..: Baťova dráha :..
810Zlín - Železniční trať 331 Otrokovice - Zlín - Vizovice nabyla na významu po napojení na Severní dráhu císaře Ferdinanda vedoucí z Vídně do Krakova. Provoz na trati byl zahájen v roce 1899. V roce 1931 založila firma Baťa akciovou společnost Otrokovicko-Zlínsko-Vizovická dráha. Trať získala charakter městské dráhy po vybudování nových zastávek a zakoupení nových vozidel.
Se vznikem Zlínského kraje v roce 2000 nabyla na aktuálnosti modernizace této trati s případnou dostavbou z Vizovic do Valašské Polanky (namísto Horní Lidče). Nový projekt počítá s tím, že trať bude nově elektrizována, úsek Otrokovice - Zlín střed bude zdvoukolejněn a mezi Zlínem střed a Vizovicemi bude vybudována nová výhybna Zlín-Příluky. Křížení železniční tratě s trolejbusy v Otrokovicích a Zlíně-Podvesné jsou navržena jako mimoúrovňová. Nádraží Zlín střed bude přebudováno na moderní přestupní terminál mezi železniční, městskou a linkovou autobusovou dopravou.
Odhadovaná investice na modernizaci tratě je 5,5 mld. Kč. S elektrifikací by se mohlo začít do 5 let. Již byla vypracována územnětechnická studie a nyní probíhá připomínkové řízení. Nejvyšší traťová rychlost by byla 100 km/h. Byla by zavedena i intervalová doprava elektrickými jednotkami a mezi Prahou a Zlínem by jezdily 4 páry přímých expresů, mezi Brnem a Zlínem 4 páry rychlíků.
Dostavba z Vizovic do Valašské Polanky by byla využívána pro intervalovou regionální osobní dopravu Zlín - Valašské Meziříčí, Zlín - Horní Lideč - Bylnice, dálkovou osobní dopravu Praha/Brno - Zlín - Vsetín/Žilina a nákladní dopravou mezi kontejnerovým terminálem v Želechovicích nad Dřevnicí-Lípě a Slovenskem. Železniční trať Vizovice - Valašská Polanka bude 17,670 km dlouhá s nejvyšší traťovou rychlostí 90 km/h. Trať bude jednokolejná a elektrizovaná. V daném úseku budou zřízeny zastávky Vizovice, Lutonina, Ublo, Bratřejov, Pozděchov a stanice Jasenná a Prlov. Před Valašskou Polankou bude vybudován kolejový triangl pro přímé zaústění jak do Vsetína, tak i do Horní Lidče. Na trati se počítá se 2 tunely - o délce 910 m u Pozděchova a o délce 320 m u Valašské Polanky. Investiční náklady jsou odhadovány na 4,6 mld. Kč.
Zdroj: Železnice, Regiony, Evropa, České dráhy, a. s., 2004, 154 stran, ISBN 80-239-3481-3 a www.cd.cz

CSPSV | 13.5.2005 (13:55)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Zlínský


  1 2      Zpráv na stránku:   
Martin
12.09.2005 (18:57)  
to KUBZE : ty si ale pekna "číča" ,cetl sem tu peknych par číčovin ,ale ta tvoje - "aby mohli zlíňáci jezdit na chaty vlakem" tak ta je opravdu THE BEST ONE !!!!
18.05.2005 (18:28)  
Někdo našel na půdě v rámci dědictví knihu Jana Antonína Bati "Budujeme stát pro 70 milionů", která se touto tratí smysluplně zabývá. A nejen touto tratí. Stavět trať z Otrokovic do Zlína na 100 km/h je zbytečnost, stačí si spočítat, jakou dráhu musí vlak ujet k dosažení této rychlosti, jaká bude energetická spotřeba. Pokud tam bude "osmdesátka", tak rozdíl v praktické jízdní době bude ve vteřinách, tedy zanedbatelný. I když se přestaví celá stanice Otrokovice, tak tam stejně bude levostranný oblouk, který nějakou horentní rychlost ani v elektrické trakci nedovolí.
Vymýšlet křižování trolejbusových tratí se železnicí jako mimoúrovňová je další plýtvání penězi. Za zlomek peněz lze absolvovat exkurzi do Švýcarska, kde se úrovňově kříží trolejbusové trakční vedení a železniční trakční vedení. Na dvou místech u Aarau se dokonce kříží trakční vedení dvou železničních tratí s rozdílným trakčním napětím … Pokud to je možné ve Švýcarsku, tak by neměl být problém udělat podobné křížení ve Zlíně. V zásadě by bylo výhodné, aby lokality všech zastávek byly vybudovány jako dvojkolejné výhybny.
16.05.2005 (22:54)  
Dvě poznámky:
1) Železnice Otrokovice - Zlín je v současnosti sice jednokolejná, ale čtyři páry vlaků na Prahu i na Brno by zvládla. Relace Brno - Zlín by při nejkratší cestě přes Kroměříž (tratě 300, 303, 330, 331) ani nepotřebovala závlek. Železnice ani kraj toho ale nevyužívá. Přestože by v současnosti přímý vlak Brno - Zlín jel bezkonkurenčních cca 100 až 120 minut, jezdí 150 minut delší trasou se dvěma přestupy, a kdo je normální, jezdí autobusem.

2) Přímé spojení Brna s Trenčianskou Teplou (povážská železnice) přes Veselí nad Moravou (trať 340 a 341) bylo zrušeno před pár lety. Přestup do přeplněného vagónu přeshraničního couráku Vlárský Průsmyk - Trenč. Teplá odrazuje od železnice spoustu lidí.

Závěr: Nová dráha je skvělým plánem a držme mu všichni palce, ale tupost a zabadněnost drah, ministerstva a krajů neumožňuje využit toho, co máme.
registrovaný uživatel Sergej
14.05.2005 (15:08)  
Kubze: Používej trochu mozek. Tvoje "absolutně" nesmyslné tvrzení, že "absolutně nemá smysl trať protahovat někam dále do Vizovických kopců," ti už vyvracet nebudu, protože to za mě udělali jiní. Ale tvoje další lehce stupidní tvrzení "mít traťovou rychlost 100 Km/h je pěkná blbost, protože zastávky jsou od sebe většinou 1,5 Km," napadnout musím. Kdyby se traťové rychlosti určovaly jen podle toho, jak jsou od sebe vzdálené nejbližší zastávky, tak by na železniční síti v ČR byla max. rychlost tak 100 km/h, možná na pár km 120. Ale, jestli jsi si toho ještě nevšimnul, tak jezdí po železnici i vlaky, které v každé zastávce nezastavují, a pro ty je určena i max rychlost 100 km/h do Zlína. Jestli to ještě stále nechápeš, vrať se do mateřské školky.
registrovaný uživatel jiří
13.05.2005 (21:19)  
Zlín by měl mít solidní napojení na druhý koridor tzn. traťová rych. min. 100 km/h - Přímé rychlíky na Prahu by ji využívaly plně. Trať směrem na Vizovice a dále směrem na Vsetín/Slovensko smysl má. A) zkvalitnění nákladní dopravy B) Okresní město Vsetí a celá spádová oblast Val.Mez. nemá rozumné železniční spojení se Zlínem, krajským městem. Přes Hranice na Mor. nejezdí kromě důchodců a žel. fanatiků nikdo (z VM to trvá ca. 4.hod, nedojde-li na trati k nepředvídané události, ke kterým v souvislosti s výstavbou koridorů docházelo poměrně často. Je třeba si uvědomit, že investice 5.5 mld. se společnosti nevrátí na jízném z osobní dopravy, že?
13.05.2005 (19:46)  
Kubze: Zas promluvil nekdo, kdo jenom proto, ze se ho stavba primo netyka, ji povazuje za spatnou...
Spojeni Otrokovic a povazske zeleznice je motivovano hlavne hospodarskymi duvody - v kraji muze byt D1 ale pokud nebude poradne napojeni (zeleznice realnejsi rychlostni silnice) na vznikajici slovensky automobilovy cluster, moc investoru nepritahnou...
Nemluve o soucasnych prepravnich proudech mezi CZ a SK v teto oblasti...
dopisovatel nebo člen ŽP Adam  mail  
13.05.2005 (18:25)  
JPB: Moje rec, ta uvrat ve Vsetine by byla sakramenstky neprakticka... :-)
dopisovatel nebo člen ŽP JPB
13.05.2005 (17:33)  
Zlín - Púchov nepovede přes Vsetín.
dopisovatel nebo člen ŽP Marian Kechlibar
13.05.2005 (17:12)  
Kupodivu si myslim, ze to smysl ma. Jednak spojeni mezi Vsetinem a Zlinem je vic nez potreba, jednak je relace Praha - Olomouc - Prerov - Zlin - Vsetin - Slovensko mnohem zajimavejsi nez stavajici rychliky Praha - Olomouc - Hranice - Vsetin.
dopisovatel nebo člen ŽP Kubze
13.05.2005 (16:41)  
přesně tak. Absolutně nemá smysl trať protahovat někam dále do Vizovických kopců. Dát 5 mld Kč na to, aby si zlíňáci mohli jezdit na chaty vlakem, se mi zdá trohu moc velký luxus.
Elektrifikace je pěkná věc, ale mít traťovou rychlost 100 Km/h je pěkná blbost, protože zastávky jsou od sebe většinou 1,5 Km.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko