..: Společné Cargo je zase o kus blíž, odsouhlasili jej i premiéři :..

Ilustrační obrázekPraha - Spojení ČD Cargo a jeho slovenského protějšku ŽS Cargo Slovakia se zdá být hotovou věcí. Dnes o něm dokonce jednal i český premiér Mirek Topolánek se svým slovenským protějškem Robertem Ficem. Po jednání dali svým ministrům dopravy mandát k dalšímu jednání o spojení obou společností, v nichž by prý měly mít obě země rovnocenný podíl.

"V této chvíli mají oba ministři od nás tento mandát pro jednání," řekl Topolánek. O vytvoření společného podniku se hovoří již několik měsíců, vládám jde především o zvýšení konkurenceschopnosti i tržní hodnoty vzniklé firmy.

Vzniklá společnost by se okamžitě stala třetí největší společností na evropském železničním trhu, výrazně větší by bylo jen německé cargo. Výrazně větší přínos by obstarali Češi, jejichž Cargo má bezmála dvojnásobné výkony. Podle kuloárních informací však Slováci trvali na paritním zastoupení ve vedení.

zdroj: FinančníNoviny.cz


Honza Beránek / JTB | 21.8.2008 (16:44)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nákladní doprava

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel romino 
26.08.2008 (7:19)  
Miroslav Zikmund:
Nie, nerozumieš správne. Na Slovensku sú tri samostatné železničné firmy, teda právnické osoby, žiadne dcéry ako v ČR (ČD,a.s. a jej dcéra ČD Cargo). V SR je ŽSR, ZSSK a ZSSK CARGO. Každá funguje samostatne (niekedy až príliš), každá má iné poslanie (správca infarštruktúry, osobný dopravca, nákladný dopravca) a každá má svoj majetok (trate, budovy, vozne, rušne,...). ŽSR je podnik zriadený zo zákona a ZSSK a ZSSK CARFO sú obe akciové spoločnosti so 100% účasťou štátu. Všetky tri spadajú pod jedného ministra, pre ŽSR je MDPaT zriaďovateľom, pre ZSSK a ZSSK CARGO je MDPaT, resp. minister dopravy jediným akcionárom zastupujúcim štát.
Každá spoločnosť dostala svoj majetok, ŽSR ho má najviac (trate, staničné budovy, ostatné objekty priamo i nepriamo súvisiace s infaštruktúrov). ZSSK CARGO dostalo nákladné vozne a rušne pre nákladnú prepravu, takmer všetky depá a opravovne vozňov, nakoľko v ňom ostala aj opravárenská základňa pre obe spoločnosti (CARGO i ZSSK). Osobná je z hľadiska majetku najchudobnejšia (nakoľko sa prijal model štíhlej osobnej dopravy) a vlastní osobné vozne a rušne, pár adm. objektov v uzloch BA, ZA ,ZV, KE a jedno depo v Poprade (výlučne osobné - hlavne pre TEŽ).CARGO na základe zmlúv opravuje pre ZSSK vozne a rušne (bežná údržba, opravy), väščie opravy a generálky (modernizácie, reko) idú cez ŽOSky.
25.08.2008 (20:00)  
JOHNZ : takže pokud tomu dobře rozumím, je skutyečně právnickou osobou odpovědnou (tedy z právní hlediska vlastníkem, pokud se nejedná o vozidla pronajatá od jiného subjektu) za technický stav vozidel dceřinná společnost ZSSK a.s. > ZSSK Cargo a.s., které má vozidla rozdělena na skupinu vozidel pro "matku" provozující osobní dopravu a pro sebe, coby dceru provozující nákladní dopravu.
registrovaný uživatel JOHNZ 
25.08.2008 (12:03)  
romino: Na zaklade poslednej revizie zmluv medzi ZSSK a ZSSK CARGO, zodpoveda ZSSK CARGO ako vyhradny poskytovatel udrzby strojov za dostatocny (dohodnuty, odsuhlaseny) prevadzkovy stav strojov ZSSK. V pripade, ze ho nie je schopny zaistit, je povinny BEZPLATNE nasadit na jeho zabezpecenie svoje vlastne rusne podla poziadaviek dispecerov ZSSK.
registrovaný uživatel romino 
25.08.2008 (6:55)  
Miroslav Zikmund:
• HDV vlaku EC 174 lokomotiva 350.002-2 – vlastník Železničná spoločnosť Cargo Slovakia a. s., RD Bratislava. Výrobce Škoda Plzeň, rok výroby 1974, výrobní číslo 6559, technický průkaz č. E 0028, technická kontrola provedena dne 14.6.2008. - nie je celkom pravda.
Len pre poriadaok: vlastníkom 350.002-2 nie je ZSSK CARGO ale ZSSK, teda Železničná spoločosť Slovensko,a.s. Tá vlastní tiež všetky HDV pre osobnú dopravu, pretože pri delení Železničnej spoločosti,a.s. v roku 2005 sa to tak rozdelilo. ZSSK dostala HDV pre svoju činnosť teda pre osobnú železničnú dopravu, teda nie ako tu bolo uvedené že ZSSK nemá žiadne HDV. Má ich. Samozjreme ak nejaká "vybuchne" najbližšie je ZSSK CARGO, ktoré ich zapožičia, ale za "cash". Čo sa týka dep, tie ostali takmer výlučne v ZSSK CARGO, s výnimkou RD Poprad, ktoré je zasa výlučne (už dnes) len pre osobnú dopravu. Pár koľají v RD Košice (inbak tiež patrí ZSSK CARGO) a mále depo v Trenčianskej Teplej na TREŽ (nie veľké, to ostalo tiež ZSSK CARGO).
24.08.2008 (22:16)  
ivanka : asi nikdo nebude chtít, aby Unipetrol dával svoji lokomotivu na osobní vlak ČD, ale ČD Cargo je dceřinnou společností (byť samostatnou právnickou osobou a samostatným dopravcem), jenže stále je to jen "dcera" a tudíž jakýsi podřízený.

Náhradní lokomotiva se samozřejmě platí, ale je na podnikateli, zda se mu vyplatí zaplatit řekněmě zase ČD nebo tam poslat svoji náhradní.
***
Zajímavé je, že "žlutý pán" se v jakémsi rozhovu vyjářil v tom smyslu, že je ochoten zaplatit cokoli, aby dostal náhradní lokomotivu, Docela rád bych viděl, zda by pod tím cokoli míni třebas milion korun zato, že mu na jeho vlak stojící s chcíplou mašinou dají ČD lokomotivu od osobáku a nechjí stát svůj vlak a nechají cestující napospas osudu s odůvodněním, že eventuální smluvní pokuta kraji X za odřeknutý vlak se jim za tuto cenu bohatě vyplatí.

Racek : ale tohle se objevilo už v nějaké starší debatě. Čeští strojvedoucí si sice musí udělat slovenské "dopravní zkoušky" a pochopitelně naopak. Čeští strojvedoucí mají dnes i "německé papíry" do oblasti DD a slovenští zase maďarské do Budapešti ...
registrovaný uživatel waszyn 
24.08.2008 (20:38)  
M: toto mne taky napadlo. Kolegyne si asi myslela ze ten osobak v poli by zachranoval zadarmo a utratil hafo penez za firu a za naftu apod.. Zatimco, ten, ktery by necitlive nesdilel, by tim, ze by mu aktualne nevyuzite lokomotivy hnily v koprivach timto ryzoval a konkurencne toho necitlive sdilejiho rozdrtil:) Zajimalo by mne na jake skole se tyto podivuhodne poznatky daji ziskat.
registrovaný uživatel M 
24.08.2008 (15:45)  
ivanko, kdyby blbost nadnasela, tak nelitas jak holubicka, ale jako heliovej balon...
registrovaný uživatel thingie  mail  
24.08.2008 (5:35)  
ivanka: V ideálním systému by dopravce který by takto necitlivě sdílel lokomotivy podlehl v konkurečním boji s takovým, který by neměl potřebu zachraňovat nějaký bezvýznamný osobák v poli lokomotivou z mnohem důležitějšího nákladu :-) Takový ideální systém je ale nedosažitelný, takže se to klidně dít může.

Rozdělení lokomotiv by mi přišlo asi lepší. Cargo pak tak jako tak stejně asi přijde na privatizaci, jednou (všichni to víme), až to bude průchodné, a i bez toho není důvod, proč by nemělo být jen jedním dopravcem z mnoha, zájem na maximalizaci ceny státního majetku by neměl poškozovat celé odvětví, to jsme mohli krásně vidět třeba s Telecomem a já nevim, jestli to potřebujeme znova.
registrovaný uživatel bugear 
23.08.2008 (22:55)  
@Miroslav Zikmund: Statistická ročenka z webu ZSSKC se mi zdá jako věrohodnější zdroj: http://www.zscargo.sk/files/dokumenty/Statisticka-rocenka-2007.pdf . ZSSK bohužel ročenku na webu nezveřejňuje.
registrovaný uživatel Racek 
23.08.2008 (21:04)  
Docela mne překvapilo, že se tady nikde neobjevil ten hlavní důvod pro spojení českého a slovenského carga: vzhledem k vozidlům a jazykové vybavenosti zaměstnanců jsou vzájemně jedinými, kteří si mohou na vlastních sítích konkurovat prakticky okamžitě a bez větších investic. To byl mj. důvod, proč se ČD angažovaly v privatizaci slovenského carga (nakonec neuskutečněné) - kupec by totiž získal taky přístup na českou síť. Spojením tahle možnost definitivně padne ...
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko