..: Regionovy na Liberecku nezvládají hornatý terén :..

Ilustrační obrázekTanvald - Vůbec první závažný problém související s novým grafikonem postihl Liberecký kraj, a to už dva týdny před začátkem platnosti nového jízdního řádu: plánované nasazení rekonstruovaných jednotek řady 814.2 (Regionova Trio) na vlaky do Harrachova se nekoná. Příčinou tohoto nepříjemného zvratu jsou potíže, se kterými se jednotky potýkají při průjezdu hornatého úseku tratě 036 mezi Tanvaldem a Harrachovem. Přestože výrobce třívozovou verzi Regionovy vyvíjel právě pro provoz na tratích s náročnějšími sklonovými poměry, výsledky zkušebních jízd nepůsobí vůbec optimisticky. Na turisticky atraktivní trati proto České dráhy budou i nadále nasazovat stará, ale zato výkonnější vozidla.

Vedení Libereckého kraje je nejnovějším zjištěním zaskočeno. Nasazení jednotek Regionova mělo na nejvytíženější trati v regionu přinést dlouho očekávané zvýšení kvality cestování pro místní obyvatele a turisty. Vzhledem k vzniklé situaci budou ale od 9. prosince modernizované soupravy zajíždět pouze do Tanvaldu, kde si cestující jedoucí do Harrachova budou muset přestoupit. Věkový rozdíl mezi modernizovanou řadou 814 a zbytkem zdejšího vozového parku přitom dosahuje mnohdy i čtyřiceti let. Krajský úřad ale další využívání zastaralého vozového parku odmítá: "Není příliš kulturní a neláká cestující. I proto nastává úbytek lidí cestujících vlakem, a tomu bychom chtěli zastavit," vysvětluje náměstek hejtmana Karel Dolejší. Zdá se ovšem, že v dohledné budoucnosti kraj nebude mít na výběr.

Regionovám se v náročném terénu nedaří

Nepříliš oslnivé jízdní vlastnosti Regionov v náročném terénu přitom nejsou novinkou: už při uvedení původní dvoudílné verze 814-914, složené z motorového a řídicího vozu, se projevovala nedostatečná adheze v prudších svazích. I proto výrobce vozidel, společnost Pars Šumperk, přistoupila k použití dvou hnacích agregátů v třivozové variantě jednotky, představené na jaře roku 2007. Tato verze, označovaná 814.2 (s nízkopodlažním vloženým vozem řady 014), měla svou premiéru ve Veselí nad Moravou a v několika kusech již doplnila řady motorových vozů i v jiných depech. Aktuální testy na nejnáročnějším úseku Tanvald - Harrachov, kde sklon trati dosahuje až 58 ‰, ovšem dokazují, že ani tato modifikace nebyla dostatečná. Soupravy při jízdě prokluzují, k čemuž momentálně ještě více negativně přispívá silná sněhová pokrývka. Lze navíc předpokládat, že podobný efekt bude mít i napadané listí a další nepříznivé vnější faktory. I přes tyto problémy se ale s technickou úpravou jednotky nepočítá: jen samotná pořizovací cena třívozové Regionovy činí přibližně 38 milionů korun.

Kopce nejsou jediný problém

Nemožnost nasadit lepší vozidla na spoje do Harrachova ovšem není jediným problémem, se kterým se Liberecký kraj v souvislosti s železniční dopravou musí vyrovnat: již krátce po zveřejnění nového tarifu ČD, platného od prosince, vyjádřili představitelé kraje obavy, že tato změna nepříznivě ovlivní zájem o regionální vlaky. Nový ceník totiž nepříznivě zasahuje do probíhajících příprav na vznik integrovaného dopravního systému, v němž by cestující platili stejnou cenu za projetou trasu bez ohledu na použitý způsob dopravy. Přestože ČD ve své reakci na stížnost kraje odkazují na možnost zakoupení In-karty s platností tři roky, po zavedení nového tarifu i tak vznikne v mnoha případech výrazný cenový rozdíl mezi autobusem a vlakem, což by v konečném důsledku mohlo ještě více prohloubit neefektivitu provozu na regionálních tratích.

zdroj: Česká televize [1] [2]


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 29.11.2007 (12:56)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Liberecký


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
29.11.2007 (17:13)  
Ta trať už měla mít dávno dráty, a pak by nebyl problém. Mohlo by se tam natáhnout třeba 600V, tramvaj by tam vyjela. Když to má být Regiotram tak se s dráty nepočítá? Jinak asi do roku 1960 měly ČSD vozy M 242 0 které by tam bez problému vyjely, nebo původní slovenské 811 (ty s elektrickým přenosem výkonu). Autobus bude mít v zimě problém, silničáři jsou sice připraveni, ale ne v zimě a na sníh.
registrovaný uživatel tgw 
29.11.2007 (17:08)  
Škoda že také nedali těmto soupravám 4 nápravové podvozky.
Nicméně mě celkem zaráží,že motorový vůz m 240 ,který jezdil na trati Tanvald Harachov stoupání celkem zvládal.
Výkon motoru 206 kw a hmotnost prázdného vozu 31,6 tun.
registrovaný uživatel tgw 
29.11.2007 (17:00)  
Nešli by regionovy poněkud upravit aby ten náročný terén zvládli?Co je třeba doplnit balastem-zátěží?Nebo kdyby tyto vozy měli redukční spojku která by zapojovala i další nápravy?Něco podobného je přeci u nákladních a teréních aut.Chápu ,že vlak není auto.Ale nešlo by realisticky převést tuto myšlenku i na vlak?Záběr i ostatních náprav v hornatém terénu.U hnacích vozů.
29.11.2007 (16:40)  
celkově bych řekl, že s Regionovou to ČD nějak nevyhrály..
29.11.2007 (16:17)  
Pořád řešíte neexistenci vozidel. Do podmínek ČD by šlo bez problémů schválit Stadlera GTW 2/6. Při konstrukci vozidla bylo již pamatováno na ozubnici, podobný typ jezdí na Slovesku, tak jediný problém vidím v chuti kupovat zahraniční vozidlo.
29.11.2007 (16:12)  
Nevím,jaké mají přispěvatelé zkušenosti konkrétně s tratí Tanvald-Harrachov.Já jsem tam 22 let sloužil,i jako instruktor na loko 743.I když jsem už 14 let jinde a Regionovu trio neznám jinak než z obrázku bylo mi to jasné hned. Na to se mohl krajský úředník zeptat kteréhokoliv strojvedoucího a bylo mu to jasné taky.A že regionální tratě skončí,že autobusy jsou schopné převzít dopravu a podmínkách,jaké jsou v ČR regionální železnice odstavit je sice tvrdé,ale zcela jednoznačné.A ještě něco:volání po změně dopravce (ad Venca Burgár atd) je s odpuštěním nesmysl.Adheze,poměr výkon/hmotnost a sklonové poměry trati jsou na tom,jaký dopravce tam jezdí,jaksi nezávislé.A žádný železniční dopravce v ČR nemá vozidlo,které by tam bylo schopno ekonomicky jezdit.743 tam jezdit umí a může(byla pro to konstruovaná),ale je provozně drahá.Takže při vší uctě:sundejte přilby k modlitbě za padlé,do roka je tam autobus.
29.11.2007 (16:04)  
Keby som mal prejaviť úplne uletený nápad... zaujímalo by ma, ako by si na tejto trati počínala 813-913 ZSSK, ktorá bola tiež deklarovaná ako vozidlo pre sklonovo náročné trate. Naložiť vrecia s pieskom pre lepšiu adhéziu a čakať, čo s tým urobí ten silnejší motor. Ak by to vyšlo, tak by sa myslím dali dve 813 vymeniť za dve 814 (samozrejme nie Tria - tie by sa zase vymenili s iným DKV) :) Napr. v Trenčianskej Teplej by asi nemali nič proti a stále by to bolo blízko aj do servisu... :D
29.11.2007 (15:59)  
deleter: Nevím jestli je trať přes Ramzovou extrémně náročná. Tam se taky regiokýbl nevyhrabe. A Libereckej kraj si objednal přímé vlaky Liberec-Harachov. Tam taky mají 843 hlavně jezdit, ve vedlejším oběhu jsou rychlíky do Pardubic.
Desiro do Harachova od nás nemůže proto, že by břichem drhlo o ozubnici, tenhle problém se řeší i v projektu RegiotramNisa.
Vozy 843 jsou na poměry u ČD nové a moderní, ale už okusili ČDistický způsob získávání ND.
29.11.2007 (15:49)  
trať Tanvald Harrachov je sklonově extrémně náročná, vcelku mě nepřekvapuje, že tam regionova trio má problémy. Byla vyvinutá pro sklonově "náročnější trati", nikoli extrémní. Těžko od toho šrotu čekat zázrak. Nevím proč z toho dělají takové drama, tak ať Liberec - Tanvald jezdí 814 a Tanvald Harrachov může pendlovat 843, která problém nemá.
29.11.2007 (15:43)  
Zavolal bych na DB a ČD poslal k čertu.
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko