..: Drážní inspekce si posvítí na Fittipaldiho :..

Ilustrační obrázekPraha - Měl to být další dobrý reklamní tah. Legendární pilot Formule 1 řídí po nejrychlejších monopostech své doby i vlajkovou loď Českých drah. Účinkování Emersona Fittipaldiho za kontrolérem českého pendolina ale zřejmě bude mít dohru před Drážní inspekcí. Té se nezdá, že mohl vlak plný cestujících řídit šedesátiletý Brazilec, který neví zhola nic o drážních předpisech. Řízení pendolina si zřejmě vyzkoušeli i další závodníci Tomáš Enge a Jarek Janiš. Oba mladí Češi také cestou do Brna zviditelňovali celý formulový seriál A1 GP i jeho brněnský závod, jehož jsou ČD partnerem. Minimálně Enge přiznal, že opravdu sám řídil.

O to, že se z již takřka tuctové reklamní akce vlaků SC Pendolino stala aféra, se postaral nejsledovanější český zpravodajský server iDnes.cz. Na zjevné porušení drážních předpisů jej upozornil jeden ze čtenářů a skandál byl na světě. Drážní inspekce nyní hodlá prověřit počínání drah a je možné, že jej shledá nepřípustným. Inspekce i Drážní úřad přitom doposud excesy kolem pendolin spíše tolerovali, například za porušení traťové i konstrukční rychlosti při pokusu o rychlostní rekord nakonec udělil DÚ jen symbolickou pokutu. Pendolino se přitom tehdy řítilo rychlostí 237 km/h, ačkoli běžná traťová rychlost byla bezmála o osmdesát kilometrů nižší a výjimečně povolená testovací 230 km/h.

Mluvčí ČD Ondřej Kubala považuje stížnosti serveru za neopodstatněné. "Fittipaldi si tam sedl jen kvůli fotografování. Pouze seděl, v žádném případě neřídil," citoval Kubalu iDnes. Strojvedoucí prý byl po celou dobu vedle něj, navíc ještě spolu s dalším kolegou.

Je sice možné, že Fittipaldi skutečně jen pózoval, ačkoli ČD původně neváhaly do tiskové zprávy uvést mnohoznačné "Emerson Fittipaldi si vyzkoušel i práci strojvedoucího." I kdyby zmiňovaná práce strojvedoucího spočívala jen v položení ruky na páku kontroléru, jeden bývalý pilot Formule 1 zřejmě pendolino opravdu řídil.

"Přidával jsem a ubíral rychlost, strojvedoucí mi vše vysvětlil. Ujel jsem asi 10 kilometrů," přiznal iDnesu bezelstně jedenatřicetiletý Tomáš Enge. "Ze začátku jsem byl trochu nesvůj, protože jsme jeli 160 kilometrů za hodinu a sloupy elektrického vedení ubíhají docela rychle. Kdyby bylo něco na kolejích, tak bych ani nemohl uhnout. Ale zvykl jsem si," nezastíral Enge, že opravdu řídil. I jeho účinkování přitom zkoušel Kubala bagatelizovat a popírat, po zjištění Engeho přiznání ale zmírnil. "V takový okamžik je vlak pod ochranou automatického strojvůdce," prohlásil záhy Kubala. O působení třetího závodníka Janiše zatím není nic známo.

České dráhy na známých osobnostech postavily svou novou image. Jakmile přišla pendolina do provozu, začaly se objevovat celebrity. Nejprve poslušně mezi cestujícími, později začaly chodit i na stanoviště strojvedoucího. Nikomu to nevadilo, ačkoli řadoví strojvedoucí přibráním svého potomstva či mladých nadšenců na stanoviště často riskují postih ze strany vedení. Na drahách například stále koluje jako odstrašující příklad nedávná výmluvná "stížnost" cestujícího, který se přes internetové stránky ČD zajímal, zda strojvedoucí postupoval správně, když ho na jeho dotaz jako zájemce vzal na stanoviště strojvedoucího. Pohár trpělivosti však zřejmě přetekl a opět u toho byl Tomáš Enge. Ten Enge, jehož kariéru ve Formuli 1 zřejmě definitivně zhatil marihuanový dýchánek a po sérii havárií začíná být v nelibosti i v jiných sériích. Nyní záleží na Drážní inspekci, k jakému závěru dojde. Pokud zjistí, že Enge či Fittipaldi opravdu řídili, celebrit na stanovištích strojvedoucího se zřejmě už nedočkáme. Aspoň ne takto bezelstně stojících na odiv veřejnosti.

zdroj: Článek iDNES.cz, který skandál rozpoutal.


Honza Beránek / JTB | 14.10.2007 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 7 8 9 10 11      Zpráv na stránku:   
14.10.2007 (19:28)  
No tak je pravda DI, že tam nemá na stanovišti nikdo nic dělat.Mě jednou jeden hulvát vyhodil z hradla,vzal po mě to přenosný návěstidlo nekrátit jízdní dobu,boule na palici jak svin.
Když sem chtěl jet do Sevilli na slávku tak chtěli za zájezd na dva dny 18 litrů,takže to padlo a fandové měli transparent neschopný marketing-tak to zřejmě platí i tady.
Jsem pro aby ČD si dělaly reklamu,to znamená nějaká poza před cestou,nebo teda když stanoviště tak sedě vedle na štokrdličce nešahat a nepřekážet.
Ten Enge bůhví jak to bylo vid je furt vyhulenej.No a důchodce Fitipaldy se projel,si měl vzpomenout na mládí a jet aspoň 200 protáhnout žíly kundolínu,jestli pak přesáhly 160 jako třeba 161 nebo udělal sekeru???jako jsou fírové buzerováni.Mě tyhle kuci nevaděj,ale takovou Bílou bych tam nesnes.
Souhlas taky bych z těch závodníků udělal fíry,ty by nejezdili zpoždění.
Vážené ČD a ŽP Venca Brugán by se taky rád projel a řídil pendolíno.
registrovaný uživatel 753006 
14.10.2007 (19:25)  
No abyste se všichni nezbláznili,že se někdo svezl na mašině.Stejně je to jenom vaše závist,že se někdo svezl a vy ještě ne.Drážní inspekce se snaží udělat senzaci a zviditelnit se,stejně jako někdo,kdo to "prásknul".Nedivil bych se,kdyby to byl tady někdo z vás,nebo někdo z DI.Nejhorší škůdci pro dráhu jsou uvědomělí šotouši....
14.10.2007 (19:24)  
Je tu klukovina!!!Nemá to cenu řešit!!!Je to pravda,že novináři nemají co jiného na práci.
14.10.2007 (19:15)  
Souhlasím s JTB.

Kdyby se mě někdo před nástupem do vlaku zeptal, jestli by mi nevadilo, že si cestou vyzkouší řízení někdo, kdo tam nemá vůbec co dělat, tak tam nevlezu ani za nic. Nejsem z oboru, ale práci strojvedoucího považuji za činnost vyžadující opravdu velkou zodpovědnost. Hazard tohoto typu, i když se nic nestalo, sem prostě nepatří.

Vzpomínám si, jakým jsme museli projít školením, abychom mohli na Matfyzu na jaderná praktika - přednáška, podpisy, bílé pláště - a to jenom kvůli několika prakticky neškodným zářičům. Jenže kdyby to někdo snědl a umřel a zjistilo se, že nebyl správně proškolen, tak by to byl zatraceně velký průšvih pro vedoucí.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
14.10.2007 (19:05)  
Ano. Rozpor je v tom, že "se to nesmí" bez "lokomitivního řidičáku". řada z nás si to zkusila, když fíra dovolil a jak níže uvedeno, ve velkých stanicích jsme bezmála zalézali do strojovny (nebo na uhlák).

Pinďa je velice drahý vlajkový torpedoborec, se kterým ČD podnikají reklamní humbuk. A tak puštěno do oběhu, že Pinďu řídil kdosi "bez řidičáku". A to se nesmí. A to je napravost. A DI, jako orgán následné moudrosti MUSÍ nepravost prošetřit, je-li o ní spravena. Takže se ČD nabonzovala sama a DI číní, jak musí ... Česky = zvoraná reklamní kampaň.
14.10.2007 (18:57)  
Nic ve zlým, ale za tím vším vidím právě pana Ondruje a jeho marketingový odbor a jeho neúměrná snaha předřazovat Pendolíno před cokoliv. Jinak podle fotek, které začaly kolovat na webu, je jasné, že strojvedoucí měl vše pod kontrolou. Stál na straně kontroléru a brzdiče. Na levou ruku má jen zadávání rychlosti. Nikde v předpise taky nestojí, že strojvedoucí musí při řízení sedět. Na 680 na tratích SŽDC není žádný ovládací prvek, který potřebuje nožní ovlávání. Křeslo není ovládací prvek. Navíc byli na stanovišti opravdu dva strojvedoucí.(Ten druhý byl snad i cvičný). I když na fotkách jsem ho nikde nenašel.
registrovaný uživatel aron 
14.10.2007 (18:21)  
Naprostý souhlas. DI má opravdu asi ho... co na práci,kdyby se radši věnovala prevenci na přejezdech apd. Na celým článku mě překvapila jedna věc,a to, že vylízanej Enge dokáže dát dohromady tak dlouhý souvětí.
14.10.2007 (17:58)  
no povězme si to na rovinu opět se dělá z komára veblouda ale fakt je že když mě občas fíra sveze tak na vedlější trati a tak aby mě ve velkej stanicích nikdo neviděl.
dopisovatel nebo člen ŽP MirKo 
14.10.2007 (17:53)  
Celé to byla jen a pouze reklamní akce, Emerson a ani jiní ve skutečnosti nic neřídili!!!!! Někteří novináři a hlavně DI se chtěj pouze zviditelnit, je mi z toho na blití a to sem ještě hodně slušnej, dost mě to štve. Tyhle bulvární zprávy by se zde vůbec neměli objevovat!!!!!
14.10.2007 (18:26)  


Ahoj Mirku, jak to tedy bylo? Enge lhal? Nebo lhal iDNES? Či snad lhaly dráhy DI o tom, co se tam dělo? Je tu rozpor ve výpovědích, který ukazuje, že něco není v pořádku.

K tomu, proč se z celé klukoviny (ano, Enge za kniplem je klukovina, byť vykalkulovaná ČD v další honbě za zviditelněním se) dělá takový humbuk - představte si, že by na těch deseti kilometrech pod vedením Engeho vlak někoho smetl. Možná by se tomu zabránit nedalo, ale taky by bylo nesporné, že vlak reagoval pomaleji, než za standardních okolností. Fíra vestoje za Engem rozhodně rychle reagovat nebude, nemluvě o něčem horším, vpuštění na obsazenou kolej, atd. Jaký by kolem toho byl blázinec? Byla by z toho ostuda nebetyčných rozměrů a nadávali by všichni vybavení mluvidly nebo počítačem.

Právě proto tohle není vůbec bulvár. Kdyby odhalil novinář, že na velíně Temelína pověřené osoby chrní a místo nich si tam hrají malá děcka, taky mu budete nadávat, že má houby co na práci? Kolegové z iDNESu odvedli myslím velice dobrou práci, protože pokud si Enge nevymýšlí, usvědčuje dráhy ze lhaní. A nemám zatím důvod o jezdcově výpovědi pochybovat. Právě v tomhle spočívá potřebnost novinářské profese - koukat pod prsty, i když se to leckomu nelíbí.

Pro ostatní - zdržte se prosím, veškerých vulgarit a neopodstatněných výpadů, které budeme muset záhy mazat. Toto je slušný oborový server, ne žumpa.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
14.10.2007 (17:28)  
Ja si myslim, ze riskovat "cokoliv" pri rychlosti 160 je klukovina, ktera muze skoncit pruserem. Vubec zdrzovani nepovolanych osob na stanovisti strojvedouciho je zakazano, zadna vyjimka udelena nebyla ani VIP osobam. V autobuse se nesmi mluvit za jizdy s ridicem. V 680 se vesele pousti na stanoviste nepovolane osobu kvuli reklame. Nevim o tom, ze by treba CSA poustely za knipl amatery za letu s cestujicimi.
  1 ... 7 8 9 10 11      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko