Liberec - Vypisování veřejných obchodních soutěží na poskytování železniční dopravy se stává pomalu, ale jistě běžnou věcí i v ČR. Ještě nikdy se ale takové řízení neuskutečnílo v mezinárodní spolupráci. Až teď v Libereckem kraji, který chce společně s Ústeckým krajem a německým dopravním svazem ZVON vyhlásit mezinárodní veřejnou zakázku na zajištění dopravy na trati z Liberce přes Žitavu do Varnsdorfu a Rybniště. Smlouvu o společném postupu schválili liberečtí radní. Od soutěže, již jménem všech tří zúčastněných stran vypíše ZVON, si kraje slibují zkvalitnění a rozšíření služeb pro běžné cestující i turisty.
Zhruba 56 kilometrů dlouhá trať vede z Libereckého kraje přes Německo do Ústeckého kraje. V současné době tam dopravu zajišťují České dráhy a také Deutsche Bahn. České vlaky stanicemi na německém území pouze projíždějí, vystoupit je možné jen v Žitavě. Podobně německé vlaky nezastavují v českých stanicích s výjimkou těch konečných. To by se ale s jediným dopravcem mělo změnit, a pro české cestující by tak na německém území měly přibýt tři nové zastávky.
Spoje mezi Hrádkem a Žitavou využívají hlavně studenti a turisté, týdně přepraví kolem 3500 cestujících, kolem 2200 lidí týdně jezdí na trase z Varnsdorfu do Žitavy. "Silný provoz je hlavně o víkendu," řekl krajský radní pro dopravu Vladimír Richter. Nový dopravce podle něj získá zakázku na zajištění regionální osobní dopravy na deset let. Provoz na trati by měl zahájit s novým jízdním řádem v prosinci 2008.
V Libereckém kraji přitom nejde o první zakázku na zajištění železniční dopravy. Loni v lednu vyhlásil kraj veřejnou soutěž na nového provozovatele atraktivních regionálních tratí do Jizerských hor a Krkonoš. O jednu z nejvytíženějších tratí v kraji, po které se denně přepraví 5800 cestujících, měly zájem hned čtyři firmy - Connex, České dráhy, Railtrans a Viamont. Kraj ale nakonec soutěž zrušil, protože nabídkové ceny všech uchazečů převyšovaly současné finanční možnosti Libereckého kraje. Ten v současné době železniční dopravu dotuje zhruba 190 miliony korun ročně.
zdroj: ČTK
"Zavedeni" Schengenu na provoz vlaku fakt vliv nema. Na pohyb lidi by ale treba mit mohl. Ale obavam se, ze je to jeden o voze, druhy o koze:-(
Jízdu musí zaplatit cestující, mezinárodní vlaky se nedotují.
A dostupnost obcí, kde nedávají dobrou noc ani lišky (jako H. Dvořiště nebo Summerau) snad nebudou řešit mezistátní expresy typu Plečnik nebo W. Walzer, když by stačila zastávka v Rybníku.
Od ledna prostě zmizí pozemní hranice ČR, tak jen skromně očekávám nějaké aspoň malé zlepšení mezistátní železniční dopravy...
Podivejte se kolik vlaků jezdí z Bohumína do Chalupek PKP nebo z Českého Těšína do Ciezsyna PKP.
Ještě lepším (= tragickým) příkladem jsou česko–slovenské přechody. Z Břeclavi do Hohenau jede denně více osobních vlaků než z Lanžhota do Kútú nebo z Mostů u Jablunkova do Čadce … nebo Hodonín - Holíč či Skalica na Slovensku – Sudoměřice nad Moravou.
Jaký efekt z hlkediska "státní hranice" má např. ukončení osobního vlaku na zastávce Javorník nad Veličkou a cca 40 minutový pobyt na zastávce. Ten motorák může klidně dojet do Vrbovců …
Osobní vlaky končící v Dolním Žlebu určitě jezdit do dopravny Schöna DB po vstupu do "Schengenského království" nebudou. Jejich jízda není závislá na nějakých pasových kontrolách.
Jednak je nikdo na území ČD neobjedná (-nal) (Ústecký kraj), s jízdou vlaku musí souhlasit DB a kolejiště v dopravně Schöna prostě něco podobného jednoduše neumožňuje > chybí tam výhybky ze druhé traťové na první staniční na ostrý obrat, musel byste to tam objíždět nebo složitě přestavovat, protože S–Bahny jezdí na ostrý obrat z první traťové na druhou staniční "k dopravě", takže situace, aby se tam sjely na ostrý obrat a vzájemný přestup vlaky obou železnic je vyloučena.
Dále není jasné, kdo by zaplatil jízdu po území DB.
Já jsem se taky před časem prstíčkem v této věci angažoval, no a jakýmsi výsledkem jsou ty M810 co jezdí do BSch.
Z mého pohledu by klidně mohly jedzit všechny vlaky ze Žlebu do Schöny, i při hodinovém taktu by tam stačil jeden motor, ty vlaky by mohly mít statut "železniční hraniční turistické stezky", tedy pouze náhodné kontroly – podobně jako se chodí podél Labe pěšmo nebo kolmo / kolečkovobruslemo nebo jako přívozní lodičkou ze Schöny do Hřenska …
Jízda do zahraniční nebo zastavování v pohraniční stanici není o pasových kontrolách …
Obdobně se jistě neobnoví provoz do Ebersbachu, pokud ho Ústecký kraj neobjedná a nezaplatí … zase to nemá nic se Schengenem společného …
Vámi propagované nezastavování R / Ex v HD v souvislosti se vstupem do "Schengenu" bude velmi dobrým příspěvekm ke zlepšení dostupnosti tohoto dopravně odlehlého koutu země Občané z této lokality vám a podobným novátorům jistě budou zasílat četné děkovné dopisy…
Nepůjde jen o místní obyvatele, ale také o ty, kteří se tam budou chtít vydat za pěší turistikou …
Nejde tak o ty nepříjemné "pasáky" - hl. z Rakouska a Polska, i česko-slovenská hranice si po 15-ti letech oddechne...
Jde o změny v dopravě - budou teď třeba vlaky z Děčína končit až v Schöně-Hřensku? Obnoví se doprava na přechodech jako je Jiříkov, budou nové zastávky a na druhou stranu odpadne zastavování rychlíků v dírách jako H. Dvořiště atd. atd.?
Monopol je proste terminus technicus. S tim, jestli vznikne z vyberoveho rizeni, kde postupne porazi vsechny konkurenty, to nesouvisi.
MZ - myslim, ze Mara chtel naznacit neco ve stylu, ze s padem posledni opony by se mohlo prestat tupe hrat na statni hranice. Duvodu proti samozrejme par je, ale souvislost mezi koncem (vlastne zacatkem:) Schengenu a rozvojem mezistatni dopravy (resp. snahu o) se myslim da najit celkem lehce
Vstup do Schengenského království spočívá v tom, že např. ve vlaku z Chebu do Marktredwitz nenavštíví cestující dva razítkovací pasů, podobně, že ve Vojtanově nenastoupí dva razítkovači a nesvezou se do Adorfu …
Ve Vrbovcích sedí český razítkovač v autě, slovenský se tam vůbec neobtěžuje chodit …
*****
SDC dlouho pod ČD nebudou …
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.