..: 109E představena: nová generace lokomotiv Škoda přichází :..

Ilustrační obrázekPlzeň - Dnes nastala chvíle, na kterou česká železniční veřejnost netrpělivě čekala několik let. Od jedenácti hodin dopoledne proběhla v areálu Škody Transportation v Plzni prezentace, jejiž součástí bylo i představení nejmodernější české lokomotivy - Škody 109E - která již zanedlouho vstoupí do služeb ČD jako lokomotivní řada 380. Ještě do konce léta by se lokomotiva měla podrobit zkouškám na ZŽO v Cerhenicích, v následujících měsících má výrobce zaručit postupnou homologaci této řady ve všech sousedních zemích. Díky kolegům Josefu Petrákovi a Lukášovi Hradeckému se s vámi můžeme podělit o první záběry nové vlajkové lodi plzeňské Škody i celých ČD.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Představený prototyp jezdí vlastní silou a první den se představil na stejnosměrném napětí 3 kV, schvalovací proces pro reálný provoz však podle vyjádření výrobce ještě nějakou dobu potrvá. Škoda se přitom bude usilovat o současnou homologaci v ČR, ve všech sousedních státech a v Maďarsku. Podle dostupných informací by měly být připraveny dva prototypy, jež podstoupí zkoušky. Roll-out stroje 380.002 se uskuteční v září na veletrhu InnoTrans 2008 v Berlíně. V září se rovněž lokomotiva podívá na okruh v Cerhenicích. První jízdy po zkušební koleji v plzeňském areálu přitom byly oznámeny v polovině června.

Škodovka svému stroji věří

Ilustrační obrázek Jak pro ŽelPage uvedl ředitel realizačního týmu Marek Herbst, plzeňská Škoda svému novému produktu věří a předpovídá mu úspěch. Technické možnosti vozidla jsou vzhledem k požadavkům značně naddimenzované, což by mělo v provozu poskytnout dostatečnou rezervu v jakékoli situaci. Lokomotiva má být schválena pro rychlost 200 km/h, přičemž testy v září letošního roku proběhnou při rychlostech do 220 km/h. "109E ale zvládne daleko víc," dodává Herbst. Třeba použitý sběrač představuje typ použitý při konstrukci francouzských TGV; i další komponenty ale mají 380 zařadit mezi technologickou špičku v oblasti železničních vozidel.

V souvislosti s vývojem řady 380 se mnohokrát mluvilo o zpoždění celého projektu. Vývojový tým Škody tyto informace vyvrací: prodloužení vývojové fáze oproti prvotním plánům bylo způsobeno čekáním na úpravu norem TSI, jež zpřísnila požadavky na pevnost skříně a bezpečnost strojvedoucích. Právě nejnovější revize TSI způsobila přepracování původního designu studia Porsche Design, který zcela nevyhovoval aktualizovaným požadavkům. V této době se zároveň čekalo na finální specifikace pro zabezpečovací systém ETCS (European Train Control System), se kterým má být lokomotiva plně kompatibilní. Systém ETCS se nyní ve své druhé verzi nasazuje na nově budované tratě v Evropě, ale průběžně se s ním počítá i na existujících hlavních koridorech. V současnosti je postupně dosazován i na rekonstruovaných úsecích sítě ŽSR, kam budou stroje řady 380 v budoucnu zajíždět.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Na dnešní prezentaci byl médiím předveden druhý prototyp, 380.002-6, který se již v následujících dnech zúčastní prvních zkoušek a na podzim oficiálního roll-outu na berlínském veletrhu InnoTrans 2008. Stroj 380.001 se v této chvíli nachází těsně před dokončením a dá se předpokládat, že od září se zapojí do testování. Prvnímu zákazníkovi - divizi osobní dopravy Českých drah - budou první kusy dodány v průběhu platnosti grafikonu 2008/2009. Škoda Transportation přitom ČD nabízí možnost logisticky zajišťovat veškeré opravy v DKV Praha a dodávky náhradních dílů ze strany výrobce, čímž by uživatel dostal kompletní službu a nemusel pro běžný servis využívat výhradně vlastní personál a prostředky.

Pravidelné nasazení za rok

S turnusováním řady 380 počítají České dráhy od začátku platnosti GVD 2009/2010. Již příští rok se ale nové lokomotivy objeví na výkonech v osobní dopravě. Stroje řady 380 mají být nasazovány operativně na celé síti ČD v rámci dodatečného provozního testování v různých podmínkách. Není tedy vůbec vyloučeno, že se s touto řadou setkáme i na poněkud neobvyklých výkonech. Po nasazení do pravidelných oběhů v prosinci 2009 se s řadou 380 počítá na vlacích EuroCity na prvním tranzitním koridoru, kde tyto stroje nahradí řadu 350 ZSSK a 1216.2 ÖBB.

Ilustrační obrázek Právě s lokomotivami Taurus se přitom počítá v příštím GVD jako s dočasným řešením nedostatku vhodných lokomotiv pro vozbu vlaků vyšší kvality na prvním koridoru. České dráhy zvažují možnost pronájmu strojů Siemens ES64U4-C (1216.2 ÖBB), ačkoli jízdní doby vlaků EuroCity jsou pořád vypočítány pro řadu 350 s plánovaným přepřahem v Břeclavi. Podle Jana Paroubka, ředitel odboru kolejových vozidel generálního ředitelství ČD si toto opatření vyžádala komplikovaná vyrovnávka výkonů se slovenským dopravcem ZSSK, jehož lokomotivy řady 350 jsou pravidelně nasazovány v úseku Břeclav - Praha. Zejména po oddělení společnosti ČD Cargo je reciproční vyrovnávání najetých kilometrů nereálné a služby se musí kompenzovat finančně, což je pro dopravce nevýhodné.

Technické parametry

UrčeníInteroperabilní lokomotiva pro osobní a nákladní dopravu
Rozchod1435 mm
Délka přes nárazníky18000 mm
Délka přes čelníky15800 mm
Maximální šířka3080 mm
Výška nad temenem kolejnice3905 mm
Průměr kol1250 / 1170 mm
Vzdálenost otočných čepů8700 mm
Trakční systémy3 kV ss, 25 kV 50 Hz, 15 kV 16,7 Hz
Jmenovitý výkon6400 kW na všech systémech
Rozjezdová tažná síla274 kN
Maximální rychlost200 km/h
Uspořádání dvojkolíBo`Bo`
Pohon dvojkolídutým hřídelem
Pneumatická brzdakotoučová s disky uvnitř kol

Jedná se o nejvýkonnější a nejrychlejší lokomotivy z produkce Škoda Transportation na českých kolejích. O více než 1000 kW překonává lokomotivní řadu 184.5 ve službách SD-KD a o více než polovinu dosud nejvýkonnější stroj ve flotile ČD, lokomotivy řady 151. Údaj o hmotnosti není oficiálně znám, hovoří se o 86 tunách. "Lokomotiva má ještě několik set kilogramů rezervu," řekla ŽelPage v pátek mluvčí Škody Radka Pistoriusová.

Zdroj: Škoda Transportation, ŽelPage. Foto: Ing. Lukáš Hradecký, Josef Petrák. Text: Josef Petrák, Juraj Kováč.


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 24.7.2008 (16:53)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu ČR Plzeňský


  1 2 3 4 5 ... 57      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel taz 
02.08.2008 (9:23)  
M, prosím upřesnit, děkuji.
registrovaný uživatel M 
02.08.2008 (9:08)  
Zatimco blepty sedesatiletyho alkoholika jsou hodnotnym ctenim...
registrovaný uživatel taz 
02.08.2008 (8:36)  
Sharky33, u některých příspěvků, a to nejen tady, je to dodržování "pitného režimu" vidět zřetelně.
Sýkoráček, myslíš jako že to psala paní landová? :)))
Myslím, že děláš chybu, když to nečteš všechno. V tom příspěvku nešlo o dokazování inteligence ( k tomu slouží testy a jejich výsledky ), ale o tu 380ku. Já osobně nejsem na takové úrovni znalostí abych posoudil design lokomotivy, jestli někdo jiný k tomu má předpoklady, jsem rád, že mi rozšířil technické znalosti. Že k tomu použil více prostoru mi nepřijde vůbec kontraproduktivní. Já mám svůj úhel pohledu, a z toho se mi 380ka celkem líbí. Land to vidí z jiného úhlu a vidí to jinak. Podložil své dojmy argumenty, to ale můžeme všichni. Nesouhlasit můžeme taky všichni - slušně, nebo jinak...jak kdo to umí...
registrovaný uživatel Sýkoráček  mail  
01.08.2008 (20:52)  
Upřímně, příspěvky (pana????? i když o tom hooodně pochybuji) landa raději ani nečtu. Po přečtení čtvrtiny prvního sem nevěděl zda-li se mám smát a nebo brečet. U druhého jsem četl jen kousíčky a o jeho "inteligenci" mne to jen přesvědčilo.
K barvě: Časem se stejně musí lak obnovit, tak proč by třeba ČD nemohli zvolit jiné barevné schéma? Stejně tak jako došlo k úpravám ešusů, může se tak stát i u 109e.
Design: K tomu jen jednu otázku lande: Design Taurusu považuješ za zdařilý? Jestli ano, tak se raději nad sebou zamysli. A ukaž mi ještě prosím lokomotivu vyráběnou v současné době, jejíž vzhled se ti líbí.
Sečteno a podtrženo: Škodováci udělali podle mě maximum pro to, aby 380 byla maximálně funkční a vzhledově pěkná (i když je to jen subjektivní pocit jednotlivce). Osobně se mi docela líbí, ale objektivně to bodu moci říci, až jí uvidím naživo. A moc se těším na to, až pojedu vlakem a na čele bude 380! Hodně štěstí a zdaru do tvých km 380! ;-)
01.08.2008 (20:34)  
Na některé lidi ,např. ing.land by mohl vyprávět ,už to horko opravdu hodně působí. Já se jen divím ,že nedodržují pitný režim ,jak nám doporučují lékaři. Já jsem je poslechl ,dal jsem si šest piveček a jsem v pohodě. Jo a ani mě to nenutí psát žádné romány na pokračování.
01.08.2008 (17:37)  
land: jen drobny dodatek, myslel jsem to obracene, tedy "kdybych se JA lip ucil, mohl jsem byt taky konstrukter", protoze jsem predpokladal ze neco na ten zpusob asi delate, a mne, a asi nejen mne, by se to moc libilo :)
01.08.2008 (16:43)  
land: Mě je to jedno, klidně si piš dál to své nejoptimálnější. Předpokládám, že nejideálnější taky používáš.
01.08.2008 (16:25)  
A já takhle vyjdu ven a koukám, u nás v Lounech trochu zapršelo... ale jinak je hezky.
registrovaný uživatel land 
01.08.2008 (15:48)  
To C.M.Burns: nejprve se prosim podivejte na zacatek meho prvniho prispevku, zde nazyvaneho s narazkou na jeho delku "roman". Chtel jsem se jen strucne predstavit, nic vic. Nevim tam nic o sebechvale. Po mnoha urazkach na mou adresu jsem se jen branil narceni, ze konstrukterstvi, inzenyrstvi, aerodynamice a dalsim vecem vztazitelnym dobre i na hnaci drazni vozidla naprosto nerozumim, a to konstatovanim, ze jsou mou dennodenni profesi a z jejich zakonitosti pro me naprosto neni uniku. Jak se branit proti tak bezargumentacnimu a osobnimu utoku jinak, nez otevrenym sdelenim, ze se prave temto vecem venuji a jejich vliv je proto i na mou cinnost neoddiskutovatelny.

Stejne, jako jsem vyvratil vsechny nesmyslne narazky a argumenty spletenymi z niceho, i tento se snazim rozptylit popisem faktickeho stavu veci. Nic vic, ale take nic min.

To Raquac: Ani nevite, jak rad bych si takovy vylet udelal. Nenastesti musim konstatovat, ze jsem v terminu prekryvajici casove cely tento veletrh na sluzebni ceste v Kanade v Montrealu, kde budu resit otazku letecke techniky Bombardieru. Pokud byste ale Vy sam byl tak laskav a tohoto Vami zminovaneho veletrhu se zucastnil, byl bych Vam jiste nejen ja velmi vdecny za jakykoliv dokumentacni material venujici se Vami uvadenym tematum. pokud se o to pokusite, velmi dekuji predem. A opravdu uprimne.

To M:Ne, opravdu mi hned nebylo patrne, o co jde. Pokud to vystihuje dobre Duke123, pak Vase pripominky docela dobre chapu, ale viz dale...

To Duke123: Ach tak. Kdybych to chtel obratit ad absurdum, pokud je nekdo hodny, a nekdo hodnejsi, dava jazykove smysl, aby byl nekdo soucasne hodny a soucasne "horsi" nez hodnejsi? Nebudu Vas unavovat lakanim do jazykovych pasti, ktere jsou na rozdil od exaktnich vec tak jako trak ve finale veci nazoru a podam Vam to ve svem pojeti.

I technicka reseni uz nejsou jenom technicka a pri jejich vyberu se jiste najde spousta kriterii. Kazde reseni pak muze byt optimalni z konkretniho hlediska / napr. hmotnosti, tuhosti, zarupevnosti, aerodynamickeho odporu, provoznich nakladu, recyklovatelnosti, ...najdeme jich jiste prehrsel. U kazdeho navrhu jakehokoliv ukolu bychom mohli konstatovat, ze je u konkretniho parametru otimalni. Ale co v uzsim vyberu kriterii? Jsou pak nektere navrhy pri zvyseni poctu kriterii optimalnejsi nez jine? Docela urcite bych rekl, ze ano. A co pri souhrnu vsech kriterii, reseni ne-optimalni trebas ve VSECH hlediscich ZVLAST, a PRESTO pri souhrnu vsech hledisek a jejich vah, muze byt nektere reseni nejoptimalnejsi? Ja bych rekl, ze docela urcite to mozne je. Totez jsem mel na mysli ve svem "romanu", kdyz jsem resil vztah vyrobce - uzivatel - nahradni dodavatel/opravce.

Sve pojeti Vam / ani nikomu jinemu / naprosto nevnucuji, ale sam s nim nemam nejmensi problem ani po zahrnuti Vasi vytky do uvahy. Nepovazuji to vubec za logickou chybu. Pokud Vas to trapi nadale a vyse uvedene odmitate vzit v potaz, zijte s tim problemem dal. Me to opravdu netrapi. Pokud mi kterykoliv kolega ve svetle vyse uvedeneho rekne :"..a proto je reseni tohoto centroplanu timto zpusobem nejoptimalnejsi...", budu presne vedet, co ma na mysli a nebudu to povazovat za chybu. Paklize ma extenze vyznamu slova nejoptimalnejsi cini nekomu potize, necht se opravdu jeho pouziti vystriha. Ja si jej i pres Vas / a Vasich souvercu/ eventualni odpor v aktivnim slovniku ponechavam. A nezlobte se pro to na me, Vase pojeti, prestoze bylo prime, vecne a puvodni myslenka jasna /z toho, co podotkl M jsem nevycetl, o co jde/, a ja jsem Vam za to vdecny, jsem naklonen nazoru, ze jsem Vam predlozil stejne primy, vecny a myslenkove citelny priklad toho, proc s Vami naprosto nesouhlasim. Debata sice off topic, ale na urovni, jak si ji predstavuji. Jen houst a vetsi kapky tohoto az dosud zde tak zridkaveho levelu. Nemusime ve vsem vzajemne souhlasit. Nemusime mit vse stejne dobre rozmysleno. Ale take na sebe nemusime utocit houfem nesouvztaznych blabolu, a dokonce ani se urazet. Za takto nastavenou uroven se zrejme slusi na takovemto foru podekovat. Dekuji.

To michal laarsen: Take Vas zdravim. Jste tusim prvni, kdo z reagujicich odpovedel na pozdrav na uvod meho romanu, kde jsem povazoval za vhodne se take jako novy kratce predstavit - nase pozdravy jsou zde ocividne (at uz jde o oponenty ci privrzence) znacne ojedinelym (opticky snad az nemistnym) jevem - abychom zde nepusobili za exoty (nenamitejte prosim, ze uz se mi to z velke casti tak jako tak povedlo, prizpusobuji se ledove sprse dane argumentacni urovni oponentu pomalu a zvolna). Snad nebude ostatnim prilis na obtiz zdravit se byt elektronickou formou v uzsim kruhu tech, jez to maji ve zvyku...No uvidime, doufejme, treba se to obrati proti nam jako povysovani se(;-)))

Dekuji za podporu ohledne hodnoceni vzhledu 380. Oponenti snad maji pravdu v tom, ze posuzovani krasy jest subjektivni vec, ale v pripade Skody ve svetle jejich tradic je naprosta ABSENCE designu stezi omluvitelna, mnou neocekavana, ale vzhledem k aktualnim okolnostem prec vysvetlitelna - o coz jsem se vzapeti po zklamani ze vzhledu 380 na zaklade svych zkusenosti sam pokusil.

To, ze je nam samotnym vzhled 380 otevrene kritizovat zatezko, tu nepochopil temer nikdo. Ze nas to samotne o to vic mrzi, o co vic fandime a mame radi domaci konstrukce, to tu vsechny bezpecne minulo.

Co stoji za usili dotahnout neco do spolehliveho provozu v prijatelnem stavu pro obsluhu (piloty ci techniky, strojvedouci nebo mechaniky, je to uplne fuk) vim velmi bolestne sam. Jsem posledni v rade ( a nekteri me predbehli opravdu sprintem), kdo by chtel opovrhovat ci prezirat odbornou a narocnou praci na cemkoliv, co prebira odpovednost za at uz jeden, nebo stovky lidskych zivotu. Z tohoto hlediska s Vami i v ohledu hodnoceni objemu a narocnosti prace odvedene na 380 plne souhlasim. Prave tim vice me irituji podle me odflinknute detaily, ktere 380 shazuji, misto aby ji "prodavaly". Obrazne i doslova.

Poznamky ke (podle meho) konkretnim nedodelkum ci ne uplne vhodnym resenim prameni z mych zkusenosti a profesni nutnosti pocitat minimalne s 10, ale spise take s 35 az 40 roky techniky v provozu s prislusnym vlivem realne uvazovatelne udrzby a podminek provozu. I toto bylo ovsem rovnez prilis, a kdyz jsem se hajil konkretnimi priklady ze sve praxe, bylo to jen liti oleje do ohne, vedle toho, ze tento zpusob hajeni se zapricinil nekolika lidem problem ho stravit, kteryzto mozna nevysloveny komplex resili kazdy po svem - nekdo pokusem shodit me a nekdo sdelenim pocitu, ze se vytahuji ci sebechvalim - proti prvnimu se budu branit a to druhe nemam to zapotrebi a take to cinit nebudu.

Pokud me nekdo chce usadit, umozni mu to prece s prehledem a pohodlne konkretni nezpochybnitelna data, na to prece nepotrebuje tu ci onu profesi, nebo snad ano??

Zpet k veci - mam za sebou par zkusebnich provozu vlastni prace se ZATIM technicky docela slusnym a obsluznym personalem dobre prijatym vysledkem. To ZATIM vysvetlim na zeleznicnim prikladu. Kdybych byl sefkonstrukter Bobiny, (E499.0), tak bych si DNES mohl rict : na prvni elektrickou rychlikovou tratovou masinu firmy v povalecnem state a v tehdejsich podminkach, kdy vysledek az po cca 40 rocich tvrdeho provozu s nejvetsimi zatezemi a vselijakou udrzbou prestaval stacit s dechem s doslova znamkami unavy a vycerpani (lomy naprav v puli devadesatych let), mohl bych si s klidem rict - jo, definitivne to byla skvela masina. Nadherna a skvela. A take bych si byl prilis dobre vedom lviho podilu kolegu, spolupracovniku, ucasti dalsich tymu atd., atd. Znam totiz par takovych lidi, a jednoho typickeho uslysite i v mem "romanu".

Ale uplyne jeste spousta let, nez si na to same budu moct pomyslet ja sam o vysledcich sve prace, nehlede na to, ze se muze do te doby v provozu milion nepredvidatelnych veci zvrtnout jinak, nez jsem je uvazoval pri navrzich. proto to ZATIM. A i kdyz mi prece stesti popreje a ta doba bez toho ZATIM preci jednou nastane, nebude to uz z pochopitelnych duvodu davno nikoho zajimat. Vlastnost profese. Nikterak nelituji jejiho vyberu a nestezuju si.

Moje komentare jsou ve srovnani opravdu dlouhe, nebot mi nepostaci zacit urazkou, pokracovat par vykriky a zakoncit ve stylu "..takze si ty kecy nech..." Pokud mam mnou recene skutecne obhajit, pak to musim podrobne vysvetlit a v logickych navaznostech necinit prilis velke skoky. Kdyz jsem se o to pokusil, oponenti spadli do propasti mezi milniky a mohl jsem zacit znova, pres pulku zustalo nepochopeno, musel jsem se k tomu vratit a vzit to jeste podrobne...

Ke svym studiim opravdu nemam dodatecne vyhrady (v oblasti prirodnich ved). V humanitnich oborech jsem mohl opravdu vice zabrat, a vetsi duraz by ve svem vysledku mohl i pro mou dosavadni profesi znamenat prinos, ale nijak podstatne ztraty v tomto nespatruji. Vim o sobe, ze bych stesti v profesi pravnika, sociologa ci podobnych hledal dlouho a dost mozna marne. Snad jazykum jsem mohl zvlaste pri prilezitostech po 89` venovat vetsi peci, a sluzebni cesty po vsech koutech sveta (za tohle to tady sliznu tutove extra a zvlast) nemusely byt provazeny jazykovou nejistotou, ale...kdo je dokonaly a tohle se take casem poddalo...

Kancl (obchod), provoz a konstrukterstvi se v mem zarazeni prolina, ani jednomu nemuzu utect. Pral bych si, aby obchodu bylo mnohem mene (ale jak bych se pak podival po svete, navazal kontakty, ziskal jiny nahled na spoustu veci), zkusebniho provozu tak akorat, jen ve vetsim klidu (proc vsichni chteji vsechno na vcerejsi termin bez ohledu na vysledek?jo, ja to taky nekdy chci, ale ne tupe v ramci zazraku a nemozneho), a konstrukterstvi vice s mensi zodpovednosti (ja vim, to jsem se mel venovat replikam zemedelske techniky stredoveku). Snad jsem v podstate v OPTIMALNI profesi, ale den ma nejak malo hodin... To je duvod nekterych zvlastnich casu mych prispevku..

Svou stat na Zelpage bych radeji nazval odbornym postrehem a naslednymi reakcemi obhajujicimi tyto postrehy, a jejich celkovym motivem je 380 poskytnout tipy nebo namety na pomoc teto masie, nikoliv ji shazovat.

Velmi si vazim Vaseho hodnoceni, ale mate pravdu v tom, ze dokud nase organizace (zvlast v pripade meho prostrednictvi) nebude kupovat lokomotivy misto letadel, budou me postrehy do budoucna spise houby platne.

To vse Vas ovsem nejspis nikterak neuchrani podobneho pridelu osoceni, vykriku a opovrzeni, jehoz se dostalo bohate i me. Mohu Vas vsak s diky za Vasi podporu ujistit o tom, ze pokud Vas nekdo narkne z siti stozarovych plachet pro ponorky, budu Vam reciprocne argumentacne napomocen. (:-D

At zije 380 s prozatimne jakymkoliv vzhledem, at se jejim detskym neduhum dostane patricne pece a at se timto procesem stane z oskliveho zanedbaneho kacatka kralovna (stredo-, jiho-, vychodo-) evrospkych trati. To je opravdu me neskromne prani. Stezi pro to mohu udelat totez, co pro sve letouny. Tak mi nezbyva nez drzet palce.
01.08.2008 (12:17)  
To Hawkey:
Byla tak převratná, že od ní všichni raději dali ruce pryč a bůhví, kde je jí teď konec. Zaslechl jsem pouze jakési hlášky o tom, že byla ,,líná" při rozjezdech a nejspíš ji trochu ublížilo i to, že byla jednosystémová (DC 3 kV) Dnes, kdy je pro potřeby elektrického provozu nedostatek strojů řad 362 a 363, by se možná uplatnila.
  1 2 3 4 5 ... 57      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko