..: Drážní inspekce si posvítí na Fittipaldiho :..

Ilustrační obrázekPraha - Měl to být další dobrý reklamní tah. Legendární pilot Formule 1 řídí po nejrychlejších monopostech své doby i vlajkovou loď Českých drah. Účinkování Emersona Fittipaldiho za kontrolérem českého pendolina ale zřejmě bude mít dohru před Drážní inspekcí. Té se nezdá, že mohl vlak plný cestujících řídit šedesátiletý Brazilec, který neví zhola nic o drážních předpisech. Řízení pendolina si zřejmě vyzkoušeli i další závodníci Tomáš Enge a Jarek Janiš. Oba mladí Češi také cestou do Brna zviditelňovali celý formulový seriál A1 GP i jeho brněnský závod, jehož jsou ČD partnerem. Minimálně Enge přiznal, že opravdu sám řídil.

O to, že se z již takřka tuctové reklamní akce vlaků SC Pendolino stala aféra, se postaral nejsledovanější český zpravodajský server iDnes.cz. Na zjevné porušení drážních předpisů jej upozornil jeden ze čtenářů a skandál byl na světě. Drážní inspekce nyní hodlá prověřit počínání drah a je možné, že jej shledá nepřípustným. Inspekce i Drážní úřad přitom doposud excesy kolem pendolin spíše tolerovali, například za porušení traťové i konstrukční rychlosti při pokusu o rychlostní rekord nakonec udělil DÚ jen symbolickou pokutu. Pendolino se přitom tehdy řítilo rychlostí 237 km/h, ačkoli běžná traťová rychlost byla bezmála o osmdesát kilometrů nižší a výjimečně povolená testovací 230 km/h.

Mluvčí ČD Ondřej Kubala považuje stížnosti serveru za neopodstatněné. "Fittipaldi si tam sedl jen kvůli fotografování. Pouze seděl, v žádném případě neřídil," citoval Kubalu iDnes. Strojvedoucí prý byl po celou dobu vedle něj, navíc ještě spolu s dalším kolegou.

Je sice možné, že Fittipaldi skutečně jen pózoval, ačkoli ČD původně neváhaly do tiskové zprávy uvést mnohoznačné "Emerson Fittipaldi si vyzkoušel i práci strojvedoucího." I kdyby zmiňovaná práce strojvedoucího spočívala jen v položení ruky na páku kontroléru, jeden bývalý pilot Formule 1 zřejmě pendolino opravdu řídil.

"Přidával jsem a ubíral rychlost, strojvedoucí mi vše vysvětlil. Ujel jsem asi 10 kilometrů," přiznal iDnesu bezelstně jedenatřicetiletý Tomáš Enge. "Ze začátku jsem byl trochu nesvůj, protože jsme jeli 160 kilometrů za hodinu a sloupy elektrického vedení ubíhají docela rychle. Kdyby bylo něco na kolejích, tak bych ani nemohl uhnout. Ale zvykl jsem si," nezastíral Enge, že opravdu řídil. I jeho účinkování přitom zkoušel Kubala bagatelizovat a popírat, po zjištění Engeho přiznání ale zmírnil. "V takový okamžik je vlak pod ochranou automatického strojvůdce," prohlásil záhy Kubala. O působení třetího závodníka Janiše zatím není nic známo.

České dráhy na známých osobnostech postavily svou novou image. Jakmile přišla pendolina do provozu, začaly se objevovat celebrity. Nejprve poslušně mezi cestujícími, později začaly chodit i na stanoviště strojvedoucího. Nikomu to nevadilo, ačkoli řadoví strojvedoucí přibráním svého potomstva či mladých nadšenců na stanoviště často riskují postih ze strany vedení. Na drahách například stále koluje jako odstrašující příklad nedávná výmluvná "stížnost" cestujícího, který se přes internetové stránky ČD zajímal, zda strojvedoucí postupoval správně, když ho na jeho dotaz jako zájemce vzal na stanoviště strojvedoucího. Pohár trpělivosti však zřejmě přetekl a opět u toho byl Tomáš Enge. Ten Enge, jehož kariéru ve Formuli 1 zřejmě definitivně zhatil marihuanový dýchánek a po sérii havárií začíná být v nelibosti i v jiných sériích. Nyní záleží na Drážní inspekci, k jakému závěru dojde. Pokud zjistí, že Enge či Fittipaldi opravdu řídili, celebrit na stanovištích strojvedoucího se zřejmě už nedočkáme. Aspoň ne takto bezelstně stojících na odiv veřejnosti.

zdroj: Článek iDNES.cz, který skandál rozpoutal.


Honza Beránek / JTB | 14.10.2007 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 11      Zpráv na stránku:   
16.10.2007 (21:27)  
Obávám se, že zde řešíme dvě různé věci. Jednou je řízení vozidla osobou, která k tomu nemá potřebné oprávnění. Pokud byl onou osobou proveden byť jen jeden úkon ovlivňující chod vozidla, pak by o porušení zákona jít mohlo. Druhou věcí je vstup na stanoviště strojvedoucího. Ten je dle mého názoru spíše v režii samotných ČD - před časem jsem totiž na ČD vznesl dotaz ohledně možnosti získat povolení ke vstupu na přední či zadní stanoviště strojvedoucího v sólo motorovém voze za účelem dokumentace tratí ohrožených zrušením, kde nejezdí přípojné vozy. Bylo mi řečeno, že vstup lze povolit jen ze závažných služebních důvodů nebo za účelem propagace ČD, a že filmovat mohu ze zadního čela přípojného vozu(!)... Řekl bych tedy, že toto upravují spíše vnitřní předpisy ČD a nikoli zákon. Ostatně pokud vím, prototyp 810 neměl stanoviště oddělena stěnami.
registrovaný uživatel zaosai  mail  
16.10.2007 (20:18)  
To je pořád handrkování kdo má pravdu a kdo je chytřejší.Neustále samé nepřesnosti a nesmysly.Občas by si to chtělo přečíst všechny příspěvky a pokud nejsem v obraze,tak radši nic nepsat.Stačí se podívat na to jak si kdo představuje ARR na Pendolinu ( zde to je pěkná opovážlivost a drzost to tak nazývat) a dokonce ho srovnává s ARR na 362.Zákon byl porušen a to je neodvolatelné.Někde jsem četl..Neznalost zákona neopmlouvá.A to by si mělo uvědomit i vedení ČD.
registrovaný uživatel zdenda 
16.10.2007 (16:57)  
JTB: nech už těch honů na čarodejnice a nezáviď to Fittipadlimu a Engemu (kterej mimochodem není zas tak hloupej, myslím, že nikdo z vás s ním nerozprávěl), jsi mladej, tak se snaž a něco třeba taky v životě dokážeš než jen závidět, tenhle svět je tak nastavenej, že osoby VIP mají nějaká privlegia a ještě je u toho fotí média a píšou o nich, o tom je svět marketingu, ty bys jako tvář ČD prodal leda shnilý okurky narozdíl od několikanásobnýho mistra světa, furt melete nesmysly zakomplexovanýho malýho čecháčka, kterýmu není dovoleno to, co celebritám
řídit pendolino s fírou za zády je hračka, na koridoru obzvlášť, kde reguluješ akorát rychlost a za ideálních podmínek nic dělat nemusíš, dokonce ani tlačítko bdělosti mačkat nemusíš, a věz, že řízení za dobrých podmínek je fakt hračka, což jsem měl možnost si vyzkoušet na lokomotivě 362, a to jsem řídil jednou v životě a to na vzdálenost 200 km, rozjezd, brždění, i to tlačítko bdělost jsem stíhal...
16.10.2007 (15:46)  
Ad JTB: přesně tak, děkuji za pochopení.
Šlo mi jenom o to, že pan Fitipaldi je jistě pan "někdo", ale z hlediska řízení pendolina je picmuchta jako každý jiný..
Jinak ho třeba chtěli přesvědčit, že Pendolíno je skoro stejně tak dobré jako osobáky ve Španělsku, které touto rychlostí jezdí běžně a ještě navíc se ve vagoně ukazuje příští stanice, čas a teplota venku.
Osobně mu nezávidím, protože náhoda je blbec, tak jak se mohl přesvědčit americký kosmonaut, který přežil přistání na Měsíci, ale let českým vojenským vrtulníkem málem ne.


Já osobně netrvám na tom, že by Pendolíno musel řídit nějaký VIP, když v něm sedím, raději bych dal přednost fungujícím weckům a klimatizaci. Ale třeba nesprávně chápu, k čemu to pendolíno vlastně slouží.

Ostatně bůhvíkdo ho řídil před týdnem, když ho před Prahou předjížděl po vedlejší koleji osobák. Je pravda, že jsme ho během krátké chvilky dohnali, ale možná to bylo jenom proto, že stal na zastávce... Ale prosím to je jenom žert, ne popud k bezbřehé diskusi!
16.10.2007 (15:24)  
Nejsem si jistý, nakolik vlastně zde diskutujícím dochází, oč vlastně šlo. Ani ne tak o vstup na stanoviště, které už samo o sobě porušuje předpisy. Jde o to, že něktěří smějí v podstatě cokoli a na jiné se pořádá inkvizice...a především, jde o to, že minimálně Enge zřejmě Pendolino opravdu řídil. S cestujícími, v plném provozu a bez jakéhokoli zaškolení, jen s fírou za zády. Osobně bych si tipl, že Enge ovládal čudlíky ARR, což se snaží ČD nyní zoufalým kličkováním zakrýt. Ruka na kniplu je sice efektní, ale nikdo s ní řídit vůbec nemusel, jak tvrdí ČD. O tom, kdo ovládal ARR ale taktně mlčí. Takže "vlak řídil automatický strojvůdce (=ARR)", jenže automatického strojvůdce řídil Enge...
16.10.2007 (13:56)  
Kdyby byly stěny od kabin prosklené dejme tomu kouřovým sklem, aby světlo ze salonu nerušilo strojvedoucího v noci, ale ve dne by bylo vidět skrz, a nedávaly by se tam všude (už i v některých 814+914) ty nesmyslné záclonky, pak by se většina zájemců spokojila s tímto výhledem a nepožadovala vstup do poměrně těsné kabiny, kde může překážet. Německé regionální soupravy to víceméně umožňují, v Regionově by byla navíc výhoda lepšího výhledu dolů díky většímu čelnímu sklu. Autobusový luxus výhledu na cestu by byl poskytnut těm, kteří chtějí jezdit po kolejích. Excesy typu VIPendolino by pak byly spíše ojedinělé.
registrovaný uživatel Olda_K  mail  
16.10.2007 (11:48)  
vikititor:
Stav se u nás v sobotu, na brigádě a za odměnu tě posadíme za páky M 131. A kdyby z toho měl někdo problém, tak je nad slunce jasné, že na stanovišti jsi se ocitnul "náhodou" cestou na WC.

Stejně ti fírové dřív byli asi z jiného těsta.
Jak vůbec mohli dojezdit do důchodu, když se jim přes stanoviště courali lidi na záchod a zpět?
Jak jsem vůbec mohl ve zdraví dospět, když jsem tehdy neměl mobil, pil jsem mléko z igelitového pytlíku a v bytovce, za digestoří byl kus azbestu?
registrovaný uživatel Kóřa 
16.10.2007 (11:37)  
ad vikititor Třeba nám to někdo z fírů prozradí, když tady hájí názor že se nikdy nemůže nic stát.
16.10.2007 (11:07)  
Kolik musím mít peněz abych si to taky mohl vyzkoušet??? ví to někdo?

formule neřídím, nejsem ani zpěvák .. :(
16.10.2007 (9:57)  
Stále tady probíráme dvě naprosto odlišné situace:řízení hnacího kolejového vozidla,to jest ovládání jeho rychlosti prostřednictvím ovladačů,lhostejno zda se toho zúčastní strojvedoucí ve službě či ne. Další je povolený pobyt na stanovišti strojvedoucího hnacího kolejového vozidla, včetně sezení na sedačce strojvedoucího a položení ruky na ovladač,který je s vysokou pravděpodobností buď zcela nefunkční(nahrazen jiným zařízením,např ARR),nebo může ovlivnit řízení jen marginálně-např.zadáním žádané rychlosti,která stejně nemůže být dosažena).A to za bezprostředního dozoru strojvedoucího ve službě,který má kdykoli možnost nežádoucí manipulaci zabránit. A jestli majitel vozidla takový vstup na stanoviště povolí a použije to např.pro propagaci svých služeb je to stejné, jako když si multimilionář zaplatí let do kosmu,kde také maximálně položí ruce na ovladač,ale kosmický prostředek neřídí.
  1 2 3 4 5 ... 11      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko