Tanvald - Vůbec první závažný problém související s novým grafikonem postihl Liberecký kraj, a to už dva týdny před začátkem platnosti nového jízdního řádu: plánované nasazení rekonstruovaných jednotek řady 814.2 (Regionova Trio) na vlaky do Harrachova se nekoná. Příčinou tohoto nepříjemného zvratu jsou potíže, se kterými se jednotky potýkají při průjezdu hornatého úseku tratě 036 mezi Tanvaldem a Harrachovem. Přestože výrobce třívozovou verzi Regionovy vyvíjel právě pro provoz na tratích s náročnějšími sklonovými poměry, výsledky zkušebních jízd nepůsobí vůbec optimisticky. Na turisticky atraktivní trati proto České dráhy budou i nadále nasazovat stará, ale zato výkonnější vozidla.
Vedení Libereckého kraje je nejnovějším zjištěním zaskočeno. Nasazení jednotek Regionova mělo na nejvytíženější trati v regionu přinést dlouho očekávané zvýšení kvality cestování pro místní obyvatele a turisty. Vzhledem k vzniklé situaci budou ale od 9. prosince modernizované soupravy zajíždět pouze do Tanvaldu, kde si cestující jedoucí do Harrachova budou muset přestoupit. Věkový rozdíl mezi modernizovanou řadou 814 a zbytkem zdejšího vozového parku přitom dosahuje mnohdy i čtyřiceti let. Krajský úřad ale další využívání zastaralého vozového parku odmítá: "Není příliš kulturní a neláká cestující. I proto nastává úbytek lidí cestujících vlakem, a tomu bychom chtěli zastavit," vysvětluje náměstek hejtmana Karel Dolejší. Zdá se ovšem, že v dohledné budoucnosti kraj nebude mít na výběr.
Regionovám se v náročném terénu nedaří
Nepříliš oslnivé jízdní vlastnosti Regionov v náročném terénu přitom nejsou novinkou: už při uvedení původní dvoudílné verze 814-914, složené z motorového a řídicího vozu, se projevovala nedostatečná adheze v prudších svazích. I proto výrobce vozidel, společnost Pars Šumperk, přistoupila k použití dvou hnacích agregátů v třivozové variantě jednotky, představené na jaře roku 2007. Tato verze, označovaná 814.2 (s nízkopodlažním vloženým vozem řady 014), měla svou premiéru ve Veselí nad Moravou a v několika kusech již doplnila řady motorových vozů i v jiných depech. Aktuální testy na nejnáročnějším úseku Tanvald - Harrachov, kde sklon trati dosahuje až 58 ‰, ovšem dokazují, že ani tato modifikace nebyla dostatečná. Soupravy při jízdě prokluzují, k čemuž momentálně ještě více negativně přispívá silná sněhová pokrývka. Lze navíc předpokládat, že podobný efekt bude mít i napadané listí a další nepříznivé vnější faktory. I přes tyto problémy se ale s technickou úpravou jednotky nepočítá: jen samotná pořizovací cena třívozové Regionovy činí přibližně 38 milionů korun.
Kopce nejsou jediný problém
Nemožnost nasadit lepší vozidla na spoje do Harrachova ovšem není jediným problémem, se kterým se Liberecký kraj v souvislosti s železniční dopravou musí vyrovnat: již krátce po zveřejnění nového tarifu ČD, platného od prosince, vyjádřili představitelé kraje obavy, že tato změna nepříznivě ovlivní zájem o regionální vlaky. Nový ceník totiž nepříznivě zasahuje do probíhajících příprav na vznik integrovaného dopravního systému, v němž by cestující platili stejnou cenu za projetou trasu bez ohledu na použitý způsob dopravy. Přestože ČD ve své reakci na stížnost kraje odkazují na možnost zakoupení In-karty s platností tři roky, po zavedení nového tarifu i tak vznikne v mnoha případech výrazný cenový rozdíl mezi autobusem a vlakem, což by v konečném důsledku mohlo ještě více prohloubit neefektivitu provozu na regionálních tratích.
Investice do tramvaje bis Harrachov-centrum je naprosto nereálná, stejně jako celej regiotram (kde je s tímto nakonec počítáno až v poslední etapě, takže fakt sci-fi).
Tunel do Rokytnice ? A co tam? Vzdyť trať do Rokytnice je defakto odepsaná, v tomhle GVD 1 spoj denně o víkendu (z Jablonečku), do novýho jsem se radši ani nekoukal.
Ad tgw:něco o 820(dříve M 240.0)Vůz měl jen dvě hnací nápravy,ale ve směru do stoupání byly jako zadní,a to je obrovský rozdíl proti Regionova,kde je hnací náprava jako přední.Takže využití adheze bylo mnohem lepší,i když 820,zvláště na závěr své kariéry,spíše lezly než jely,o poruchách nemluvě.Navíc trať je vedená opravdu mimo obce,já osobně to vidím velmi černě.
Meli by atrakci navic a nemuseli by se zabejvat obnovou vozovyho parku
Tuhle jsem byl v Linci, stara tramvaj na Pöstlingberg prezentovana jako turisticka atrakce (stoupani pres 100 promile), plna decek jedoucich ze skoly a mamin s nakupama... a nikdo si na nemodernost soupravy nestezoval :-D
Když to vezmu logicky,tak k čemu to je ,že danná tratˇ je u čd nejnáročnější sklonově ,když tam nemůže čd nasadit vozidlo ,které by ekonomicky bylo přijatelnější.Je to na h....
Také škoda že tratˇ nevede do centra Harachova jezdilo by více lidí.Ale vede na kopec nad Harachovem.
obsazenost na trati:
Kromě pár dní v zimě a v létě je 100 místná souprava (ať už 843+943 nebo Regionova 814.2) úplně zbytečná, na trať Tanvald - Harrachov bohatě stačí 1 810, která z Desný nahoru stejně pojede skoro prázdná. Argumentování těma tisíci cestujícíma denně jsou pro tenhle úsek úplně zbytečný, ty jezděj mezi Jabloncem - Smržovkou.
Posílení má opodstatnění jedině na ranní rychlík od Prahy a osobák od Liberce a odpolední zpátky, a to ještě jen o prázdninách/víkendech.
komfort
Až do Harrachova se jede 21-25 minut, ta chvilka v 810 ještě nikomu nemohla ublížit. 810 mi vaděj na dlouhých úsecích, tady rozhodně ne.
V Práglu lidi jezděj hnusnýma soupravama na B-čku taky tu půlhodinu, a to většinou ještě na stojáka :-)
cestující na vozíku/nízkopodlažnost
Ani teď se na to nedalo spolehnout, pořád se nasazujou náhrady v podobě 810, 743+053 (010), 854 - a když by jela jede náhodou 843 a jel by někdo na vozíku, tak pochybuju, že vlaková četa by ho uměla pomocí plošiny dostat do vozu.
přímý vlaky z Liberce jsou sice příjemný, ale je úplně zbytečný tahat nahoru velkej motorák s přívěšákem, když stejně po většinu roku pojedou prázdný.
jinej dopravce
proboha, nedokážu si představit, kdo by na týhle lokálce dokázal rejžovat (teď myslím jen Tanvald - Harrachov), a za svý tam asi těžko někdo bude jezdit
-> prachy vynaložený na udržení provozu by se daly využít 100* líp, zvlášť při nynější silně naddimenzovaný dopravě. Navíc pro většinu obyvatel je stejně dostupnější a pohodlnější doprava busem.
jen můj názor, nic víc......
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.