Praha - Měl to být další dobrý reklamní tah. Legendární pilot Formule 1 řídí po nejrychlejších monopostech své doby i vlajkovou loď Českých drah. Účinkování Emersona Fittipaldiho za kontrolérem českého pendolina ale zřejmě bude mít dohru před Drážní inspekcí. Té se nezdá, že mohl vlak plný cestujících řídit šedesátiletý Brazilec, který neví zhola nic o drážních předpisech. Řízení pendolina si zřejmě vyzkoušeli i další závodníci Tomáš Enge a Jarek Janiš. Oba mladí Češi také cestou do Brna zviditelňovali celý formulový seriál A1 GP i jeho brněnský závod, jehož jsou ČD partnerem. Minimálně Enge přiznal, že opravdu sám řídil.
O to, že se z již takřka tuctové reklamní akce vlaků SC Pendolino stala aféra, se postaral nejsledovanější český zpravodajský server iDnes.cz. Na zjevné porušení drážních předpisů jej upozornil jeden ze čtenářů a skandál byl na světě. Drážní inspekce nyní hodlá prověřit počínání drah a je možné, že jej shledá nepřípustným. Inspekce i Drážní úřad přitom doposud excesy kolem pendolin spíše tolerovali, například za porušení traťové i konstrukční rychlosti při pokusu o rychlostní rekord nakonec udělil DÚ jen symbolickou pokutu. Pendolino se přitom tehdy řítilo rychlostí 237 km/h, ačkoli běžná traťová rychlost byla bezmála o osmdesát kilometrů nižší a výjimečně povolená testovací 230 km/h.
Mluvčí ČD Ondřej Kubala považuje stížnosti serveru za neopodstatněné. "Fittipaldi si tam sedl jen kvůli fotografování. Pouze seděl, v žádném případě neřídil," citoval Kubalu iDnes. Strojvedoucí prý byl po celou dobu vedle něj, navíc ještě spolu s dalším kolegou.
Je sice možné, že Fittipaldi skutečně jen pózoval, ačkoli ČD původně neváhaly do tiskové zprávy uvést mnohoznačné "Emerson Fittipaldi si vyzkoušel i práci strojvedoucího." I kdyby zmiňovaná práce strojvedoucího spočívala jen v položení ruky na páku kontroléru, jeden bývalý pilot Formule 1 zřejmě pendolino opravdu řídil.
"Přidával jsem a ubíral rychlost, strojvedoucí mi vše vysvětlil. Ujel jsem asi 10 kilometrů," přiznal iDnesu bezelstně jedenatřicetiletý Tomáš Enge. "Ze začátku jsem byl trochu nesvůj, protože jsme jeli 160 kilometrů za hodinu a sloupy elektrického vedení ubíhají docela rychle. Kdyby bylo něco na kolejích, tak bych ani nemohl uhnout. Ale zvykl jsem si," nezastíral Enge, že opravdu řídil. I jeho účinkování přitom zkoušel Kubala bagatelizovat a popírat, po zjištění Engeho přiznání ale zmírnil. "V takový okamžik je vlak pod ochranou automatického strojvůdce," prohlásil záhy Kubala. O působení třetího závodníka Janiše zatím není nic známo.
České dráhy na známých osobnostech postavily svou novou image. Jakmile přišla pendolina do provozu, začaly se objevovat celebrity. Nejprve poslušně mezi cestujícími, později začaly chodit i na stanoviště strojvedoucího. Nikomu to nevadilo, ačkoli řadoví strojvedoucí přibráním svého potomstva či mladých nadšenců na stanoviště často riskují postih ze strany vedení. Na drahách například stále koluje jako odstrašující příklad nedávná výmluvná "stížnost" cestujícího, který se přes internetové stránky ČD zajímal, zda strojvedoucí postupoval správně, když ho na jeho dotaz jako zájemce vzal na stanoviště strojvedoucího. Pohár trpělivosti však zřejmě přetekl a opět u toho byl Tomáš Enge. Ten Enge, jehož kariéru ve Formuli 1 zřejmě definitivně zhatil marihuanový dýchánek a po sérii havárií začíná být v nelibosti i v jiných sériích. Nyní záleží na Drážní inspekci, k jakému závěru dojde. Pokud zjistí, že Enge či Fittipaldi opravdu řídili, celebrit na stanovištích strojvedoucího se zřejmě už nedočkáme. Aspoň ne takto bezelstně stojících na odiv veřejnosti.
zdroj: Článek iDNES.cz, který skandál rozpoutal.
Když sem chtěl jet do Sevilli na slávku tak chtěli za zájezd na dva dny 18 litrů,takže to padlo a fandové měli transparent neschopný marketing-tak to zřejmě platí i tady.
Jsem pro aby ČD si dělaly reklamu,to znamená nějaká poza před cestou,nebo teda když stanoviště tak sedě vedle na štokrdličce nešahat a nepřekážet.
Ten Enge bůhví jak to bylo vid je furt vyhulenej.No a důchodce Fitipaldy se projel,si měl vzpomenout na mládí a jet aspoň 200 protáhnout žíly kundolínu,jestli pak přesáhly 160 jako třeba 161 nebo udělal sekeru???jako jsou fírové buzerováni.Mě tyhle kuci nevaděj,ale takovou Bílou bych tam nesnes.
Souhlas taky bych z těch závodníků udělal fíry,ty by nejezdili zpoždění.
Vážené ČD a ŽP Venca Brugán by se taky rád projel a řídil pendolíno.
Kdyby se mě někdo před nástupem do vlaku zeptal, jestli by mi nevadilo, že si cestou vyzkouší řízení někdo, kdo tam nemá vůbec co dělat, tak tam nevlezu ani za nic. Nejsem z oboru, ale práci strojvedoucího považuji za činnost vyžadující opravdu velkou zodpovědnost. Hazard tohoto typu, i když se nic nestalo, sem prostě nepatří.
Vzpomínám si, jakým jsme museli projít školením, abychom mohli na Matfyzu na jaderná praktika - přednáška, podpisy, bílé pláště - a to jenom kvůli několika prakticky neškodným zářičům. Jenže kdyby to někdo snědl a umřel a zjistilo se, že nebyl správně proškolen, tak by to byl zatraceně velký průšvih pro vedoucí.
Pinďa je velice drahý vlajkový torpedoborec, se kterým ČD podnikají reklamní humbuk. A tak puštěno do oběhu, že Pinďu řídil kdosi "bez řidičáku". A to se nesmí. A to je napravost. A DI, jako orgán následné moudrosti MUSÍ nepravost prošetřit, je-li o ní spravena. Takže se ČD nabonzovala sama a DI číní, jak musí ... Česky = zvoraná reklamní kampaň.
K tomu, proč se z celé klukoviny (ano, Enge za kniplem je klukovina, byť vykalkulovaná ČD v další honbě za zviditelněním se) dělá takový humbuk - představte si, že by na těch deseti kilometrech pod vedením Engeho vlak někoho smetl. Možná by se tomu zabránit nedalo, ale taky by bylo nesporné, že vlak reagoval pomaleji, než za standardních okolností. Fíra vestoje za Engem rozhodně rychle reagovat nebude, nemluvě o něčem horším, vpuštění na obsazenou kolej, atd. Jaký by kolem toho byl blázinec? Byla by z toho ostuda nebetyčných rozměrů a nadávali by všichni vybavení mluvidly nebo počítačem.
Právě proto tohle není vůbec bulvár. Kdyby odhalil novinář, že na velíně Temelína pověřené osoby chrní a místo nich si tam hrají malá děcka, taky mu budete nadávat, že má houby co na práci? Kolegové z iDNESu odvedli myslím velice dobrou práci, protože pokud si Enge nevymýšlí, usvědčuje dráhy ze lhaní. A nemám zatím důvod o jezdcově výpovědi pochybovat. Právě v tomhle spočívá potřebnost novinářské profese - koukat pod prsty, i když se to leckomu nelíbí.
Pro ostatní - zdržte se prosím, veškerých vulgarit a neopodstatněných výpadů, které budeme muset záhy mazat. Toto je slušný oborový server, ne žumpa.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.