Česko - Během letošního roku se začaly nebývale množit stížnosti ze strany strojvedoucích na špatně viditelné návěsti u tratí. Na mnoha místech totiž může dojít k jejich přehlédnutí a případné nehodě. Médii dokonce proběhla zpráva, že takto zarostlých tratí je podle Federace strojvůdců (FSČR) na naší železniční síti zhruba 20 %. Mluvčí drah Ondřej Kubala však oponuje: "Není to takový problém, jak o něm mluví strojvůdci. V žádném případě to nemůže nijak ohrozit bezpečnost cestujících. ČD navíc nezodpovídají za drážní infrastrukturu, to je věc SŽDC."
Celá situace je však spíše podobá přehazování horkého bramboru; od letošního léta má správu tratí na starosti Správa železniční dopravní cesty, do té doby byla údržba věcí ČD. Úsudkem si člověk odvodí, že tento stav není otázkou několika měsíců, tím spíše s blížící se zimou, kdy se rostliny nacházejí ve vegetačním klidu.
Mluvčí SŽDC Anna Kodysová dala Federaci strojvůdců nepřímo za pravdu. Dle ní takto zarostlé mohou být ve větší míře regionální tratě. Dále doplnila, že tratě jsou dvakrát do roka kontrolovány, přičemž by mělo zároveň docházet k odstraňování křovin a porostu, který brání viditelnosti návěstí. Jednou za měsíc by tratě měl procházet návěstní mistr, který by mohl případně situaci operativně řešit.
Současný provozní stav zachycují a dokumentují snímky na stránkách FSČR pořízené strojvedoucími vlaků.
Zdroje: Lidové Noviny, FSČR; autorský text
Dříve (ještě před 15 lety) byly tratě dobře vysekané, udržované. Způsob, jak přimět SŽDC k lepší údržbě tratí je začít jim účtovat poškození HKV. Kolikrát se mi stalo, že mi křovina otevřela odvodňovací kohout na hlavní jímce u 810 (jedná se o mimořádnou událost) a následně způsobené zpoždění, větev utrhla (nebo rozbila) zrcátko, utrhla boční sklopné ochranné sklo, poškodila lak atd.
Možná že web má taky pravdu... :-)
Ano, je pravda, že za doby kdy provozovatelem dráhy byly ČD a.s se na to jaksi dlabalo, jenže nyní je provozovatelem dráhy SŽDC a.o. a ČD a.s. a další dopravci platí tvrdé peníze za použití dopravní cesty (kdyby měly ČD a.s. stejné podmínky jako v silniční dopravě, mohly by tyto peníze použít pro modernizaci vozidel), pročež požadavek, aby byla návěstidla viditelná je oprávněný. Součástí poplatku za použití dopravní cesty je i řádný stav dopravní cesty a toho co s tím souvisí, tedy viditelnost návěstidel.
Něco o kácení dřevin vím a má se to asi takto: žádat o kácení se musí od obvodu kmene 80 cm (měřeno ve výšce 1,3m nad zemí. Povolení není třeba ke kácení dřevin, je-li jejich stavem zřejmě a bezprostředně ohrožen život či zdraví nebo hrozí-li škoda značného rozsahu. Ten, kdo za těchto podmínek provede kácení, oznámí je orgánu ochrany přírody do 15 dnů od provedení kácení (§8 odstavec 4 zákona 114/92). Což myslím přesně vystihuje tyto případy. E.on taky prořezává stromy dle libosti v ochraným pásmu drátů a někdy se to neobtěžuje oznámit ani vlastníkům pozemku. tak dost pochybuju, že by SŽDC měla přísnější pravidla.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.