Madrid - 23. prosince byl uveden do provozu poslední úsek španělské vysokorychlostní tratě (LAV) mezi městy Antequera a Málaga, který je dlouhý 54,5 km. První úsek Cordóba - Antequera byl otevřen již v prosinci 2006. Oficiálního otevření se zúčastnil španělský ministerský předseda José Luis Rodríguez Zapatero, ministryně zemědělství a obchodu (Ministerio de Fomento, pod které ve Španělsku doprava spadá) Magdalena Álvarez Arza, prezident junty Andalucía Manuel Chavez González a další hosté, především od správce infrastruktury, společnosti ADIF.
Nová infrastruktura přinesla zkrácení cestovního času mezi městy Madrid a Málaga o hodinu a půl. Rovněž se zrychlila cesta mezi městy Cordóba a Málaga na pouhých 55 minut a trasa mezi oběma městy se díky LAV zkrátila o 25 km. Tato trasa LAV má značný multimodální přínos, protože se v budoucnu stane její část úsekem transverzální osy Sevilla - Bombadilla - Granada. Každý den bude na trati Madrid - Málaga v provozu 11 párů AVE vlaků, o víkendech a státních svátcích 13 a cestovní doba na 513 km dlouhém úseku se bude podle počtu zastavení pohybovat mezi 2:30 až 2:55 hodinami. Vlaky budou jezdit rychlostí 300 km/h. Vozba je zajištěna typy S-102 (Pato) a S-103 (Velaro E).
První část úseku 14,3 km od města Cordóba je ještě součástí koridoru Madrid - Sevilla. Čistá délka nového úseku, včetně již loni otevřené části je 154,5 km. Trať je dvoukolejná a normálního rozchodu, projektována a vybavena pro rychlost 350 km/h. Zvláště čerstvě otevřený 54,5 km dlouhý úsek se vyznačuje složitými terénními poměry a vyžádal si stavbu celkem 35 viaduktů v úhrnné délce 11,918 km a 8 tunelů. Nejdelším z nich je dvoutubový Túnel de Abdalajís s tubami dlouhými 7280 m a 7300 m. Technologické problémy s průsaky vody v tomto tunelu jsou příčinou ročního zpoždění uvedení do provozu celé trati. Další tunely jsou již jednotubové, tedy dvoukolejné a jsou jimi Gobantes (1792 m), Álora (854 m), Espartal (2002 m), Tevilla (957 m), Gibralmora (3217 m) a Cártama (2424 m). Do celkového počtu osmi se počítá vstupní tunel do města Málaga v délce 1932 m, který je hloubený. Železniční svršek je tvořen kolejnicemi UIC 60 (60 E1) a betonovými pražci typu Adif AI-99 s pružnými svěrkami. Vzdálenost os kolejí je 4,7 m.
Pro elektrifikaci je použit na španělských LAV standardní systém 25 kV 50 Hz ve formě 2x25 kV s autotransformátory rozmístěnými cca každých 10 km mezi spínacími trafostanicemi. Tento systém je vybudován také na loni zprovozněné LGV Est ve východní Francii. Umožňuje lepší zásobování elektrickou energií, snižuje nerovnoměrnosti rozložení napětí v troleji při velké zátěži. Zásobování elektrickou energií je uskutečněno pomocí 3 spínacích trafostanic, Almodóvar del Río, La Roda de Andalucía a Cártama připojených na síť 220 kV nebo 400 kV Red Eléctrica Española. Trať je interoperabilní a je vybavena systémem zabezpečení ERTMS/ETCS level 1 a 2. Je zde nainstalován i LZB, který je použit na LAV Madrid - Sevilla. V případě výpadku obou předchozích je dispozici ASFA (Anuncio de Señales y Frenado Automático).
Zdroj: Ministerio de Fomento
Více o cestování ve Španělsku na http://www.mujweb.cz/www/bende/benda/Spanelsko-2003.htm
Ale pravda je, ze u nas tohle vazne neni asi potreba... Berme v uvahu, ze Madrid ma nejake 3-4 mega obyvatel a Andalusie ma v tech velkych mestech pres mega. A chca nechca, Spanelsko je v ekonomice trosku nekde jinde:-( U nas by to melo smysl jen ve smyslu u "nas" v Evrope...
Potom je tady jeste jiny rozmer - svezeni se timhle vykrikem doby neni za pusu (Madrid-Malaga stoji 70€). U nas se rozcilujeme, jak je vsechno drahy, ze pendolino stoji 500 a letos drahy podrazily o neuveritelne 0,1 procenta, ze letenka do Vidne stoji treba 10K a za tu cenu by tim letel jenom blazen atd atd. A kupni silu do toho netahejte, protoze letenka Praha-Madrid stoji stejne jako Madrid-Praha...
Takze to Spanelum muzeme zavidet zhruba stejne jako Americanum kosmicky program... (Ale oboji je moc pekne:-))
A metro v Madridu je fakt luxusni podivana:)
kam se hrabou na naše koryta
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.