..: ZSSK: Bdtee a Bdghmeer budou z Trnavy :..

Ilustrační obrázekBratislava - Železničná spoločnosť Slovensko, a.s., oznámila výsledky tendru na modernizaci 100 vozů Bdt a BDshmee(r) na řady Bdtee a Bdghmeer. Na jedné straně pozitivní zpráva pro cestující, kteří se tak v následujících několika letech dočkají výrazného zvýšení komfortu i v regionální dopravě, ale na straně druhé vzbuzuje nemálo pochybností. Dodavatelem dvou sérií rekonstruovaných vozů se stane ŽOS Trnava - jediný účastník výběrového řízení - za cenu 1,5krát převyšující předpokládanou částku.

Bdtee - klimatizace i v regionální dopravě

Ilustrační obrázekPrvním exemplářem určeným k modernizaci je vůz Bdt, jenž má mít v rámci rekonstrukce vyměněný celý interiér včetně podlahy, obkladů a oken. Nahrazeny budou také zavazadlové police, odpadkové koše a osvětlení interiéru. K vyššímu komfortu cestování jistě přispějí i nové sedačky a uzavřený systém WC. Další technické inovace mají zahrnovat nové nástupní a přechodové dveře, dosazení akustického informačního systému a centrálního zdroje energie. Velkou novinkou v regionální dopravě bude také instalace klimatizačního zařízení pro cestující. Celý takto zmodernizovaný vůz, včetně závěrečné obnovy vnějšího laku v rozsahu LAK I, bude dodáván ve dvou provedeních - se zvětšeným nástupním prostorem pro přepravu jízdních kol a se standardním provedením nástupního prostoru. Po dokončení úpravy prvního vozu plánuje dopravce na základě provozních zkušeností odebrat celou sérii v počtu 69 kusů; o vysoké pravděpodobnosti takového vývoje ovšem svědčí samotné zadání projektu, které již předpokládá celkovou cenu kontraktu pro všech 70 vozů. Právě údaj o ceně ale v momentu oznámení vítěze vzbudil největší pozornost: zakázka na dobu 64 měsíců bude státního dopravce stát přes 1,33 miliardy Sk bez DPH, tedy více než 1,5násobek původně předpokládaných nákladů, jež měly činit zhruba 844 milionů bez daně.

Bdghmeer - flotila bude kompletní

Ilustrační obrázekDalšími modernizovanými vozy se v příštích 52 měsících stane 30 kusů vagónů řady Bdghmeer, které vzniknou z částečně služebních vozů BDshmee a BDshmeer (ekvivalent řad BDbmsee/BDbmrsee ČD). Modernizace bude, podobně jako u Bdtee, spočívat v kompletní výměně interiéru včetně podlahy, obkladů a oken. V jednotlivých kupé budou také nahrazena sedadla, zavazadlové police, odpadkové koše, podokenní stolky a dosazeno bude nové vnitřní osvětlení. Také vozy Bdghmeer dostanou nové nástupní a přechodové dveře, centrální zdroj energie, akustický informační systém a klimatizaci. Vozy budou nakonec osazeny novými akumulátorovými bateriemi a kompletní obnovy vnějšího nátěru. I druhá velká zakázka pro ŽOS Trnava ale překračuje původní předpoklad ceny o více než polovinu: celkem 684 milionů slovenských korun bez DPH. Střídmý odhad ZSSK přitom činil pouhých 455 milionů.

Jeden zájemce, jeden vítěz - vysoká cena?

Ilustrační obrázekUveřejnění informací o dvoumiliardovém obchodu pochopitelně neuniklo pozornosti médií, která se, snad zcela logicky, pozastavují nad poněkud omezeným spektrem zájemců o tuto lukrativní zakázku. Asi nejvíc přitom překvapuje absence firmy ŽOS Vrútky, která pro ZSSK dodala většinu dosud modernizovaných vozů a svůj zájem o další kontrakty vůbec netají. Na otázku slovenského deníku SME ale vlastník společnosti a někdejší prominentní představitel Slovenské národní strany Víťazoslav Móric odmítl situaci jakkoli komentovat. Připouští přitom, že ŽOS Vrútky zájem o nové modernizace mají, nicméně k neúčasti firmy v nejnovějších veřejných soutěží se vyjádřil poměrně vyhýbavě. Deník dále upozorňuje i na politické pozadí trnavské společnosti, která ještě donedávna soustřeďovala své aktivity zejména na nákladní vozy a drobné opravy vozů osobních. V oblasti velkých rekonstrukcí vozidel osobní dopravy dostala firmu takříkajíc do hry až objednávka na přestavbu všech vozů řady Amee/Bmee na klimatizované vozy Bmeer. Nedlouho potom získala ŽOS Trnava i zakázku od české společnosti ING Lease, jež zde nechala modernizovat část původních vozů Českých drah. Trnavská ŽOS navíc významně expandovala díky odkoupení největšího srbského výrobce GOŠA Smederevska Palanka, kde se v současnosti provádí část rekonstrukcí pro ZSSK.

Tato i dřívější pozoruhodnosti výběrových řízení vzbuzují stále více otázek, do jaké míry je slovenský železniční trh dopředu rozvržený. Zatímco třetí velký hráč na trhu, ŽOS Zvolen, je dlouhodobě vytížen rekonstrukcemi motorových vozů na řady 812 a 813-913 a opravami motorových lokomotiv, ostatní velké kontrakty jsou v této chvíli rozděleny mezi ostatní dvě ŽOSky a dá se čekat, že tomu v budoucnu nebude jinak. ZSSK jen v letošním roce ještě čeká výběr výrobce dvaceti nových vozů pro dálkovou dopravu, stejně jako objednávka dvoupodlažních elektrických jednotek a nových souprav s řídicím vozem. ŽOS Vrútky již v minulosti o podobné projekty zájem projevily a na výrobě regionálních vozidel se už před několika lety podílely v rámci širšího konsorcia firem. Právě zájem o tyto zakázky bývá spojován s překvapivým nezájmem o aktuální soutěže, čímž mezi papírovými konkurenty ve skutečnosti existuje určitá harmonie s vědomím stabilního rozvržení trhu. Správnost tohoto předpokladu nakonec alespoň částečně ověří vyhlášení výsledků soutěžě na dodávku nových vozů, konkrétně počet účastníků a výsledná cena.

zdroj: Tenders Electronic Daily [1] [2]; SME.sk


JiříK. | 25.8.2008 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Slovensko (celé)


registrovaný uživatel Roger 
26.08.2008 (13:19)  
Glagol: Ale tady to aspon neni tak okate -- prihlasi se tam obe firmy, ale tak, aby vyhrala ta, kterou chteji. A priste se to zase otoci.
S jedinou prihlasenou firmou je to mnohem napadnejsi...
registrovaný uživatel Glagol  mail  
26.08.2008 (8:24)  
GC asi spadl z jahody.
Jak asi probíhají v CZ "výběrová řízení" na cokoliv, v jakékoliv polostátní či velké soukromé firmě?
registrovaný uživatel Sova 
25.08.2008 (17:59)  
JOHNZ
Tak je to poruchové no,kdyby se tento koncept neopustil zajisté by Slováci přišli na to jak z toho udělat spolehlivé vozidlo...
registrovaný uživatel JOHNZ 
25.08.2008 (17:51)  
Sova: Koncepcne sa 811 mozno vydarila, ale inak je to jeden velky nepodareny bastel, na ktorom nic poriadne nefunguje a pokial nie su idealne podmienky (tlak, vlhkost, teplota, slnecny svit, nesmie byt nasnezene), tak to viac nefunguje ako funguje ...
registrovaný uživatel Anowis 
25.08.2008 (17:22)  
Nějak bylo a nějak zase bude.
registrovaný uživatel Sova 
25.08.2008 (15:45)  
zirecek
mnohem dříve začli s přestavbami bývalých 810tek...
To bude tím,že když slováci modernizovaly své první 810tky my už měli 842,843 a chystaly jsme 854 :)
Ale 811 se jim povedla,hlavně ten elektrický přenos výkonu a obě hnané nápravy,jsou blbí že to neaplikovali i na 812 a 813/913...
25.08.2008 (15:40)  
Na ZSSK se mi líbí snaha o opravy, modernizace vozového parku pro "střední a nižší vrstvu" zákazníků. Již nyní mají vozy EC/IC na vyšší úrovni, mnohem dříve začli s přestavbami bývalých 810tek... .

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko