..: Drážní inspekce si posvítí na Fittipaldiho :..

Ilustrační obrázekPraha - Měl to být další dobrý reklamní tah. Legendární pilot Formule 1 řídí po nejrychlejších monopostech své doby i vlajkovou loď Českých drah. Účinkování Emersona Fittipaldiho za kontrolérem českého pendolina ale zřejmě bude mít dohru před Drážní inspekcí. Té se nezdá, že mohl vlak plný cestujících řídit šedesátiletý Brazilec, který neví zhola nic o drážních předpisech. Řízení pendolina si zřejmě vyzkoušeli i další závodníci Tomáš Enge a Jarek Janiš. Oba mladí Češi také cestou do Brna zviditelňovali celý formulový seriál A1 GP i jeho brněnský závod, jehož jsou ČD partnerem. Minimálně Enge přiznal, že opravdu sám řídil.

O to, že se z již takřka tuctové reklamní akce vlaků SC Pendolino stala aféra, se postaral nejsledovanější český zpravodajský server iDnes.cz. Na zjevné porušení drážních předpisů jej upozornil jeden ze čtenářů a skandál byl na světě. Drážní inspekce nyní hodlá prověřit počínání drah a je možné, že jej shledá nepřípustným. Inspekce i Drážní úřad přitom doposud excesy kolem pendolin spíše tolerovali, například za porušení traťové i konstrukční rychlosti při pokusu o rychlostní rekord nakonec udělil DÚ jen symbolickou pokutu. Pendolino se přitom tehdy řítilo rychlostí 237 km/h, ačkoli běžná traťová rychlost byla bezmála o osmdesát kilometrů nižší a výjimečně povolená testovací 230 km/h.

Mluvčí ČD Ondřej Kubala považuje stížnosti serveru za neopodstatněné. "Fittipaldi si tam sedl jen kvůli fotografování. Pouze seděl, v žádném případě neřídil," citoval Kubalu iDnes. Strojvedoucí prý byl po celou dobu vedle něj, navíc ještě spolu s dalším kolegou.

Je sice možné, že Fittipaldi skutečně jen pózoval, ačkoli ČD původně neváhaly do tiskové zprávy uvést mnohoznačné "Emerson Fittipaldi si vyzkoušel i práci strojvedoucího." I kdyby zmiňovaná práce strojvedoucího spočívala jen v položení ruky na páku kontroléru, jeden bývalý pilot Formule 1 zřejmě pendolino opravdu řídil.

"Přidával jsem a ubíral rychlost, strojvedoucí mi vše vysvětlil. Ujel jsem asi 10 kilometrů," přiznal iDnesu bezelstně jedenatřicetiletý Tomáš Enge. "Ze začátku jsem byl trochu nesvůj, protože jsme jeli 160 kilometrů za hodinu a sloupy elektrického vedení ubíhají docela rychle. Kdyby bylo něco na kolejích, tak bych ani nemohl uhnout. Ale zvykl jsem si," nezastíral Enge, že opravdu řídil. I jeho účinkování přitom zkoušel Kubala bagatelizovat a popírat, po zjištění Engeho přiznání ale zmírnil. "V takový okamžik je vlak pod ochranou automatického strojvůdce," prohlásil záhy Kubala. O působení třetího závodníka Janiše zatím není nic známo.

České dráhy na známých osobnostech postavily svou novou image. Jakmile přišla pendolina do provozu, začaly se objevovat celebrity. Nejprve poslušně mezi cestujícími, později začaly chodit i na stanoviště strojvedoucího. Nikomu to nevadilo, ačkoli řadoví strojvedoucí přibráním svého potomstva či mladých nadšenců na stanoviště často riskují postih ze strany vedení. Na drahách například stále koluje jako odstrašující příklad nedávná výmluvná "stížnost" cestujícího, který se přes internetové stránky ČD zajímal, zda strojvedoucí postupoval správně, když ho na jeho dotaz jako zájemce vzal na stanoviště strojvedoucího. Pohár trpělivosti však zřejmě přetekl a opět u toho byl Tomáš Enge. Ten Enge, jehož kariéru ve Formuli 1 zřejmě definitivně zhatil marihuanový dýchánek a po sérii havárií začíná být v nelibosti i v jiných sériích. Nyní záleží na Drážní inspekci, k jakému závěru dojde. Pokud zjistí, že Enge či Fittipaldi opravdu řídili, celebrit na stanovištích strojvedoucího se zřejmě už nedočkáme. Aspoň ne takto bezelstně stojících na odiv veřejnosti.

zdroj: Článek iDNES.cz, který skandál rozpoutal.


Honza Beránek / JTB | 14.10.2007 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 7 8 9 10 11      Zpráv na stránku:   
14.10.2007 (20:59)  
No já nevím. Možná by nějkou pokutu měli dát, ale zase jestli jenom hýbal páčkou a strojvedoucí ho hlídal... Těžko říct. A z názvu článku to zní, jakoby sám řídil celé pendolino.
registrovaný uživatel rohilkk  mail  
14.10.2007 (20:55)  
Jde o h.vno a pokud nekdo z vas nekdy vlak opravdu ridil, tak to uzna taky, byli tam dva firi...vic lidi vic vidi a na druhou stranu, ja ridim vlaky kazdy den a prukaz k rizeni draznich vozidel taky nemam a co na tom? Jsem proste v zacviku, je tam jen jeden fira semnou a taky jsem byl treba poprve na rychliku a poprve jsem brzdil do zastavky, treba ze 100km rychlosti a fira nademnou nesedel, ale byl na druhe strane stanoviste. Proste to zbytecne zvelicujou a na tom koridoru neni temer co zmastit a taky pendolinu se stavi 100Km dopredu, aby nahodou nemelo minutu zpozdeni....Vsichni z toho delaji kdovi co a pri ceste vlakem ani nevite kdo vas veze, momentalne musi byt v zacviku spousta strojvedoucich a dalsi spousta je na dilnach, nebo na pracaku:-)
Nejvice me sere ze tuto pi.ovinu zase odskace nevinny clovek strojvedouci, ktery to dostal na prikaz zvrchu, takze mu nic jineho nezbylo.
registrovaný uživatel Kóřa 
14.10.2007 (20:53)  
Taky jsem si trochu zajezdil, cca 5min na M 131.xxx na jedné soukromé trati.Srazit krávu s lidma ve voze a nějaké zranění bych nerozdejchal !! Stál za mnou fíra s průvodčím a nedovolil jsem si nic víc než mi řekli.Až na té židli jsem si uvědomil jakou mají zodpovědnost za naše životy.
Já je obdivuji a děkuju jim za zprosředkování této "exkurze". Řízení kundolína na korydoru osobou neznalou drážních předpisů je vysoce neprofesionální!!!!
registrovaný uživatel honzaloko  mail  
14.10.2007 (20:49)  
Aspon tam byl strojvedouci. Na CD jezdi take strojvedouci
kteri neumi ani cesky a to nikomu nevadi.
14.10.2007 (20:14)  
Kdyby se to nafotilo ve stanici, bylo by vše OK a nikdo by nic neřekl. Problém je v tom, že naložený vlak frčel po koridoru.

Tady nejde o závist. Jde o to, že z jedné strany buzerují ČD každého fandu který chce jen čumět a z druhé strany si staví reklamní kampaně na VIP, kteří vlak dokonce řídili. Popojet s mašinou, to by se mi taky líbilo, ale maximálně bych si troufl na pojezd po depu či posun ve stanici. Pokud bych totiž fičel po koridoru bez papírů a něco se podělalo, tak nechtějte vidět ten průser... .
registrovaný uživatel Kitsor  mail  
14.10.2007 (20:12)  
bože to je tak ale tak trapný, já jse tam taky seděl asi 5 minut za jízdy a Fíra stál nademnou... Zas někdo závidí prostě
14.10.2007 (20:07)  
Já jsem si to četl v Lidových novinách, jsem jejich předplatitel.
14.10.2007 (19:39)  
Slušný oborový server? :-D
registrovaný uživatel Desiro 
14.10.2007 (19:35)  
Z hlediska legislativního je evidentní, že byl porušen zákon o dráhách a dle všeho naplněna skutková podstata trestného činu obecného ohrožení. Jinak je tu vidět dvojí metr ČD a.s: Pokud by řízení půjčil běžný strojvůdce běžnému cestujícímu a byl by vypátrán, bylo by to hodnoceno jako porušení služebních povinností s "obvyklými" důsledky. Tady je postup zcela opačný, všechno se zakopává pod koberec. Situace krásně vypovídá o podmínkách panujících u tohoto podniku.
Nejvíc mě dojímají ta tvrzení o "automatickém strojvedoucím". To je snad víc ubohý než výsledky práce managementu ČD a.s.
14.10.2007 (19:30)  
753006
To víš,že závidim,ty chytráku. :-))))
  1 ... 7 8 9 10 11      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko