Praha - Měl to být další dobrý reklamní tah. Legendární pilot Formule 1 řídí po nejrychlejších monopostech své doby i vlajkovou loď Českých drah. Účinkování Emersona Fittipaldiho za kontrolérem českého pendolina ale zřejmě bude mít dohru před Drážní inspekcí. Té se nezdá, že mohl vlak plný cestujících řídit šedesátiletý Brazilec, který neví zhola nic o drážních předpisech. Řízení pendolina si zřejmě vyzkoušeli i další závodníci Tomáš Enge a Jarek Janiš. Oba mladí Češi také cestou do Brna zviditelňovali celý formulový seriál A1 GP i jeho brněnský závod, jehož jsou ČD partnerem. Minimálně Enge přiznal, že opravdu sám řídil.
O to, že se z již takřka tuctové reklamní akce vlaků SC Pendolino stala aféra, se postaral nejsledovanější český zpravodajský server iDnes.cz. Na zjevné porušení drážních předpisů jej upozornil jeden ze čtenářů a skandál byl na světě. Drážní inspekce nyní hodlá prověřit počínání drah a je možné, že jej shledá nepřípustným. Inspekce i Drážní úřad přitom doposud excesy kolem pendolin spíše tolerovali, například za porušení traťové i konstrukční rychlosti při pokusu o rychlostní rekord nakonec udělil DÚ jen symbolickou pokutu. Pendolino se přitom tehdy řítilo rychlostí 237 km/h, ačkoli běžná traťová rychlost byla bezmála o osmdesát kilometrů nižší a výjimečně povolená testovací 230 km/h.
Mluvčí ČD Ondřej Kubala považuje stížnosti serveru za neopodstatněné. "Fittipaldi si tam sedl jen kvůli fotografování. Pouze seděl, v žádném případě neřídil," citoval Kubalu iDnes. Strojvedoucí prý byl po celou dobu vedle něj, navíc ještě spolu s dalším kolegou.
Je sice možné, že Fittipaldi skutečně jen pózoval, ačkoli ČD původně neváhaly do tiskové zprávy uvést mnohoznačné "Emerson Fittipaldi si vyzkoušel i práci strojvedoucího." I kdyby zmiňovaná práce strojvedoucího spočívala jen v položení ruky na páku kontroléru, jeden bývalý pilot Formule 1 zřejmě pendolino opravdu řídil.
"Přidával jsem a ubíral rychlost, strojvedoucí mi vše vysvětlil. Ujel jsem asi 10 kilometrů," přiznal iDnesu bezelstně jedenatřicetiletý Tomáš Enge. "Ze začátku jsem byl trochu nesvůj, protože jsme jeli 160 kilometrů za hodinu a sloupy elektrického vedení ubíhají docela rychle. Kdyby bylo něco na kolejích, tak bych ani nemohl uhnout. Ale zvykl jsem si," nezastíral Enge, že opravdu řídil. I jeho účinkování přitom zkoušel Kubala bagatelizovat a popírat, po zjištění Engeho přiznání ale zmírnil. "V takový okamžik je vlak pod ochranou automatického strojvůdce," prohlásil záhy Kubala. O působení třetího závodníka Janiše zatím není nic známo.
České dráhy na známých osobnostech postavily svou novou image. Jakmile přišla pendolina do provozu, začaly se objevovat celebrity. Nejprve poslušně mezi cestujícími, později začaly chodit i na stanoviště strojvedoucího. Nikomu to nevadilo, ačkoli řadoví strojvedoucí přibráním svého potomstva či mladých nadšenců na stanoviště často riskují postih ze strany vedení. Na drahách například stále koluje jako odstrašující příklad nedávná výmluvná "stížnost" cestujícího, který se přes internetové stránky ČD zajímal, zda strojvedoucí postupoval správně, když ho na jeho dotaz jako zájemce vzal na stanoviště strojvedoucího. Pohár trpělivosti však zřejmě přetekl a opět u toho byl Tomáš Enge. Ten Enge, jehož kariéru ve Formuli 1 zřejmě definitivně zhatil marihuanový dýchánek a po sérii havárií začíná být v nelibosti i v jiných sériích. Nyní záleží na Drážní inspekci, k jakému závěru dojde. Pokud zjistí, že Enge či Fittipaldi opravdu řídili, celebrit na stanovištích strojvedoucího se zřejmě už nedočkáme. Aspoň ne takto bezelstně stojících na odiv veřejnosti.
zdroj: Článek iDNES.cz, který skandál rozpoutal.
Pane kolego, máte a nemáte pravdu. Teorie je sice moc hezká věc, ale praxe je o tom, že když se něco stane, kdo to odsere? Vy, jako strojvedoucí, nebo ten ma(na)gor, který tomu V. I. P. zařídil vstup na stanoviště? Vsaďte poslední boty, že vy! Takže moje stanovisko je jasné: buď odjedu s prázdným stanovištěm (max. s pomocníkem), nebo ať si s tou vipkou jede někdo jiný! Tady máte klíče a nazdar!
http://www.cdrail.cz/scripts/forum/article.asp?DF=DFCD2&Style=3&TopicId=38&RecId=546056&X=643805
a taky tohle
http://www.cdrail.cz/scripts/forum/article.asp?DF=DFCD2&Style=3&TopicId=38&RecId=545704&X=497579
Pro mne je situace zcela jasná.
Citace předpisu D2 :
1278.
V kabině strojvedoucího, z níž je hnací vozidlo řízeno, mohou jet nejvýše čtyři osoby včetně strojvedoucího, pokud však prostor této kabiny umožňuje nerušené řízení hnacího vozidla. Takto mohou jet:
a) osoby, které se prokáží příslušným povolením;
b) osoby, které jedou na poznání trati;
c) členové posunové čety a ostatní zaměstnanci při obsluze vleček a dalších mani-pulačních míst;
d) dopravní zaměstnanci při obsluze přidělených stanovišť a dopraven;
e) členové doprovodu vlaku, kteří jedou vlakem nákladní dopravy bez služebního vozu převzít vlak, nebo kteří nemají vhodný vlak pro návrat;
f) zaměstnanci určených organizačních složek ČD při zkušebních, kontrolních a pomocných jízdách a při jízdách se sněhovými pluhy nebo stroji na odklízení sněhu, popř. k odstranění poruchy;
g) přednostové stanic, popř. i jiní zaměstnanci, kteří je při dozorčí službě ve stanici zastupují, a výpravčí ve svém služebním obvodu, a to při jízdě k přidělenému stanovišti na širé trati nebo k přidělené dopravně a zpět;
h) zaměstnanci ČD, kteří zde plní služební povinnosti;
i) příslušníci armády ČR v rozsahu stanoveném předpisem ČD D33;
j) lékaři, zdravotníci a ostatní osoby integrovaných záchranných systémů jedoucí poskytnout neodkladnou pomoc, není li možná jízda jiným dopravním pro-středkem.
Od osob uvedených v odstavcích a), b), f) je strojvedoucí povinen požadovat, aby se prokázaly oprávněním k jízdě na hnacím vozidle. V odůvodněných případech může být toto oprávnění u osob uvedených v odstavci f) nahrazeno písemným rozkazem. Výpravčí je povinen na žádost oprávněného zaměstnance zpravit stroj-vedoucího o povolení jízdy v kabině hnacího vozidla a o úseku, v němž je tato jízda dovolena.
U vlaků, kde není služební vůz (oddíl) nebo uzamykatelná skříňka, umožní stroj-vedoucí členům vlakové čety uložení osobních a služebních věcí na stanovišti strojvedoucího tak, aby nebránily výkonu jeho práce a dále jim umožní na požádání přístup k uloženým věcem.
1279.
Osoby přepravované v kabině nesmějí žádným způsobem rušit strojvedoucího ve výkonu služby. V kabině nesmí manipulovat se žádným zařízením ani kouřit a nesmí otevírat dveře do strojovny. Osoby přepravované v kabině hnacího vozidla musí uposlechnout všech pokynů strojvedoucího.
ad PES38 : vyhláška číslo 173/1995 Sb …
ad xyz : vzpomínám si, ale takový pohyb osob pod dozorem v kolejišti má svá rizika, která by v případě maléru zajímala státního zástupce, (např. na kolik lidí může "osoba způsobilá dohlížet", aby nebyla jejich bezpečnost ohrožena … pomineme–li, že zaměstnavatel je povinen i tyto "mimořádné zaměstnance" vybavit příslušnými ochrannými pracovními pomůckami, především oděvem výstražné barvy … jste si jist, že ve stanicích jsou pohotovostní oděvy výstražné barvy, alespoň ty vestičky …
ad Desiro : úmysl musíte viníkovi nejdříve dokázat … , jinak je to pouhá nedbalost, ale především škodlivý následek musí zpravidla nastat, u některých trestných alespoň ve stádiu pokusu (např. § 219), pokud se nejedná o zájem chráněný společností (pro společnost nebezpečný čin), který je trestný i když hmatatelný škodlivý následek nenastane > řízení vozidel pod vlivem alkoholu >>> § 201 Ohrožení pod vlivem návykové látky, případně § 201a Opilství
Pokud škodlivý následek nenastal nebo se nejednalo o "stádium pokusu", nemůžete zahajovat trestní stíhání.
Pokud podle stávající legislativy není řízení silničního vozidla osobou, která nemá řidičský průkaz (neprošla výcvikem a nesložila zkoušku) trestným činem obecného ohrožení, nýbrž pouhým přestupkem, postižitelným podle zákona o přestupcích – ačkoli z logiky věci takový člověk okolí ohrožuje, zejména proto, že silniční vozidlo může být v určitých případech považováno za zbraň.
Naproti tomu řízení vozidla osobou, která nemá ŘP proto, že jí byl na základě pravomocného rozhodnutí odebrán nebo byl vysloven zákaz řízení se dopouští trestného činu maření úředního rozhodnutí, přičemž takového jednání je mnohem méně společensky nebezpečné – ten člověk to vozidlo alespoň řídit umí.
V kontextu tohoto výkladu trestného práva pak řízení drážního kolejového vozidla pod dohledem osoby odborně způsobilé obtížně naplní i skutkovou podstatu přestupku podle zákona o přestupcích ve vztahu k osobě odborně způsobilé, která takové "řízení pod dohledem umožnila".
Na vedení si nesedím … právě naopak.
Citace z trestního zákona (140/1961 Sb.)
§ 3 Trestný čin
(1) Trestným činem je pro společnost nebezpečný čin, jehož znaky jsou uvedeny v tomto zákoně.
(2) Čin, jehož stupeň nebezpečnosti pro společnost je nepatrný, není trestným činem, i když jinak vykazuje znaky trestného činu.
(3) K trestnosti činu je třeba úmyslného zavinění, nestanoví-li tento zákon výslovně, že postačí zavinění z nedbalosti.
(4) Stupeň nebezpečnosti činu pro společnost je určován zejména významem chráněného zájmu, který byl činem dotčen, způsobem provedení činu a jeho následky, okolnostmi, za kterých byl čin spáchán, osobou pachatele, mírou jeho zavinění a jeho pohnutkou.
Suchý text příslušného paragrafu zákona nutno vždy vykládat v kontextu s dalšími ustanoveními trestního zákona, především musí být současně naplněna subjektivní i objektivní stránka trestného činu. To se v daném případě zcela nepochybně nestalo.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.