Praha - Již zanedlouho by se mohla po českých kolejích prohánět až stovka německých rychlíkových vozů, které sice DB již nechtějí, zato pro ČD mohou být obrovským přínosem.
Představenstvo ČD na svém zasedání 30. října 2007 odsouhlasilo podání žádosti o vyhlášení veřejné zakázky na pořízení 100 osobních železničních vozů řady Bimz a Bimdz. Zakázku financovanou formou leasingu musí nyní odsouhlasit Dozorčí rada ČD. Hovoří se o ceně okolo 10 milionů korun za jeden vůz.
O možnosti nákupu těchto vozů bylo již předem jednáno s DB, pro které jsou tyto vozy vzhledem k obměně vozidlového parku nadbytečné. Po podrobném projednání uvedené problematiky představenstvem ČD bylo rozhodnuto o zařazení tohoto věcného záměru do Podnikatelského plánu ČD pro rok 2008. Poté musí být uskutečněny další nezbytné kroky, včetně získání předchozího souhlasu dozorčí rady.
Vozy Bimz a Bimdz pocházejí ještě z doby bývalých východoněmeckých drah DR, pro něž je vyráběla vagonka Halberstadt. Poslední série těchto vozů (od roku 1984 až do sjednocení Německa v roce 1990) byly i DB shledány jako perspektivní, a tak se dočkaly celkové rekonstrukce. Během let 1991-1994 na ně byly dosazeny kolejnicové brzdy, některé vozy dokonce údajně prošly výměnou podvozků z původích Goerlitz Va na standardní GP 200. Došlo i celkové modernizace interiéru, aby byly vhodné pro provoz na spojích označovaných jako InterRegio. Mají podobné uspořádání interiéru jako vozy Beer ČD, jejichž interiér byl právě vozy Bimz inspirován. I ostatní výbava vozů je podobná. Vozy Bimz nemají dosazenu klimatizaci a vakuové WC, stejně tak nemají ani zásuvky na 230 V a předsuvné dveře, naproti tomu ale nabízejí podvozky pro 200 km/h a kotoučové brzdy, takže jejich chodové vlastnosti jsou na velice slušné úrovni i na tratích s nižší kvalitou železničního svršku.
zdroj:Železničář 44/2007, foto: grahnert.de. Doplinil JTB.

Takže jsem jednoznačně pro nákup jetých Bimz, a pokud se najdou další peníze peníze, tak ještě přikoupit další "mzety". Navíc se říká, že není čím jezdit (hlavně v souvislosti s přecpanými rychlíky), což rekonstrukce vozů nevytrhne - počet se nezmění. K tomu ještě rekonstrukce vozů Apee, Bee apod. vyjde na 12,5 mil. kč (viz nedávná zpráva zde uvedená - předpoklad ČD). Nákup jetách vyjde o 2,5 miliónu na kus levněji a ještě k tomu zbydou relativně slušné vagóny. V případě reko těchto lepších B zbydou ony vagóny ze 70. let v provozu. :-/
Ak si dobre spomínam, cena jednoho *mz z SKV sa pohybovala až okolo 60 mil. Kč (teda nie 40), pričom pre zaistenie expresov a diaľkových vnútroštátnych spojov/cezhraničných rýchlikov je toto riešenie výrazne efektívnejšie.
V žiadnom prípade nechcem brať nikomu názor na B - ostatne každý si zvolí, čo mu vyhovuje - ale rozhodne nezdieľam ani nostalgiu za týmito "klasikami". Páchnuca, zamastená, ulepená koženka, z ktorej po dlhšom sedení (hlavne v teple) nepríjemne páli v zadných partiách a ktorá svojim tvarovaním o ergonomickosti ani nesnívala (napr. samotný tvar operadla, ktorý v spondej časti vystupuje dopredu). Pri 8 cestujúcich v kupé natlačených na sebe to skrátka dávno na dlhé cesty nie je prijateľné. Samostatnou kapitolou sú spáči rozťahaní na laviciach po dvoch v jednom kupé, takže všetci to vnímajú ako svoje sväté právo, ale dopladiť niečo málo za lehátko sa im už nezdá.
Na tvrdých sedadlách nie je nič zlé, ak majú správnu ergonómiu. Napr. Ampz143 má dosadené tvrdšie sedadlá ako pôvodné Ampz, ale sedí sa v nich lepšie (pôvodná séria už je strašne vysedená a paradoxne pôsobí omnoho horšie). Pomerne slušný interiér pre B majú aktuálne Bdee/Bgee ZSSK (http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/ZSSK/ZSSK_B,Bdee.php ), ale tam to bohužiaľ stále trpí starými podvozkami a obkladovými materiálmi interiéru. Paradoxne jedny z najpohodlnejších sedadiel som zažil v modernizovanom TGV (http://www.railfaneurope.net/pix/fr/electric/emu/TGV/Reseau/cab%2Binterior/RT2006-06-17_16-29-02.jpg ) - oproti originálom boli dosť tvrdé, ale ergonómia bola skoro dokonalá.
No na zásuvkách to tak nezáleží... Jde hlavně o klimatizaci, schopnost mezinárodního provozu a tak... Prostě vozy určené pro vlaky EC/IC.
Já měl za to,že barvy A/Bm(p)z je červenobílá,ikdyž některé Bmz už vypadají na tu oranžovobílou...
doomlukas
Já měl za to,že A/Bm(p)z první serie nesplňují standart EC,protože nemají zásuvky.Asi na zásuvkách tolik nezáleží...
Němci to nasazují k nám na rychlíky,my to koupíme a po přetření na barvy ČD to budem nasazovat na IC/EC do Německa,určitě nějaké do Rakouska a možná i pár na Slovensko abychom mohli zamachrovat...
Teď ale vážně,vidím to jako přínos,ale záleží jak se k tomu postaví dráhy.Jak už tady bylo zmíněno pokud to budou "udržovat" jako některé Bmz tak to bude jen další pojízdný šrot...
Ještě doufám,že to dráhy před nasazením to provozu opraví a přidaj klimu.No nechám se překvapit:-)
Jinak nevíte jestli to půjde do nátěru stylu A/B(p)ee nebo do nátěru stylu A/Bm(p)z?
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











