Ústecký kraj - Ombudsman Otakar Motejl prošetřil okolnosti vydání správního rozhodnutí o zrušení tratě 132 "Kozí dráhy" a došel ve své závěrečné zprávě k závěru, že rozhodnutí bylo vydáno v rozporu se Státní politikou životního prostředí a především s Dopravní politikou České republiky. Nebyly prý také dodrženy všechny nutné podmínky, vedoucí k možnosti zlikvidovat trať, a z celého postupu je znát snaha co nejdříve uvolnit pozemky pro stavbu dálničního přivaděče. Verdikt ombudsmana je ovšem zřejmě jen výkřikem do tmy, protože jeho rozhodnutí nejsou pro žádný orgán státní správy závazná.
Ombudsmanovi se nelíbí ani okolnost, že na trati byla ze strany úřadů, rozhodujících o jejím dalším osudu, uměle utlumována osobní doprava a počet přepravených cestujících namísto jejich dalšího rozvoje. Rozhodnutí zrušit tzv. Kozí dráhu a postavit místo ní přivaděč k dálnici D8 je v rozporu se snahami podporovat ekologickou hromadnou dopravu na úkor individuální. Zrušení trati má navíc přijít až po vyčerpání všech možností o zefektivnění provozu. Kromě ombudsmana si to myslí i Ministerstvo životního prostředí a představitelé několika dotčených obcí, například starosta Telnice Jaroslav Doubrava. Ten označil ombudsmanovy závěry za "hlas rozumu proti úřednické zvůli".
Proti je kromě děčínského magistrátu také krajský radní Milan Franc. Opírá se o dokument z roku 1975, který minulý týden zveřejnil děčínský primátor Vladislav Raška, označující dotčenou dráhu za nerentabilní. „Už tehdy byla dráha neperspektivní. Dnes je dávno za zenitem. Osobně se domnívám, že přivaděč v budoucnu povede právě tudy, protože nikudy jinudy se nepostaví,“ sdělil Franc. Zároveň dodal, že nepočítají s objednáním dopravy na této, ale i dalších regionálních tratích. Odpovědnost za hrozící likvidaci Kozí dráhy však odmítá: „Pokud pan Motejl vyzývá k nerušení dráhy, musí se obrátit na vlastníka, tedy ministerstvo dopravy. Kraj nemá s rušením tratí nic společného.“
SŽDC na trati zatím zavedla výluku, trvající nejméně do konce roku. Podle mluvčí Anny Kodysové si na ní nikdo neobjednal vlaky, proto ji SŽDC zatím nebude opravovat a peníze bude směřovat do potřebnějších projektů. Pokud prý ale někdo dopravu objedná, proběhne oprava v nejkratším možném termínu. Aktivisté spolu s částí politiků spoléhají na krajské volby a na změnu složení zastupitelstva. Věří, že po volbách bude notně obměněné a že bude nakloněno tomu, objednat pravidelnou dopravu na Kozí dráze. Krajští zastupitelé schválili už před časem napříč politickým spektrem koncepci o stanovení rozsahu základní dopravní obslužnosti drážní dopravou na léta 2009 – 2026. V ní se počítá s útlumem osobní dopravy na některých tratích.
zdroj: Deník, ilustrační foto © JTB.
| 10.9.2008 (18:07)
svata pravda, aneb "moderne" rceno: napric politickym spektrem ....
2 Frantisek:
a) Ona cela ta draha (puvodne privatni) skrz Liben Dolni byla stavena pomerne tak nejak levne... Ma pripominka pravi, ze nahrada se "o par petiletek" zpozdila - s vyhradou mostu na Balabence.
b) Privadecem k D8 z Decina jsem minil, ze (i) s ohledem na kapacitni silnici Decin - Usti (s vyhradou prujezd Ustim) a (ii) cetnost uzivatelu bych tuto komunikaci nepovazoval za prioritu. To spise Hradec - Mohelnice (Olomouc).
Srovnání přivaděče k D8 a zastavování rychlíků v méně významných stanicích není podle mě přesné. Spíše by se to dalo přirovnat k existenci přípojné trati. Vždyť nejde o vedení D8 přes Děčín; ostatní se mu mohou vyhnout. Možná by se to dalo přirovnat k požadavku na připojení pražského letiště na železnici tak, aby se od něj dalo dojet k rychlíku napřílad do Jihlavy. Avšak zatímco železniční napojení je (také s ohledem na Dopravní politiku) žádoucí, podpora dalšího rozmachu silniční dopravy jde trochu proti smyslu deklarovaného snažení.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










