Praha - Měl to být další dobrý reklamní tah. Legendární pilot Formule 1 řídí po nejrychlejších monopostech své doby i vlajkovou loď Českých drah. Účinkování Emersona Fittipaldiho za kontrolérem českého pendolina ale zřejmě bude mít dohru před Drážní inspekcí. Té se nezdá, že mohl vlak plný cestujících řídit šedesátiletý Brazilec, který neví zhola nic o drážních předpisech. Řízení pendolina si zřejmě vyzkoušeli i další závodníci Tomáš Enge a Jarek Janiš. Oba mladí Češi také cestou do Brna zviditelňovali celý formulový seriál A1 GP i jeho brněnský závod, jehož jsou ČD partnerem. Minimálně Enge přiznal, že opravdu sám řídil.
O to, že se z již takřka tuctové reklamní akce vlaků SC Pendolino stala aféra, se postaral nejsledovanější český zpravodajský server iDnes.cz. Na zjevné porušení drážních předpisů jej upozornil jeden ze čtenářů a skandál byl na světě. Drážní inspekce nyní hodlá prověřit počínání drah a je možné, že jej shledá nepřípustným. Inspekce i Drážní úřad přitom doposud excesy kolem pendolin spíše tolerovali, například za porušení traťové i konstrukční rychlosti při pokusu o rychlostní rekord nakonec udělil DÚ jen symbolickou pokutu. Pendolino se přitom tehdy řítilo rychlostí 237 km/h, ačkoli běžná traťová rychlost byla bezmála o osmdesát kilometrů nižší a výjimečně povolená testovací 230 km/h.
Mluvčí ČD Ondřej Kubala považuje stížnosti serveru za neopodstatněné. "Fittipaldi si tam sedl jen kvůli fotografování. Pouze seděl, v žádném případě neřídil," citoval Kubalu iDnes. Strojvedoucí prý byl po celou dobu vedle něj, navíc ještě spolu s dalším kolegou.
Je sice možné, že Fittipaldi skutečně jen pózoval, ačkoli ČD původně neváhaly do tiskové zprávy uvést mnohoznačné "Emerson Fittipaldi si vyzkoušel i práci strojvedoucího." I kdyby zmiňovaná práce strojvedoucího spočívala jen v položení ruky na páku kontroléru, jeden bývalý pilot Formule 1 zřejmě pendolino opravdu řídil.
"Přidával jsem a ubíral rychlost, strojvedoucí mi vše vysvětlil. Ujel jsem asi 10 kilometrů," přiznal iDnesu bezelstně jedenatřicetiletý Tomáš Enge. "Ze začátku jsem byl trochu nesvůj, protože jsme jeli 160 kilometrů za hodinu a sloupy elektrického vedení ubíhají docela rychle. Kdyby bylo něco na kolejích, tak bych ani nemohl uhnout. Ale zvykl jsem si," nezastíral Enge, že opravdu řídil. I jeho účinkování přitom zkoušel Kubala bagatelizovat a popírat, po zjištění Engeho přiznání ale zmírnil. "V takový okamžik je vlak pod ochranou automatického strojvůdce," prohlásil záhy Kubala. O působení třetího závodníka Janiše zatím není nic známo.
České dráhy na známých osobnostech postavily svou novou image. Jakmile přišla pendolina do provozu, začaly se objevovat celebrity. Nejprve poslušně mezi cestujícími, později začaly chodit i na stanoviště strojvedoucího. Nikomu to nevadilo, ačkoli řadoví strojvedoucí přibráním svého potomstva či mladých nadšenců na stanoviště často riskují postih ze strany vedení. Na drahách například stále koluje jako odstrašující příklad nedávná výmluvná "stížnost" cestujícího, který se přes internetové stránky ČD zajímal, zda strojvedoucí postupoval správně, když ho na jeho dotaz jako zájemce vzal na stanoviště strojvedoucího. Pohár trpělivosti však zřejmě přetekl a opět u toho byl Tomáš Enge. Ten Enge, jehož kariéru ve Formuli 1 zřejmě definitivně zhatil marihuanový dýchánek a po sérii havárií začíná být v nelibosti i v jiných sériích. Nyní záleží na Drážní inspekci, k jakému závěru dojde. Pokud zjistí, že Enge či Fittipaldi opravdu řídili, celebrit na stanovištích strojvedoucího se zřejmě už nedočkáme. Aspoň ne takto bezelstně stojících na odiv veřejnosti.
zdroj: Článek iDNES.cz, který skandál rozpoutal.
Ano, Engemu mohlo hrabnout a neco zmacknout "jen tak z prdele", ale uplne stejne muze hrabnout strojvudcovi
Co se sezeni za kniplem letadel za letu tyce, tak se pry obcas delavalo, ze nejake dite z rad cestujicich si mohlo sednout a "ridit," nejspis s autopilotem nebo druhym pilotem ridicim doopravdy. Dukazem, ze ani to neni bezpecne, muze byt treba tahle nehoda:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aeroflot_Flight_593
Je mi lito, ale civil tam proste nema co delat.
ad JTB : strojvedoucí mají cosi "jako periferní vidění a šestý smysl", takže dokáží na mimořádnost bezprostředně zareagovat … Vaše poznámka o možnosti vpuštění na obsazenou kolej - patrně vám uniklo. že celá trať je vybavena autoblokem, resp. staniční zabezpečovací zařízení je prakticky zapojeno do autobloku, takže při obsazení staniční koleje je na vjezdovém návěstidle stůj, na předvěsti výstraha … I kdyby výpravčí 1 000x chtěl postavit "volno" na obsazenou kolej, tak mu to ZZ nedovolí.
Navíc je tam návěstní opakovač, čili strojvedoucí vidí jaká je na návěstidle návěst dříve, než vidí návěstidlo.
Novináři především nemají ani ponětí o tom, co se skrývá po pojmem "řízení" hnacího vozidla, pročež dělají z komára velblouda … Kdybyste se těchto "odborníků" zeptal, jak vypadá návěst "stůj zastavte všemi prostředky", tak na vás budou vyjeveně koukat, cože to po nich chcete za nesmysl. Přitom tato návěst je součástí obecně závazného právního předpisu, jehož neznalost neomlouvá …
Např. řízení EJ 471 na trati Praha – Kolín může také spočívat v tom, že strojvedoucí při jízdě na automatiku, kdy vlak skutečně "řídí automatický strojvedoucí" = počítač, strojvedoucí pouze obsluhuje ovladač dveří a souhlasové tlačítko, jímž dává počítači povel k rozjezdu … poté, co dostane rozkaz nebo souhlas k odjezdu.
EJ 471 řídí počítač, vlak sám zastaví na určeném místě ve stanici nebo na zastávce, automatika si hlídá změny traťové rychlosti, dojde–li k překročení pobytu ve stanici, sám si zrychlí, aby zpoždění zkrátil atd. Strojvedoucí neovládá ani brzdič průběžné brzdy.
Ano, kdyby se ptali - dnes bude ridit laik - je to v pohode? Tak do toho nejdu?
Ale ten Fittipaldi, Enge a Janis si za to proste sedli a dali ruku na packu. Pritom za nima stal nekdo, kdo jim rikal - tohl eje to, na tohle nesahejte, sem se haze uhli... Asi to nebylo tak, ze by je tam na 10 minut nechali samotny a kuci mackali cudliky podle sve libosti.
Nebo co jako mohlo hrozit?
Kterej palec zmackne cudl od atomove bomby je celkem jedno, protoze o tom cudlu to neni. Vybirat ale lidi, kteri znaji ty kody, tak to je sakra podstatny...
Stejne tak udrzet volant ve 130 na dalnici zvladne kazdej, komu se nechvejou ruce. Problem je rozjet se, zvladnout blinkry pri predjizdeni a nakonec z dalnice sjet. No a to uz kazdej nezvladne...
optus - :-))) Byla to nahoda. Zrovna jeli v jednou Cliu kolem Holesovic a rekli si, borci, dneska pojedeme vlakem, bude prdel...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.