Praha - Měl to být další dobrý reklamní tah. Legendární pilot Formule 1 řídí po nejrychlejších monopostech své doby i vlajkovou loď Českých drah. Účinkování Emersona Fittipaldiho za kontrolérem českého pendolina ale zřejmě bude mít dohru před Drážní inspekcí. Té se nezdá, že mohl vlak plný cestujících řídit šedesátiletý Brazilec, který neví zhola nic o drážních předpisech. Řízení pendolina si zřejmě vyzkoušeli i další závodníci Tomáš Enge a Jarek Janiš. Oba mladí Češi také cestou do Brna zviditelňovali celý formulový seriál A1 GP i jeho brněnský závod, jehož jsou ČD partnerem. Minimálně Enge přiznal, že opravdu sám řídil.
O to, že se z již takřka tuctové reklamní akce vlaků SC Pendolino stala aféra, se postaral nejsledovanější český zpravodajský server iDnes.cz. Na zjevné porušení drážních předpisů jej upozornil jeden ze čtenářů a skandál byl na světě. Drážní inspekce nyní hodlá prověřit počínání drah a je možné, že jej shledá nepřípustným. Inspekce i Drážní úřad přitom doposud excesy kolem pendolin spíše tolerovali, například za porušení traťové i konstrukční rychlosti při pokusu o rychlostní rekord nakonec udělil DÚ jen symbolickou pokutu. Pendolino se přitom tehdy řítilo rychlostí 237 km/h, ačkoli běžná traťová rychlost byla bezmála o osmdesát kilometrů nižší a výjimečně povolená testovací 230 km/h.
Mluvčí ČD Ondřej Kubala považuje stížnosti serveru za neopodstatněné. "Fittipaldi si tam sedl jen kvůli fotografování. Pouze seděl, v žádném případě neřídil," citoval Kubalu iDnes. Strojvedoucí prý byl po celou dobu vedle něj, navíc ještě spolu s dalším kolegou.
Je sice možné, že Fittipaldi skutečně jen pózoval, ačkoli ČD původně neváhaly do tiskové zprávy uvést mnohoznačné "Emerson Fittipaldi si vyzkoušel i práci strojvedoucího." I kdyby zmiňovaná práce strojvedoucího spočívala jen v položení ruky na páku kontroléru, jeden bývalý pilot Formule 1 zřejmě pendolino opravdu řídil.
"Přidával jsem a ubíral rychlost, strojvedoucí mi vše vysvětlil. Ujel jsem asi 10 kilometrů," přiznal iDnesu bezelstně jedenatřicetiletý Tomáš Enge. "Ze začátku jsem byl trochu nesvůj, protože jsme jeli 160 kilometrů za hodinu a sloupy elektrického vedení ubíhají docela rychle. Kdyby bylo něco na kolejích, tak bych ani nemohl uhnout. Ale zvykl jsem si," nezastíral Enge, že opravdu řídil. I jeho účinkování přitom zkoušel Kubala bagatelizovat a popírat, po zjištění Engeho přiznání ale zmírnil. "V takový okamžik je vlak pod ochranou automatického strojvůdce," prohlásil záhy Kubala. O působení třetího závodníka Janiše zatím není nic známo.
České dráhy na známých osobnostech postavily svou novou image. Jakmile přišla pendolina do provozu, začaly se objevovat celebrity. Nejprve poslušně mezi cestujícími, později začaly chodit i na stanoviště strojvedoucího. Nikomu to nevadilo, ačkoli řadoví strojvedoucí přibráním svého potomstva či mladých nadšenců na stanoviště často riskují postih ze strany vedení. Na drahách například stále koluje jako odstrašující příklad nedávná výmluvná "stížnost" cestujícího, který se přes internetové stránky ČD zajímal, zda strojvedoucí postupoval správně, když ho na jeho dotaz jako zájemce vzal na stanoviště strojvedoucího. Pohár trpělivosti však zřejmě přetekl a opět u toho byl Tomáš Enge. Ten Enge, jehož kariéru ve Formuli 1 zřejmě definitivně zhatil marihuanový dýchánek a po sérii havárií začíná být v nelibosti i v jiných sériích. Nyní záleží na Drážní inspekci, k jakému závěru dojde. Pokud zjistí, že Enge či Fittipaldi opravdu řídili, celebrit na stanovištích strojvedoucího se zřejmě už nedočkáme. Aspoň ne takto bezelstně stojících na odiv veřejnosti.
zdroj: Článek iDNES.cz, který skandál rozpoutal.
řídit pendolino s fírou za zády je hračka, na koridoru obzvlášť, kde reguluješ akorát rychlost a za ideálních podmínek nic dělat nemusíš, dokonce ani tlačítko bdělosti mačkat nemusíš, a věz, že řízení za dobrých podmínek je fakt hračka, což jsem měl možnost si vyzkoušet na lokomotivě 362, a to jsem řídil jednou v životě a to na vzdálenost 200 km, rozjezd, brždění, i to tlačítko bdělost jsem stíhal...
Šlo mi jenom o to, že pan Fitipaldi je jistě pan "někdo", ale z hlediska řízení pendolina je picmuchta jako každý jiný..
Jinak ho třeba chtěli přesvědčit, že Pendolíno je skoro stejně tak dobré jako osobáky ve Španělsku, které touto rychlostí jezdí běžně a ještě navíc se ve vagoně ukazuje příští stanice, čas a teplota venku.
Osobně mu nezávidím, protože náhoda je blbec, tak jak se mohl přesvědčit americký kosmonaut, který přežil přistání na Měsíci, ale let českým vojenským vrtulníkem málem ne.
Já osobně netrvám na tom, že by Pendolíno musel řídit nějaký VIP, když v něm sedím, raději bych dal přednost fungujícím weckům a klimatizaci. Ale třeba nesprávně chápu, k čemu to pendolíno vlastně slouží.
Ostatně bůhvíkdo ho řídil před týdnem, když ho před Prahou předjížděl po vedlejší koleji osobák. Je pravda, že jsme ho během krátké chvilky dohnali, ale možná to bylo jenom proto, že stal na zastávce... Ale prosím to je jenom žert, ne popud k bezbřehé diskusi!
Stav se u nás v sobotu, na brigádě a za odměnu tě posadíme za páky M 131. A kdyby z toho měl někdo problém, tak je nad slunce jasné, že na stanovišti jsi se ocitnul "náhodou" cestou na WC.
Stejně ti fírové dřív byli asi z jiného těsta.
Jak vůbec mohli dojezdit do důchodu, když se jim přes stanoviště courali lidi na záchod a zpět?
Jak jsem vůbec mohl ve zdraví dospět, když jsem tehdy neměl mobil, pil jsem mléko z igelitového pytlíku a v bytovce, za digestoří byl kus azbestu?
formule neřídím, nejsem ani zpěvák .. :(
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.