Ostrava - V neděli 11.3.2007 došlo v žst. Ostrava - Svinov u "opavského" nástupiště k vykolejení elektrické jednotky 460 003. Strojvedoucí tohoto vlaku pravděpodobně nezvládnul brždění soupravy při vjezdu na kusou kolej, projel zarážedlo a poté strhnul i návěstidlo. Na místo byl povolán vyprošťovací jeřáb, který po odpojení zbytku soupravy nakolejil hnací vozidlo zpět na koleje. V tuto chvíli nemáme bližší informace o rozsahu škod jak na vozidle, tak i na železničním svršku a zabezpečovacím zařízení, avšak ihned po zjištění aktuálních zpráv budeme čtenáře ŽP dále informovat.
Několik mých fotek z místa činu - jde o prvotní nakolejení HV.
Duhyho fotky z dalšího postupu naleznete v této galerii.
Zdroj: vlastní zjištění
Já jsem si umístění návěstdla Lc 12 ve Svinově prohlížel v sobotu 3. března (byl to jeden z více cílů cesty), pro umístění návěstidla do prostoru "vpravo" od koleje mezi nástupištní hranu a kolej – tam není dost místa (ono to je nakonec vidět dostatečně z obrázku). Je to tam trochu stavebně "zvrtané", ta kusá kolej mohla být klidně o nějakých 5 metrů delší, místa je tam dost – mírně zatočená doleva, aby návěstidlo Lc 12 stálo vpravo od koleje. Jiným technickým řešením je umístit jednosvětlovou návěstní desku na rameno, tak aby byla deska umístěna před zaražedlem.
Vlaková nebo posunová cesta končí u hlavního návěstidla zakazujícího jízdu, ve Svinově tedy na (stavebně kusé) kolejí číslo 14 u návěstidla Lc 14 (ta není bohužel zatrolejována), která je vzhledem k umístění návěstidla před zaraželem považována za kolej dopravní.
Návěstidlo Lc 12 na (stavebně kusé) koleji číslo 12 je (bylo) ovšem fyzicky umístěno za zaražedlem, na němž je návěst "posun zakázán".
V daném případě tudíž nemůže fyzicky končit posunová cesta na koleji číslo 12 u návěstidla Lc 12, nýbrž u nepřenosné návěsti "posun zakázán" umístěné na zaražedle, tudíž se nejedná o dopravní kolej, ale kolej kusou (D2, článek 529, věta první). Vlaková cesta postavená na kusou kolej číslo 12 končí u zaražedla kusé koleje (D 2, článek 448, písmeno b.)
O dopravní kolej by se jednalo v případě, že návěstidlo by bylo umístěno před zaražedlem …
Současné předpisy neznají pojem "pravidelný vjezd na kusou kolej", článek 529 výslovně pravidelné vjezdy na kusou kolej, tedy ve Svinově na kolej číslo 12 zakazuje, takže pokud má vlak vjíždět na kolej číslo 12, musí být strojvedoucí zpraven o mimořádném vjezdu na kusou kolej … nejede na kolej dopravní.
Celý ten problém spočívá v tom, že ten "klacek" nestojí (nestál) o nějakých 5 metrů blíž … tedy před zaražedlem.
Nakolik je z hlediska ZZ (možnosti postavit vlakovou cestu) na tuto kolej nutná fyzická existence návěstidla Lc 12 se reálně svítící žárovkou postavené za zaražedlem neumím posoudit. Stejný účel by splnila příslušná žárovka svítící ve skříni ZZ.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.