..: Regionovy na Liberecku nezvládají hornatý terén :..

Ilustrační obrázekTanvald - Vůbec první závažný problém související s novým grafikonem postihl Liberecký kraj, a to už dva týdny před začátkem platnosti nového jízdního řádu: plánované nasazení rekonstruovaných jednotek řady 814.2 (Regionova Trio) na vlaky do Harrachova se nekoná. Příčinou tohoto nepříjemného zvratu jsou potíže, se kterými se jednotky potýkají při průjezdu hornatého úseku tratě 036 mezi Tanvaldem a Harrachovem. Přestože výrobce třívozovou verzi Regionovy vyvíjel právě pro provoz na tratích s náročnějšími sklonovými poměry, výsledky zkušebních jízd nepůsobí vůbec optimisticky. Na turisticky atraktivní trati proto České dráhy budou i nadále nasazovat stará, ale zato výkonnější vozidla.

Vedení Libereckého kraje je nejnovějším zjištěním zaskočeno. Nasazení jednotek Regionova mělo na nejvytíženější trati v regionu přinést dlouho očekávané zvýšení kvality cestování pro místní obyvatele a turisty. Vzhledem k vzniklé situaci budou ale od 9. prosince modernizované soupravy zajíždět pouze do Tanvaldu, kde si cestující jedoucí do Harrachova budou muset přestoupit. Věkový rozdíl mezi modernizovanou řadou 814 a zbytkem zdejšího vozového parku přitom dosahuje mnohdy i čtyřiceti let. Krajský úřad ale další využívání zastaralého vozového parku odmítá: "Není příliš kulturní a neláká cestující. I proto nastává úbytek lidí cestujících vlakem, a tomu bychom chtěli zastavit," vysvětluje náměstek hejtmana Karel Dolejší. Zdá se ovšem, že v dohledné budoucnosti kraj nebude mít na výběr.

Regionovám se v náročném terénu nedaří

Nepříliš oslnivé jízdní vlastnosti Regionov v náročném terénu přitom nejsou novinkou: už při uvedení původní dvoudílné verze 814-914, složené z motorového a řídicího vozu, se projevovala nedostatečná adheze v prudších svazích. I proto výrobce vozidel, společnost Pars Šumperk, přistoupila k použití dvou hnacích agregátů v třivozové variantě jednotky, představené na jaře roku 2007. Tato verze, označovaná 814.2 (s nízkopodlažním vloženým vozem řady 014), měla svou premiéru ve Veselí nad Moravou a v několika kusech již doplnila řady motorových vozů i v jiných depech. Aktuální testy na nejnáročnějším úseku Tanvald - Harrachov, kde sklon trati dosahuje až 58 ‰, ovšem dokazují, že ani tato modifikace nebyla dostatečná. Soupravy při jízdě prokluzují, k čemuž momentálně ještě více negativně přispívá silná sněhová pokrývka. Lze navíc předpokládat, že podobný efekt bude mít i napadané listí a další nepříznivé vnější faktory. I přes tyto problémy se ale s technickou úpravou jednotky nepočítá: jen samotná pořizovací cena třívozové Regionovy činí přibližně 38 milionů korun.

Kopce nejsou jediný problém

Nemožnost nasadit lepší vozidla na spoje do Harrachova ovšem není jediným problémem, se kterým se Liberecký kraj v souvislosti s železniční dopravou musí vyrovnat: již krátce po zveřejnění nového tarifu ČD, platného od prosince, vyjádřili představitelé kraje obavy, že tato změna nepříznivě ovlivní zájem o regionální vlaky. Nový ceník totiž nepříznivě zasahuje do probíhajících příprav na vznik integrovaného dopravního systému, v němž by cestující platili stejnou cenu za projetou trasu bez ohledu na použitý způsob dopravy. Přestože ČD ve své reakci na stížnost kraje odkazují na možnost zakoupení In-karty s platností tři roky, po zavedení nového tarifu i tak vznikne v mnoha případech výrazný cenový rozdíl mezi autobusem a vlakem, což by v konečném důsledku mohlo ještě více prohloubit neefektivitu provozu na regionálních tratích.

zdroj: Česká televize [1] [2]


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 29.11.2007 (12:56)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
08.12.2007 (15:16)  
U nás na 227 měla Regionova zpočátku problémy, zvláště na některých místech (stoupání atd...). Teď už je vše OK...
03.12.2007 (12:27)  
ta ozubnice tam je z dob kdy výkon lehkých lokomotiv nedosahoval ani 600kW, takže se museli oněco opřít. Dnes je tam jen pro historická vozidla. 58 promile je dnes už hodnota do které by se mělo každé vozidlo vyškrábat bez použití ozubnice.
02.12.2007 (21:51)  
ad georgo : těžko říci, Stadler váží 69 tun, má výkon 550 kW, ale zase jen dvě hnací nápravy; bohužel z toho, co je rychle dostupné nezjistím, jaký je nápravový tlak na hnací nápravu.
Celé je to o tom, že se jedná o "horskou" trať s extrémními sněhovými podmínkami, takže je potřeba, aby tam jezdilo pokud možno těžké vozidlo, které nevypadne na trochu zaváté koleji nebo kusu ledu, resp. dokáže si poradit s přijatelnou sněhovou nadílkou napadanou mezi vlaky. Ta zubatice tam nebyla vymyšlena kvůli něčím krásným očím nebo šotoušům.
registrovaný uživatel tgw 
02.12.2007 (15:14)  
A proto popřej mě regioklouzákovi a regiochcípakovi hodně najetých kilometrů na trati Liberec Tanvald Harachov.
01.12.2007 (16:12)  
Vousáč: myslím, že spomínaný Stadler GTW 2/6 by vyhovovať mohol.
01.12.2007 (15:39)  
Ad Frantisek z 29.11.:Vozidlo,které by plně vyhovovalo pro provoz na trati Tanvald-Harrachov si nikdo opatřit nemůže,i kdyby byl soukromníkem až na půdu.Nikde v Evropě se taková ani podobná trať nevyskytuje,strmé a ještě strmější trati v zahraničí používají závislou trakci. A to je o něčem jiném.Proto žádné takové vozidlo de facto neexistuje a navíc:potřebuji jedno,musím mít tři,nebo ještě lépe čtyři.A k tomu zázemí,náhradní díly a podobně.To prostě nejde.
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
01.12.2007 (9:13)  
martin749: A5? myslim že by stačila nějaká hooooooodně malá vizitka :)
30.11.2007 (21:46)  
Hyperkýbl Trio by se mohl nahoru vyškrábat, ale cestující by museli dělat balast nad hnací nápravou směřující na Tanvaldský straně.
Napadlo mě, že bysme mohly udělat čárku za každý dojezd do Harachova, myslím že papír A5 by stačil.
registrovaný uživatel tgw 
30.11.2007 (21:13)  
Co je to za vyrachtaný krám,že to nevyjede ani kopec? Regiokucka 814.
V zimě se to škrábe jako favorit.

Jedna hnací náprava ,kopec a regionova konec.
30.11.2007 (19:07)  
ad Farkač Karel : "vědci na O12" pochopitelně vědí, že to je nesmysl, ale je třeba ukojit nízkopodlažní pudy soudruhů z libereckého hejtmanství, kteří se shlédli v nízkopodlažních Desirech a chtějí po ČD, aby dopravu zajišťovala nízkopodlažní vozidla umožňující přepravu vozíčkářů.
Pravděpodobnost, že v zimě pojede vlakem do Harrachova vozíčkář je sice stejná, jako že se v zimě narodí v liberecké porodnici paterčata … ale to nevadí.
Tak se holt vydá "politické" rozhodnutí, že se tam nasadí 814.2 a pudy budou ukojeny. Že se jako nedaří, smůla …
Že by jako výrobce řekl NE, protože trakční zkoušky probíhaly jenom v létě, to je iluze.

743 s "těžkým" řídícím vozem (954 ????) by jistě byla v zimním provozu vítaná kombinace i pro trať z Liberce do Tanvaldu.
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko