..: Orient-Express přes Slovensko, Polsko a Česko :..

Ilustrační obrázekVSOE - Orient-Express, celým názvem Venice Simplon-Orient-Express, legendární historický luxusní vlak, opět zavítá nejen do České republiky, ale letos poprvé pojede novou trasou a to přes Slovensko a Polsko do Prahy. Vlak pojede v trase Benátky - Vídeň - Banská Bystrica - Krakow - Varšava - Malbork - Praha, odkud pak dále pojede do Frankfurtu a Paříže. Pro cestující je po celé trase a zejména pak v Polsku připraven bohatý program a mnoho zastávek.

Orient-Express poprvé spatřil světlo světa v roce 1883. Vlak s luxusními goblény, sametovými závěsy a křišťálovými číšemi, projekt Belgičana Georga Nagelmackerse, se vydal 4. října 1883 z Paříže do Konstantinopole. Na palubě bylo čtyřicet cestujících a cílové stanice se jim podařilo dosáhnout za šedesát sedm hodin (tehdy ještě nebyla mezi oběma městy po celé délce železnice, takže se nejelo jen vlakem, ale i lodí). O šest let později propojil Orient-Express Londýn a Paříž. Z anglického hlavního města byli tehdy pasažéři dopraveni do Doveru vagóny Pullman a po přeplutí Kanálu pokračovali neméně věhlasnými vozy Wagon-Lits. Tak je tomu dodnes, jen La Manche se zdolává Eurotunelem. Časem přibyly Orient-Expresu další zastávky. Poté, co začal využívat na cestě do Istanbulu Simplonský tunel (1921) - tenkrát nejdelší na světě (20 km), začalo se mu na této trase říkat Simplon-Orient-Express, na cestách do Benátek pak Venice-Simplon-Orient-Express. Do oněch dob, kdy patřilo k dobrému vychování navštívit alespoň jednou za čas někdejší hlavní město Východořímské říše Istanbul, zasadila také Agatha Christie děj svého detektivního románu. Vražda v Orient-Expressu nakonec proslavila nejen ji, ale i samotný vlak.

Druhá světová válka napáchala na evropských železnicích obrovské škody a vagóny Orient-Expressu rozmetala nadlouho po celé Evropě. V roce 1977 se dva z nich se objevily na aukci Sotheby v Monte Carlu, kde je prezident sítě hotelů Orient-Express James B. Sherwood okamžitě koupil. Od toho dne si nedal pokoj, dokud zbývající vagóny Pullman a Wagon-Lits nenašel. Jeho úsilí bylo korunováno úspěchem 25. května 1982, kdy nádherně restaurovaný nejslavnější vlak historie vykonal po letech cestu z Londýna do Benátek. Pana Sherwooda stála rekonstrukce 11 miliónů liber.

Do Prahy Orient-Express poprvé zavítal v roce 1994. Od té doby jezdí trasu Benátky - Vídeň - Praha - Frankfurt - Paříž - Londýn třikrát až čtyřikrát do roka. Z Benátek vyjíždí většinou ve středu večer a do Prahy přijíždí ve čtvrtek odpoledne. Z Prahy pak pokračuje až v sobotu odpoledne, kdy pokračuje dále do Londýna, kam vlak přijíždí v neděli. Sice jedinou oficiální zastávkou na území ČR je Praha, vlak zastavuje z provozních důvodů ještě v dalších stanicích (Břeclav, Brno, Plzeň, Cheb,...). Souprava má zpravidla 17 vozů, původních rekonstruovaných vagonů Pullman a Wagon Lits. Délka soupravy činí 400m a hmotnost 920t. Ačkoli je to výjimečný historický vlak, není tažen historickými lokomotivami a to ani v jiných státech, kudy projíždí. Na našem území je většinou tažen elektrickými dvousystémovými lokomotivami řady 363. Vlak je pojat jako vyhlídkový a jezdí rychlostí max. 120 km/h, byť vozy jsou schopné jet až 140km/h. Jízdenka v celé trase pro jednu osobu stojí v přepočtu přes 80000,- Kč.

Ilustrační obrázek

Na Slovensko poprvé

Vlak se 16 vozy vyjíždí z Benátek v pondělí 9.7. večer, s příjezdem do Vídně v úterý v dopoledních hodinách. Z Vídně na Slovensko pak pokračuje až ve středu 11.7. dopoledne, kdy bude mít malou zastávku (16:00 - 19:30) v Banské Bystrici. Zajímavá je trasa na slovenském území i nasazení lokomotiv. Kdo by čekal parní lokomotivu, bude ovšem zklamán. Vlak přijede z Vídně přes Bratislavu Petržalku, kde se provede výměna lokomotiv. V čele s Laminátkou (240) pojede přes Levice a Zvolen do Banské Bystrice. Odtud bude vlak tažen dvojicí Brejlovců (2x 754) do Martina, kde se vymění za dvojici Peršinků (2x 163) a přes Priekopskou spojku odjede dále přes Štrbu, Spišskou Novou Ves, Kysak (spojka), Prešov do Plavče a do Polska (Muszyna). Zajímavostí je jistě postrk v trase Zvolen - B.Bystrica - Čremošné, kdy bude nasazen Pomeranč 775.012.

Ilustrační obrázek

Polsko a ČR

Do Krakowa přijede Orient-Express ve čtvrtek kolem poledne, kde je pro cestující připraven bohatý program. Odjezd z Krakova je stanoven až na sobotní dopoledne, kdy vlak přepraví cestující do Varšavy. Z Varšavy Orient-Express odjíždí v neděli ráno k známému hradu Malbork. Odtud večer vyrazí vlak do Prahy. Na české území (Meziměstí) dorazí v pondělí 16.7. ráno a do Prahy přijede odpoledne. Po dvoudenní přestávce pak pokračuje standardní trasou přes Plzeň a Domažlice do Norimberka, Frankfurtu a Paříže.

Podle webových stránek společnosti VSOE nebude tato trasa ojedinělá. Příští rok v červenci jede opět. A ještě malé upozornění na závěr - vlak Orient-Express není určen pro veřejnost, tedy není možné do něj vstupovat bez souhlasu společnosti VSOE. Podrobnosti o jízdním řádu a trase jsou na webu JRtrain, kam je možné zasílat fotografie z této jízdy.

Podrobnosti a jizdní řád , Oficiální web VSOE


JRtrain Poslat mail autorovi | 9.7.2007 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Pozvánky

Další z regionu Polsko Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
17.07.2007 (16:49)  
http://kajman.sae2007.com/orientexpress/

Foto z Usti nad Orlici.
Nie moglem zobaczyc Orient Expressu w Polsce wiec pojechalem do Usti.

Pozdrawiam!
15.07.2007 (12:59)  
Hi. I`m from Poland. I write regarding train Orient Express. This timetable --> http://jrtrain.zelpage.cz/oe_jizdnirad.html is valid? I want to arrived from Poland to Usti n O. This train is a Usti from 12.00 to 12.20? The change of locomotive is a platform on station Ust n O?
Please send me to kajman@eranet.pl
Pozdrav!
15.07.2007 (22:53)  


Yes, the timetable is valid ;-)
Nedovolil bych si dát na web jízdní řád, který by neplatil, nicméně změna je život a i tento jízdní řád se může z ruzných důvodů změnit ;-)
registrovaný uživatel Best  mail  
13.07.2007 (23:11)  
Venca Motyka: Bezpráví je zajímavé i pro obyčejné lidi.
registrovaný uživatel Best  mail  
13.07.2007 (14:34)  
Není to Ústí kvůli tomu, aby si projeli Bezpraví?
editor nebo admin ŽP JRtrain  mail  
12.07.2007 (14:53)  
První fotografie z jízdy na Slovensku jsou již na stránce o VSOE na webu JRtrain ;-)
http://jrtrain.zelpage.cz/oe.html
registrovaný uživatel Best  mail  
12.07.2007 (14:46)  
frodlas,leon:Teoreticky možné to je,protože berta nebo brejlák by tam měli mít přechodnost.Tuto trat jsem jel poprvé před třemi týdny a za Holicemi v poli je pomalá 30 a strašně prudké S (asi dočasně) a vypadá to smrtelně tak nevím, jestli by to projelo.
registrovaný uživatel leon 
12.07.2007 (11:58)  
Taky si myslim ze moravany - brohradek nebude asi ono, ale moc by se mi to libilo :) bych to mel 100 metru
12.07.2007 (11:00)  
17.7. bude na ONJ nebo kde?
12.07.2007 (12:29)  


v po 16.7. přijede do Prahy na hl.n. (předpokládám st. trasou přes Malešice a Vršovice) cca do 15 hod (možná již kolem 14. hod.) odtud bude dopraven na ONJ, kde se uklidí, vyčistí a připraví na středeční jízdu 18.7., kdy z hl.n. odjíždí ve 14:05 do Plzně a přes Domažlice a Furth im Wald do Frankfurtu a Paříže
11.07.2007 (23:03)  
kudy tedy pojede pražským uzlem?
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko