Rapotín - Svazek obcí údolí Desné, vlastník Železnice Desná (trať 293 Šumperk - Kouty nad Desnou s odbočkou Petrov nad Desnou - Sobotín), si nechá zrenovovat jednu soupravu Regionova (řada 814) za 21 milionů korun. Nová souprava má vyjet na trať již 3. prosince tohoto roku. Regionova bude označena 814.501 + 914.501.
Železnice Desná chce postupně vyměnit i ostatní své motoráky řady 810. Podle starosty Rapotína Vladimíra Mikulce je však vzhledem k finančním možnostem obce reálné nahradit další dvě soupravy nejdříve za pět let. 21 milionů na první Regionovu poskládal svazek obcí z vlastních zdrojů (3 miliony), státní dotace (8 milionů) a zbytek z úvěru.
Svazek obcí také minulý rok oznámil úmysl elektrifikovat svou 23 kilometrů dlouhou trať, aby na ní mohl provozovat efektivní a ekologické elektrické jednotky. Z plánu nakonec sešlo, neboť jeho realizace by si vyžádala nemalé finanční prostředky a návratnost investice by byla minimální.
Vlakovou jednotku Regionova vyrábí šumperská firma Pars nova a.s. kompletní přestavbou motorových vozů řady 810 a přípojných vozů řady 010. Soupravy mají i nízkopodlažní část a bezbariérové WC, takže umožňují snazší přepravu lidí se sníženou pohyblivostí. Původně tuto trať vlastnily České dráhy, které po ničivých povodních v roce 1997 odmítly pro ztrátovost poškozenou trať opravit. Do vlastnictví ji pak získal Svazek obcí údolí Desné. Ten trať postupně zrekonstruoval a obnovil na ní osobní dopravu pod značkou Železnice Desná. Provoz vlaků pro ŽD zajišťuje firma Connex Morava a.s.
zdroj: MF DNES
Související články: Desná se elektrifikace nejspíš nedočká
Můžeš prosím upřesnit od kterého data je majitelem čtyř motoráků ř. 810 a tří vlečných vozů ř. 010 společnost Connex Morava? Mám pocit, že při privatizaci dopravní cestu i vozidla získal SOÚD.Nebo se pletu? Kdy tedy došlo k převodu majetku mezi SOÚD a Connex?
btw. v článku MF Dnes není zmínka že peníze získal Connex ale SOÚD...
Dopravce SOŽ nahradil k 1.10.2002 Connex Morava a.s.
ad majitel 810 + 010. Majitelem vozidel i dopravni cesty je Svazek obcí údolí Desné.
K tomu jeste ODS a Riman predstavuji to nejhorsi zlo pro ceskou zeleznici.
Kez by to bylo tak jednoduche.
Zli jazykove tvrdi, ze to zlo spise predstavuji CD samy...
Provozovatelem dráhy a i drážní dopravy se stala společnost Stavební oobnova železnic (bývalé Železniční vojsko), která si najímala vozidla od ČD. Tato vozidla poté rozhodnutím vlády ČR přešla rovněž do majetku Svazku obcí údolí Desné. Dopravce však byl vyměněn (provozovatelem drážní dopravy je firma Connex Morava) poté, co (podobně jako u GJW) začly unitární ČD vydírat dopravce a zhotovitele staveb SOŽ v jedné osobě vyšachováním ze stavebních zakázek na koridorech. Connex Morava si tudíž vozidla najímá od vlastníka Železnice Desná a až bude zájem o nového dopravce a ten rovněž nebude nasazovat svá vozidla, budou mu k pronájmu nabídnuta rovněž.
PS: Elektrizace sice zatím padla, ale zájem o prodloužení železnice až pod Červenohorské sedlo trvá.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.