..: Drážní inspekce si posvítí na Fittipaldiho :..

Ilustrační obrázekPraha - Měl to být další dobrý reklamní tah. Legendární pilot Formule 1 řídí po nejrychlejších monopostech své doby i vlajkovou loď Českých drah. Účinkování Emersona Fittipaldiho za kontrolérem českého pendolina ale zřejmě bude mít dohru před Drážní inspekcí. Té se nezdá, že mohl vlak plný cestujících řídit šedesátiletý Brazilec, který neví zhola nic o drážních předpisech. Řízení pendolina si zřejmě vyzkoušeli i další závodníci Tomáš Enge a Jarek Janiš. Oba mladí Češi také cestou do Brna zviditelňovali celý formulový seriál A1 GP i jeho brněnský závod, jehož jsou ČD partnerem. Minimálně Enge přiznal, že opravdu sám řídil.

O to, že se z již takřka tuctové reklamní akce vlaků SC Pendolino stala aféra, se postaral nejsledovanější český zpravodajský server iDnes.cz. Na zjevné porušení drážních předpisů jej upozornil jeden ze čtenářů a skandál byl na světě. Drážní inspekce nyní hodlá prověřit počínání drah a je možné, že jej shledá nepřípustným. Inspekce i Drážní úřad přitom doposud excesy kolem pendolin spíše tolerovali, například za porušení traťové i konstrukční rychlosti při pokusu o rychlostní rekord nakonec udělil DÚ jen symbolickou pokutu. Pendolino se přitom tehdy řítilo rychlostí 237 km/h, ačkoli běžná traťová rychlost byla bezmála o osmdesát kilometrů nižší a výjimečně povolená testovací 230 km/h.

Mluvčí ČD Ondřej Kubala považuje stížnosti serveru za neopodstatněné. "Fittipaldi si tam sedl jen kvůli fotografování. Pouze seděl, v žádném případě neřídil," citoval Kubalu iDnes. Strojvedoucí prý byl po celou dobu vedle něj, navíc ještě spolu s dalším kolegou.

Je sice možné, že Fittipaldi skutečně jen pózoval, ačkoli ČD původně neváhaly do tiskové zprávy uvést mnohoznačné "Emerson Fittipaldi si vyzkoušel i práci strojvedoucího." I kdyby zmiňovaná práce strojvedoucího spočívala jen v položení ruky na páku kontroléru, jeden bývalý pilot Formule 1 zřejmě pendolino opravdu řídil.

"Přidával jsem a ubíral rychlost, strojvedoucí mi vše vysvětlil. Ujel jsem asi 10 kilometrů," přiznal iDnesu bezelstně jedenatřicetiletý Tomáš Enge. "Ze začátku jsem byl trochu nesvůj, protože jsme jeli 160 kilometrů za hodinu a sloupy elektrického vedení ubíhají docela rychle. Kdyby bylo něco na kolejích, tak bych ani nemohl uhnout. Ale zvykl jsem si," nezastíral Enge, že opravdu řídil. I jeho účinkování přitom zkoušel Kubala bagatelizovat a popírat, po zjištění Engeho přiznání ale zmírnil. "V takový okamžik je vlak pod ochranou automatického strojvůdce," prohlásil záhy Kubala. O působení třetího závodníka Janiše zatím není nic známo.

České dráhy na známých osobnostech postavily svou novou image. Jakmile přišla pendolina do provozu, začaly se objevovat celebrity. Nejprve poslušně mezi cestujícími, později začaly chodit i na stanoviště strojvedoucího. Nikomu to nevadilo, ačkoli řadoví strojvedoucí přibráním svého potomstva či mladých nadšenců na stanoviště často riskují postih ze strany vedení. Na drahách například stále koluje jako odstrašující příklad nedávná výmluvná "stížnost" cestujícího, který se přes internetové stránky ČD zajímal, zda strojvedoucí postupoval správně, když ho na jeho dotaz jako zájemce vzal na stanoviště strojvedoucího. Pohár trpělivosti však zřejmě přetekl a opět u toho byl Tomáš Enge. Ten Enge, jehož kariéru ve Formuli 1 zřejmě definitivně zhatil marihuanový dýchánek a po sérii havárií začíná být v nelibosti i v jiných sériích. Nyní záleží na Drážní inspekci, k jakému závěru dojde. Pokud zjistí, že Enge či Fittipaldi opravdu řídili, celebrit na stanovištích strojvedoucího se zřejmě už nedočkáme. Aspoň ne takto bezelstně stojících na odiv veřejnosti.

zdroj: Článek iDNES.cz, který skandál rozpoutal.


Honza Beránek / JTB | 14.10.2007 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 11      Zpráv na stránku:   
16.10.2007 (9:24)  
Ad Vousáč: jasně, že to byl žert. Ale jaký je v tom rozdíl z hlediska bezpečnosti a předpisů, když bude řídit VIP nebo výherce či ten, kdo si tuto možnost prostě koupí? Jestli bylo všechno v pořádku v případě VIP, tak není důvod, proč by za "příplatek" nemohl totéž "dělat" kdokoliv.
Možná zapomněli na Lopraise, ten má taky nějaké zkušenosti s řízením:)))))
registrovaný uživatel M 
15.10.2007 (23:59)  
Je to proste jak s tou atomovkou. Mackani toho cudlu samo o sobe nikoho nezabije
15.10.2007 (21:42)  
Ad danovy poradce:to,co tu prezentujete je nesmysl. Samozřejmě,pro skutečné řízení hnacího kolejového vozidla jsou podmínky diametrálně odlišné od pouhého,,svezení", které dovolí majitel a provozovatel vozidla.On je také právně zodpovědný za to,že vše proběhne bezpečně a bez ovlivnění jízdy vlaků.Zárukou pro to je vysoká odborná úroveň strojvedoucího ve službě a jeho dlouhodobá zkušenost.A o tom,že jednou bude cenou v loterii řízení hnacího kolejového vozidla silně pochybuji.Něco jiného je zmiňované ,,svezení"-dnes je možné jako přihlížející dokonce letět do kosmu,zatím za poplatek,ale i to možná bude výhra v loterii.
15.10.2007 (21:08)  
vůbec drážním předpisům nerozumím, třeba je tam nějaká výjimka pro příchozí, možná bude daleko nebezpečnější kouření na wecku nežli řízení lokomotivy...
ale pokud se o nic nejedná a někdo dělá z komára velblouda, pak navrhuju dát řízení Pendolína jako jednu z cen loterie, která se prodává u pokladny, anebo rovnou nabízet cestujícím za nějaký poplatek řízení...
i let do vesmíru se přeci dá koupit!
a potom třeba cvičně pronajímat i kleštičky průvodčího atd. atd.
15.10.2007 (18:55)  
Pánové,asi všichni spekulujeme a navíc každý o něčem jiném.Co je to vlastně být za řízením,řídit,sedět na sedačce strojvedoucího a podobně?Osobně silně pochybuji o tom,že by strojvedoucí na tak exponovaném vlaku sám od sebe někoho vpustil na stanoviště a nechal ho sedět ve své sedačce.Jestli měli shora uvedení pánové povoleno vstoupit na stanoviště tak musel být strojvedoucí řádně zpraven Rozkazem V.Celá akce musela být připravena na úrovni managementu ČD,takový rozkaz nevydá výpravčí jen tak.A jestli strojvedoucí nechá osobu s povoleným vstupem na stanoviště sednout na svou sedačku a položit ruku na ovladač tak se skutečně nic neděje a nic nemůže stát-navíc na vozidle se zapnutým ARR na kódované trati.Položení ruky na ovladač přece není předání řízení hnacího vozidla ani výcvik,ale jestli mají pánové z DI jiný názor,nechejme jim jej.Ale stejně by bylo zajímavé se dovědět,jak to vlastně bylo a nebylo.
registrovaný uživatel Petr Šimral  mail  
15.10.2007 (17:51)  
Já se taky přidám.

Pokud je vozidlo oživené, rozjeté a jede ustálenou rychlostí, opravdu jde fyzicky půjčit komukoliv, třeba tříletému dítěti. O to nejde. Na tom se asi shodneme, že toto problém není.
Problém vidím spíše v ovlivňování práce strojvedoucího (určitě to muselo znamenat pokles jeho pozornosti), byť na trati z Pardubic do Chocně, kde nejsou omezení rychlosti, v celé délce je autoblok, VZ a tudíž menší pokles pozornosti určitě neuškodí.
Máme ale v ČR platné zákony a předpisy a tak i zácvikář musí mít zdravotní prohlídku, kabinet bezpečnosti a než se dostane na mašinu za knipl (pod dozorem), musí něco umět.
Ničím takovým jezdci neprošli.
registrovaný uživatel tenzor 
15.10.2007 (17:07)  
Venca Motyka napsal:
Pokuta byla tehdy udělena za překročení konstrukční rychlosti vozidla, nikoliv za překročení traťové rychlosti.

Asi nejsem v obraze, ale měl jsem za to, že při zkušebních jízdách je za určitých podmínek možné max. konstrukční rychlost překročit právě proto, aby bylo možné tuto rychlost reálně povolit. Jak už zde bylo řečeno, tak aby mohlo Pendolino jezdit 230 km/h (v zahraničí třeba, haha :) ), muselo by udělat rychlostní zkoušku při které by dosáhlo 253 km/h..
Takže jak to vlastně je?
15.10.2007 (15:39)  
Je zajímavé číst diskuzi,ale jen pár názorů je v obraze( Vousáč a pod.) Dost lidí má zkreslené představy co to je jezdit jako strojvedoucí a je to jedno zda na lokálce,nebo hlavní trati.Zatím na našich tratích není zabezpečení jako na vysokorychlostních tratích.Sám taky jezdím na EC ryhl.160 km/hod. a tak vím,že za řízením nemá co dělat člověk bez zkušeností a zkoušek.A to ani na chvilku.Pokud někdo dělá zácvik na těchto vlacích,tak už je strojvedoucí.
registrovaný uživatel PES38 
15.10.2007 (14:56)  
Upřímně řečeno, nikdy jsem neviděl ani neslyšel, že by někdo (cestující, šotuš..) dostal (od ČD) pokutu za vstup do kolejiště...
registrovaný uživatel 753006 
15.10.2007 (14:23)  
Protože jste zde většinou železniční fandové,kteří často také fotí,tak si dovolím si ještě jednu poznámku,k těm co tu kopete a nadáváte na ČD,jak nedodržují předpisy a pravidla.Zajímalo by mě,proč vám také nevadí jak ČD a jejich zaměstnanci,velkoryse přehlížejí veškeré šotouše - vás,kteří pobíhají bez povolení různě v kolejištích,v prostorách stanic a věší se různě po návěstidlech,mostech,PZZ apod.Jaktože nedodržujete také vyhlášku,že je vstup do těchto prostor a na tyto návěstidla apod lézt zakázáno.Všichni byste teda měli dostat pokutu,stačí se podívat na šotovník,jste tam krásně vyfocení a pak již jen zkasírovat.Takže být váma,tak raději pomlčím a zbytečně nedráždím moloch ČD,protože se také mezi nima může najít nějaký blázen a začne také toto jednání trestat.(Sám vám to přeju,ty fotky a nevadí mi to,ale také porušujete vyhlášku....)
  1 2 3 4 5 6 ... 11      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko