochopitelně těšily právě oddíly Premium class. Na snímcích přinášíme několik pohledů na vlak i slavnostní podpis protokolů o soupravě RJ.
Fotografie: Josef Petrák
Redakce děkuje tiskovému oddělení ÖBB Personenverkehr AG za možnost účastnit se této prezentace.


http://www.railfaneurope.net/pix/at/car/IC-EC/Bmpz/20-94/pix.html
Na jednom konci je normalni prebarveny taurus a na druhem konci je ridici vuz - spojeni normalniho vagou a cela z taurusu. Kombinace hranate strechy a kulateho cela je opravdu "lahudka" :-P
"Ucelene jednotky" v klasickem slova smyslu to podne me nejsou. Nicmene TSI tento typ konstrukce umoznuje (odstavec 4.2.1). Jestli RailJety nekdy opravdu budou jezdit 230km/h je zatim velmi nejiste. Casova uspora oproti 200km/h je pri rakouskych vzdalenostech stejne zanedbatelna.
Smernice TSI (cast pro kolejova vozidla) je v cestine k dispozici na:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=DD:13:30:32002D0735:CS:PDF
Je to misty docela zajimave cteni.
...ale než se ČD rozhoupou koupit třeba ty Desira, tak už bude na záchranu SKV pozdě... :(
(vím, že 680 měli být vyráběny ve spolupráci s ČKD)
1) Se provozovatel site (OeBB Infrastruktur) zaryte brani rychlostem nad 200km/h.
2) Smernice TSI stanovuji jista pravidla, ktere jsou s klasickou soupravou jen tezko splnitelna.
Veci nejsou zdaleka tak ruzove, jak se na prvni pohled zda.
Sranda je to, že u ČD se neinstalují zásuvky ani v rámci modernizace (Trnava). :(
Jenže k tomu, abyste je tam umístil (předpokládejme, že ve voze je CZE s výstupem 230V 50 Hz a potřebným výkonem - řekneme 100 W / zásuvka resp. 200 W / dvojzásuvka) musíte demontovat obložení stěn, musíte tam umístit krabici, natáhnout příslušné vodiče (upevnit je tak, aby nedošlo ke zkratu = nejlépe je protahovat "husími" krky, jako když děláte domácí elektroinstalaci pod zeď; možné se to v praxi dělá jinak, ale já jsem to neviděl), do toho obložení vyříznout otvory v místech, kde ta zásuvka bude a pak zase to obložení stěn namontovat.
Já neznám konstrukci osobního vozu, ale tipuji, že takováhle "prkotina" systému "vrtačka + šroubovák" se dá udělat leda v rámci "dílenské" opravy v ŽOS, protože k tomu, abyste odstranil obložení stěny budete muset demontovat sedadla a u oddílových vozů patrně přepážky mezi oddíly. Čili vzato do důsledku, ten vagon "odstrojit" téměř dohola a pak zase poskládat.
No tohle se zpravidla dělá v rámci nějaké generální opravy ... dneska spojené s modernizací. Takovouto ozdravnou kůrou totiž prošly rakouské vozy. Když se na české koleje dostane nějaký červený Bmz nebo se s ním v Rakousku svezete – pravda, i v těchto vozech se stahovacími okny a WC směřujícícm do kolejí platí "nejlepší jednička je rakouská dvojka", ale nejsou tam zásuvky.
Nepředpokládám, že váš systém "vrtačka + šroubovák" by znamenal natažení vodičů lištami a brutálním vyvrtáním děr mezi oddíly.
Pokud jste se díval na "Jílkové ble ble" na ČT1 ohledně bezpečnosti, tak vám jistě neuniklo, kolik by stálo "jen dosazení" zařízení blokování dveří na vozy, které jsou na to již připraveny. Ředitel O12 ing. Paroubek zmínil částku 300 000 Kč na vůz. Ono to "pětikilo" za 10 dvojzásuvek pro deset kupé nebo – buďme velkorysí – tícka za 20 dvojzásuvek, za předpokladu, že ve voze máme CZE může se vším všudy stát taky "jen" 100 000. Neumím odhadnout, kolik si bude účtovat "ZOSka" za nekvalifikovanou práci při montáží zásuvek, ale určitě pod 200 Kč/hod nepůjdou.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
