..: Nákladní vlaky ložené dvěma vrstvami kontejnerů možná již brzy i v Evropě :..

Ilustrační obrázekEvropa - Nákladní vlak ložený dvěma vrstvami kontejnerů na sobě - obrázek známý především z železnic v Severní Americe - se již brzy možná projede i po evropských tratích. K úvahám o tomto řešení přivádí odborníky a politiky starého kontinentu hned několik faktorů, které mezi sebou velmi úzce souvisí. Jednak snaha snížit energetickou náročnost dopravy získává v poslední době stále větší popularitu, jednak se zvětšuje objem přepravovaného zboží. Obojí dohromady znamená zvýšení poptávky po přepravě kombinující cestu lodí, kamionem, letadlem i vlakem dohromady. Evropské tratě jsou ale přetížené, a proto je zde potřeba zvyšovat kapacitu jednotlivých vlaků, což lze řešit pouze dvěma způsoby; buď prodloužením nákladních souprav, nebo ložením kontejnerů ve dvou vrstvách na speciálně upravené vozy, splňující nejpřísnější kritéria. Zvláště z těchto důvodů začala na projektu nového dopravního systému využívajícího technologie k ložení vozů dvěma vrstvami pracovat wiesbadenská firma Trans Care.

Vzhledem ke své náročnosti naráží projekt samozřejmě na různé obtíže převážně technického charakteru. Mezi ty nejproblematičtější patří obvykle užívaná nápravová hmotnost pro nákladní vozy v Evropě, jejíž hodnota činí 22,5 tuny. Pokud by byly použity článkové vozy s třemi dvounápravovými podvozky, jako je tomu v Americe, pravděpodobně by tuto hodnotu překročily. To by znamenalo nutnost speciálních a finančně velice nákladných úprav tratí určených pro provoz těchto vlaků. Z toho důvodu je zvažováno poměrně originální evropské řešení: použití jednoduchých lehkých dvounápravových vozů "hlubinového" charakteru, jelikož by při použití vozů s rovnou podlahou došlo k překročení průjezdného průřezu dle UIC GC.

Průkopníkem řešení s dvěmi vrstvami kontejnerů jsou dráhy v USA. V 60. letech minulého století měli američtí rejdaři zájem na zefektivnění nákladních přeprav mezi východním a západním pobřežím Spojených států. První prototyp vozu určeného pro takovouto přepravu byl ale zkonstruován až roku 1977, první pravidelný ložený vlak využívající tuto technologii poté vyjel na zdejší koleje až o osm let později. V loňském roce se pak mezi země provozující tento systém přidala i Indie, a to 950 km dlouhou tratí vedoucí z přístavu Pivavav do Jaipuru; testy v současnosti probíhají také v Rusku.

Zdroj: Logistika


Samir Lepara | 8.1.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Evropa


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
08.01.2008 (12:59)  
Ani v západní Evropě není mnoho tratí, které v plné délce vyhovují UIC GC. Respektive byla by to otázka pouze několika nákladních koridorů.
08.01.2008 (12:51)  
Pustim se trošku do výpočtů... vychází mi, že aby se dva kontejnery vešly na sebe, budou tu muset bejt nějaký atypy, klasickej kontejner má výšku 2,59 m. čili krát dva to máme 5,18m, nízká podlaha to máme minimálně 500 mm nad TK, součet dává 5,68 m. A výška troleje nad TK je zpravidla 5,5 m nad TK.
Jinak zábrzdný vzdálenosti a podobný záležitosti řešej brzdící procenta, záleží na konstrukci vozu
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
08.01.2008 (12:35)  
Vazeni, pokud to bude splnovat normu UIC GC vejde se to pod vsechny mosty i tunely a samozrejme pod trolej. Staci jen vozy s "nizkou podlahou", jak jsem pochopil z clanku. No a co se tyce zabrzdne vzdalenosti - s tim uz vubec neni problem. Vice podvozku = vesti zabrzdna sila => konstantni zabrzdna vzdalenost. Takze problem je s pouze s napravovym tlakem.

Samlep = oprav si prosim chybu v nazvu: "dvema", nikoliv "dvemi".
08.01.2008 (12:25)  
a taky zbořit všechny mosty na trati
registrovaný uživatel Web 
08.01.2008 (11:56)  
Tohle by muselo mít samostatné tratě - nejde jenom o průjezdný profil, ale co by to udělalo třeba s "brzdnou dráhou"? = Zabzař s mnohem většíma oddílama atd...
08.01.2008 (11:05)  
Silně pochybuju o realizovatelnosti- fikce jako je automatické spřáhlo - musel by se zvětšit průjezdný profil či jak se tomu říká - všechny nadjezdy, tunely a trolej jsou podle norem 19 století.
Přetíženost tras je daná spíš osobní dopravou a jen v okolí aglomerací. Jaký je podíl nákladní dopravy na dráze dneska a v 50 letech!
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
08.01.2008 (10:41)  
Myslím, že u nás v Evropě bude ještě hodně problémů, hlavně ve vztahu k výšce troleje, kterou nikde v USA ani Kanadě na takovýchto tratích nemají.
08.01.2008 (10:24)  
A vida, že by se double-stacking, který jsem uvažoval jako za jeden ze základních kamenů koncepce konkurenceschopnosti nákladní dopravy v ČR, pomalu přibližoval evropské realitě?
08.01.2008 (9:53)  
To je ale kravina (a velmi hodnotné ilustrační foto)
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko