Plzeň - Společnost Student Agency zdražila od dubna jízdné svých autobusů mezi Prahou a Plzní. Cena tzv. otevřené jízdenky (není předem prodána na konkrétní datum) se zvedla na 90 korun. Dle slov majitele Radima Jančury k tomu mělo dojít již v lednu, kdy se zvedala DPH z pěti na devět procent, ale na tuto trasu se jaksi "zapomnělo".
Lidé, kteří si zakoupili jízdenku za starou cenu ji mohou rezervovat na konkrétní datum do koce května včetně rezervací na červnové spoje. Poté již nepůjdou použít na rezervaci, ale jen je bez poplatku vrátit. Jízdenky za starou cenu jsou ovšem stále na některých spojích doprodávány a tak se cestující mohou setkat jak s novou, tak i ještě se starou cenou. Což mnohé cestující překvapilo, když jedou pokaždé za jinou cenu.
Za shodnou cenu, 90 korun, jezdí i konkurence, například ČSAD Autobusy Plzeň, nebo Centrum Tour. Ty však dovezou cestující až do centra Prahy, kdežto Student Agency jen na okraj prahy do Zličína, odkud musí pokračovat dál městskou hromadnou dopravou. ČSAD Autobusy Plzeň jezdí na Zličín z Plzně za 70 Kč, navíc nabízejí například 20% slevu na zpáteční jízdné. Jízdenka vlakem přijde mezi hlavními nádražími na 145 korun, zákaznické jízdné na 109 Kč, zpáteční jízdenka pak 261 Kč, resp. 196 Kč.
Zdroj: iDnes.cz, foto: Student Agency
Přesně tak.
Jak Jančura už několikrát veřejně prohlásil, linky SA jsou z drtivé většiny výdělečné, případně jsou na nule.
Ačkoli se i mně zpočátku zdála linka Praha--Brno jako nákladná promotion, myslím, že dnes už je linek tolik, že nemohou nebýt postaveny na racionálním ekonomickém základě.
Takže není důvod v tomto Jančurovi nevěřit.
-jak si to Jancura financuje muze byt kazdymu uplne putna, protoze je to jeho firma
Jinak takovej fakt uplne nezavaznej, nevypovidajici a hloupej vypocet. Pri objednavani autobusu je mozny se dostat na cenu 20 korun za kilometr (neni to uplne maximum, ale ty "zajezdove autobusy" taky asi nejezdi 24/7...). No ale nejsem sketa a budu pocitat 30 korun za kilometr, zadnej problem:-)
Kdybych si objednal autobus na Praha-Plzen, tak zaplatim 2400 korun (30kc/km, 80 km). Busy SA maji 61 mist a ja osobne jsem snad nevidel, z by to jelo prazdny, ale to neznamena, ze to nemuze byt. Mno, jelikoz je zakladni jizdne 80 korun, tak na to, aby ten bus byl rentabilni staci mit poloprazdny autobus. Ale jak jsem predeslal, je to nevypovidajici a hloupy vypocet...
PS: Jestli ale plne obsazeny bus SA s jizdnym 90 Kc na sebe nevydela, tak to znamena, ze by zajezdove autobusy mely pozadovat alespon 70 korun za jeden kilometr. Mame se ale dobre v te nasi republice, ze? Na to, aby se jim vratili naklady, tak by meli chtit 70 kacek a vic a oni chteji jen 20-30:-)
M: Ja nerikam ze je to furt takhle , ale ja jsem jel 5 krat a jednou se to opozdilo o 80 min cca - vlak kterym sem mel pokracovat mi ujel , a celkove sem se dostal o 2 hodiny pozdej do cile
SA si může dovolit jezdit s prázdnými autobusy (ovšem nedělá to), ČD by si to z principu dovolit neměly.
Zrovna tak jako by úředníci placení z našich daní neměli promarnit 70 % pracovní doby hraním Solitairu, tak by neměly rychlíky, které poměrně slušně dotujeme prostřednictvím svých volených zástupců, vozit ze 70 % vzduch.
A že je v busech méně místa než ve vlacích, za to nemůže SA, Veolia ani nikdo jiný, to je prostě limitující specifikum automobilové dopravy, jak psal už M. Ostatně ani v té A8 člověk nemá tolik místa jako ve vlaku ;-)
V zájmu objektivity musím podotknout, že mi tenkrát jízdenku (poté, co mě posílali od čerta k ďáblu a já vystál půlhodinovou frontu značně nervózních jedinců) do druhého dne prodloužili.
Nejhorší na tom není skutečnost, že vlak jede pozdě, ale nutkavý pocit, že nikoho z ČD nezajímá, že přijedete domů až druhý den, nikoho nezajímá, kde budete spát, nikoho nezajímá, že se při 100minutovém čekání na nástupišti ve stylu ohlašování 10+10+10+... minut zpoždění za prudkého lijáku nachladíte, takže strávíte s chřipkou následující týden v posteli... -- tohle všechno zaměstnance ČD nezajímá, je to spíš otravuje, takže se spousta cestujících skoro bojí hájit svá práva a vyžadovat to, co si 2× zaplatili.
Zrovna minulý týden se na mne dívali úkosem jen proto, že jsem chtěl vrátit příplatek za 1. třídu, neboť ta byla pouze ve vlaku, který mi kvůli zpoždění přípoje o minutu ujel (celkem standardní situace, jestli má SergeS "úspěšnost" velkého zpoždění u ČD 3 z 500, já ji mám 3 z 5).
Takže rozdíl je primárně v přístupu, ne v penězích nebo vybavení, na které ČD a jejich slepí obhájci stále žehrají.
(Nejen) Jančura se naopak snaží kompenzovat jisté nepohodlí autobusu devizami, které osloví většinu cestujících. Čtení, film, kafe zdarma v ceně jízdenky ve velmi přijatelné hodnotě.
Nechápu dopravce, kteří místo aby přijali tento evidentně úspěný model, tak pojem "náš zákazník náš pán" je pro ně stále tabu a pokud příliš mnoho cestujících cestuje na různé slevy, označí to za zneužívání systému slev.
Kolik ze stoji jednicka v ICE?:-))
Jinak pokud je natriskanej bus neco hroznyho a neda se tam hybat a dychat, tak jsou na palici uz ti "konstrukteri", ne? Jestli nekdo chce "pohodlne dychat", tak by si mel koupit A8. O nedostatku mista tohle totiz zjevne neni...
PS: Je ve druhe tride v Xmz sirsi chodbicka nebo jsou ta sedadla na sirku stejna? Mam totiz pocit, ze plne kupecko je pro praci s NTB taky ne uplne ovalna pracovna a to nemam petikilovy model...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.