Častolovice - České dráhy řeší vážné porušení předpisů u dvou zaměstnanců, kteří pravděpodobně zatajili, že jejich vlak přejel muže. V pátek 2.5. kontaktovala ČD policie s tím, že u trati mezi Častolovicemi a Kostelcem nad Orlicí nalezli policisté mrtvého muže. Vyšetřovatelé přišli s podezřením, že ho mohl srazit vlak. Následným vyšetřováním se zjistilo, že muže ve čtvrtek 1.5. krátce po 5 hodině ráno skutečně srazil první ranní vlak, který jel z Doudleb do Týniště nad Orlicí.
Strojvedoucí vlaku a vlakvedoucí se při výslechu přiznali, že na místě střetu nehodu nenahlásili, sraženému neposkytli pomoc a s vlakem jeli dál. Tím, že událost nenahlásili a nepočkali na místě na příjezd vyšetřovatelů a záchranářů, hrubě porušili interní předpisy společnosti a jsou podezření ze spáchaní trestného činu neposkytnutí pomoci. České dráhy okamžitě ukončily s těmito lidmi pracovní poměr. Za čin hrozí vlakvedoucímu rok a strojvedoucímu až tři roky vězení. Celou událost dále vyšetřuje Policie ČR.
K těm dvěma, patří jim nepodmíněný trest; nechci předjímat, nikdo jim to nedokázal, ale můj dojem že maskovali promile je velmi silný. Nevím jak v železniční dopravě, ale v silniční platí že i samotné ujetí z místa nehody je nezákonné. Myslím že to nebude jiné... Kdyby zastavili a postupovali jak mají tak se jim NIC nestane.
Prostě si myslím, že v tu chvíli zazmatkovali a pak se báli následků a doufali, že se na ně nepřijde.
Právní předpis: vyhláška č. 19/1988 Sb., o postupu při úmrtí a o pohřebnictví
1. Oznámení úmrtí osoby či nálezu mrtvého těla
Úmrtí nebo nález těla mrtvé osoby mimo zdravotnické zařízení musí být bezodkladně (tedy nikoliv v další stanici) oznámeny:
- lékařské službě první pomoci nebo příslušnému praktickému lékaři ,
- Policii ČR, je-li podezření, že ke smrti došlo trestným činem nebo sebevraždou.
Tuto oznamovací povinnost má každý, kdo se o úmrtí dozvěděl nebo nalezl tělo mrtvé osoby a neví, zda již úmrtí bylo oznámeno. Tedy i strojvůdce a vlakvedoucí. Tak jak tak, v každém případě se zachovali špatně.
Ještě bych chtěl jen dodat - už jsem bohužel ztrávil nedělní noc a pondělní ráno ve vlaku IC, který usmrtil osobu v kolejišti. ČD nemá mnoho společného s tím, jak velká jsou následná zpoždění - jde o systém, jakým je pak po nehodě postupováno (nemožnost odjet, čekání na PČR, RLP, DI, popř. hasiče (pro odklizení krve apod.). I když mi skoro čtyřhodinové zpoždění způsobilo nemalé problémy, chápu to. Jsem člověk a dokážu chápat, že když někdo přijde o život, není to jen tak, nikde, ani na dráze. To jen vzkaz těm všem, co navrhují "srazit, vykouknout jestli má hlavu jinde než tělo a když jo, jedeme dál, aby cestující stihli své vlaky - to je totiž důležitější než nějaká rozmašírovaná mrtvola na trati - stejně to je sebevrah tak co.."
Prokázání neposkytnutí první pomoci je v tomto případě velice jednoduché:
Pokud nezastavíte a nepřesvědčite se o stavu postiženého, pak nemůžete vědět, zda postižená osoba je, či není mrtva. V tom případě jste - fakticky, nikoliv morálně - z obliga, pokud budete zapírat.
V případě, že zastavíte a víte o tom, že v blízkosti kolejiště leží tělo, byť nejevící znáky života, je vaší povinností zajistit nahlášení nálezu - třeba na PČR, RZS, v dopravní kanceláří v následující stanici. Z těchto míst se vám také dostane pokynů, jak se zachovat dál - a pak jste z obliga nejen fakticky, ale i morálně.
Pokud však po 14ti dnech přiznáte, že víte o tom, že v kolejišti leželo tělo mrtvého muže a nic jste s tím neudělal, pak si zasloužíte - a to říkám při plném vědomí - nepodmíněný trest, neboť u vás lze předpokládat, že se i v budoucnosti dopustíte trestného činu neposkytnutí první pomoci (s následnou smrtí poškozeného, třeba...). Zda je toto možno klasifikovat coby "neumyslné poškození zdraví s následkem smrti" nevím, tak dalece do TZ nevidím.
V každém případě Váš názor je skutečně překvapením asi nejen pro mne.
Já myslím, že už to ČD udělaly, když daly těm dvěma "o blaho zákazníků dbajícím" (haha) výpovědi.
At se stalo cokoliv a jakkoliv {mediim opravdu moc neverme}, zda se mi Vase argumentace ponekud zvracena. Nemusime ji ani vyhrocovat {viz napr. Web a wen}staci se zamyslet nad logikou vahy argumentu starost o jizdni rad ci pripoj motoraku x starost o lidsky zivot.
Snad má doprčic každej člověk aspoň tu trochu slušnosti/studu/lidskosti/???, že když někoho zraní/zabije i bez viny se mu pokusí pomoct/aspoň to oznámí.
Pokud bych vzal poslední odstavec Vašeho příspěvku do důsledků, nejefektivnější pro provoz drah by podle Vás asi bylo mrtvé tělo nechat na místě a rozjezdit ho do ztracena, aby se nemusel provoz vůbec přerušovat, ne?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.