..: Drážní inspekce si posvítí na Fittipaldiho :..

Ilustrační obrázekPraha - Měl to být další dobrý reklamní tah. Legendární pilot Formule 1 řídí po nejrychlejších monopostech své doby i vlajkovou loď Českých drah. Účinkování Emersona Fittipaldiho za kontrolérem českého pendolina ale zřejmě bude mít dohru před Drážní inspekcí. Té se nezdá, že mohl vlak plný cestujících řídit šedesátiletý Brazilec, který neví zhola nic o drážních předpisech. Řízení pendolina si zřejmě vyzkoušeli i další závodníci Tomáš Enge a Jarek Janiš. Oba mladí Češi také cestou do Brna zviditelňovali celý formulový seriál A1 GP i jeho brněnský závod, jehož jsou ČD partnerem. Minimálně Enge přiznal, že opravdu sám řídil.

O to, že se z již takřka tuctové reklamní akce vlaků SC Pendolino stala aféra, se postaral nejsledovanější český zpravodajský server iDnes.cz. Na zjevné porušení drážních předpisů jej upozornil jeden ze čtenářů a skandál byl na světě. Drážní inspekce nyní hodlá prověřit počínání drah a je možné, že jej shledá nepřípustným. Inspekce i Drážní úřad přitom doposud excesy kolem pendolin spíše tolerovali, například za porušení traťové i konstrukční rychlosti při pokusu o rychlostní rekord nakonec udělil DÚ jen symbolickou pokutu. Pendolino se přitom tehdy řítilo rychlostí 237 km/h, ačkoli běžná traťová rychlost byla bezmála o osmdesát kilometrů nižší a výjimečně povolená testovací 230 km/h.

Mluvčí ČD Ondřej Kubala považuje stížnosti serveru za neopodstatněné. "Fittipaldi si tam sedl jen kvůli fotografování. Pouze seděl, v žádném případě neřídil," citoval Kubalu iDnes. Strojvedoucí prý byl po celou dobu vedle něj, navíc ještě spolu s dalším kolegou.

Je sice možné, že Fittipaldi skutečně jen pózoval, ačkoli ČD původně neváhaly do tiskové zprávy uvést mnohoznačné "Emerson Fittipaldi si vyzkoušel i práci strojvedoucího." I kdyby zmiňovaná práce strojvedoucího spočívala jen v položení ruky na páku kontroléru, jeden bývalý pilot Formule 1 zřejmě pendolino opravdu řídil.

"Přidával jsem a ubíral rychlost, strojvedoucí mi vše vysvětlil. Ujel jsem asi 10 kilometrů," přiznal iDnesu bezelstně jedenatřicetiletý Tomáš Enge. "Ze začátku jsem byl trochu nesvůj, protože jsme jeli 160 kilometrů za hodinu a sloupy elektrického vedení ubíhají docela rychle. Kdyby bylo něco na kolejích, tak bych ani nemohl uhnout. Ale zvykl jsem si," nezastíral Enge, že opravdu řídil. I jeho účinkování přitom zkoušel Kubala bagatelizovat a popírat, po zjištění Engeho přiznání ale zmírnil. "V takový okamžik je vlak pod ochranou automatického strojvůdce," prohlásil záhy Kubala. O působení třetího závodníka Janiše zatím není nic známo.

České dráhy na známých osobnostech postavily svou novou image. Jakmile přišla pendolina do provozu, začaly se objevovat celebrity. Nejprve poslušně mezi cestujícími, později začaly chodit i na stanoviště strojvedoucího. Nikomu to nevadilo, ačkoli řadoví strojvedoucí přibráním svého potomstva či mladých nadšenců na stanoviště často riskují postih ze strany vedení. Na drahách například stále koluje jako odstrašující příklad nedávná výmluvná "stížnost" cestujícího, který se přes internetové stránky ČD zajímal, zda strojvedoucí postupoval správně, když ho na jeho dotaz jako zájemce vzal na stanoviště strojvedoucího. Pohár trpělivosti však zřejmě přetekl a opět u toho byl Tomáš Enge. Ten Enge, jehož kariéru ve Formuli 1 zřejmě definitivně zhatil marihuanový dýchánek a po sérii havárií začíná být v nelibosti i v jiných sériích. Nyní záleží na Drážní inspekci, k jakému závěru dojde. Pokud zjistí, že Enge či Fittipaldi opravdu řídili, celebrit na stanovištích strojvedoucího se zřejmě už nedočkáme. Aspoň ne takto bezelstně stojících na odiv veřejnosti.

zdroj: Článek iDNES.cz, který skandál rozpoutal.


Honza Beránek / JTB | 14.10.2007 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 6 7 8 9 10 11      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel optus 
14.10.2007 (21:55)  
A jak se ti závodníci dostali na stanoviště? Už tam neměli co dělat!!! Asi už začíná okurková sezona. Volba prezidenta daleko, Kuchtová už taky není v kurzu, tak se píše o tom, jak 3 formuloví závodníci jedou v Pendolínu a řídí ho. Každému je jasné, že se v podstatě nemohlo nic stát. Ovšem předpisy byly určitě porušeny..... takže zpět na začátek.... Jak je možné, že se dostali na stanoviště? Zaťukali na fítu a řekli mu: " My jsme z formule A1.. Tohle Fitipaldi, tohle je Jarda Janiš a já jsem Tom Enge a chtěli bychom se svézt na stanovišti :) nebo to bylo spíš tak, že ČD v rámci své kampaně V.I.P. Pendolíno tyto pány oslovila a sama je na to stanoviště poslala?
dopisovatel nebo člen ŽP mRKEF  mail  
14.10.2007 (21:36)  
Jojo, jak jsem ten článek četl, taky mi v hlavě utkvěla myšlenka, nechat lidi fírovat za prachy někde na zkušebáku nebo na nějakym uzavřenym okruhu/trati :) Když si chceš zařídit tahač nebo motorku, auto na tom nic neni, ale k mašině se člověk jen tak nedostane :) Já to štěstí měl a zařídil jsem si 753 359 před lety při posunu v český skalici na silo atp, vždycky když strejc měl cestu přes skalici :) A pak ještě jednou v Trauči v depu s 799 ;)
14.10.2007 (21:32)  
Libouš: :DD
registrovaný uživatel mira 
14.10.2007 (21:26)  
Jste trapní.
registrovaný uživatel Kóřa 
14.10.2007 (21:25)  
to VOUSAC kdyz budes řídit mašinu a mít fíru za prdelí ještě neznamená že se nemůže nic posrat.I blbe dvě vteřiny než fíra přiskočí a zakročí mohou ve finále rozhodnout o lidských životech.
registrovaný uživatel Kóřa 
14.10.2007 (21:20)  
to PES 38 s tím okruhem jak píšeš by dráhi určitě u nás fandů uspěli.
14.10.2007 (21:18)  
Maličké odbočení ,,do vzdálených vod":Dne 9.února 2001 se při cvičné plavbě,konkrétně při nácviku havarijního vynoření srazila v Pacifiku ponorka US Navy s japonskou školní lodí.Ponorka třídy Los Angeles(výtlak 6900tun, jaderný pohon,torpéda a rakety na palubě) plula ponořená a u jejího kormidla byl civilista(americký politik).Přestože na japonské lodi(výtlak 499tun)zahynulo 35 námořníků, vyšetřování zjistilo:přítomnost civilisty,včetně jeho rukou na řídícím prvku nemá souvislost s tragédií.Vina je na kapitánovi,který nenechal prověřit situaci na hladině.Tak nenafukujme ,,kravinky",kdo někdy řídil lokomotivu tak ví,že pokud si na ovladač položí ruku civilista a strojvedoucí je v blízkosti nemůže se nic stát.A jestli ČD povolily přítomnost civilisty na stanovišti je to jejich věc,ono totiž Pendolíno i ostatní hnací vozidla ČD jsou jejich majetkem.DI by se opravdu měla zajímat o to,co jí přísluší.
registrovaný uživatel 753006 
14.10.2007 (21:11)  
ad Honzaloko:
Přesně tak,němec umí kolikrát Dobrý den a nejede a taky to DI nevadí.Protože už třeba vidím jak němec umí v rychlosti a spěchu výpravčímu pospat třeba prověšenou trolej ve vedlejší TK....
14.10.2007 (21:09)  
Myslím, že když fíra na chvilku svěří řízení člověku, co se o železnici zajímá a mám určitý pojem o předpisech, způsobu řízeni a fyzikálních vlastnotech vlaku není to zdaleka tak ohrožující, jako když je vlak v rukou naprostého negramota, co se drážní techniky týče, který ochotně pózuje fotografům. Postup drážní inspekce je naprosto adekvátní a uvědomělý, vždyť tím, že ti lidé o železnici vůbec nic neví, se riziko několikrát znásobilo. Potrestal bych všechny šišouny, kteří o tom věděli a kteří to nařídili. Je mi líto strojvedoucího, myslím, že v tom bude nevinně.
Trefit se do boxů je něco úplně jinýho než se trefit do zastávky. Fittipaldi je sice výbornej pilot, ale na půdě železnice mu žádné uznání nepatří, tam nic nedokázal.
registrovaný uživatel PES38 
14.10.2007 (21:08)  
Samozřejmě že je to vždycky hrozná sranda, dokud se něco nestane.... Mno, nezapírám že by mi rozhodně nebylo nepříjemné si sednout (pod dozorem!) za "knipl" a zkustit si zajezdit (ale ř. 680 zrovna moc nemusím). Zatím mi nikdo mašinu nepůjčil (neznám fíru, co by "civilovi" půjčil mašinu) Ale zase se musí uvažovat hlavou a ne koulema nebo čím co, nedávno zrovna ČD psaly, jak jela Lucie Bílá a zkusila si řídit (resp. zahoukat) a to se pak nikdo nemůže divit, že se najde iniciativní blbec a začne rejpat. Jinak mě v souvislosti s ježdením na stanovišti a řízením HV napadá speciální služba, spočívající v tom, že by na daných spojích a určení (proškolení a odolní a s vyššími prémiemi) fírové vozili za patřičný poplatek na stanovišti šotuše a další civilní osoby a myslím, že by z toho mohla dráha slušně profitovat. Nehledně na možnost vzít čas od času nějakou soupravu, vyjet na zkušeb. okruh a tam by si zúčastnění (za slušný obnos a na vlastní nebezpečí) mohli zkusit i "zafírovat". Troufám si říct, že zájem o tyto služby by byl nevídaný...
  1 ... 6 7 8 9 10 11      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko