Praha - Měl to být další dobrý reklamní tah. Legendární pilot Formule 1 řídí po nejrychlejších monopostech své doby i vlajkovou loď Českých drah. Účinkování Emersona Fittipaldiho za kontrolérem českého pendolina ale zřejmě bude mít dohru před Drážní inspekcí. Té se nezdá, že mohl vlak plný cestujících řídit šedesátiletý Brazilec, který neví zhola nic o drážních předpisech. Řízení pendolina si zřejmě vyzkoušeli i další závodníci Tomáš Enge a Jarek Janiš. Oba mladí Češi také cestou do Brna zviditelňovali celý formulový seriál A1 GP i jeho brněnský závod, jehož jsou ČD partnerem. Minimálně Enge přiznal, že opravdu sám řídil.
O to, že se z již takřka tuctové reklamní akce vlaků SC Pendolino stala aféra, se postaral nejsledovanější český zpravodajský server iDnes.cz. Na zjevné porušení drážních předpisů jej upozornil jeden ze čtenářů a skandál byl na světě. Drážní inspekce nyní hodlá prověřit počínání drah a je možné, že jej shledá nepřípustným. Inspekce i Drážní úřad přitom doposud excesy kolem pendolin spíše tolerovali, například za porušení traťové i konstrukční rychlosti při pokusu o rychlostní rekord nakonec udělil DÚ jen symbolickou pokutu. Pendolino se přitom tehdy řítilo rychlostí 237 km/h, ačkoli běžná traťová rychlost byla bezmála o osmdesát kilometrů nižší a výjimečně povolená testovací 230 km/h.
Mluvčí ČD Ondřej Kubala považuje stížnosti serveru za neopodstatněné. "Fittipaldi si tam sedl jen kvůli fotografování. Pouze seděl, v žádném případě neřídil," citoval Kubalu iDnes. Strojvedoucí prý byl po celou dobu vedle něj, navíc ještě spolu s dalším kolegou.
Je sice možné, že Fittipaldi skutečně jen pózoval, ačkoli ČD původně neváhaly do tiskové zprávy uvést mnohoznačné "Emerson Fittipaldi si vyzkoušel i práci strojvedoucího." I kdyby zmiňovaná práce strojvedoucího spočívala jen v položení ruky na páku kontroléru, jeden bývalý pilot Formule 1 zřejmě pendolino opravdu řídil.
"Přidával jsem a ubíral rychlost, strojvedoucí mi vše vysvětlil. Ujel jsem asi 10 kilometrů," přiznal iDnesu bezelstně jedenatřicetiletý Tomáš Enge. "Ze začátku jsem byl trochu nesvůj, protože jsme jeli 160 kilometrů za hodinu a sloupy elektrického vedení ubíhají docela rychle. Kdyby bylo něco na kolejích, tak bych ani nemohl uhnout. Ale zvykl jsem si," nezastíral Enge, že opravdu řídil. I jeho účinkování přitom zkoušel Kubala bagatelizovat a popírat, po zjištění Engeho přiznání ale zmírnil. "V takový okamžik je vlak pod ochranou automatického strojvůdce," prohlásil záhy Kubala. O působení třetího závodníka Janiše zatím není nic známo.
České dráhy na známých osobnostech postavily svou novou image. Jakmile přišla pendolina do provozu, začaly se objevovat celebrity. Nejprve poslušně mezi cestujícími, později začaly chodit i na stanoviště strojvedoucího. Nikomu to nevadilo, ačkoli řadoví strojvedoucí přibráním svého potomstva či mladých nadšenců na stanoviště často riskují postih ze strany vedení. Na drahách například stále koluje jako odstrašující příklad nedávná výmluvná "stížnost" cestujícího, který se přes internetové stránky ČD zajímal, zda strojvedoucí postupoval správně, když ho na jeho dotaz jako zájemce vzal na stanoviště strojvedoucího. Pohár trpělivosti však zřejmě přetekl a opět u toho byl Tomáš Enge. Ten Enge, jehož kariéru ve Formuli 1 zřejmě definitivně zhatil marihuanový dýchánek a po sérii havárií začíná být v nelibosti i v jiných sériích. Nyní záleží na Drážní inspekci, k jakému závěru dojde. Pokud zjistí, že Enge či Fittipaldi opravdu řídili, celebrit na stanovištích strojvedoucího se zřejmě už nedočkáme. Aspoň ne takto bezelstně stojících na odiv veřejnosti.
zdroj: Článek iDNES.cz, který skandál rozpoutal.
Nikoho však jaksi nepopuzuje změna vyhlášky 101/95 Sb
( kvalifikační a věkové přepoklady pro řízení HKV) a razantní omezení doby praxe. Kdysi jme nejprve po kabinetu , dílnách... šli topit a teprve po min. roce jezdit ja 2. Na samost. traťový výkon se člověk dostal ca po 3 letech, kdy už něco pro... a tedy byl pripravenější, než by byl dle nového návrhu vyhlášky.
Ale toto téma není pro DI a další tak mediálně zajímavé, jako jméno E. Fittipaldi
Můj názor je, že ČD již zacházejí příliš daleko; dle mne je nepřípustné, aby byl pravidelně a plánovaně/úmyslně pouštěn na židli strojevedoucího člověk, který tam nemá co dělat. Reklamní fotky s celebritami ve vlaku, na vlaku, na obrázcích na vlaku, se cvakačkama v ruce, vše je pro zviditelnění vhodné, ale proč dovolovat, plánovat vstup lidí na stanoviště strojvedoucího?
Každý člověk má jiný názor, no, :o).
Tady na 100% musím souhlasit se slovy M. Zikmunda "zviditelnit se". O nic jiného tady nejde.
Nedávno se jiní (podobní) úředníci zviditelňovali balením čerstvých koblih do igelitu. Vidím v tom podobnost.
Můžeme začít spekulovat, co by se mohlo stát, kdybychom pozřeli koblihu, na kterou šáhl někdo se strašnou nemocí. Úroveň a závěry debaty budou nejspíš stejné.
To je mi novinka...
Obecné ohrožení = Podle trestního zákona ohrožovací trestný čin, jehož se dopustí ten, kdo úmyslně vydá lidi v nebezpečí smrti či těžké újmy na zdraví nebo cizí majetek v nebezpečí škody velkého rozsahu tím, že způsobí požár, povodeň nebo škodlivý účinek výbušin, plynu, elektřiny ap., nebo se dopustí jiného podobného nebezpečného jednání (obecné nebezpečí) nebo zvýší obecné nebezpečí či ztíží jeho odvrácení (zmírnění). (www.cojeco.cz)
V čem spočívala společenská nebezpečnost jednání coby jeden ze základních znaků trestného činu ?
Ve vlastním připuštění za kontrolér. Sedíte si na vedení?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.