..: Symbol budoucnosti ÖBB: railjet byl představen :..

Ilustrační obrázek Vídeň – Ani deštivé podzimní počasí, které nad Vídní panovalo, nemohlo zkazit náladu zástupců Rakouských spolkových drah, koncernu Siemens a dalších lidí, kteří jsou zainteresování v nejvíce skloňovaném rakouském drážním projektu současnosti. Soupravy railjet představují nejnovější akvizici ÖBB, která má pozvednout úroveň cestování na dálkových trasách v Rakousku i v okolních zemích. První soupravy již absolvovaly stovky kilometrů testovacích jízd v Rakousku, Německu a Švýcarsku, a tak v pondělí nastal ten pravý čas, aby railjet oficiálně přijel na světlo mezi veřejnost. Přidejte se s námi k prohlídce této jedinečné soupravy, jako i míst, kde dostává vlak svou finální podobu!

Ilustrační obrázek Měli jsme možnost navštívit dílny ÖBB Technische Services poblíž vídeňské Grillgasse, kde v současné době probíhá finální montáž vozů souprav railjet. S laskavým svolením a doprovodem jsme tak nahlédli doslova "pod pokličku" procesu výroby. Do Vídně přijíždí skelety vozů zcela holé a až zde se finalizuje jak elektroinstalace, výbava, tak i vlastní interiér. Každý vůz je tedy jedno velké puzzle, vedle něhož stojí stoh krabic s díly. Atmosféru výroby výborně doplňují maličkosti jako koberce s logem "railjet".

Vlak byl navržen jako maximálně konvenční, aby uplatnil co nejvíc z ověřených technologií a standardních dílů, což se zase odráží pozitivně odráží na ceně v porovnání s hi-tech soupravami typu ICE či TGV. Důraz je kladem na komfort a tichou jízdu, ačkoli podle zaintersovaných jsou soupravy i tak mírně hlučnější než ICE - alespoň tak se jevily během testovacích jízd. Nejvíce kritiky ovšem sklízí nátěr, jenž vzešel z veřejné soutěže - kombinace vínové, červené a výrazného podílu černé dělá vlak až příliš tmavým a nevýrazným.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Ilustrační obrázekFlotila vlaků railjet bude po dokončení současných dodávek čítat 67 souprav. Maximální rychlost soupravy přitom činí 230 km/h a počítá se s ní jak v konstrukci vlaků, tak i jejich hlavního působiště - rakouské Westbahn. Vozy railjetu nabídnou 408 sedadel ve třech vozových třídách. Nejvyšší "Premium class" se 16 sedadly se nachází přímo v řidícím voze řady Afmpz a nutno říci, že tato místa jsou opravdu komfortní. Ve stejném voze naleznene i malou kuchyňku pro přípravu nápojů a jídel pro cestující First a Premium class. Koncept služeb railjetu je jasný - obsluha až na místo. Možná i proto v soupravě naleznete jen bistrooddíl, a ne plnohodnotný jídelní vůz. Na špici soupravy se na jednom konci nachází zmíněný řidící vůz, na druhém lokomotiva Rh 1116 Taurus. S prosincovou změnou jízdního řádu vyjedou vlaky ÖBB-RJ na větev München - Wien - Budapest zatím v jednom páru; další soupravy budou zajišťovat spojení pouze rakouské a maďarské metropole.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Vlastní prezentace se konala v pondělí 15.9. ve večerních hodinách přímo v dílnách ÖBB TS ve Vídni. Slova "Dámy a pánové, na první nástupiště přijíždí vlak railjet" uvítala první představenou soupravu s řídícím vozem pokřtěným "Spirit of Linz". Celý vlak si bylo možné důkladně prohlédnout, navíc proběhly demonstrace konkrétních prvků, jako je bezbariérový přístup, plánované služby cateringu nebo stanoviště strojvedoucího, které je identické s lokomotivami taurus. Největšímu zájmu se pochopitelně těšily právě oddíly Premium class. Na snímcích přinášíme několik pohledů na vlak i slavnostní podpis protokolů o soupravě RJ.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Fotografie: Josef Petrák

Redakce děkuje tiskovému oddělení ÖBB Personenverkehr AG za možnost účastnit se této prezentace.


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 16.9.2008 (10:26)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Rakousko


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
21.09.2008 (12:31)  
Tomáš Záruba : jednoduše, na hnací vozidlo se namonutuje "švýcarský smeták" … a příslušně upraví ovládací obvody ... Stejně tak existuje u SBB Cargo skupina lokomotiv, mající i "rakouský" smeták a tato skupina lokomotiv vozí ECčka na trase Zürich – Bregenz ÖBB – Lindau DB.
Vozidla ÖBB (případně Montafoner Bahn) jezdící do švýcarských stanic Buchs SG nebo St. Margrethen jezdí se standardním "rakouským" smetákem. Švýcarské jednotky jezdící z Basel přes Basel Bad Bf do Zell (Wiesental) DB a na trati Weil am Rhein DB – Lorrach DB zase musí mít německý smeták. Dvousystémové EJ 560 SBB jezdící do Mulhouse SNCF pak mají logicky "francouzský" smeták.
registrovaný uživatel sAd 
20.09.2008 (21:12)  
Otázka k RailJetu: Loko Rh 1116 jsou schválené pro provoz v HU? Nebo tam nemají takový problém jako na tratích SŽDC?
20.09.2008 (20:37)  
hmm, tak ma napada, ze tretia risa uz nie je rozdelena na okupacne zony tak preco ten "americky" system oznacenia triedy, to potom by tam mali mat aj rusky napis aj ked rusov odtial vykopli v 50tych rokoch minuleho storocia;

ozaj, bolo sampaske a kaviar alebo burani podavali salat und schnitzel?
20.09.2008 (18:36)  
tak toto je uz tochu privela na vlak ale je to pekne
registrovaný uživatel M 
20.09.2008 (1:32)  
K railjetu je treba ten muj, co se tyka jmena.
Pokud jde primo o tu prezentaci, tak jak by takovy komenatr vypadal? S cim a jestli byly chlebicky?:)
20.09.2008 (0:42)  
Můžu se zeptat, který z těch všech komentářů pod článkem se vlastně týká slavnostního roll-outu soupravy railjet?
20.09.2008 (0:28)  
Můžu se zeptat, jak se řeší menší klikatost troleje v CH?
registrovaný uživatel M 
19.09.2008 (22:23)  
Jinak k nazvu - Railjet... To bylo kecu, kdyz se resilo, jak hloupe zni Supercity nebo "lety ve hladine nula"...
19.09.2008 (19:19)  
Trochu z jiného soudku – emailem přilétl zajímavý infomateriál ÖBB v pdf o Railjet. Má to cca 1,5 MB. Kdo má zájem nechť se ozve.
registrovaný uživatel M 
19.09.2008 (16:55)  
A ty bys mohl delat na financnim...
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko