..: Železnice Desná pořizuje Regionovu :..

Ilustrační obrázekRapotín - Svazek obcí údolí Desné, vlastník Železnice Desná (trať 293 Šumperk - Kouty nad Desnou s odbočkou Petrov nad Desnou - Sobotín), si nechá zrenovovat jednu soupravu Regionova (řada 814) za 21 milionů korun. Nová souprava má vyjet na trať již 3. prosince tohoto roku. Regionova bude označena 814.501 + 914.501.

Železnice Desná chce postupně vyměnit i ostatní své motoráky řady 810. Podle starosty Rapotína Vladimíra Mikulce je však vzhledem k finančním možnostem obce reálné nahradit další dvě soupravy nejdříve za pět let. 21 milionů na první Regionovu poskládal svazek obcí z vlastních zdrojů (3 miliony), státní dotace (8 milionů) a zbytek z úvěru.

Svazek obcí také minulý rok oznámil úmysl elektrifikovat svou 23 kilometrů dlouhou trať, aby na ní mohl provozovat efektivní a ekologické elektrické jednotky. Z plánu nakonec sešlo, neboť jeho realizace by si vyžádala nemalé finanční prostředky a návratnost investice by byla minimální.

Vlakovou jednotku Regionova vyrábí šumperská firma Pars nova a.s. kompletní přestavbou motorových vozů řady 810 a přípojných vozů řady 010. Soupravy mají i nízkopodlažní část a bezbariérové WC, takže umožňují snazší přepravu lidí se sníženou pohyblivostí. Původně tuto trať vlastnily České dráhy, které po ničivých povodních v roce 1997 odmítly pro ztrátovost poškozenou trať opravit. Do vlastnictví ji pak získal Svazek obcí údolí Desné. Ten trať postupně zrekonstruoval a obnovil na ní osobní dopravu pod značkou Železnice Desná. Provoz vlaků pro ŽD zajišťuje firma Connex Morava a.s.

zdroj: MF DNES

Související články: Desná se elektrifikace nejspíš nedočká


PPeťa | 21.10.2007 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Flexo 
21.10.2007 (14:45)  
Pane Chytrý, GJW v údolí Desné nikdy nejezdilo, to se "předvedlo" pouze na trati Tanvald - Harrachov. Na trati 293 dopravu zajišťovalo SOŽ.

Provozní náklady na M 810 (814) jsou podstatně nižší než jakékoli Desiro - stačí si spočítat spotřebu nafty.

Ty woe...
21.10.2007 (13:53)  
ad Miroslav Zikmund : děkuji za vaše vysvětlení situace a plně s vámi souhlasím
21.10.2007 (13:04)  
Po povodních v roce 1997 České dráhy neodmítly trať opravit, opravu provést chtěly, tak jako v případě trati ze Šumperka do Hanušovic a dalších; bylo jim to tehdejším ministrem dopravy zakázáno, protože by se plýtvalo penězi českého daňového poplatníka (oprava měla stát tehdy asi 70 milionů korun = směšná částka pro ČD hospodařící v řádu desítek miliard). Byla to jedna z cest, jak v rámci (ne)dopravní politiky ODS zlikvidovat ztrátovou trať a nahradit ji "levnější" autobusovou dopravou. Dopravní odporník Martin Říman ovšem nepočítal s odbojnými obcemi, které si po nástupu vlády ČSSD vybojovaly jednak dotace z EU, jednak z peněz českého daňového poplatníka.
České dráhy zajišťovaly po zprůjezdnění silnic až do doby obnovení trati NAD.
České dráhy byly ovšem jako dopravce odmítnuty, protože nedokázaly přesvědčit Svazek obcí o tom, že trať obnovit chtěly, ale bylo jim to ministrem dopravy zakázáno.
Takže se vybral jiný provozovatel drážní dopravy, pokud se nemýlím, tak to byla společnost GJW spol. s.r.o., která pak dopravu zajišťovala a to pronajatými soupravami 810 + 010 od DKV Olomouc (Šumperk).
Po několika letech však stávající dopravce (= společnost GJW spol. s r.o. ?) z důvodu ztrátovosti odstoupil od provozování drážní dopravy a tak Svazek obcí našel společnost Connex Morava a.s., dnes Veolia Transport.
Pronájem vozů taky něco stál, tak si Svazek obcí po dlouhých nechutných tahanicích vydyndal, že za ministrování (ministrantování) pana Šimonovského bylo Českým drahám nařízeno, aby ZADARMO předaly Svazku obcí Desná vozy 810 + 010, protože na to, aby si tato vozidla koupil a nebo si koupil kdekoli na trhu kolejových vozidel v Evropě nebo jinde moderní kolejová vozidla, prostě neměl peníze, kraj ani stát na to peníze taky nemá.
Představa, že společnost Veolia Transport zakoupí za vlastní prostředky nová moderní kolejová vozidla a těmi bude poskytovat přepravní služby za stávají ceny, je stejně iluzorní, jako ohlupování prostého lidu někdejší KSČ o socialistickém ráji na zemi.

Provozní náklady na M 810 (814) jsou podstatně nižší než jakékoli Desiro - stačí si spočítat spotřebu nafty. K tomu je potřeba připočítat odpisy. Z vozidel rodiny 810 jsou odpisy nulové, protože byly získány zadarmo, v případě jednotky 814 za cca 21 milionů budou odpisy zhruba v úrovni 1/4 nebo 1/5 odpisů moderního Desira, které z hlediska užitné hodnoty bude jezdit na trati ze Šumperka do Koutů nad Desnou stejně rychle / pomalu jako vozidla rodiny 810/814, ale provozně dráž.
21.10.2007 (13:01)  
Tak bacha ,promluvil odborník ( Venca Burgán ),tak ho koukejte poslechnout.
registrovaný uživatel pekař 
21.10.2007 (13:00)  
VB:železnice Děsná provozuje na osobácích 810.
21.10.2007 (12:20)  
Tak teda já tomu moc nerozumim, já myslel, že trať koleje patří svazku a že tam jezdí Konec jako Veolie tedy se svými vozy a lidmi?.Já jsem doufal že Veolie (Konec) tam nasadí Desira kor když opustili od koziny do Berouna přes Rudnou.Ale jak je vidět tak asi Konec tam dává jen lidi a vozy jsou svazku jako trať?Tím si však říkám jestli by nebylo lepší aby svazek na obecným ouřadě na pracáku zaměstnal vlastního fíru a průvodčího a na Konec se vyprd.
To by chtělo aby takový svazky byly i jinde třeba po Šulcem by se zachránili traťě,že jo?!
Teda regina asi bude mít jinej lak,ale není to nějak málo času do 3.prosince,aby ji pars nezfušoval znáte to hoši práce kvapná málo platná.Měli by si to starostové vohlídat nějakym vodborníkem.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko