Vídeň – Ani deštivé podzimní počasí, které nad Vídní panovalo, nemohlo zkazit náladu zástupců Rakouských spolkových drah, koncernu Siemens a dalších lidí, kteří jsou zainteresování v nejvíce skloňovaném rakouském drážním projektu současnosti. Soupravy railjet představují nejnovější akvizici ÖBB, která má pozvednout úroveň cestování na dálkových trasách v Rakousku i v okolních zemích. První soupravy již absolvovaly stovky kilometrů testovacích jízd v Rakousku, Německu a Švýcarsku, a tak v pondělí nastal ten pravý čas, aby railjet oficiálně přijel na světlo mezi veřejnost. Přidejte se s námi k prohlídce této jedinečné soupravy, jako i míst, kde dostává vlak svou finální podobu!
Měli jsme možnost navštívit dílny ÖBB Technische Services poblíž vídeňské Grillgasse, kde v současné době probíhá finální montáž vozů souprav railjet. S laskavým svolením a doprovodem jsme tak nahlédli doslova "pod pokličku" procesu výroby. Do Vídně přijíždí skelety vozů zcela holé a až zde se finalizuje jak elektroinstalace, výbava, tak i vlastní interiér. Každý vůz je tedy jedno velké puzzle, vedle něhož stojí stoh krabic s díly. Atmosféru výroby výborně doplňují maličkosti jako koberce s logem "railjet".
Vlak byl navržen jako maximálně konvenční, aby uplatnil co nejvíc z ověřených technologií a standardních dílů, což se zase odráží pozitivně odráží na ceně v porovnání s hi-tech soupravami typu ICE či TGV. Důraz je kladem na komfort a tichou jízdu, ačkoli podle zaintersovaných jsou soupravy i tak mírně hlučnější než ICE - alespoň tak se jevily během testovacích jízd. Nejvíce kritiky ovšem sklízí nátěr, jenž vzešel z veřejné soutěže - kombinace vínové, červené a výrazného podílu černé dělá vlak až příliš tmavým a nevýrazným.
Flotila vlaků railjet bude po dokončení současných dodávek čítat 67 souprav. Maximální rychlost soupravy přitom činí 230 km/h a počítá se s ní jak v konstrukci vlaků, tak i jejich hlavního působiště - rakouské Westbahn. Vozy railjetu nabídnou 408 sedadel ve třech vozových třídách. Nejvyšší "Premium class" se 16 sedadly se nachází přímo v řidícím voze řady Afmpz a nutno říci, že tato místa jsou opravdu komfortní. Ve stejném voze naleznene i malou kuchyňku pro přípravu nápojů a jídel pro cestující First a Premium class. Koncept služeb railjetu je jasný - obsluha až na místo. Možná i proto v soupravě naleznete jen bistrooddíl, a ne plnohodnotný jídelní vůz. Na špici soupravy se na jednom konci nachází zmíněný řidící vůz, na druhém lokomotiva Rh 1116 Taurus. S prosincovou změnou jízdního řádu vyjedou vlaky ÖBB-RJ na větev München - Wien - Budapest zatím v jednom páru; další soupravy budou zajišťovat spojení pouze rakouské a maďarské metropole.
Vlastní prezentace se konala v pondělí 15.9. ve večerních hodinách přímo v dílnách ÖBB TS ve Vídni. Slova "Dámy a pánové, na první nástupiště přijíždí vlak railjet" uvítala první představenou soupravu s řídícím vozem pokřtěným "Spirit of Linz". Celý vlak si bylo možné důkladně prohlédnout, navíc proběhly demonstrace konkrétních prvků, jako je bezbariérový přístup, plánované služby cateringu nebo stanoviště strojvedoucího, které je identické s lokomotivami taurus. Největšímu zájmu se pochopitelně těšily právě oddíly Premium class. Na snímcích přinášíme několik pohledů na vlak i slavnostní podpis protokolů o soupravě RJ.
Fotografie: Josef Petrák
Redakce děkuje tiskovému oddělení ÖBB Personenverkehr AG za možnost účastnit se této prezentace.


Vozidla ÖBB (případně Montafoner Bahn) jezdící do švýcarských stanic Buchs SG nebo St. Margrethen jezdí se standardním "rakouským" smetákem. Švýcarské jednotky jezdící z Basel přes Basel Bad Bf do Zell (Wiesental) DB a na trati Weil am Rhein DB – Lorrach DB zase musí mít německý smeták. Dvousystémové EJ 560 SBB jezdící do Mulhouse SNCF pak mají logicky "francouzský" smeták.
ozaj, bolo sampaske a kaviar alebo burani podavali salat und schnitzel?
Pokud jde primo o tu prezentaci, tak jak by takovy komenatr vypadal? S cim a jestli byly chlebicky?:)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
