..: Krajům dochází trpělivost: vyhrožují ČD pokutami :..

Ilustrační obrázek Brno - Jihomoravský kraj podle všeho ztrácí trpělivost s ČD a bude je trestat pokutami. Výluková činnost a neúměrná zpoždění totiž během listopadu a prosince způsobila četná nedodržení jízdního řádu, a tak kraj požaduje dodatek ke smlouvě o zajišťování regionální dopravní obslužnosti na železnici. Ten by razantně zvýšil pokuty za nedodržení jízdního řádu, které by kraj mohl dopravci udělit. Na podzim tak již učinil Olomoucký kraj, jenž po drahách požaduje pokutu ve výši 5,5 milionu korun. Podobně se chce nyní zachovat i kraj středočeský. Generální ředitel drah Josef Bazala již podle vlastních slov v souvislosti s tímto případem vyvodil osobní odpovědnost v rámci managementu ČD.

České dráhy si problém uvědomují, pokutám se ale brání

Nepěkný předvánoční dárek - pokutu v řádu desetitisíců korun - dostal v polovině prosince náměstek pro osobní dopravu ČD Jiří Kolář, který za provoz osobních vlaků zodpovídá. "Zpoždění způsobily nejen výluky, ale i technologické souvislosti a větší počet spojů. Problémem byla koordinace, za kterou je Kolář odpovědný," řekl Bazala v rozhovoru pro Rádio Impuls. Zároveň ale dodal, že pokutu Olomouckému kraji ČD nezaplatily a platit nehodlají, protože relevantní dodatek ke smlouvě je podle nich neplatný. více než pětimilionovou částku navíc generální ředitel označil za přemrštěnou; adekvátní by podle něj bylo 250 až 300 tisíc korun.

Kraje usilují o přísnější smluvní podmínky

Tvrdý postoj Olomouckého kraje ale našel odezvu i jinde. "Chceme výrazně zvýšit sankce za zpoždění. ČD s námi nezachází tak, jak bychom si zasloužili. Obávám se proto, že se jednání mohou protáhnout až do příštího roku. To už by měl ale dodatek začít platit," prohlásil v prosinci zastupitel Jihomoravského kraje Jaroslav Pospíšil. Jednání se opravdu protáhla a dosud není znám jejich výsledek. Například předloni dodatek obě strany podepsaly až v červnu.

Stotisíce na pokutách budou ČD muset zaplatit zřejmě i ve středních Čechách. Dopravce navíc bude mít povinnost pečlivě monitorovat zpoždění vlaků a pravidelně o nich informovat hejtmanství, které bude moci na dráhy nasadit i vlastní kontrolory. ČD totiž v polovině prosince podepsaly novou smlouvu i se Středočeským krajem, ve které si hejtman Petr Bendl vymínil několik podmínek: především chce po ČD alespň 91% dodržování jízdního řádu.

Nová smlouva se Středočeským krajem v roce 2008 vynese ČD 794,8 milionu korun, což je o 34,8 milionu více než letos. Obsahuje ovšem také zřejmě nejpropracovanější dodatek, vymezující sankce - kromě jiného chce po ČD i garanci, že na inzerovaných spojích opravdu pojede nové, resp. modernizované vozidlo. Pokud ne, na nábřeží si budou muset nachystat padesát tisíc na následnou pokutu. Jedna RagioNova, kterou by dráhy slíbily a celý rok s ní nejezdily, by tak stála na pokutách stejně, jako její samotná rekonstrukce. "Za zpoždění, a případně i nepořádek, je pokuta do výše 10 tisíc korun; za neodbavení spoje je možné dráhy pokutovat až do výše 50 tisíc. My bychom si moc přáli, abychom sankce nemuseli používat vůbec," dodává Bendl.

"Budeme mít problémy to splnit, ale splníme to," řekl náměstek Jiří Kolář po podpisu smlouvy novinářům. Zároveň slíbil, že udělené pokuty bude vymáhat jinde. "Musíme se naučit penalizovat výrobce za nekvalitně provedený výrobek, který třeba nejezdí. To samé se týká správce železniční sítě," dodal Kolář.

Dráhy dlouhodobě obvinění z nedodržování jízdního řádu odmítají právě s odkazem na probíhající stavební činnost. V souvislosti se stížnostmi Jihomoravského kraje se i mluvčí ČD Ondřej Kubala rozhodně brání tvrzení, že ČD jezdí, jak chtějí. "Pokud dochází ke zpoždění kvůli stavbám, tak to nemůžeme ovlivnit. Rozsáhlé investiční akce má na starosti Správa železniční dopravní cesty. Každopádně se vždy snažíme dovézt cestující do cíle co nejrychleji."

SŽDC však část viny vrací na dopravce: "Projevuje se nekázeň vlakových čet, poruchy hnacích vozidel, vagonů a další problémy," vyčetla ČD Anna Kodysová ze SŽDC. "Část viny na zpoždění nesou také výpravčí nevhodným předjížděním osobních vlaků vlaky vyšší kategorie nebo špatnou směrovou prioritou při výluce jedné koleje," řekl ŽelPage pracovník jednoho ze zainteresovaných IDS.

Jihomoravskému kraji dochází trpělivost

Představitelé Jihomoravského kraje požadují urychlené řešení přetrvávajících problémů. Podle smlouvy mezi ČD a Kordisem nemá být narušena návaznost spojů. Čas, po který na vlaky čekají autobusové linky, je však omezen na pět až deset minut; poté autobusy odjíždějí, aby nebyli poškozeni cestující, kteří jezdí hromadnou dopravou jen po silnici. Výlukami na železnici tak nejednou byli postiženi cestující, kteří vlaky vůbec nevyužívají. Po dobu výluky v úseku Horní Heršpice - Střelice například začala nemalá část pravidelných pasažérů využívat autobusové linky 405 a 406 (ze Zastávky, Rosic a Tetčic), čímž docházelo k jejich přeplnění v takovém rozsahu, že se do některých spojů desítky cestujících vůbec nedostaly.

zdroj: Deník a Mladá fronta DNES, Ceskenoviny.cz


Honza Beránek / JTB | 2.1.2008 (20:42)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Jízdní řád

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel JOHNZ 
06.01.2008 (2:38)  
M: Ano, ale v jizdnim ne-radu je len napisane, ze sa predpoklada zhruba 15 minut a velmi lakonicky skonstatovane, ze moze aj viac a to sa uz prejavi v case prichodu ... ale nikde uz neni napisane o kolko ... vacsinou to trva tak este 15 min nad normu, raz ked sofer riesil nejaku prasknutu hadicku sme tam stali hodinu navrch ... skratka takmer, jak keby som videl CD ...
registrovaný uživatel M 
05.01.2008 (22:46)  
Ta je v jizdnim radu
registrovaný uživatel JOHNZ 
05.01.2008 (21:58)  
M: Ale aj to je aj pri SA, vid napr. technicka prestavka vo Velke Bitesi a pod.
registrovaný uživatel M 
05.01.2008 (18:36)  
JOHNZ - Kdyz se neco vysere, tak se neco vysere - na silnici nebo zeleznici. Jde spis o ta zpozdeni, ktera jsou dana spatnymi obraty, personalem, nerealnymi jizdnimi casy atd atd...

IDS - Naklad usle prilezitosti ale nemuzes urocit, to je proste blbost - pokud chces odskodne vyplacet v case T1, tak musis i castku, ktera odpovida hodnote vznikle ve stejnem case. To urokovani nema zadnou logiku.
S ohodnocenim ceny zivota problem urcite nemam, je to proste nejaky ekonomicky model. To uroceni ale logiku nema. Ten "vyrobek" (proc tam jsou uvozovky chapu) totiz dostanes nahrazeny tim odskodnym odpovidajicim jeho hodnote v T1 a tuhle financni hodnotu zhodnocujes casem. Bud si ten vyrobek koupis za odskodneni a o nic neprijdes nebo budouci pozitky z neho plynouci jsou nahrazeny uroky z toho odskodneni. Nemuzes ale dostat odskodneni za vyrobek i jeho budouci profity.
Ten tvuj model totiz vede k nasledujicimu - povoden znici vyrobni halu v hodnote 10M, ktera v nasledujicich 20 letech mela prinest zisk. Podle tveho modelu by ta firma mela dostat 10M plus uroky na dvacet let dopredu. Jenze tohle pojistovna logicky nevyplati - ta proplati pouze skodu - tj. tech 10M. Za ty si firma postavi novou halu a ten budouci zisk si bude muset vytvorit sama nebo penize ulozi a bude zit z uroku (samozrejme dost zasklivame transakcni naklady atd.). Kdyby se melo jet podle tveho modelu, tak by to odskodneni firma od pojistovny dostala az za 20 let (aby to sedelo ciselne). Kdyby tu castku mela firma dostat dnes, tak uz dnes dostane 10M jako zaklad plus dalsich (treba) 10M jako uroky. Firma by samozrejme 10M znovu investovala, investice by se jim za 20 let bohate vratila a jeste by paralelne k tomu meli tech 10M navic a ty by tam "litaly". Kdyz se nad tim zamyslis, tak pochopis, v cem je ten problem - tu budouci hodnotu jsi proste uchopil nevhodne.
Nejake to "k" v modelu jiste pouzit muzes (i kdyz potom budes muset vynechat to 0,1), ale musi byt nadefinovano jako naklad obetovane prilozitosti - ne jako multiplikator budouci hodnoty usleho "zisku" v soucasnosti.
Pokud jde o to "y", tak tam jsem se spletl. Chtel jsem napsat, ze "k", ktere multiplikuje "y" by melo byt nizsi (jakoze nejvetsi obet podstupuje tan primarne zpozdeny). Takze za tohle se omlouvam.
A pokud jde o ten prumerny vek, tak to samozrejme problem neni ani obecne (v tomhle pripade to smysl nema, protoze zde se s zadnou budouci hodnotou nepracuje - jedine stat uvaha, jestli minuta mladeho cloveka ma stejnou cenu jako minuta stareho). Akorat se nesmi zapomenout na to, ze kdyz se neco umocnuje, tak to nema linearni prubeh a suma jednotlivych umocnenych clenu neni rovna mocnine prumeru...
05.01.2008 (13:13)  
tenzor - přesný výpočet by byl jako suma pro jednotlivé cestující. V modelovém případě uvažuji nějaké průměrné hodnoty. Ve vlaku také nemají všichni stejný věk a dobu dožití, každý může mít "jinou" hodnotu života, každý nebude mít stejné zhodnocení promeškaných prožitků, ...

Ohodnocovat život je nepříjemné, bohužel někdy se tomu nelze vyhnout.
registrovaný uživatel tenzor 
05.01.2008 (12:40)  
IDeeSák: s tím koeficientem to sice zní logicky, ale když se nad tím člověk zamyslí tak dochází ke spoustě paradoxů, např. podle vzorce vychází, že 1 den života, který člověk ztratí teď, je to samé jako 40 dní života ztracené rok před smrtí (po
39 letech), ale pokud by kvůli zpoždění zažil ten člověk rok před smrtí, tak to bude jen 1 (resp. celkově 1.1 dne při k=10 procent).
Jinak přepočítávat lidský život na peníze - no fuj, kam jsme se to dostali :)
registrovaný uživatel tenzor 
05.01.2008 (12:29)  
Jiří Průša: ano, měří se různými metry. Kdyby se měřilo stejnými, tak je prakticky každý den článek o tom, jak někde nabral nějaký vlak hodinu zpoždění a že ČD neřekly cestujícím, že jsou problémy na trati, aby měli možnost jet autobusem.
Je ale fakt, že SA měly cestující informovat, velkou ztrátu by jim to nepřineslo (nebo dokonce vůbec žádnou - mám dojem že jízdenka se dá vratit nejpozději půlhodiny před odjezdem) a nedošlo by k tomu že nějaký 'objektivní' pisálek zplodí článek, který je nepřímou reklamou pro ČD. Stewarda který se vyjádřil, tak jak se vyjádřil, bych vyhodil na hodinu, protože poškozuje dobré jméno firmy.
Jinak kdybych se dostal do podobné situace, tak taky budu doufat, že se problém do té doby vyřeší, při představě že bych musel v pátek odpoledne cestovat s ČD za dvojnásobnou cenu, v narvaném vlaku a pravděpodobně taky s nějakým zpožděním.
05.01.2008 (12:27)  
M. -
k je v podstatě náklad ušlé příležitosti. Tu ztracenou minutu můžeš využít k vytvoření hodnoty jež se ti ročně zúročí. Třeba chvíle strávené s rodinou, nebo např. ten fotbal. Nebo se můžeš věnovat nějaké tvůrčí činnosti a "výrobek" bude opět využíván s nějakým prospěchem. Při zpoždění však "výrobek" nevytvoříš a nemůžeš jej využívat. Proto je zahrnuto do externího nákladu. Hodnota zúročení prožitku se určuje velmi obtížně.

y je dle mého názoru ještě nízké. Zpravidla se jezdí do zaměstnání, do škol a zpět. Cestující svým pozdním příjezdem může ovlivnit od jednotlivců až po desítky osob. Třeba úředník začně později úřadovat, zdravotní sestra nepřipraví lékařce dokumentaci pacientů a začne se později ordinovat, pacient dojede na objednané vyšetření v určitou hodinu pozdě a následují pacienti musejí čekat včetně vyšetřujícího personálu, učitelka začne později vyučování - žáci sice mají radost, ale nějakým způsobem se to učivo musí naučit - třeba přesčasem doma, vedoucí výroby nerozdělí úkoly nebo nemůže rozhodnout o nějakém problému a zaměstnanci musejí čekat, dělník u pásové výroby se nedostaví včas a výroba buď stojí nebo kolega dělá přesčas a jeho rodina na něj čeká, žáci a studenti přijdou o část vyuky a pozdním příchodem přeruší tok výučování, ... U zpáteční cesty je ovlivněno mnohem méně osob, např. rodina (zpravidla 2-3 další členové), známí, návštěvy ... V podstatě pouze u cesty za turistikou je y = 0.

Pro přesný výpočet externích nákladů zpoždění by byl vzorec mnohem složitější a muselo by se do něj zahrnout mnohem více vstupů a dalo by se o něm dost dlouho debatovat. Příspěvkem mě šlo o to, že pokuta v řádu statisíce Kč za jeden zpožděný vlak není až tak přehnaná.
registrovaný uživatel JOHNZ 
05.01.2008 (11:16)  
M: SA urobila presne to iste co robia napr. CD ked napr. niekde nejaky vlak strhne zberac (teraz uz mozeme povedat, ze napr. Cargo), alebo ked sa ide cez rozkopany koridor SZDC a nezvlada to doprava (sic zatial stale patri CD, ale nebude dlho trvat a nebude) ... skoncila na zasekanom useku, tak ako tam koncia vlaky vsetkych zeleznicnych dopravcov ...
registrovaný uživatel M 
05.01.2008 (10:21)  
Moment, co "udelala" SA? Teda krome toho, ze stejne jako tisic osobnich aut a desitky autobusu (vsech spolecnosti) skoncila v zacpe na D1?

Ze je to tedka s cestovanim pres Vysocinu o drzku snad vi kazdej, ne? Svepravni snad jsou vsichni a pro vlak se rozhodnout mohli sami
  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko