..: Drážní inspekce si posvítí na Fittipaldiho :..

Ilustrační obrázekPraha - Měl to být další dobrý reklamní tah. Legendární pilot Formule 1 řídí po nejrychlejších monopostech své doby i vlajkovou loď Českých drah. Účinkování Emersona Fittipaldiho za kontrolérem českého pendolina ale zřejmě bude mít dohru před Drážní inspekcí. Té se nezdá, že mohl vlak plný cestujících řídit šedesátiletý Brazilec, který neví zhola nic o drážních předpisech. Řízení pendolina si zřejmě vyzkoušeli i další závodníci Tomáš Enge a Jarek Janiš. Oba mladí Češi také cestou do Brna zviditelňovali celý formulový seriál A1 GP i jeho brněnský závod, jehož jsou ČD partnerem. Minimálně Enge přiznal, že opravdu sám řídil.

O to, že se z již takřka tuctové reklamní akce vlaků SC Pendolino stala aféra, se postaral nejsledovanější český zpravodajský server iDnes.cz. Na zjevné porušení drážních předpisů jej upozornil jeden ze čtenářů a skandál byl na světě. Drážní inspekce nyní hodlá prověřit počínání drah a je možné, že jej shledá nepřípustným. Inspekce i Drážní úřad přitom doposud excesy kolem pendolin spíše tolerovali, například za porušení traťové i konstrukční rychlosti při pokusu o rychlostní rekord nakonec udělil DÚ jen symbolickou pokutu. Pendolino se přitom tehdy řítilo rychlostí 237 km/h, ačkoli běžná traťová rychlost byla bezmála o osmdesát kilometrů nižší a výjimečně povolená testovací 230 km/h.

Mluvčí ČD Ondřej Kubala považuje stížnosti serveru za neopodstatněné. "Fittipaldi si tam sedl jen kvůli fotografování. Pouze seděl, v žádném případě neřídil," citoval Kubalu iDnes. Strojvedoucí prý byl po celou dobu vedle něj, navíc ještě spolu s dalším kolegou.

Je sice možné, že Fittipaldi skutečně jen pózoval, ačkoli ČD původně neváhaly do tiskové zprávy uvést mnohoznačné "Emerson Fittipaldi si vyzkoušel i práci strojvedoucího." I kdyby zmiňovaná práce strojvedoucího spočívala jen v položení ruky na páku kontroléru, jeden bývalý pilot Formule 1 zřejmě pendolino opravdu řídil.

"Přidával jsem a ubíral rychlost, strojvedoucí mi vše vysvětlil. Ujel jsem asi 10 kilometrů," přiznal iDnesu bezelstně jedenatřicetiletý Tomáš Enge. "Ze začátku jsem byl trochu nesvůj, protože jsme jeli 160 kilometrů za hodinu a sloupy elektrického vedení ubíhají docela rychle. Kdyby bylo něco na kolejích, tak bych ani nemohl uhnout. Ale zvykl jsem si," nezastíral Enge, že opravdu řídil. I jeho účinkování přitom zkoušel Kubala bagatelizovat a popírat, po zjištění Engeho přiznání ale zmírnil. "V takový okamžik je vlak pod ochranou automatického strojvůdce," prohlásil záhy Kubala. O působení třetího závodníka Janiše zatím není nic známo.

České dráhy na známých osobnostech postavily svou novou image. Jakmile přišla pendolina do provozu, začaly se objevovat celebrity. Nejprve poslušně mezi cestujícími, později začaly chodit i na stanoviště strojvedoucího. Nikomu to nevadilo, ačkoli řadoví strojvedoucí přibráním svého potomstva či mladých nadšenců na stanoviště často riskují postih ze strany vedení. Na drahách například stále koluje jako odstrašující příklad nedávná výmluvná "stížnost" cestujícího, který se přes internetové stránky ČD zajímal, zda strojvedoucí postupoval správně, když ho na jeho dotaz jako zájemce vzal na stanoviště strojvedoucího. Pohár trpělivosti však zřejmě přetekl a opět u toho byl Tomáš Enge. Ten Enge, jehož kariéru ve Formuli 1 zřejmě definitivně zhatil marihuanový dýchánek a po sérii havárií začíná být v nelibosti i v jiných sériích. Nyní záleží na Drážní inspekci, k jakému závěru dojde. Pokud zjistí, že Enge či Fittipaldi opravdu řídili, celebrit na stanovištích strojvedoucího se zřejmě už nedočkáme. Aspoň ne takto bezelstně stojících na odiv veřejnosti.

zdroj: Článek iDNES.cz, který skandál rozpoutal.


Honza Beránek / JTB | 14.10.2007 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 11      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel sam  mail  
15.10.2007 (13:53)  
Jako většina osob znalých nevím, proč je tu taková mediální kampaň.Plně souhlasím s Vousáčem.
Nikoho však jaksi nepopuzuje změna vyhlášky 101/95 Sb
( kvalifikační a věkové přepoklady pro řízení HKV) a razantní omezení doby praxe. Kdysi jme nejprve po kabinetu , dílnách... šli topit a teprve po min. roce jezdit ja 2. Na samost. traťový výkon se člověk dostal ca po 3 letech, kdy už něco pro... a tedy byl pripravenější, než by byl dle nového návrhu vyhlášky.
Ale toto téma není pro DI a další tak mediálně zajímavé, jako jméno E. Fittipaldi
registrovaný uživatel otiko 
15.10.2007 (13:11)  
takže reklamní trik se povedl. O tom jak Fitipaldi řídil Pendolino je možno si přečíst ve všech novinách...
15.10.2007 (11:59)  
Myslím si, že to jsou reálné situace bez spekulací. Když to vezmeme bez co/by/kdyby, vnitřní předpisy ČD jsou jasné v tom, kdo může/nemůže na stanoviště strojvedoucího.
Můj názor je, že ČD již zacházejí příliš daleko; dle mne je nepřípustné, aby byl pravidelně a plánovaně/úmyslně pouštěn na židli strojevedoucího člověk, který tam nemá co dělat. Reklamní fotky s celebritami ve vlaku, na vlaku, na obrázcích na vlaku, se cvakačkama v ruce, vše je pro zviditelnění vhodné, ale proč dovolovat, plánovat vstup lidí na stanoviště strojvedoucího?
Každý člověk má jiný názor, no, :o).
registrovaný uživatel Olda_K  mail  
15.10.2007 (11:38)  
zireček: Nechci spekulovat, co by se stalo kdyby... podle vlastní zkušenosti, kdyby nešlo zabránit střetu, stejně budu stát s hubou otevřenou a vykřikovat sprostá slova (už jsem to zažil).
Tady na 100% musím souhlasit se slovy M. Zikmunda "zviditelnit se". O nic jiného tady nejde.
Nedávno se jiní (podobní) úředníci zviditelňovali balením čerstvých koblih do igelitu. Vidím v tom podobnost.
Můžeme začít spekulovat, co by se mohlo stát, kdybychom pozřeli koblihu, na kterou šáhl někdo se strašnou nemocí. Úroveň a závěry debaty budou nejspíš stejné.
registrovaný uživatel hrbdrb 
15.10.2007 (10:51)  
Nedávno jsem měl u sebe na stanovišti svého vlastního syna aby si to taky zkusil jeli jsme šukafonem a viděl mě nadřízený prý musím být rád že to je jen za 500 kč že mohlo být hůř. no jo no hold nejsem nadčlověk z pendolína jsem jen obyčejný strojvůdce z lokálky a určitě nejsem Fittipaldi
registrovaný uživatel Desiro 
15.10.2007 (9:59)  
prostě jak tam uděláte něco špatně a vozu to docvakne, tak má tendenci zastavit.

To je mi novinka...
15.10.2007 (9:41)  
RIS: Jednoduchá představa - na trati se objeví člověk, automobil na přejezdu, zvíře, spadlý strom. Kdo bude jednotku ovládat, kdo zastavovat, jaká bude reakční doba strojvedoucího, který stojí v rohu, jak budou všechny ty osoby utíkat ze stanoviště strojvedoucího, když na přejezdu bude stát velký kamión a bude jasné, že se nedá zabránit střetu? Bude ovlivněna bezpečnost dotčených přítomností neoprávněných osob na stanovišti strojvedoucího?
registrovaný uživatel RIS  mail  
15.10.2007 (9:35)  
Ziracek: prostě jak tam uděláte něco špatně a vozu to docvakne, tak má tendenci zastavit.
15.10.2007 (9:14)  
RIS: Moc Vaši odpověď nechápu, můžete mi první odstavec vysvětlit trochu jinak?
registrovaný uživatel Desiro 
15.10.2007 (9:13)  
v čem konkrétně spočívalo naplnění skutkové podstaty trestného činu obecného ohrožení ? Jednalo se o nedbalostní stránku zavinění nebo o úmysl ?

Obecné ohrožení = Podle trestního zákona ohrožovací trestný čin, jehož se dopustí ten, kdo úmyslně vydá lidi v nebezpečí smrti či těžké újmy na zdraví nebo cizí majetek v nebezpečí škody velkého rozsahu tím, že způsobí požár, povodeň nebo škodlivý účinek výbušin, plynu, elektřiny ap., nebo se dopustí jiného podobného nebezpečného jednání (obecné nebezpečí) nebo zvýší obecné nebezpečí či ztíží jeho odvrácení (zmírnění). (www.cojeco.cz)

V čem spočívala společenská nebezpečnost jednání coby jeden ze základních znaků trestného činu ?

Ve vlastním připuštění za kontrolér. Sedíte si na vedení?
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 11      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko