..: U Běchovic vykolejil vlak SC 507 vedený jednotkou 680.003 :..

Ilustrační obrázekPraha - Aktualizováno 2.12. 23:30 - Jedno z pendolin Českých drah dnes dopoledne skončilo mimo koleje. Jednotka řady 680 s pořadovým číslem 003, jedoucí na spoji SC 507 z Prahy do Ostravy, totiž v 11:50 v plné traťové rychlosti (100km/h) vykolejila v úseku mezi zastávkami Praha-Kyje a Praha-Dolní Počernice. Podle již ověřených informací z terénu vykolejilo hned šest vozů jednotky, nikomu se však nic nestalo. Souprava i železniční svršek jsou však výrazně poškozeny. Na místo již dostal nehodový vlak, který nyní stojí na poškozené koleji a vyprošťuje jednotku. Podle odhadu ČD se práce protáhnou na celou noc. Odhadovaná škoda na soupravě činí zhruba 25 milionů Kč. Technici ČD odhadují trvání opravy na několik týdnů, přičemž jednotka by se měla vrátit do provozu koncem ledna 2008. Přestože reakce Českých drah byla v tomto případě velice promptní, pro 150 cestujících na palubě se cesta do Olomouce nebo Ostravy poněkud zkomplikovala. Více než důsledky ovšem média zaměstnalo pátrání po příčinách vykolejení. V této souvislosti se zmiňuje poškození trati s možným úmyslným zaviněním; svou roli ovšem mohlo sehrát i opotřebení jízdní plochy kol a vnější faktory včetně nízkých teplot.

Příčinou byla nalomená kolejnice, škoda 25 milionů

Nedlouho před polednem uslyšel strojvedoucí silný náraz v spodní části soupravy, který zaznamenali i cestující. Proto okamžitě použil rychlobrzdu. Podle původních informací měl být příčinou vykolejení cizí předmět na kolejnici, záhy se ale ukázalo, že je jednalo o destrukci jedné kolejnice, buď kvůli únavě materiálu a následnému lomu, nebo sabotáží. Záhy se ukázalo, že asi metr kolejnice kamsi odletěl. Vyprošťování soupravy přitom bude problematické, jelikož místo nehody se nachází v terénním zářezu.

České dráhy večer ústy svého mluvčího Ondřeje Kubaly informovaly, že nejpravděpodobnější je sabotáž. "Technici drážní inspekce právě potvrdili, že na utržené kolejnici našli stopy po naříznutí, které sahaly až k její patce," prohlásil v odpoledních zprávách České televize Kubala. Od té chvíle se rozvířil kolotoč spekulací o tom, co mohlo být motivem sabotáže.

"Stalo se to v oblouku, mimo výměny. Je jasně patrná prasklá kolejnice," hlásil do telefonu zpravodaj ŽelPage. Postižená souprava 680.003 skončila asi pět centimetrů vedle 1. traťové koleje, po níž projížděla. První vůz vykolejil třemi nápravami, dalších pět vykolejilo zcela. Zdá se, že jediný, který na kolejích zůstal, byl vůz pátý. Ten má podle kusých informací venku jen jednu nápravu. Všechny vozy mají viditelně poškozené podvozky. "Vypadá to, že to prasklo přímo pod ním, chybí asi metr kolejnice. Chybějící kousek někam odletěl, zbytek vláčela souprava ještě asi sto metrů. Kolejnice je vytržená z uchycení, pražce jsou jen oťukané," popsal místo nehody po telefonu zpravodaj ŽelPage.

Poněkud nešťastná je i skutečnost, že vykolejení postihlo jednotku 680.003, která se v záři letošního roku podrobila vyvazovací opravě. Její součástí byla i kompletní výměna podvozků. Tou teď projde souprava znovu. První odhad škody na vlaku se vyšplhal na částku 25 milionů Kč, tedy víc, než ČD platí za jednu Regionovu.

Možná sabotáž. Nebo i zanedbaná údržba a "obuté" pendolino?

Naříznutí kolejnice ale nemusí být jedinou možnou příčinou. Svou roli mohla sehrát i odkládaná údržba jednotek řady 680. Během večera dostala ŽelPage informaci, že právě třetí pendolino jezdilo celý listopad silně obuté. Vzniklé plošky na jízdní ploše mohly produkovat takové rázy, že se již nalomená kolejnice vylomila. "Ve druhé polovině listopadu jsem právě třetí jednotku několikrát viděl přijíždět k nástupišti a konkrétně první vůz směrem k Ostravě byl velmi obutý. Tedy ten, pod kterým se dnes kolejnice zlomila. Moc bych za to nedal, že právě tím vzniklé rázy mohly již oslabenou kolejnici dolomit," řekl ŽelPage obvykle dobře informovaný odborník, který si přál z pochopitelných důvodů zůstat v anonymitě. Redakce má ale jeho jméno k dispozici. Plošky na jízdní ploše kola vznikají především při intenzivním brzdění, kdy se kolo zablokuje a jízda smykem má za následek právě poškození jízdní plochy. Postižené vozidlo "dupe", při každé otáčce totiž postižená náprava vydává rány. U vozidel se špalíkovou brzdou se obutí může samo srovnat, protože zdrže kolo postupně obrušují. Vozidla s kotoučovou brzdou ale musejí na přesoustružení. Jízdní plošky na vykolejeném pendolinu mohly při nevhodném sladění vyprodukovat velmi silné rázy, jež mohou být v takovém případě osudové. Ve svém večerním vyjádření mluvčí drah Ondřej Kubala jakékoli nedostatky na straně vozidla rázně popřel a označil tuto verzi za vysoce neodbornou. "Tato souprava pendolina měla dva měsíce úplně nové podvozky," dodal Kubala. Tato verze přitom vůbec nevylučuje primární zavinění poškozením kolejnic; je ovšem nutno vzít v úvahu další faktory, včetně nízkých teplot, které v součtu mohly destrukci podobného rozsahu způsobit.

Problematický přesun pro cestující pokračuje

Vzniklou neschopnost pendolina se ČD povedlo vyřešit velice promptně. Podle mluvčího ČD Ondřeje Kubaly pomohla vlaková četa cestujícím přestoupit do soupravy EC 171 Hungaria pokračující dále přes Brno do Budapešti, která zastavila v těsné blízkosti místa nehody na druhé traťové koleji. "V České Třebové budou muset přestoupit, ale za 15 minut jim zastaví vlak jedoucí přes Ostravu do Žiliny," uvedl v původním prohlášení Kubala. Bohužel, cestující do Ostravy se neobešli bez dalších dvou přestupů - zmiňovaný spoj EC 127 Fatra je totiž veden přes Valašsko, a tak musí ještě přesedat jednou v Hranicích na Moravě, odkud budou moci pokračovat dále na sever. Cestující na celé trase doprovází vlakový personál z pendolina, který asistuje při přestupech a pomáhá s objemnými zavazadly. Do Ostravy dorazí s přibližně dvouhodinovým zpožděním.

Problémy se bohužel nevyhnuly ani náhradnímu spoji: vlak EC 171 Hungaria, jenž cestující odvezl z místa nehody, totiž v Pardubicích hl.n. pravděpodobně postihla neschopnost hnacího vozidla, a tak se přestup na EC 127 uskutečnil zde. Víc než hodinové státní EC 171 dále komplikuje situaci cestujícím ve směru Brno - Bratislava - Budapest. Hungaria nakonec opustila území ČR se 110-minutovým zpožděním.

Další důsledky

Podle dalších dostupných informací způsobila nehoda sérii dalších zpoždění na vstupu do pražského uzlu. Na kratší dobu musel zastavit i spoj SC 504, jedoucí v opačném směru, stejně jako další spoje dálkové i regionální dopravy, jež musely úsekem projíždět střídavě po jedné traťové koleji.

Postiženým místem se jezdí v tuto chvíli po jediné koleji, část vlaků je odkláněna přes Prahu-Malešice. Na místo vyrazil už i nehodový vlak, nyní je na stejné koleji, jako vyšinuté pendolino. Po druhé koleji se totiž stále intenzivně jezdí.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

V Hranicích na Moravě z EC 127 do osobního vlaku do Ostravy přestoupilo více než padesát cestujících. Kolik z nich jelo Pendolinem původně je ale obtížné určit. "Přestup mohl být tak 50 - 70 lidí z obou spojů, nikde jsem neviděl SC stevardy," ohlásil z Hranic na Moravě Josef Petrák. Z cestujících "ztroskotané vlajkové lodi" udělal místní televizní štáb hvězdy okamžiku, což je z přiložených fotografií jasně patrné.

Neschopnost soupravy dále znemožňuje běžný obrat ve stanici Ostrava hlavní nádraží, a tak na spoj SC 510 byla nasazena narychlo sestavená náhradní souprava odpovídající standardu IC/EC. Ta sice má méně vozů, ale podle ČD spoj nebyl vyprodán, a tak se do ní všichni cestující vejdou.

Ilustrační obrázekAktualizováno 17:40 Podařilo se nám získat fotografii náhradní soupravy na vlaku SC 510, který nyní jede složený z lokomotivy řady 150, 1 vozu Aee a 3 vozů B(p)ee. "Vypravil jsem se na slavnostní otevření dálnice D1 v Ostravě s tím, že si nafotím pár železničních snímků, jelikož se oslavuje nedaleko vlakového nádraží Ostrava-Svinov. Kvůli nepřízni počasí se mi podařilo vyfotit jenom dva velmi nekvalitní snímky. Na prvním byla lokomotiva řady 150 se soupravou čtyř vozů. Jelikož jsem o havárii nevěděl, myslel jsem si, že jde o zpožděný EC Detvan. Jakmile jsem se dozvěděl, co se stalo, snímek jsem znovu prozkoumal a došel k zajímavému zjištění. Šlo o vlak 510," popsal redaktor ŽP Samir Lepara.

"Trojku" čeká měsíční oprava, turnusová rezerva padla

V neděli v brzkých ranních hodinách bylo poškozené pendolino po nakolejení odtaženo lokomotivou do depa, kde proběhlo předběžné sčítání škod. Podle něj pojezd není poničen v takovém rozsahu, jak se původně předpokládalo. I tak ovšem většinu dílů čeká výměna a zbytek bude podroben röntgenové defektoskopii pro zjištění případných skrytých závad. Podle současného předpokladu budou opravy trvat několik týdnů a jednotka 003 by se měla vrátit na koleje v lednu příštího roku. Minimálně pro příští týden by tedy cestující měli počítat s nasazováním náhradní soupravy na spoje SC 509/512, kde stávající jízdní řád tuto eventualitu umožňuje. Od nového GVD je pro trasu Praha - Ostrava plánován o jeden pár vlaků SuperCity méně; s probíhajícími opravami na dalších jednotkách ovšem bude muset dopravce situaci operativně řešit.

Aktualizace: Georgo, JTB, Karel Chýla, Samlep

Foto: Josef Petrák, Samlep


Honza Beránek / JTB | 1.12.2007 (17:42)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Nehody a mimořádnosti

Ďalšie z regiónu ČR Praha


  1 2 3 4 5 ... 14      Zpráv na stránku:   
06.12.2007 (8:16)  
Až nyní jsem se dostal k dohledání příčiny zpoždění EC 171 v Pardubicích. Nejednalo se o závadu na lokomotivě, ale přeřazování vozu MÁV číslo 61 55 20 91 116 - 8.
registrovaný užívateľ pekař 
05.12.2007 (20:44)  
Myslím, že nehoda nedělá dobré jméno ČD. Je to snad ještě horší než kdyby se nemohlo svobodně diskutovat...:)
editor alebo admin ŽP Chary  mail  
05.12.2007 (19:10)  
pekař: zpráva pojednává o nehodě vlaku a o případných vyšetřovacích verzích.

související příspěvky se týkají nehod obecně, zmiňované nehody konkrétně, dále pak různých vyšetřovacích verzí, případných důvodů k nim a pod.

nesouvisející příspěvky rozebírají vše ostatní, např. proč adminitrátoři vykonávají svou práci při redigování diskuse tím, že mažou komentáře, které se na oko ohánějí demokracií a přitom jen urážejí ostatní diskutující či správce webu

Nelze paušálně vyjmenovávat naprosto všechny případy spadající do jedné nebo druhé kategorie, ale každý rozumný člověk pod článkem o nehodě diskutuje o nehodě, pod článkem o jízdním řádu diskutuje o jízdním řádu. Jen člověk nevychovaný uráží a napadá ;-)

Všichni, kteří chtějí přispět do diskuse to dělají s tím, že souhlasí s pravidly napsanými dole pod formulářem. Pokud napíšu komentář, který odporuje oněm pravidlům, vědomě se vystavuji nebezpečí, že bude smazán administrátorem webu právě z důvodu těch pravidel.

Oznamení administrátora nelze považovat za komentář nesouvisející, nýbrž za komentář vysvětlující, proč byly smazány komentáře, které odporovaly pravidlům.
registrovaný užívateľ pekař 
05.12.2007 (19:02)  
A kdo posuzuje, co souvisí a co ne? Kdo je oním osvíceným?:)
editor alebo admin ŽP Chary  mail  
05.12.2007 (18:26)  
Upozornění administátora:
Všichni, kteří sem přispějí svým komentem, souhlasí s pravidly napsanými pod vkládacím formulářem.
03.12.2007 (23:44)  
M: Další vlak vykolejil na výhybce protože se zadřelo ložisko (údržba ala ČD). Bohužel nám technika z důvodu úspor začíná kolabovat.

A mohl vykolejit další. Páč před vlakem kterým jsem dnes jel zjistili, že chybí půl metru koleje.
registrovaný užívateľ M 
03.12.2007 (23:35)  
Mno, nicmene... Kubala: Technici drážní inspekce právě potvrdili, že na utržené kolejnici našli stopy po naříznutí. Drazni inspekce: Přestože je šetření teprve v raném stádiu, prvotní závěry naznačují, že nehodu zřejmě způsobil lom (prasknutí) kolejnice. Je sice mozne, ze vyznam jedne vety zcela vylucuje druhou (kolejnice mohla pasknout, protoze ji nekdo nerizl), ale taknak logicky vyklad je jiny (prasknuti nesouvisi s nariznutim).
Kazdopadne dneska vykolejil dalsi vlak, takze asi dalsi sabotaz (nebo zase to "moji" martani:-)
03.12.2007 (23:33)  
C.M.Burns: Takže úvod do metalurgie máme za sebou :-)
Tímto jsem se Vás nechtěl nijak dotknout.

Chtěl jsem jen upozornit na fakt, že ocel nemusí být podchlazena na -195,8°C aby ztratila svoje vlastnosti.
Nemám k dispozici laboratoř, ale dovedu si představit, že 18 mm silný plát oceli se ochladí při (i chvilkovém) styku s kapalinou o 200°C chladnější. Notabene když si tato kapalina odebírá teplo potřebné na změnu skupenství.

Stačí když se sečte (znásobí) několik faktorů jimiž jsou např. stáří, skryté vady, překračování plánu (r.v.1987), teplota a je vymalováno.

Není zrovna obvyklé (ale stává se), že se po průjezdu jednoho vlaku objeví v několikakilometrovém úseku více lomů. Je ale velice podezřelé když se v úseku kratším deseti metrů objeví minimálně pět!!! lomů.

Tímto z mé strany končím debatu o jistém zkapalněném plynu (bo taká debata se sem opravdu nehodí) :-)
03.12.2007 (22:21)  
Ale pane Výpravčí:
ad a) to máte pravdu, že se stojina podílí velikou měrou na pevnosti kolejnice , ale co to dokazuje? (konkrétně se ta výška (ve směru působení síly) podílí na "pevnosti" třetí mocninou zatímco šířka jen první mocninou... viz. pružnost a pevnost)
ad b) je jasné, že se vrubová houževnatost s teplotou klesá, ale ten pokles není nijak moc výrazný do doby, než se začneme přibližovat k tranzitní teplotě (v závislosti vrubové houževnatosti na teplotě je to inflexní bod)
ad c) materiály obecně nemají rády podchlazení. Proto se u konkrétně ocelí volí takové chemické složení a následné zušlechťovací procesy, aby došlo ke zjemnění krystalové struktury a tím i zvýšení odolnosti za nízkých teplot. To, že materiál polejeme kapalinou o teplotě cca -196 °C neznamená, že již při letmém kontaktu bude mít tento předmět takto nízkou teplotu.
Proč?
1. Kapalina z kolejnice steče
2. Mezi kolejnicí a kapalinou se bude po určitou dobu vytvážet taková vrstvička plynného dusíku, který bude bránit styku těchto dvou fází
3. Po délce kolejnice a z okolního prostředí funguje přenos tepla (viz. Sdílení tepla a proudění)
Ještě jen tak na závěr:
Ocel neztrácí své vlastnosti jen podchlazením, ale i třeba vločkovitostí (vodík v oceli způsobující pnutí) nebo stárnutím oceli (tvorba nemetalických nitridických inkluzí způsobujících křehkost)
Tím nechci nikoho poučovat jen vnést trochu světla do problematiky podchlazení oceli ;-)
03.12.2007 (21:18)  
M: Velmi pravděpodobně jsem si dotyčnou větu po sobě pořádně nepřečetl :-D

C.M.Burns a spol.: Pokud jste si nevšimli, zařadil jsem tekutý dusík do kategorie sci-fi :-)
Jestli se v této teorii hodláte "rýpat", mám pro vás několik možností k zamyšlení:
a) Část kolejnice, která přenáší veškeré síly kterými působí vozidla na kolejnici a nejvíce se podílí na pevnosti kolejnice, se nazývá stojina. U kolejnice typu R 65 je její výška cca 10 cm a tloušťka 18 mm.
b) Při teplotě kolejnice +5 st.C stačí materiál ochladit o 20 stupňů a jsme na teplotě, kterou nemá rád žádný traťovák (obzvláště když má lomovou pohotovost).
c) Materiál, ze kterého jsou kolejnice vyrobeny, nemá rád veliké a rychlé výkyvy teplot.
Myslíte si, že se dvacet let starému ocelovému "plechu" bude líbit když ho polejete kapalinou o teplotě -200 st.C a vzápětí do něj "ťuknete" kladivem o hmotnosti 20 tun?
  1 2 3 4 5 ... 14      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko