Tanvald - Vůbec první závažný problém související s novým grafikonem postihl Liberecký kraj, a to už dva týdny před začátkem platnosti nového jízdního řádu: plánované nasazení rekonstruovaných jednotek řady 814.2 (Regionova Trio) na vlaky do Harrachova se nekoná. Příčinou tohoto nepříjemného zvratu jsou potíže, se kterými se jednotky potýkají při průjezdu hornatého úseku tratě 036 mezi Tanvaldem a Harrachovem. Přestože výrobce třívozovou verzi Regionovy vyvíjel právě pro provoz na tratích s náročnějšími sklonovými poměry, výsledky zkušebních jízd nepůsobí vůbec optimisticky. Na turisticky atraktivní trati proto České dráhy budou i nadále nasazovat stará, ale zato výkonnější vozidla.
Vedení Libereckého kraje je nejnovějším zjištěním zaskočeno. Nasazení jednotek Regionova mělo na nejvytíženější trati v regionu přinést dlouho očekávané zvýšení kvality cestování pro místní obyvatele a turisty. Vzhledem k vzniklé situaci budou ale od 9. prosince modernizované soupravy zajíždět pouze do Tanvaldu, kde si cestující jedoucí do Harrachova budou muset přestoupit. Věkový rozdíl mezi modernizovanou řadou 814 a zbytkem zdejšího vozového parku přitom dosahuje mnohdy i čtyřiceti let. Krajský úřad ale další využívání zastaralého vozového parku odmítá: "Není příliš kulturní a neláká cestující. I proto nastává úbytek lidí cestujících vlakem, a tomu bychom chtěli zastavit," vysvětluje náměstek hejtmana Karel Dolejší. Zdá se ovšem, že v dohledné budoucnosti kraj nebude mít na výběr.
Regionovám se v náročném terénu nedaří
Nepříliš oslnivé jízdní vlastnosti Regionov v náročném terénu přitom nejsou novinkou: už při uvedení původní dvoudílné verze 814-914, složené z motorového a řídicího vozu, se projevovala nedostatečná adheze v prudších svazích. I proto výrobce vozidel, společnost Pars Šumperk, přistoupila k použití dvou hnacích agregátů v třivozové variantě jednotky, představené na jaře roku 2007. Tato verze, označovaná 814.2 (s nízkopodlažním vloženým vozem řady 014), měla svou premiéru ve Veselí nad Moravou a v několika kusech již doplnila řady motorových vozů i v jiných depech. Aktuální testy na nejnáročnějším úseku Tanvald - Harrachov, kde sklon trati dosahuje až 58 ‰, ovšem dokazují, že ani tato modifikace nebyla dostatečná. Soupravy při jízdě prokluzují, k čemuž momentálně ještě více negativně přispívá silná sněhová pokrývka. Lze navíc předpokládat, že podobný efekt bude mít i napadané listí a další nepříznivé vnější faktory. I přes tyto problémy se ale s technickou úpravou jednotky nepočítá: jen samotná pořizovací cena třívozové Regionovy činí přibližně 38 milionů korun.
Kopce nejsou jediný problém
Nemožnost nasadit lepší vozidla na spoje do Harrachova ovšem není jediným problémem, se kterým se Liberecký kraj v souvislosti s železniční dopravou musí vyrovnat: již krátce po zveřejnění nového tarifu ČD, platného od prosince, vyjádřili představitelé kraje obavy, že tato změna nepříznivě ovlivní zájem o regionální vlaky. Nový ceník totiž nepříznivě zasahuje do probíhajících příprav na vznik integrovaného dopravního systému, v němž by cestující platili stejnou cenu za projetou trasu bez ohledu na použitý způsob dopravy. Přestože ČD ve své reakci na stížnost kraje odkazují na možnost zakoupení In-karty s platností tři roky, po zavedení nového tarifu i tak vznikne v mnoha případech výrazný cenový rozdíl mezi autobusem a vlakem, což by v konečném důsledku mohlo ještě více prohloubit neefektivitu provozu na regionálních tratích.
Podle mě je zimní provoz 743 na osobních vlacích nevyhnutelný. Stejně by měla být v Tanvaldu v pohotovosti kvůli sněhovému pluhu.
jinak zajimavejsi by bylo prime spojeni na Tanvaldsky spicak nez do Harrachova - kuli umisteni zastavek - v Harrachove je to mimo mesto , kdyzto Tanvaldsky spicak je par metru od lanovky ... a ja osobne kdybych byl na Tanvaldskem Spicaku za 2-2,5 hodiny ( coz je teoreticky mozna ) - tak bych jel na den zalyzovat ... a nemyslim ze budu sam s takovym napadem
ad. rychliky Praha - Harrachov - nevim, v cem je problem, liberecky 854 na zubacce normalne jezdi, prazsky od rychliku v Tanvalde zbytecne min. 1,5 hod. cekaj...
A jinak s nynejsimi kolejemi nejlepsi reseni by asi bylo pres Liberec vlak pres zastavku Tanvladsky spicak - pri dibrem case cesty by to bylo zajimave i pro lidi co nemaji ubytovani v Tanvaldu
Knedlik: Tak pro me osobne je vlak lepsi - auto nemam
EDIT: ale po prozkoumani moznosti vlaku na lyzovani do Tanvaldu sem narazil na problem - a to ze abych jel lyzovat na Tanvladsky spickak nebo do Harrachova - tak zvolim spis bus - protoze - do Harrachova je jeden prestup ( v Tanvaldu z R na Os - lepsi reseni neni ) a je to na 3 hodiny 30 min , busem je to na 2 hodiny 50 minut .... v Tanvaldu je zas hacek ze ski areal neni vlastne v tanvaldu ale u zastavky Tanvladsky spicak ... kam uz to trva taky pres 3 hodiny a s vice prestupy ( min 2 - v Tanvaldu a ve Smrzovce ) , busem je to s prestupem v Tanvaldu - a 3 hodiny 5 minut ... kdyby byl primy a o neco rychlejsi vlak primo PrahaHarrachov by to bylo zajimavejsi uz :-) ... i kdyz stejne stavi uplne mimo mesto ...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.