..: Čelní srážka dvou osobních vlaků v Itálii :..

Bari — Aktualizace 15. 7. v 9.45 — Dne 12. července v 11.30 h místního času se na jednokolejné trati mezi italskými pobřežními městy Bari a Barletta v úseku mezi stanicemi Corato a Andria, asi 7 km od stanice Andria, čelně střetly dvě čtyřvozové elektrické jednotky. Jak je vidět ze snímku italských hasičů, první dva vozy každé z jednotek jsou totálně zničené a zbytky rozházené po okolí. Trať se v daném úseku mírně „klikatí“ mezi sady, takže strojvedoucí mohli zaregistrovat protijedoucí vlak až na poslední chvíli. Maximální povolená rychlost je 100 km/h. Následky srážky jsou tragické. Podľa najnovších správ bol upravený počet obetí nehody, potvrdených bolo 23 mŕtvych a 52 zranených. Medzi potvrdenými obeťami sú napokon aj obaja rušňovodiči.

Vyprošťovací práce pomalu končí. Byly velmi složité, k některým cestujícím se museli hasiči doslova prořezat změtí trosek. Na místě byli nasazeni i záchranářští psi, aby pomohli dohledat osoby pod troskami vlaků. „Záchranáři očekávali srážku vlaků, ale ne to, že první dva vagony obou souprav budou zcela zdemolované. Podle některých záchranářů to vypadalo jako trosky po letecké havárii,“ upřesňovala italská spolupracovnice ČT Vědunka Lunardi. Záchranáři na místě dočasně zřídili polní nemocnici ošetřovali velké množství zraněných, než je sanitky a vrtulníky převezly do okolních nemocnic. Situace byla o to komplikovanější, že na místo havárie byl špatný přístup, protože nejbližší silnice je vzdálena několik kilometrů. Na výzvu médií stovky obyvatel v okolních městech přišly darovat svou krev.




„Příčiny nehody zatím neznáme, zahájili jsme vyšetřování. Operujeme se 196 vlaky denně, nikdy se nám nic takového nestalo. Na místě jsou k dispozici všichni technici, prioritou je zvládnout množství dojíždějících, kteří tuto trasu denně využívají. Budeme je přepravovat autobusy,“ oznámil mluvčí společnosti Ferrotramviaria, která zajišťuje provoz vlaků na dané trati. Část trasy mezi Bari a Barlettou je dvojkolejná, vybavená moderním zabezpečovacím zařízením, včetně možnosti dálkového zastavení vlaků. Ale úsek, kde došlo k tragické nehodě, je jednokolejný a provoz je řízen výpravčími v jednotlivých stanicích. Jedná se s největší pravděpodobností o selhání člověka a je nutno důkladně prošetřit, zda šlo o chybu operátora nebo strojvedoucího. Při objasňování nehody budou využity i údaje z „černých skříněk“ obou vlaků, zatím se podařilo najít jednu, po druhé se pátrá. Zatím nebylo upřesněno, jestli některý z vlaků nouzově brzdil.

Dosť nezvyklo (na naše pomery) prebieha „vyšetrovanie“ na stránkach novín. Denníky sú plné informácií o mŕtvych cestujúcich, pravdepodobnú príčinu nehody prezentoval aj jeden z 5 vyšetrovateľov, na ktorú už reagoval výpravca, ktorý nehodu pravdepodobne spôsobil. Mimo službu sú momentálne postavení dvaja výpravcovia zo staníc Corato a Andria.

Podľa vyšetrovateľov sa na nehode spolupodieľal (nie jediná príčina) výpravca zo stanice Andria, ktorý „dal signál k odjazdu“ napriek tomu, že mal počkať na príchod dvoch vlakov z Corata. K nehode prispelo aj to, že všetky 3 vlaky boli zmeškané (pričom pri jednom vlaku, ktorý mal smerovať z Corata, sa špekuluje o takmer nepredstaviteľnom dôvode meškania: „Jeden vlak sa musel vrátiť, pretože zabudli umožniť výstup telesne postihnutej dievčine na predchádzajúcej zastávke.“ (Či je to reálne, neviem posúdiť). Na tieto tvrdenia reagoval aj výpravca zo stanice Andria: „Áno, ja som ten, kto poslal vlak na trať, ja som im dal signál k odjazdu. Boli tam zmätky, vlaky meškali. Ale ja nie som jediný, kto pochybil.“

Zabezpečovacie zariadenie prostredníctvom telefónov bolo do prevádzky uvedené v roku 1965 a podľa médií sa nachádza na ďalších približne 600 km jednokoľajných tratí v Taliansku. Všeobecne sa považuje za zastarané a príliš rizikové a nezodpovedá nárastu intenzity dopravy na tejto trati v posledných rokoch. Jeden z vyšetrovateľov potvrdil, že k nehode mohol prispieť aj fakt, na zamestnancov bol vyvíjaný tlak, aby minimalizovali meškania.

Provoz na trati zajišťuje společnost Ferrotramviaria, která byla založena v roce 1937. Trať mezi Bari a Barlettou byla uvedena do provozu v roce 1937 a v roce 1965 prošla zásadní přestavbou. Spojuje větší města severně od Bari: Bitonto, Terlizzi, Ruvo, Coratu, Andria, Barletta. Má délku 70 km, je plně elektrifikována (3 kV, DC). Trať je v současné době jednokolejná v úsecích Bari – Fesca San Girolamo a Ruvo – Barletta, úsek Fesca San Girolamo – Ruvo je dvojkolejný. V roce 2008 byl realizován projekt Metro Train SAN PAOLO, který spojuje rezidenční čtvrť (včetně nemocnice) San Paolo s centrem Bari a umožní 45 tisícům obyvatel se dostat do centra během 11 minut. Od roku 2013 je v provozu lehká železnice, která spojuje Bari s letištěm Karola Wojtyly. Společnost Ferrotramviaria provozuje osobní i nákladní dopravu.

Po prvotním šoku z děsivé havárie se nevole místních obyvatel začíná obracet proti lokálním politikům a vedení kraje i železniční společnosti. Již delší dobu se připravovalo zdvojkolejnění celé trati mezi Bari a Barlettou, včetně kompletního zabezpečovacího zařízení. Na tento projekt byly uvolněny dotace z evropských fondů a stavba měla být kompletně dokončena a uvedena do provozu do konce roku 2015. Nebyla, došlo ke změnám termínů. Přitom výkup pozemků potřebných pro výstavbu byl dokončen již v roce 2013.

Podle původních plánů měl být již hotov 13kilometrový úsek Corato – Barletta a svršek měl být dvojkolejný. Měl být vybudován i 460 m dlouhý tunel, tři nové stanice, u 11 stanic měla být zřízena záchytná parkoviště s celkem 2 tisíci parkovacími místy, 13 přejezdů mělo být nahrazeno mimoúrovňovým křížením. Současně se měla propojit sít společnosti Ferrotramviaria v uzlových bodech s italskou železniční sítí a umožnit tak cestujícím pohodlnější přestup.

Do konce letošního dubna měla být v náhradním termínu dokončena a zprovozněna nová stanice Andria Sud, na dalších dvou se ve městě pracuje. Ty by měly být uvedeny do provozu koncem roku 2016, nákaldy budou cca 80 milionů eur. Výběrové řízení na zdvojkolejnění úseku Corato – Barletta se podle březnové informace listu Il Sole 24 Ore mělo vypsat až v červnu či červenci 2016 s tím, že soutěž by měla být uzavřena v prosinci a výstavba by pak měla začít počátkem roku 2017. Předpokládné nákaldy jsou 25 milionů eur. Další částí projektu je rekonstrukce dvou nádraží: Barletta centrale a Barletta Scalo. Vyhlášení soutěže by mělo být do konce června 16, předpokládané náklady 5 milionů eur. Kompletní dookončení prací se tedy očekává koncem roku 2018 a celá trať mezi Bari a Barlettou bude dvojkolejná s moderním zabezpečovacím zařízením až od počátku roku 2019.

Hnev verejnosti sa tiež upriamil na fakt, že hoci na modernizáciu trate boli vyčlenené prostriedky (spolufinancovanie EÚ z rozpočtu 2007-2013) a mala byť ukončená do konca roku 2015, dnes sa predpokladá dokončenie v roku 2020. Podľa Massima Nittiho, prevádzkového riaditeľa spoločnosti Ferrotramviaria, zdržanie modernizácie spôsobila „talianska byrokracia“. Za 10 rokov sa podľa neho zdvojkoľajnilo 37 km a ďalších 8 km pribudne do konca roku 2018. „Nanešťastie, toto je Taliansko,“ dodal. Mnohí politici v tejto súvislosti spomínajú korupciu, ktorá sprevádza mnohé infraštruktúrne projekty (ale to platí nielen v Taliansku).

Redakce ŽelPage se připojuje k italským politikům a vyjadřuje upřímnou soustrast pozůstalým.

Zdroje: ANSA, BBC: [1], [2], CNN, Česká televize, ČTK/České noviny, Ferrotramviaria, Il Sole 24 Ore, life in italy, The Guardian, THE LOCAL, The Telegraph: [1], [2], Yahoo! News


Bachmann , Vlad Poslat mail autorovi | 12.7.2016 (13:47)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Nehody a mimořádnosti

More from Itálie


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
13.07.2016 (14:42)  
Na té trati, i když v jiném úseku, jsem před měsícem jel...
Registered user TTtrain  mail  
13.07.2016 (10:46)  
Na FB profilu dopravce se v jedné diskuzi objevuje zmínka o krádeži kabelů, v noci před nehodou.
13.07.2016 (10:36)  
Tak si počkáme na výsledky vyšetřování, pokud se to nepodaří zamést pod koberec, a potom může pokračovat další diskuze. Takováhle nehoda vznikne po souběhu několika chyb, zatím nevíme nic, mohla probíhat údržba zabezpečovacího zařízení, mohlo být cokoli.
Registered user MirekM  mail  
13.07.2016 (9:30)  
M 474 003: Každá jednokolejka je časovaná bomba. (…) Už se staví druhá kolej, i když ani na dvoukolejce se úplně nedá vyloučit podobná nehoda.
Nehoda se samozřejmě úplně vyloučit nedá, ale se zabezpečovacím zařízením na úrovni SIL 4 je úplně jiná pravděpodobnost, než když to závisí jen na lidech. Jestli je to trať jedno- nebo vícekolejná, potom zas takový vliv nemá. Falešný dojem může vznikat tím, že u nás neexistují dvoukolejky bez traťového ZZ, zatímco jednokolejky ano.

Předpokládám, že tam nemají zabezpečovací zařízení typu:"přijmete vlak 9800 Novák, ano přijímám vlak 9800 Čermák", jako jedna nejmenovaná železniční správa ve střední Evropě.
Na základě čeho tak usuzujete? Z článku vyplývá, že dost možná mají.
Registered user EC 174  mail  
13.07.2016 (8:52)  
"V 11:30 h místního času..."
V Itálii je snad stejný čas jako u nás, ne? :)

Jinak tedy nehoda je to strašná, to je samozřejmé.
Vlad  Send him an e-mail
13.07.2016 (9:20)  


Některé agentury udávají čas v GMT.
13.07.2016 (7:55)  
Už se staví druhá kolej, i když ani na dvoukolejce se úplně nedá vyloučit podobná nehoda. Zato u nás budeme mít jednokolejné hlavní tratě do úplného konce kolejové dopravy. Je pravda, že u nás není podobná nehoda tak pravděpodobná, když, tak se srazí dvě RegioNovy jedoucí 40 a stačí to ubrzdit na 20. A vzhledem k tomu, se každou pojedou 4 lidi, včetně posádky, tak ani počet zraněných nebude tak vysoký.
Correspondent or Member of ŽelPage topič  mail  
12.07.2016 (23:28)  
ythomas_ct: Na dementní komentáře PB nemá cenu reagovat. Nenávist ke všemu současnému z nich trčí jako sláma z bot. Na to se dá vždy 100% spolehnout. :-)
Editor or ŽelPage Administrator Chary  mail  
12.07.2016 (23:15)  
M 474 003: Podle těch obrázků je tam přehledná rovina, je divné, že to neubrzdili na "snesitelnou" rychlost, museli se vidět.

Nooo, neřekl bych. Podle mapy je tam několik rovných úseků vždy s malým obloučkem, a prakticky celý mezistaniční úsek je podle mapy zelený tunel - sady po obou stranách, viz video.

Mapa, přepnout na fotografickou, přiblížit, ta trať vede prakticky "přímo" mezi oběma městy. Ale jen "přímo", viz ty obloučky.

https://mapy.cz/s/RAWw

A dokonce to z toho náhledového obrázku z prvního videa ze zprávy vypadá, že se to trefilo v táhlém levotočivém oblouku ve směru jízdy žluté soupravy. I když to může být jen dojem a zkreslení objektivu.

Každopádně podle mapy tam jsou rovinky cca 500-2000 metrů a vždy mírný oblouček, a jak už jsem psal, celé je to v zeleném tunelu. Rozhodně bych netvrdil, že se museli vidět, naopak.
12.07.2016 (17:21)  
Podle těch obrázků je tam přehledná rovina, je divné, že to neubrzdili na "snesitelnou" rychlost, museli se vidět. Navíc tyhle jednotky snad nebrzdí ze 140 na dráze 1000m.

Jinak to 9800 mělo určitý význam. I když mohlo být 9500 to je nastejno. Okolo Prahy jednokolejky s primitivním zabezpečením.

Ví někdo jaký je závěr vyšetřování nedávné nehody v Porýní? To byly také podobné jednotky.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2021 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko