..: Madrid - Barcelona za 2 h 38 min díky dokončené LAV :..

Ilustrační obrázekBarcelona - S dvouměsíčním zpožděním byla 20.2.2008 uvedena do provozu LAV (Linea de Alta Velocidad) Madrid - Barcelona v celé délce a umožnila provoz vlaků AVE až do Barcelony. Stavba, jejíž náklady se vyšplhaly na 7,083 mld. EUR a byla podstatnou měrou financována z dotací EU, měla být původně uvedena do provozu již v roce 2004, ale nakonec došlo ke zpoždění z technologických i ekonomických důvodů. Její včasné nedokončení rovněž přispělo k pádu vlády španělského premiéra Aznara. Až aparát současného premiéra Zapatera si dal za cíl dovést AVE do Barcelony co nejdříve.

Termín byl stanoven na 21.12.2007, avšak již koncem léta 2007 byl premiér kritizován, že nedbá připomínek odborníků, termín stanovil pouze politicky a z technologického hlediska je nereálný. Při dokončovacích pracích na posledních kilometrech trati, na vstupu do Barcelony a do nádraží Sants, bylo potřeba buď úplně vyloučit provoz místních Cercanías, což by vedlo ke kolapsu hromadné dopravy ve městě, ale dodržení termínu 21.12.2007, nebo zvolit kompromisní řešení, aby práce šly provést za provozu Cercanías, ale s určitým zpožděním. Vše se nakonec podařilo, a tak Barcelonu od včerejška spojuje ve všední dny s hlavním městem Španělska 17 párů AVE v každém směru.

Trať byla do provozu uváděna postupně. Nejprve v roce 2003 úsek Madrid - Guadalajara - Calatayud - Zaragoza - Lleida s odbočkou Zaragoza - Huesca. Před Vánoci roku 2006 přišel na řadu úsek Lleida - Camp de Tarragona a nakonec nyní otevřený Camp de Tarragona (stavebně Roda de Bará) - Barcelona. Trať je elektrifikována pro španělské LAV již standardním systémem 25 kV 50 Hz, je normálního rozchodu 1435 mm a vybavena ERTMS/ETCS level 1 a 2. Její délka činí 621 km a vlak AVE jedoucí trasu Madrid - Barcelona bez zastavení ji projede za 2 h 38 min. Vlaky stavějící pouze v Zaragoze za 2 h 57 min a ostatní stavějící v dalších městech za maximální čas 3 h 23 min. Provoz je zajišťován jednotkami S-102 a S-103. První vlak vyjíždí shodně z obou měst v 6:00 a poslední ve 21:00. V průběhu ranní a večerní špičky jsou vlaky taktovány po 30 minutách, kolem poledne jezdí po 2 hodinách. Cesta ve třídě Turista stojí 119,50 EUR, Preferente 179,30 EUR a Club 215,20 EUR. Příplatek včetně rezervace při použití jízdenky InterRail přijde pro třídu Turista na 10,00 EUR.

Jde o podstatné kvalitativní i kvantitativní zlepšení dopravy na této ose, které bude mít za důsledek i útlum letecké dopravy na lince mezi Madridem a Barcelonou. Jen pro připomenutí, ještě počátkem tohoto týdne obě města spojovalo pouze 5 párů denních vlaků TALGO za 4 h 20 min a jeden pár vlaků ALARIS za 4 h 30 min. Noční spojení obou měst vlakem Estrella zůstává zachováno. Síť vysokorychlostních tratí dosáhla díky štědrým evropským dotacím již délky 1580 kilometrů a po Japonsku a Francii je třetí nejrozsáhlejší na světě.

zdroj: RENFE, Ministerio de Fomento


Rail-2005 Poslat mail autorovi | 21.2.2008 (15:50)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Španělsko


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
21.02.2008 (17:23)  
M: Jen k té vládě, celou věc už sleduji delší dobu. Aznarově vládě sice ten mandát vypršel, ale to že nebyla zvolena znovu má vedle zahraniční politiky jednu z příčin, právě v tom, že nedokázal do Katalánska dovést AVE včas. A stejné averze by měla Katalánská vláda a obyvatelstvo vůči Zapaterovi, pokud by to nebylo včera spuštěno. Ono totiž těch několik miliónů hlasů katalánských voličů k zahození není;-)
registrovaný uživatel Luxian  mail  
21.02.2008 (17:14)  
Twix: Ano, a za pár let bude Čína vyrábět vlastní Velara za poloviční cenu...
21.02.2008 (16:57)  
Oceňuji zajímavý a kvalitní článek. Jen dodám, že vlak S103 (viz ilustrační obrázek) je možná známější jako Velaro E. Siemens tomu původně říkal ICE3, protože to v podstatě je ICE3 (až na trochu vyšší rychlost a výkon, jiný sběrač, odporovou brzdu místo vířivé, přizpůsobení španělskému klimatu a tři vozové třídy s nižší hustotou sedadel), ale jelikož ICE je registrovaná známka DB, musel zavést název Velaro. V současnosti běží výroba jednotek Velaro pro Čínu a Rusko.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
21.02.2008 (16:56)  
Nickon: Ve Španělsku mají dva druhy rychlostních silnic: autopista a autovía. Zatímco autopista odpovídá našim dálnicím a vybírá se na nich mýtné, autovía odpovídají našim rychlostním silnicím a většinou se dělají tak, že se rozšíří nějaká jejich "okreska". Ve skutečnosti se jedná o hlavní tahy. Takže bych to zrovna moc okreskami nenazýval. Autopist zase tolik nemají, ale autovíi mají velké množství díky nim mají jednu z nejlepších sítí rychlostních silnic v Evropě.
Samozřejmě za vydatného přispění EU. Co mě ale udivuje, že EU finacuje i VRT. Přece jenom Španělsko už není tak chudé, aby na takovéhle projekty musely jít finance z EU. Myslím, že je tu celá řada mnohem podstatnějších projektů, které by měly být placeny ze spol. peněz.
registrovaný uživatel M 
21.02.2008 (16:30)  
Opuštěnou polopouští - heh a vo-vo-vo tom to je:-)) Nemusi resit kopecky, zacatky, nedej boze obchvaty kvuli nakym ekologistum. A medvedy tam asi nemaji, takze biokoridory taky resit nemusi:-))
registrovaný uživatel M 
21.02.2008 (16:26)  
Aznarova vlada padla nebo ji proste vyprsel ctyrlety mandat? Jinak spojovat to (spanelsky volby ´04) s nakym vlackem je zajimave. Ja myslel, ze to rozhodla spanelska zahranicni politika hlavne...

Nicmene... Za velmi pozitivni povazuju ty casy. Proste ne jak u nas, kdy ty vlaky proste jezdi tak nak ne v dobu, kdyby to lidi potrebovali (i kdyz od letoska se na Praha-Brno stala asi po 150 letech revolucni zmena a je nutno ji pochvalit).
A az tady budou hlasky na tema, proc to u nas nemame, tak necht si ctenar laskave opakovane precte ty pasaze o cenach. Madrid-Barcelona je neco pres 600 km, tj. asi 1.5x Praha-Ostrava. Ceny za elektriku budou zhruba stejny, soupravy vyjdou asi taky nastejno, kopcu tam taky asi vic nemaji...
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
21.02.2008 (16:22)  
Ve Španělsku se z evropských peněz za posledních 20 let vybudovala prakticky celá infrastruktura znovu a rozhodně se tam neomezovali. Není výjimkou, že jediným koridorem vede souběžně stará a nová dvoukolejka a stará a nová dálnice. Opuštěnou polopouští ve vnitrozemí vedou okresky, parametrově odpovídající téměř našim rychlostním komunikacím. Atd. atd. atd...
registrovaný uživatel Luxian  mail  
21.02.2008 (16:18)  
Tak ona byla podstatnou měrou financována z dotací EU. No tak to zírám. Měl jsem za to, že si to Španělsko financuje samo. V tom případě nevidím důvod, proč nepostavit VRT u nás. EU nám to jistě ráda "podstatnou měrou" zaplatí.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko