..: Nákladní vlaky ložené dvěma vrstvami kontejnerů možná již brzy i v Evropě :..

Ilustrační obrázekEvropa - Nákladní vlak ložený dvěma vrstvami kontejnerů na sobě - obrázek známý především z železnic v Severní Americe - se již brzy možná projede i po evropských tratích. K úvahám o tomto řešení přivádí odborníky a politiky starého kontinentu hned několik faktorů, které mezi sebou velmi úzce souvisí. Jednak snaha snížit energetickou náročnost dopravy získává v poslední době stále větší popularitu, jednak se zvětšuje objem přepravovaného zboží. Obojí dohromady znamená zvýšení poptávky po přepravě kombinující cestu lodí, kamionem, letadlem i vlakem dohromady. Evropské tratě jsou ale přetížené, a proto je zde potřeba zvyšovat kapacitu jednotlivých vlaků, což lze řešit pouze dvěma způsoby; buď prodloužením nákladních souprav, nebo ložením kontejnerů ve dvou vrstvách na speciálně upravené vozy, splňující nejpřísnější kritéria. Zvláště z těchto důvodů začala na projektu nového dopravního systému využívajícího technologie k ložení vozů dvěma vrstvami pracovat wiesbadenská firma Trans Care.

Vzhledem ke své náročnosti naráží projekt samozřejmě na různé obtíže převážně technického charakteru. Mezi ty nejproblematičtější patří obvykle užívaná nápravová hmotnost pro nákladní vozy v Evropě, jejíž hodnota činí 22,5 tuny. Pokud by byly použity článkové vozy s třemi dvounápravovými podvozky, jako je tomu v Americe, pravděpodobně by tuto hodnotu překročily. To by znamenalo nutnost speciálních a finančně velice nákladných úprav tratí určených pro provoz těchto vlaků. Z toho důvodu je zvažováno poměrně originální evropské řešení: použití jednoduchých lehkých dvounápravových vozů "hlubinového" charakteru, jelikož by při použití vozů s rovnou podlahou došlo k překročení průjezdného průřezu dle UIC GC.

Průkopníkem řešení s dvěmi vrstvami kontejnerů jsou dráhy v USA. V 60. letech minulého století měli američtí rejdaři zájem na zefektivnění nákladních přeprav mezi východním a západním pobřežím Spojených států. První prototyp vozu určeného pro takovouto přepravu byl ale zkonstruován až roku 1977, první pravidelný ložený vlak využívající tuto technologii poté vyjel na zdejší koleje až o osm let později. V loňském roce se pak mezi země provozující tento systém přidala i Indie, a to 950 km dlouhou tratí vedoucí z přístavu Pivavav do Jaipuru; testy v současnosti probíhají také v Rusku.

Zdroj: Logistika


Samir Lepara | 8.1.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Evropa


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Racek 
08.01.2008 (21:45)  
Z pohledu nákladních přeprav na železnici máme pořád ještě větší podíl železnice na celkovém přepravním výkonu, než většina evropských zemích, takže si nemyslím, že by zrovna u nás nebylo co řešit ... ale jestli zrovna kontejnery na dvě patra jsou ta pravá cesta?

waszyn: ISO kontejnery se už teď vyskytují ve dvou různých výškách, 8 stop a 8,5 stopy - viz též zde: http://www.litomysky.cz/DRAHY/imm/IMG_0066.JPG
Pak existují ještě vysoké 9,5 stopy kontejnery, ale ty jsem tedy nikdy neviděl.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
08.01.2008 (20:49)  
SergeS: V USA mají snad taky 1435, ne?
registrovaný uživatel SergeS 
08.01.2008 (20:25)  
Pro ty co rikaji ze to nema cenu - Cesko neni Evorpa z pohledu naladnuich preprav na zeleznici - staci se podivat na trate okolo nakeho velkeho pristavu - a to je hned rozdil ... jinak pokud vim tak to chce o neco sirsi rozchod nez je nyni - z duvodu stability - takze uvidime co vymysli
08.01.2008 (17:32)  
Best : ale kdež 1 metr navíc. Bobiny E 499.1 ex 141 (jezdící dlouhá léta do Čopu) mají nejvyšší výšku sběrače 6 300 mm od temene kolejnice, takže "sovětská trolej" nemůže být výše než než tato hodnota, ledaže by zase v Čopu byla snížená výška "sovětské troleje".
Vzdálenost nákladu na vozidle musí být podle bezpečnostních norem 650 mm od trolejového vedení pod napětím.
Jinou "rozměrovou" dokumentaci nemám zrovna po ruce.
registrovaný uživatel Martin Š.  mail  
08.01.2008 (17:23)  
Pánové ,jak už jsem tu četl:Jaký je podíl nákladní dopravy na dráze dneska a v 50 letech!
Myslím si, že dělat "dvoupatrové" vozy v Evropě je již dnes zbytečné a taky je to vlastně utopie, to samé je více méně se samočinnými spřáhly.
Určitě by se to nevyplatilo, spíše by bylo lepší trochu pozměnit předpisy a posílat delší vlaky cožý by bylo za současného stavu možné.
registrovaný uživatel pekař 
08.01.2008 (17:12)  
Neshodne:)
registrovaný uživatel M 
08.01.2008 (17:02)  
Asi se shodneme, ze pouze velmi omezeny pocet produktu ma smysl vozit po CR vlakem.

Myslim, ze se neshodnes:-))
registrovaný uživatel tenzor 
08.01.2008 (17:00)  
Luxian: ale muzu, kdyz budou na delku polovicni.. ;)
registrovaný uživatel waszyn 
08.01.2008 (16:45)  
Jednou z nejdulezitejsich vyhod kontejneru je jejich totozny prurez, tzn. vyska a sirka, lisi se pouze v delce,existuji tusim 3-4 ruzne delky, coz ale nepredstavuje zasadni problem-stejne na sebe. Menit prurez, tedy napr.vysku je naprosty nesmysl, protoze veskere logisticke zarizeni, budovy, v podstate veskere technologie pocitaji s jejich normovanym prurezem, a zmenou tohoto jsou k nicemu. Jinak bych se jednoho z predchozich diskutujicich zeptal, jak si mysli ze by DS resil konkurenceschopnost nakladni dopravy v CR? Asi se shodneme, ze pouze velmi omezeny pocet produktu ma smysl vozit po CR vlakem. To co se vozi z Ciny, se uz v tech kontejnerech vozi ted, premyslim jaky vliv bude mit na cenu dopravy, pokud si dopravci koupi spesl pozvozky na DT,zvyseni ceny? A co se tyce tranzitu, tak az nekdo nakope DU tak kam je treba a zacnou pres nas jezdit tranzitni soupravy v podstate bez zastaveni, tak to zacne byt pro prepravce atraktivni, bez ohledu na to, zda v nich budou kontejnery v jednom nebo 2 patrech. Clanek k nemuz je tato diskuse dle meho totiz vubec nepojednava o CR, nybrz o preprave kontejneru nekde v Beneluxu nebo Poruri, kde ty trate asi fakt nestihaji...
registrovaný uživatel Best  mail  
08.01.2008 (16:38)  
Luxian: v Rusku jsou troleje minimálně o metr výše,můžete porovnat v Čopu. Úhel v kloubu pantografu 163 je okolo 75-80°(odhad).První věc,které jsem si po příjezdu do ex-SSSR všimnul.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko