..: Nákladní vlaky ložené dvěma vrstvami kontejnerů možná již brzy i v Evropě :..

Ilustrační obrázekEvropa - Nákladní vlak ložený dvěma vrstvami kontejnerů na sobě - obrázek známý především z železnic v Severní Americe - se již brzy možná projede i po evropských tratích. K úvahám o tomto řešení přivádí odborníky a politiky starého kontinentu hned několik faktorů, které mezi sebou velmi úzce souvisí. Jednak snaha snížit energetickou náročnost dopravy získává v poslední době stále větší popularitu, jednak se zvětšuje objem přepravovaného zboží. Obojí dohromady znamená zvýšení poptávky po přepravě kombinující cestu lodí, kamionem, letadlem i vlakem dohromady. Evropské tratě jsou ale přetížené, a proto je zde potřeba zvyšovat kapacitu jednotlivých vlaků, což lze řešit pouze dvěma způsoby; buď prodloužením nákladních souprav, nebo ložením kontejnerů ve dvou vrstvách na speciálně upravené vozy, splňující nejpřísnější kritéria. Zvláště z těchto důvodů začala na projektu nového dopravního systému využívajícího technologie k ložení vozů dvěma vrstvami pracovat wiesbadenská firma Trans Care.

Vzhledem ke své náročnosti naráží projekt samozřejmě na různé obtíže převážně technického charakteru. Mezi ty nejproblematičtější patří obvykle užívaná nápravová hmotnost pro nákladní vozy v Evropě, jejíž hodnota činí 22,5 tuny. Pokud by byly použity článkové vozy s třemi dvounápravovými podvozky, jako je tomu v Americe, pravděpodobně by tuto hodnotu překročily. To by znamenalo nutnost speciálních a finančně velice nákladných úprav tratí určených pro provoz těchto vlaků. Z toho důvodu je zvažováno poměrně originální evropské řešení: použití jednoduchých lehkých dvounápravových vozů "hlubinového" charakteru, jelikož by při použití vozů s rovnou podlahou došlo k překročení průjezdného průřezu dle UIC GC.

Průkopníkem řešení s dvěmi vrstvami kontejnerů jsou dráhy v USA. V 60. letech minulého století měli američtí rejdaři zájem na zefektivnění nákladních přeprav mezi východním a západním pobřežím Spojených států. První prototyp vozu určeného pro takovouto přepravu byl ale zkonstruován až roku 1977, první pravidelný ložený vlak využívající tuto technologii poté vyjel na zdejší koleje až o osm let později. V loňském roce se pak mezi země provozující tento systém přidala i Indie, a to 950 km dlouhou tratí vedoucí z přístavu Pivavav do Jaipuru; testy v současnosti probíhají také v Rusku.

Zdroj: Logistika


Samir Lepara | 8.1.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Evropa


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Luxian  mail  
08.01.2008 (16:33)  
Mimochodem může mi tedy někdo vysvětlit, jak to testují v tom Rusku? Oni tam snad mají troleje výš, než v záp, Evropě?
registrovaný uživatel Luxian  mail  
08.01.2008 (16:27)  
milos:
"..budou mit polovicni vysku tech soucasnych a bude to vyresene hezky cesky!!"
Aha, to jsem nevěděl, že ČR sahá od atlantiku po Rusko - "K úvahám o tomto řešení přivádí odborníky a politiky starého kontinentu.."
Jinak myslím, že výšku stačí snížit tak o pětinu, otázka ovšem je, jestli se to opravdu vyplatí.
Tenzor: Do vyšších kontejnerů nemůžeš dát odlišný náklad s odlišným místem doručení. Do dvou menších na sobě ano.
registrovaný uživatel tenzor 
08.01.2008 (16:22)  
Nebylo by pak lepší udělat vyšší kontejnery? :)
registrovaný uživatel milos  mail  
08.01.2008 (16:03)  
ideesak - presne tak - vyrobej specialni kontejnery pro dablstaking - budou mit polovicni vysku tech soucasnych a bude to vyresene hezky cesky!! :- )))
08.01.2008 (16:00)  
Předpokládám, že pro systém budou vytvořeny nové kontejnery s menší výškou než stávající. Potom je spíš otázka, jestli se to v globálu vyplatí - nové železniční vozy + nové nižší kontejnery.
08.01.2008 (14:26)  
Souhlasím s Vladem, ještě jsem neviděl ani jedinou fotku, na níž by byl vlak s takto loženými ISO kontejnery pod trolejí! Proto se obávám, že v EU to není realizovatelné!
08.01.2008 (14:23)  
Nerad vyvozuji závěry z nějakých neověřených zpráv, proto, pokud tu někdo chce provádět výpočty s konkrétními čísly, podívejte se sem na kontejnery http://www.litomysky.cz/DRAHY/kontrozm.htm a důležtý je samozřejmě i průjezdný průřez tady http://www.os.cd.cz/tudc/files/11_Stecinsky-ad5d5eb01f54e677801f7ae00ad37b09.pdf jsou mapy a rozměry jsou velmi podobné hodnotám uvedeným zde http://fast10.vsb.cz/mahdalova/doprstav/pred11fs.pdf každý už si to může sám spočítat, jestli to je možné...
Pak vynášejte soudy!
registrovaný uživatel Luxian  mail  
08.01.2008 (13:46)  
Jak je vysoký např. Ešus? Nějak se mi nazdá, že by jeden kontejner byl vyšší, než podlaží Ešusu.
registrovaný uživatel kevin 
08.01.2008 (13:00)  
Nevím,jak je to nyní,ale snížená výška troleje bývala 5m.Sem by se to nevešlo při jakémkoli podvozku.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko