Aktualizováno: Praha - České dráhy několik dní po vyhlášení výběrového řízení na modernizaci 6 jídelních vozů na řadu ARmpee61 a dodávku 17 řídicích vozů řady 954 vyhlásily hned dvě další výběrová řízení. Kromě očekávané 34kusové modernizace vozů Bdt279 na řídicí vozy řady 961 vypisují i zcela nečekaný tendr na modernizaci všech 37 kusů motorových vozů řady 842. Vše může souviset i s tím, že nákup jednotek Desiro podle zdrojů blízkých ČD uvázl na mrtvém bodě a s největší pravděpodobností k němu vůbec nedojde.
Jeden řídicí vůz řady 961 = 29 milionů
První zmínky o vozech řady 961 padly již před více než rokem v plánu na modernizaci vozového parku osobní dopravy Českých drah. Ze zadání VŘ na dodávku vozů řady 961 vyplývá, že dráhy mají zájem o 34 kusů vzniklých přestavbou z vozů Bdt279, které mají být dodány v průběhu 47 měsíců od zadání zakázky. Celková cena je odhadována na 990 milionů Kč (bez DPH). Je pravděpodobné, že se do soutěže se přihláší i český výrobce Škoda Transportation, který na vlastní náklady v šumperské továrně Pars již takový vůz vyvíjí. Řídicí vůz má být po rekonstrukci schopen provozu rychlostí až 140 km/h a získat místa k sezení ve velkoprostorových salónech 1. i 2. třídy, bezbariérové WC s uzavřeným okruhem a univerzální prostor pro přepravu kočárků, jízdních kol a větších spoluzavazadel.
842 - neočekávaná modernizace
Druhou vyhlášenou zakázkou je modernizace všech 37 motorových vozů řady 842 v majetku Českých drah. Podobně jako u vozů řady 961 má být celý proces hotov do 47 měsíců od uzavření kontraktu. Při rekonstrukci půjde zejména o nahrazení agregátů LIAZ modernějšími jednotkami s nižší spotřebou i produkcí škodlivých exhalací, dosazení moderního WC s uzavřeným okruhem, opticko-akustického informačního systému a dálkově ovládaného akustického majáku VPN a vnitřních nápisů v Brailově písmu pro nevidomé. Za předpokládanou cenu 445 milionů korun bez DPH tedy půjde o výraznou modernizaci, kdy cena jednoho kusu přesáhne sumu 12 milionů. Stejně jako předchozí, i tato zakázka by měla být zhotovena do 47 měsíců od podpisu smlouvy.
Další výběrová řízení na modernizace jsou na obzoru
V blízké budoucnosti se rýsuje uzavření dalšího výběrového řízení. A to na modernizaci dalších kusů vozidel na řadu 814. ŽelPage to v připravovaném rozhovoru potvrdil náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu, Ing. Petr Moravec. Konečný počet jednotek 814 a 814.2 by dle jeho slov měl být 157 kusů motorových souprav.
Zdroj: www.isvzus.cz - Modernizace motorových vozů řady 842, Modernizace osobních železničních vozů Bdt279 na řídicí vozy řady 961, ceskedrahy.cz
Si opět mimo,protože i v českých poměrech,kde na všechny vlaky byla nasazena odpovídající vozidla, došlo k navýšení cestujících.A je jedno,jestli mluvím o nasazení regionov či řady 843.Prostě dochází k navýšení cestujících,ať se ti to líbí nebo ne!
A rychlost, což je jeden z hlavních faktorů proč jet nebo nejet vlakem, je na západních vedlejších tratích asi taky trochu jiná než na našich lokálkách, co
Mladší vozidla většinou krátí i jízdní doby.Je rozdíl 810+010 versus 814+914,nebo 85x+05x+95x versus 843+043+943.čili to jde ruku v ruce a na fůře regionálek současný vozový park nedosáhne traťové rychlosti,anebo dosáhne,ale až po dlouhém časovém intervalu akcelerace ,ale i deakcelerace.
To je zkrátka osud. Tak jako české textilky nemohou konkrurovat asijským výrobcům cenově, nemůže SKV cenově konkurovat ŠKODAWERKE Pilsen. I když je fabrika v tuzemsku a zaměstnávají se čeští dělníci.
Dj : A kdo dělal pro ČD Bmz a Ampz ? Nebo to snad moderní vozidla nejsou.
Jakákoli klasika ve standardních cenách je levnější než Potěmkin v jakémkoli množství. Jeden vůz A / B na rychlost 200 km/h maximální cena 50 milionů Kč, podle toho, zda se to bude dělat u SKV na Zličíně nebo směrem na západ, lokomotiva 36x tak odhadem na 120 milionů. Takže 10 vozů + lok kolem 620 milionů s výrazně vyšši kapacitou. Kapacitu 331 místo obsáhne klasická 5 vozová souprava.
Naklápěcí skříně měly řešit problémy "pomalých" jízd v obloucích, ty se ovšem v rámci modernizace koridorů narovnaly nebo narovnají, takže časová úspora umožněná naklápěním se výrazně zredukovala. Nízká kapacita soupravy vylučuje nasazení na výkony do Berlina, zdvojování souprav pak jejich nedostatek. Na smysluplný takt Wien – Praha - Berlin by proto nestačilo ani deset souprav, které byly u konsorcia ČKD & Siemens & Fiat Ferroviaria v roce 1996 objednány.
Tak toto označím za megablábol a to bez pardonu.Jasně se v západních zemích zjistilo na statistické úrovni,že pokud je nasazeno nové a pohodlné vozidlo,tak se zvýší počet cestujících a to třeba i o 1/3.I Německo na tom nebylo nejlíp,to když se ještě myslelo,že IAD spasí všechno.V devadesátých letech byl zahájen provoz i na dávno odepsaných tratích a koncem 90.let se začalo s modernizací.A jsně bylo dokázáno,že nový kvalitní vozový park své opodstatnění má.Dalším kladným vlivem bylo zataktování tratí.
A Regionovy sice nejsou výkřik poslední techniky, ale to ty staré stodvacítky a favority, co má jejich průměrný uživatel doma v garáži (v lepším případě), nejsou taky
Fakt??nevšiml sem si,že by v Praze dránily silnice tyto vozidla v nějak hojném počtu.Na Vysočině se taky používají víceméně k vození sena králíkům.Jejich počet je prostě zanedbatelný.Navíc obnova kolejového parku se dělá na příštích 20 let dopředu a snad mně nechceš namluvit,že tu za 20 let budou jezdit ještě š120 ??
1. souprava lokomotiva + 6 vozu by pred 10ti lety stala 700 milionu? Muzete uvest zdroj, ktery by vase tvrzeni podporil?
2. veskeri dopravci kteri nakupuji lokomotivy a klasicke vagony jsou dementni (kdyz muzou mit za stejnou cenu naklapeci soupravy)?
Protoze pokud si vzpominam, Pendolino za zadnou "specialni slevu" kupovane nebylo, nakopak, cena za soupravu se vysplhala daleko vyse nez bylo planovano.
Ale Regionovu bych do kategorie zbytecnych investic nezarazoval. Je jasne, ze by se spise melo nakupovat nova vozidla a ze je nesmysl ji nasazovat na trate s horsimi sklonovymi pomery misto 842/843, ale porad je to daleko lepsi nez jezdit s 810+010...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.