..: Čelní srážka dvou osobních vlaků v Itálii :..

Bari — Aktualizace 15. 7. v 9.45 — Dne 12. července v 11.30 h místního času se na jednokolejné trati mezi italskými pobřežními městy Bari a Barletta v úseku mezi stanicemi Corato a Andria, asi 7 km od stanice Andria, čelně střetly dvě čtyřvozové elektrické jednotky. Jak je vidět ze snímku italských hasičů, první dva vozy každé z jednotek jsou totálně zničené a zbytky rozházené po okolí. Trať se v daném úseku mírně „klikatí“ mezi sady, takže strojvedoucí mohli zaregistrovat protijedoucí vlak až na poslední chvíli. Maximální povolená rychlost je 100 km/h. Následky srážky jsou tragické. Podľa najnovších správ bol upravený počet obetí nehody, potvrdených bolo 23 mŕtvych a 52 zranených. Medzi potvrdenými obeťami sú napokon aj obaja rušňovodiči.

Vyprošťovací práce pomalu končí. Byly velmi složité, k některým cestujícím se museli hasiči doslova prořezat změtí trosek. Na místě byli nasazeni i záchranářští psi, aby pomohli dohledat osoby pod troskami vlaků. „Záchranáři očekávali srážku vlaků, ale ne to, že první dva vagony obou souprav budou zcela zdemolované. Podle některých záchranářů to vypadalo jako trosky po letecké havárii,“ upřesňovala italská spolupracovnice ČT Vědunka Lunardi. Záchranáři na místě dočasně zřídili polní nemocnici ošetřovali velké množství zraněných, než je sanitky a vrtulníky převezly do okolních nemocnic. Situace byla o to komplikovanější, že na místo havárie byl špatný přístup, protože nejbližší silnice je vzdálena několik kilometrů. Na výzvu médií stovky obyvatel v okolních městech přišly darovat svou krev.




„Příčiny nehody zatím neznáme, zahájili jsme vyšetřování. Operujeme se 196 vlaky denně, nikdy se nám nic takového nestalo. Na místě jsou k dispozici všichni technici, prioritou je zvládnout množství dojíždějících, kteří tuto trasu denně využívají. Budeme je přepravovat autobusy,“ oznámil mluvčí společnosti Ferrotramviaria, která zajišťuje provoz vlaků na dané trati. Část trasy mezi Bari a Barlettou je dvojkolejná, vybavená moderním zabezpečovacím zařízením, včetně možnosti dálkového zastavení vlaků. Ale úsek, kde došlo k tragické nehodě, je jednokolejný a provoz je řízen výpravčími v jednotlivých stanicích. Jedná se s největší pravděpodobností o selhání člověka a je nutno důkladně prošetřit, zda šlo o chybu operátora nebo strojvedoucího. Při objasňování nehody budou využity i údaje z „černých skříněk“ obou vlaků, zatím se podařilo najít jednu, po druhé se pátrá. Zatím nebylo upřesněno, jestli některý z vlaků nouzově brzdil.

Dosť nezvyklo (na naše pomery) prebieha „vyšetrovanie“ na stránkach novín. Denníky sú plné informácií o mŕtvych cestujúcich, pravdepodobnú príčinu nehody prezentoval aj jeden z 5 vyšetrovateľov, na ktorú už reagoval výpravca, ktorý nehodu pravdepodobne spôsobil. Mimo službu sú momentálne postavení dvaja výpravcovia zo staníc Corato a Andria.

Podľa vyšetrovateľov sa na nehode spolupodieľal (nie jediná príčina) výpravca zo stanice Andria, ktorý „dal signál k odjazdu“ napriek tomu, že mal počkať na príchod dvoch vlakov z Corata. K nehode prispelo aj to, že všetky 3 vlaky boli zmeškané (pričom pri jednom vlaku, ktorý mal smerovať z Corata, sa špekuluje o takmer nepredstaviteľnom dôvode meškania: „Jeden vlak sa musel vrátiť, pretože zabudli umožniť výstup telesne postihnutej dievčine na predchádzajúcej zastávke.“ (Či je to reálne, neviem posúdiť). Na tieto tvrdenia reagoval aj výpravca zo stanice Andria: „Áno, ja som ten, kto poslal vlak na trať, ja som im dal signál k odjazdu. Boli tam zmätky, vlaky meškali. Ale ja nie som jediný, kto pochybil.“

Zabezpečovacie zariadenie prostredníctvom telefónov bolo do prevádzky uvedené v roku 1965 a podľa médií sa nachádza na ďalších približne 600 km jednokoľajných tratí v Taliansku. Všeobecne sa považuje za zastarané a príliš rizikové a nezodpovedá nárastu intenzity dopravy na tejto trati v posledných rokoch. Jeden z vyšetrovateľov potvrdil, že k nehode mohol prispieť aj fakt, na zamestnancov bol vyvíjaný tlak, aby minimalizovali meškania.

Provoz na trati zajišťuje společnost Ferrotramviaria, která byla založena v roce 1937. Trať mezi Bari a Barlettou byla uvedena do provozu v roce 1937 a v roce 1965 prošla zásadní přestavbou. Spojuje větší města severně od Bari: Bitonto, Terlizzi, Ruvo, Coratu, Andria, Barletta. Má délku 70 km, je plně elektrifikována (3 kV, DC). Trať je v současné době jednokolejná v úsecích Bari – Fesca San Girolamo a Ruvo – Barletta, úsek Fesca San Girolamo – Ruvo je dvojkolejný. V roce 2008 byl realizován projekt Metro Train SAN PAOLO, který spojuje rezidenční čtvrť (včetně nemocnice) San Paolo s centrem Bari a umožní 45 tisícům obyvatel se dostat do centra během 11 minut. Od roku 2013 je v provozu lehká železnice, která spojuje Bari s letištěm Karola Wojtyly. Společnost Ferrotramviaria provozuje osobní i nákladní dopravu.

Po prvotním šoku z děsivé havárie se nevole místních obyvatel začíná obracet proti lokálním politikům a vedení kraje i železniční společnosti. Již delší dobu se připravovalo zdvojkolejnění celé trati mezi Bari a Barlettou, včetně kompletního zabezpečovacího zařízení. Na tento projekt byly uvolněny dotace z evropských fondů a stavba měla být kompletně dokončena a uvedena do provozu do konce roku 2015. Nebyla, došlo ke změnám termínů. Přitom výkup pozemků potřebných pro výstavbu byl dokončen již v roce 2013.

Podle původních plánů měl být již hotov 13kilometrový úsek Corato – Barletta a svršek měl být dvojkolejný. Měl být vybudován i 460 m dlouhý tunel, tři nové stanice, u 11 stanic měla být zřízena záchytná parkoviště s celkem 2 tisíci parkovacími místy, 13 přejezdů mělo být nahrazeno mimoúrovňovým křížením. Současně se měla propojit sít společnosti Ferrotramviaria v uzlových bodech s italskou železniční sítí a umožnit tak cestujícím pohodlnější přestup.

Do konce letošního dubna měla být v náhradním termínu dokončena a zprovozněna nová stanice Andria Sud, na dalších dvou se ve městě pracuje. Ty by měly být uvedeny do provozu koncem roku 2016, nákaldy budou cca 80 milionů eur. Výběrové řízení na zdvojkolejnění úseku Corato – Barletta se podle březnové informace listu Il Sole 24 Ore mělo vypsat až v červnu či červenci 2016 s tím, že soutěž by měla být uzavřena v prosinci a výstavba by pak měla začít počátkem roku 2017. Předpokládné nákaldy jsou 25 milionů eur. Další částí projektu je rekonstrukce dvou nádraží: Barletta centrale a Barletta Scalo. Vyhlášení soutěže by mělo být do konce června 16, předpokládané náklady 5 milionů eur. Kompletní dookončení prací se tedy očekává koncem roku 2018 a celá trať mezi Bari a Barlettou bude dvojkolejná s moderním zabezpečovacím zařízením až od počátku roku 2019.

Hnev verejnosti sa tiež upriamil na fakt, že hoci na modernizáciu trate boli vyčlenené prostriedky (spolufinancovanie EÚ z rozpočtu 2007-2013) a mala byť ukončená do konca roku 2015, dnes sa predpokladá dokončenie v roku 2020. Podľa Massima Nittiho, prevádzkového riaditeľa spoločnosti Ferrotramviaria, zdržanie modernizácie spôsobila „talianska byrokracia“. Za 10 rokov sa podľa neho zdvojkoľajnilo 37 km a ďalších 8 km pribudne do konca roku 2018. „Nanešťastie, toto je Taliansko,“ dodal. Mnohí politici v tejto súvislosti spomínajú korupciu, ktorá sprevádza mnohé infraštruktúrne projekty (ale to platí nielen v Taliansku).

Redakce ŽelPage se připojuje k italským politikům a vyjadřuje upřímnou soustrast pozůstalým.

Zdroje: ANSA, BBC: [1], [2], CNN, Česká televize, ČTK/České noviny, Ferrotramviaria, Il Sole 24 Ore, life in italy, The Guardian, THE LOCAL, The Telegraph: [1], [2], Yahoo! News


Bachmann , Vlad Poslat mail autorovi | 12.7.2016 (13:47)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Itálie


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel stoupa  mail  
15.07.2016 (14:00)  
no jo, ale ani po operaci v nemocnici si se mnou nechtela ta vevericka (drevokocúr) hrat! A moc se m líbila. V Brne jsem veverky chodil s babickou organizovane krmit na centralku. A musika? Z té nové mi "Prudy" P. Hamela vubec nevadily, ale ja radeji Puhdys, nebo Omega - Gabor Presser... :-) Nechme tu diskusi na soukromo - nebo se tam jeste zamotame kolem Synopy 61... A CHM, varhani hudba u Sv. Jakuba a (odpus`t) mizerná na Alexu...
registrovaný uživatel chio 
15.07.2016 (13:29)  
(OT)
Zkus si někdy naladit slovenské rádio

Tam je ich podozrivo málo, väčší výber máte na http://www.listenlive.eu/slovakia.html :-)
Vlad  Poslat autorovi email
15.07.2016 (13:31)  


Díky za doplnění. :-)
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
15.07.2016 (13:21)  
(OT) stoupo, pokud člověk něco dlouho nedělá, tak to pomalu zapomíná. (Taky jsem si při psaní aktuality Letem železničním světem oživoval ruštinu, kterou jsem už dlouho nepoužíval.) Naštěstí ale se to nezapomene úplně.

Zkus si někdy naladit slovenské rádio: http://radio-locator.com/cgi-bin/nation?ccode=sk&go.x=6&go.y=4 ,
nebo se začít do slovenských novin: https://dennikn.sk/ .
Aspoň si osvěžíš slovíčka a budeš pak přemýšlet, co to je "drevokocúr". :-)
registrovaný uživatel stoupa  mail  
15.07.2016 (12:46)  
:-) Já to chápu, Vlade, já mel "televizní pondelky", ale vysv2tli to synovi - to je Prazak kovanej a ma problemy i s mluvou v Brne! :-) (a ja taky hodne zapomínám - nezvyk)
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
15.07.2016 (9:58)  
-> editor

Pokud se divíte tomu, že se v aktualitě prolíná čeština se slovenštinou, je to dáno tím, že se vám snažíme přinášet komplexní informace jak je jsme schopni získávat z dostupných zdrojů a pracuje na tom "mezinárodní" tým. Děkujeme za pochopení.
registrovaný uživatel kevin 
14.07.2016 (17:33)  
Počerady-Obrnice zcela určitě.Obrnice ani nemají směrem na Louny/Žatec žádně odjezdové návěstidlo.
registrovaný uživatel kave 
14.07.2016 (14:38)  
MirekM:

Viz Petr Lešek.
14.07.2016 (14:24)  
MirekM: podle mapy tady http://provoz.szdc.cz/PORTAL/Show.aspx?path=/Data/Mapy/TZZ.pdf snad možná Kyjov-Vlkoš, ale je to v rámci SŽDC vyloženě rarita.
registrovaný uživatel MirekM  mail  
14.07.2016 (9:44)  
kave: Můžu se zeptat kde konkrétně? Rád se poučím. (Původně jsem chtěl do svého komentáře napsat nějaké relativizující slovíčko jako prakticky, téměř. Neudělal jsem to, moje chyba.)
registrovaný uživatel kave 
14.07.2016 (9:24)  
MirekM:
Falešný dojem může vznikat tím, že u nás neexistují dvoukolejky bez traťového ZZ, zatímco jednokolejky ano.

To samozřejmě není pravda. I u SŽDC existuje mezistaniční oddíl dvoukolejky bez traťového ZZ.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko